Mijn paard is zo onderdanig dat hij van ieder paard op zijn kop krijgt. Aan het einde van de dag staat hij in een hoekje in de wie en komt er niet meer uit. Hij staat nu alleen in de wei, hij kan wel bij ander paarden komen(over het draad), dus contact is er wel. Hij is 3, maar kauwt nog steeds als een veulen als er een ander paard zijn kant op komt. Wie herkent dit en wat valt er aan te doen? Het is een beetje een arme stakker op dit moment, en ik gun hem de interactie met andere paarden zo erg.
Jek unt er ewinig aan doen helaas. Je kunt hem niet vertellen iets meer van zich af te bijten. Het enige wat je zou kunnen doen is een shet oid erbij zetten, kijken of ie daar wel dominant op is.
Hoe gaat het als je hem met z'n 2tjes zet? Een rustig maatje die zich eigenlijk niet zo druk maakt zou het beste zijn. Verder kan je er weinig aan, maar hoe groter de groep, hoe groter het kuddegedrag.
Als ie op zn kop krijgt doet ie toch iets fout.. Die van mij is ook netjes onderdanig maar heeft eigenlijk nooit echt op zn sodemieter gehad.. Idd laten gaan, hoe moeilijk het ook is.. Hij zal t toch een keer moeten leren..
Sieppus
Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-10 16:26
Hij is meerdere malen kreupel geslagen, bijtwonden, en als hij een springer was hoogstwaarschijnlijk over het draad gesprongen. Het probleem is dat hij wel toenadering zoekt tot de paarden, dus echt wel een maatje wil. een shet erbij kan niet, ik sta op een pension stal en het geld groeit me jammer genoeg niet op de rug....
LisaDG
Geplaatst: 15-10-10 14:42
Ik zou ook een heel rustig weidemaatje voor hem zoeken, 1tje die wel wat gewend is en niet zo snel op bepaalde zaken reageert maar toch wel aangeeft tot waar je paard mag gaan(mss een ouder paard,omdat jou paard ook redelijk jong is.)Ook zijn ruinen over het algemeen rustiger in de omgang en iets minder dominant dan merrie's.
Mijn paardje staat nu momenteel nog gescheiden van de groep omdat hij nog hengst is. Wel staat hij naast de meest dominante merrie op stal waarvan hij af en toe flink op zijn donder krijgt als hij toch maar weer eens zijn neus in haar box durft te steken (=rangorde op stal) wat wel goed is zodat hij weet waar zijn plaats is. Maar over een aantal weken wordt hij geruind en mag hij eerst kennismaken met een rustige ruin in de weide en daarna met de rest (merrie's),want deze zijn geen katjes om zonder handschoenen aan te pakken. Geen enkele paardeneigenaar ziet zijn paard graag op zijn donder krijgen,maar soms is het onvermijdbaar. Het zijn nog altijd dieren...
Ik zeg ook: zoek een rustig weidemaatje. Misschien kan je praten met iemand die zijn paard ook in die wei heeft staan (weet niet hoeveel paarden dat zijn?) en dat er dan eentje bij die van jou kan.
Bij die van mij inzetten die doet namelijk precies hetzelfde Wil met iedereen vriendjes maken, maar dat ik meestal niet wederzijds..
die van mij is nu ook drie, en ik weet dat ik er niks aan kan doen, ik laat hem ook maar lekker in de kudde staan met nog 2 merrie's die hij vanaf jongs af aan al kent en echt bij optrekt, gelukkig krijgt hij maandag nog een bekende ruin erbij in, hoop dat het dan beter word...