advies gevraagt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ydnew

advies gevraagt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 23:14

Wij hebben 8 paarden/ pony's die wij heel graag allemaal bij elkaar in de wei willen hebben. Helaas hebben wij 1 ruin die nog denkt dat hij hengst is en roet in het eten gooit. Hij was 7 toen hij werd gecastreerd en heeft voor die tijd ook gedekt en heeft behoorlijke hengsten streken naar de "brave" andere ruinen toe. Meneer vindt dat alle merries (3) van hem zijn en joeg de heren het land harthandig uit. Hij heeft de hele zomer met 2 merries (Tolla en Sita) gelopen en vindt dan ook dat dit zijn dames zijn.

Voorheen hadden wij een mietje die de boel alleen maar banger maakte maar hij is inmiddels verkocht en daarvoor is een sterke eerlijke ruin (Torre) en een merrie (Lotte) voor in de plaats gekomen. Nu hebben wij Tolla, Sita, Lotte, Chris, Misty en Torre bij elkaar in de wei en dit gaat heel erg goed! (voorheen liep het in 3 groepen) Torre is het paard die de pestkop Urano hoogstwaarschijnlijk wel op zijn nummer zet en hem misschien tot bedaren kan krijgen. Nu is de vraag.....
Wij hebben een trektocht gehad van 5 dagen waarin Urano, Torre, Chris, Lotte, Sita en Tolla samen liepen. Behalve Urano ( en maatje Bram) loopt dit nu dus zonder problemen in de wei. Zou het slim zijn Urano met zijn Maatje Bram erbij te zetten of zouden wij moeten wachten tot meneer een beetje een buitenbeentje is geworen en dus niet meteen Sita en Tolla voor zichzelf wil hebben.

Dus wachten tot de groep van 6 heel hecht is en dan Bram met Urano erbij doen.........

Of nu meteen?! nu Urano (zonder problemen) met bijna alle paarden een week is opgetrokken..........

We willen het graag nog eens proberen....maar wat is nu slim????

Groetjes Wendy vanuit het inmiddels weer Zonnige Portugal ;-)

zodiacje

Re: advies gevraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:27

pff, heb het drie keer moeten lezen om alle namen te snappen :=

Hoe reageert hij op hengstige merries?
Je kan m er nu bij zetten en wie weet gaat dat goed maar dan wordt er een merrie hengstig en is het alsnog feest in de wei...

Mijn ruin is 11 jaar hengst geweest, ik heb het heel lang geprobeerd maar hij kan gewoon echt niet bij een hengstige merrie dus dat is dikke pech maar er hangt dan maar een lint tussen...

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 23:40

Hij "dekt" hengstige merries nog. Alsof ie niet is gecastreerd.....de rest van de ruinen doen er niks mee. Lotte bv heeft nog niet met hem samen in de wei gestaan...als zij hengstig is wil ze graag naar hem toe! Hij straalt het dus ook nog echt uit!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:36

hoe groot is jouw weide?

als het groot genoeg is en de ruinen dus hun eigen groepjes kunnen vormen met de merries dan kun je ze prima bij elkaar zetten.
is het weiland echter te klein dan moet je het in 2 stukken verdelen.

bij ons lopen er ook geen meerdere ruinen met merries bij elkaar,dit geeft bijna altijd wel onrust.
we hebben een ruin en dan wat merries er bij en dat gaat prima

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:22

Mijn paard was ook de kuddeleider in het land.
Zorg dat het land groot genoeg is (3 of 4 hectare).
Niet eerst de groep hecht laten worden, hij is toch de leider misschien zelfs andersom opbouwen: hij eerst met de merries en dan de ruinen er rustig aan bij zodat hij ook rustig kan wennen.
Vechten hoort er wel een beetje bij om te bepalen wie werkelijk de baas is en zorg er vooral voor dat er geen smalle hoek in het land zit dat een andere ruin niet meer weg kan komen.
Ooit is het bij ons op stal (het land) fataal afgelopen ben een gebroken been....

Naast elkaar vind ik ook niet altijd alles, wanneer een paard het gevoel heeft de kudde te moeten beschermen, zal hij hier toch zijn best voor gaan doen.

Succes iedergeval!

Marcha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:37

Die Urano.....blijft moeilijk.....*Ziet nog steeds de taferelen van de vorige keer voor zich* -:(-

Urano en Torre zal wel knokken worden vrees ik, die laat zich echt niet de wei door jagen.......Wie is er nu de baas Chris of Torre? Ik neem aan Torre. Ik zou het gewoon weer proberen, de vorige keer ging het in eerste instantie ook goed! En de terrassen goed afzetten.....zie ze nog staan op die rots......... :oo

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 20:30

Ik denk dat de wei zo'n 2 hectare is. Helaas geen vlak terrein....we hebben veel terrassen wat dus voor enge taferelen kan zorgen. Urano eerst met de merries wil absoluut niet. Hij scheurt de stukken vel van de kont van de ruinen die hij te pakken krijgt. De vorige keer dat we het probeerden had Urano een poos met Bram apart gestaan. Chris was toen de baas van de kerels en liet hem absoluut niet bij de merries. Helaas is het mis gegaan toen ons Mietje door de bedrading is gevlogen en de boel angst heeft ingeblazen.

Ik weet op het moment niet of Torre nu de baas is of Chris....het lijkt op Chris. Torre bekijkt nu de boel nog op een afstand wat natuurlijk in een paar dagen wel kan gaan veranderen als hij de boel heeft leren kennen.

Marcha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 19:26

Hmmm....zou nog even wachten tot Chris zichzelf weer het mannetje voelt bij de dames. En dan jezelf maar installeren voor de caravan met de bus blauwspray en een wijntje ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:46

of misschien toch besluiten dat het gewoon niet kan en 2 groepen maken om alles heel te houden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:54

ik zou daar sowieso voor gaan kiezen om de wei in 2 stukken te delen.
via een draadje kunnen ze met elkaar kennis maken zonder al te veel gedonder.

asl de groepen dan bevestigd zijn kun je de drad er na een aantal weken uit halen en het is wel zeer waarschijnlijk dat het dan goed blijft gaan.
tenzij een van de ruinen natuurlijk een dame van de ander wil pikken :+ :P

EvilSock

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 18:57

Ik zou eerst 2 draadjes spannen , met een meter tussenruimte ongeveer, dan één draadje weghalen, en als het dan goed gaat, het laatste draadje weghalen.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 21:39

Hai,

Dat met dat draad is opzich ook wel te proberen...er moet idd wel een behoorlijke ruimte tussen want Urano gaat er anders over of door......(verwacht ik) Inmiddels hebben we besloten om het nog even zo te laten. De groep van 6 wordt al hechter en Urano en Bram vinden het samen ook wel gezellig.
We moeten nu ook een stuk van het land afzetten omdat dit nu ingezaaid moet worden, dan wordt het ook meteen de helft kleiner en dus minder uitvlucht mogelijkheden. Vroeg in het voorjaar maar weer eens verder kijken.

We willen ze graag samen omdat dit zo veel makkelijker is met touristen. Dan is het niet erg als de paarden dicht opelkaar stilstaan of even snuffelen. Je hebt dan geen gedonder onder het rijden. Nu kunnen wij alleen een gevorderde ruiter op Urano zetten omdat het anders "mis" kan gaan tegenover de andere ruinen.