gras eten met bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

angelxroos

gras eten met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 19:53

wat vinden jullie? mag je een pony/paard gras laten eten met bit?

geen idee of het hier goedstaat :o

Dabo

Re: gras eten met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:04

Paar hapjes van kort gras kan geen kwaad hoor, maar ik zou je paard geen lang gras laten eten, of met bit in op de wei zetten ;)
Ik heb eens gehad dat ik onderweg wat stond te niksen, en paardlief lekker met haar snoet in het groen dook. TE lang gras. Heb af moeten stappen, het zat finaal om het bit heen gedraaid. Slecht plan dus ;)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:09

Nope, ten eerste lijkt het me niet praktisch voor het paard, en ten tweede heeft mijn paard alleen een bit in als ik met hem aan het werk ben. Zolang ik ermee bezig ben mag hij niet zomaar grazen of iets, als dat 1 keer mag zou dat in principe elke keer mogen dus voor de duidelijkheid mag hij het gewoon nooit. Dus meer een consequente reden heeft het bij mij..

Als ik ga wandelen om hem wat te laten grazen (doe ik eigenlijk nooit maargoed even als voorbeeld) dan doe ik wel een halster om

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:10

heel verstandig lijkt het me niet.
Het graas draait om het bit heen, en plakt daar aan vast. Niet echt prettig voor het paard. lijkt mij.
En met bit in kan het paard het ook niet zo goed door slikken.
Ik zou het dus niet toe staan..
Hij moet maar even wachten tot het bit uit is.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:12

Als je met een paard aan het werk bent, of bv een buitenrit, en je laat je paard tussendoor even grazen met het bit in, loop je risico dat hij een soort prop van gras rondom zijn bit krijgt. Als je deze prop niet verwijdert voordat je weer gaat rijden, dan heb je kans dat die prop zijn luchtpijp inschiet. Heeeel voorzichtig zijn hiermee!!

Verder ga ik mee met Pikeur.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:20

als ik klaar ben met rijden en ik het hek dichtdoe dan pakt mijn paardje vaak nog even snel een paar grasjes in het weilandje naast de bak :D maar dat mag, het is kort gras en we stappen daarna alleen nog maar naar huis. ze heeft dan ook nooit wat om haar bit zitten als ik het later uitdoe.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:43

Deze vraag heeft meer te maken met de omgang met het paard dus ik verplaats het topic even.

HAR-->OPG

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:46

Ik laat een pony/paard NOOIT gras eten met een bit in, nadat ik zo'n 20 jaar geleden bij een buitenrit een pony heb zien stikken doordat de prop die zich van het gras had gevormd in zijn keel schoot. Als je dat hebt gezien, laat je ze echt nooit meer een hapje nemen, ook niet van kort gras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:51

Ik laat mijn paard ook geen gras eten met bit. Niet kort niet lang. Deels omdat het gevaarlijk kan zijn. En deels omdat het bij mij zo is dat hoofdstel(bit)) betekend werken. En laat ik hem 1 keer eten blijft hij proberen. En als ik ergens een gruwelijke hekel aan heb is het wel paarden die onderweg proberen te eten..

angelxroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 14:12

ik laat zelf ook nooit mijn pony met bit in gras eten maar pas zei iemand dat het best kon dus daarom de vraag :D

Cowhorse7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:11

ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard stikte daardoor, maar verstandig is het denk ik niet

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:18

Ik heb altijd een touwhalster onder mn hoofdstel zitten en een touw bij me dus dat hoofdstel kan wel ff uit :)

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:22

denk niet dat dat makkelijk eet voor je paard.. :=

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:27

Bit is om mee te rijden, laat hem lekker zonder bit eten.
Een hapje onder het rijden door kan geen kwaat hoor, maar het is toch echt véél fijner om zonder bit te eten.

Alexia1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:31

Paar hapjes kan geen kwaad! Hooi is gevaarlijk!

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:38

Ik laat wel eens even eten als ik een hek oid open moet doen.
Verder eigenlijk nooit. Het lijkt me niet echt fijn voor de mond.

svvliet96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:09

ik laat dr soms een klein hapje nemen,
maar nooit meer dan dat!

xx<3

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:11

Af en toe een wilgentak die ik anders in mijn gezicht zou krijgen of een hap gras als ze even op een rijtje trekkers/vrachtwagens moet wachten (smalle weggetjes) vind ik niet erg... 't Wordt geen vijfgangendiner uiteraard :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:00

Deels afhankelijk van het paard, onze ene merrie kan uitstekend gras eten met bit (zonder neusriem) de andere maakt er dan een rare prop van en krijgt het niet weg. Maar goed, heel veel kans krijgen ze niet om gras te eten met bit in.

SomniumEquus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:17

het is niet verstandig om je paard gras te laten eten met een bit in de mond.
je hebt kans dat er door het kauwen een prop ontstaat.
het paard zal er dus niet veel voordeel uit halen

xcharlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:53

bij ons mag een paard absoluut niet eten met het bit in. maar ik denk dat een paar hapjes gras niet kwaad kan eigenlijk. ik zou hem een paar hapjes laten eten en dan laten doorlopen.

pukxxkira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:10

Het lijkt me niet verstandig, want dan raakt hij er aan gewend dat hij met bit mag eten, dus als je aan het buitenrijden bent en even stilstaat, denkt hij dat hij mag eten.

Shelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:46

Ik ben er ook niet zo van,als me paard wil grazen krijgt die een halster om,als die bit in heeft betekent dat dus aan de arbeid *\o/*

laurabosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:01

Veel mensen denken dat het eht niet kan, maar de nek van het paard zit wel bijna 30 cm boven het bit. Dus in principe kunnen ze best lange grassprieten eten, maar het is ook zo dat het gras om het bit draait.. dit kan geen kwaat. Bij paarden die het bit vasthouden gebruiken ze soms zelfs gras of hooi (met soms een beetje stroop) dit doen ze om het bit zodat het paard zijn mond blijft ontspannen. dit is prettiger voor ruiter en paard.

Danique_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:35

Een paar hapjes zal echt geen kwaad kunnen ;) Ieder paard neemt zich altijd de kans om een hap van gras te nemen. Ze duiken dan opeens met hun hoofd omlaag :P

Het kan wel zijn dat als ze te veel eten dat er een grasprop kan ontstaan ;) Dus laat ze niet TE veel gras eten :D