To catch a horse .....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rapperijder

To catch a horse .....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 20:53

Mijn 8-jarige merrie heeft sinds een paar weken een nieuw spelletje bedacht, en ik ben zo langzaamaan ten einde raad.

Ze laat zich niet meer pakken op de wei. Ze staat (stond) in een groep met nog 3 andere merries. Tot nu toe ging ik als ik wilde rijden altijd naar haar toe met een sneetje oud brood. Ze liet zich dan netjes pakken en kreeg daarna het brood.

3 weken geleden liet ze zich van de ene dag op de andere niet meer pakken. Ze ging door de wei galopperen en joeg de rest van de groep ook op. Ze ziet het duidelijk als een prachtig spelletje. Uiteindelijk hebben we de 3 andere paarden van de wei gehaald. Zodra ze doorhad dat ze nog maar alleen was wandelde ze recht naar de poort en liet zich daar vangen. De lol was eraf.

De volgende dag had ik aan de stalbaas gevraagd om haar alleen op een kleiner landje te zetten. Ook daar wil ze niet gevangen worden.
Ik heb haar dan opgejaagd met het touw, en stemcommando's gegeven zoals bij het longeren. Ze heeft dan een keer of 4 de wei op en neer gedraafd en gegaloppeerd, waarna ze moe was en zich liet pakken. Dat tafereel herhaalt zich nu dag na dag (ik ga wel elke keer door tot ik haar heb). Ik moet nu dus elke keer dat ik wil rijden een kwartier extra tijd rekenen om haar te vangen! Bij de kudde zet ik haar niet meer want dan krijg ik haar zeker niet te pakken.

Hoe krijg ik mijn brave, netjes vangbare paard van vroeger terug?

Anoniem

Re: To catch a horse .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:05

Probeer het spelletje wat je nu doet vast te houden. Als je het voor haar saai maakt zal ze eerder stoppen met wegrennen. Dus vol blijven houden zoals je het nu doet en het zou moeten verminderen, maar niet van de een op andere dag.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 01:21

Wat Joolien zegt, vol blijven houden. Ze is 8 en in de pubertijd, dus heel normaal.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:11

Paarden puberen tegenwoordig van 2 tot ongeveer 10 jaar :+

Je paard laat zich niet vangen, wat wil hij je hier mee vertellen? Als je die vraag voor jezelf kan beantwoorden, dan kan je ook een oplossing bedenken :)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:37

Om te beginnen heeft alle gedrag een oorzaak en een gevolg:

WAAROM doet je paard dit? WAAROM maakt ze er een 'spelletje' van?
Mogelijke oorzaken:
- ze heeft geen/ minder plezier in haar werk
- ze heeft spierpijn/ stijfheif/ iets lichamelijks
- ze wordt niet consequent beloont

Gewoon dus even kritisch nagaan wat de oorzaak kan zijn en die wegnemen.
Dan zal het gevolg (namelijk dit gedrag) ook verdwijnen.
Dit is niet 'zweverig', maar iets wat vaak vergeten wordt :)

Bij een paard heb ik meegemaakt dat dit gedrag er inmiddels ingesleten was.
Het werd dus een gewoonte, zelfs nadat de oorzaak (last van rug) weggenomen was.
Wat toen heeft geholpen lijkt op wat hierboven al geschreven is: het 'spel' blijven volhouden.
Dus haar sturen met je lichaam, van links naar rechts, weer harder en weer zachter.
En dat lekker afwisselen. Je paard focust zich dan op jou en zal makkelijker te pakken zijn.
Of zelfs uit zichzelf naar je toekomen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:39

greensleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:41

Of ga even na of je zelf wel echt lekker in je vel zit;)

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:05

greensleaves schreef:

Euh wat heeft dat ermee te maken?

Ik zou zeggen, gewoon blijven opjagen. Als ze niet wil komen om haar te laten vangen, dan moet ze maar lopen. En op een kleiner stukje land is inderdaad wel makkelijker, dan hoef je zelf niet steeds naar de andere kant van de wei te hollen :9

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 12:20

maak het in elk geval leuk voor je paard om mee te gaan?
dus niet elke keer alleen maar pakken om te rijden.
pak haar,haal haar uit de wei, geef pas buiten de wei je sneetje brood en zet haar weer terug.
of ga alleen wat poetsen en zet haar terug...

wat rumpleteaser zegt sluit ik me bij aan, ga na of er een reden kan zijn waarom je paard niet mee wil met je.
opjagen kan helpen,maar ik vind er zelf echt niks aan om een half uur achter een paard aan te rennen.

maak desnoods de wei kleiner?

zijn trouwens heel veel topics over paarden die zich niet laten vangen,als je de zoekfunctie gebruikt vind je vast wel tips

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:01

Opjagen kan werken, maar dan zorg je dus eigenlijk alleen dat je iets doet wat nog k*tter is, dan naar je toe komen.

Ik zou liever willen dat het paard naar je toe komt omdat het zoveel leuker is om naar je toe te komen, dan in de wei te blijven.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:16

ik heb geleerd heel veel geduld te hebben bij het vangen van een paard
paarden zijn van nature nieuwsgierig
als ze dit spelletje deden
ging ik gewoon midden in de wei zitten
en dan keken ze verbaasd op
gingen later grazen
maar konden hun nieuwsgierigheid toch niet bedwingen
en kwamen later toch dichterbij om te kijken
zo laat je ook weten dat je je niet 'gewonnen' voelt
het heeft mij een hele zaterdag gekost
maar sindsdien heb ik dat probleem nooit meer gehad!
ik lok ook NOOIT m'n dieren met voer
omdat ik vind dat ze zelf naar je toe moeten komen
vang ook je paardje eens en ga dan niet rijden
maar gewoon lekker poetsen etc.
hoe vaker je ze vangt
hoe minder moeilijk ze er mee omgaan
en uiteraard zorg dat het rijden/werken leuk voor ze is
een paard wat geen zin heeft omdat hij/zij het niet leuk vind
zal zeker niet komen
jij gaat toch ook niet je bed uit voor een baan die je écht helemaal niet leuk vind?? ;-)

Italydiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:04

heb je al geprobeerd der te negeren
misschien heeft ze dan door dat de lol der wel af is
en komt misschien vanzelf terug
(dat had ik altijd)

greensleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 23:12

Fleur1984 schreef:
greensleaves schreef:

Euh wat heeft dat ermee te maken?

Ik zou zeggen, gewoon blijven opjagen. Als ze niet wil komen om haar te laten vangen, dan moet ze maar lopen. En op een kleiner stukje land is inderdaad wel makkelijker, dan hoef je zelf niet steeds naar de andere kant van de wei te hollen :9

Dat paarden heel gevoelig zijn voor je bui. ;) sorrie ik besef me niet altijd dat niet iedereen een zweefteef is haha!

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:12

Er zijn heel wat verschillende manieren waarmee je het kan aanpakken,zowiezo zal er 1 helpen,ook te zien welk karakter je paard heeft.

-Ga niet altijd in de weide om haar uit de weide te halen of iets te doen. Ga een namiddag gewoon in de weide zitten,je paard observeren, je paard weet dat je er bent en zal uit nieuwschierigheid komen kijken. Neem haar dan op dat moment ook niet beet. Laat haar doen of geef iets lekkers. Na een tijdje ga je gewoon terug uit de weide.

-Laat haar naar JOU toekomen,niet omgekeerd. een paard is een vluchtdier en ziet jou als "roofdier". wat doet een roofdier: die gaat recht op zijn prooi af.
Als je in de weide rechtstreeks in 1 straal naar je paard toeloopt ziet je paard je op dat moment als een roofdier => vluchtgedrag
Het is veel beter om de weide in te gaan,en in kleine stukjes tot halfweg te gaan staan en dan even te gaan zitten of een momentje stil te staan en haar naam te roepen. komt ze niet meteen naar je toe,geen probleem,morgen probeer je het opnieuw,tot ze uit zichzelf naar jou toekomt.

-Koppel jou aanwezigheid zoals in het 1ste puntje niet altijd aan werken of uit de weide verwijderd worden. Doe leuke dingen samen in de weide: borstelen,knuffelen, spelen,... zodat ze de klikt maakt dat jou aanwezigheid in de weide leuk is en niet meteen iets minder leuk betekend. Als je daarna in de weide komt zal ze uit haarzelf naar je toe komen: baas = leuk!!!!!

Ikzelf heb het boek van Pat Parelli,waaruit ik al heel veel kleine dingen geleerd heb (zoals paard=prooi/vluchtdier),ik zou het iedere paardenliefhebber aanraden. Je leert je paard begrijpen en luisteren naar zijn lichaamstaal,wat zo belangrijk is

Hopelijk heb je hier iets aan ;)

Groetjes

EvilSock

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 15:10

Ik zie dat je al veel goede tips gehad hebt, probeer inderdaad je paad niet alleen uit de wei te halen om te werken. Ga ook eens alleen poetsen, of alleen voeren bijvoorbeeld.

Lammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:06

Misschien werkt een join-up (Monty Roberts) wel bij je paard.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:14

Lammetje schreef:
Misschien werkt een join-up (Monty Roberts) wel bij je paard.

Nee dat zou ik NIET proberen.
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 08-11-10 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:17

greensleaves schreef:
Dat paarden heel gevoelig zijn voor je bui. ;) sorrie ik besef me niet altijd dat niet iedereen een zweefteef is haha!

Dat hoeft niet zweverig te zijn, het is gewoon zo dat sommige paarden dit soort dingen het zich heel erg aantrekken.

Ik nam het spelletje altijd over als mijn paard zich niet liet vangen.
Heb het 3 keer moeten doen, toen was het over. Inmiddels een jaar geleden en ik haal dr bijna elke dag uit de wei om te werken, of een stukje te wandelen.
Ik joeg haar gewoon op, wil je rennen? Is goed, maar ik bepaal wanneer je stopt ~~}>. Als ze stil ging staan joeg ik haar weg van de plek waar ze stond ging ik daar staan. Paar keer achter dr aan...
Dan ff naar mn kast, telefoon checken ofzo.
Weer opnieuw proberen, stond ze altijd voor het draad te wachten! (Kast staat 2m van de ingang).
Had ik dr altijd wel mee. :)

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:23

Wat ik in dat soort gevallen altijd doe: 'jaloers maken!'
Eerst even naar de andere paardjes toelopen en hun wat aaien, brokjes geven.
Dan wordt het vanzelf erg interessant om te komen kijken, en even met je rug naar haar toe blijven staan, negeer dr maar even. (Zelf de hele tijd rustig blijven uiteraard.)
Vervolgens ga je rustig bij haar staan en geef je haar een snoepje, halstertouw om de nek en je hebt dr!
En daarna belonen dat ze braaf is!