Ik zit met een probleempje. Wij hebben op onze stal twee binnenboxen met in elk een pony, twee paarden blijven 's nachts buiten in de bak. Vanuit de binnenstallen kan je wel naar buiten kijken, ze kunnen elkaar alleen niet aanraken. Een van de twee pony's is echt behoorlijk onrustig vanavond/vannacht, ze blijft maar rondjes lopen en draaien (haar stal ziet er niet uit hierdoor, ze doet dit denk ik al een paar nachten?) en ze zweet zich het apezuur. Ik heb haar nu ipv haar regendeken maar even een zweetdeken opgedaan, zodat het zweet nog wat opgenomen wordt, met een regendeken wordt ze alleen maar natter. De andere pony (de mijne) is de rust zelve en geeft er niks om, maar brengt helaas ook geen rust over op de onrustige. Heb al geprobeerd met het buitenluik dicht zodat ze niet naar buiten kon kijken, dit hielp niet. Aangezien het vorige paard wat naast de mijne stond ook zo onrustig was heb ik ze van box gewisseld om te zien of dat zou helpen (wellicht is er iets raars met de box, je weet het niet), maar ook dit hielp niet. Net ook een extra hoop hooi gegeven, ze eet het wel op, maar rustiger wordt ze niet.
Ik weet wel dat ze onrustig is als ze alleen achter blijft, maar dit is nog niet voorgekomen. Ze staat hier nu een paar weken en heeft 's nachts gewoon rustig gestaan (ik ga 's avonds wat later altijd nog even kijken).
De eigenaresse is een weekend weg, dus die contacteer ik liever niet, er is verder niks ernstigs. Maar vervelend vind ik het wel, vooral voor de pony... ze is al oud en wat ingevallen, zonde om de energie te verspillen!
Hebben jullie misschien ideeen/tips waar het door zou kunnen komen, of wat ik evt zou kunnen proberen? Ik heb even niet zoveel inspiratie meer en kan zo snel ook niet wat nuttigs vinden op internet...
Als ze vanavond nog zo zenuwpezerig is zet ik ze beiden wel buiten, maar als het straks toch wat kouder wordt... wil haar wel graag rustig op stal hebben. Ze stond eerder wel gewoon relaxed, en op de vorige stal ook geen problemen. Een pony erbij in de stal lijkt me erg krap, zeker niet qua wat we hebben staan. Of ze ergens bang voor is, geen idee... zou niet weten wat ineens :s
Een irritant geluid misschien? TL buis die binnenkort stuk gaat bv? Die kunnen erg irritant gaan zoemen of ook knipperen. Niet alle mensen merken dat, maar pony kan er gevoelig voor zijn.
Hm, ik kan er zo even naar kijken, maar weet zo snel niet eens wat voor soort lamp er hangt ^^ Wel heel sneu voor het beessie ook, net op stal gezet met slobber, maar ze kijkt niet op of om naar haar eten. Zo over 10 minuutjes nog even kijken, als ze dan nog zo onrustig is gooi ik ze maar naar buiten voor de nacht... Bedankt alvast voor jullie reacties!
Nja, buiten is ze wel een stuk rustiger. Nog steeds wel wat zenuwachtig, maar ze is sowieso een tikje nerveus aangelegd. Maar omdat ze voorheen wel rustig op stal stond vind ik het zo vreemd... Het is trouwens niet mijn pony, maar die van een stalhuurder, maar aangezien ik alles regel voelt het wel als mijn verantwoordelijkheid ook, arm diertje.
De pony is gewoon veel liever bij de paarden die buiten blijven, zijn ondertussen waarschijnlijk goede vriendjes geworden. Ik vindt dat niet zo vreemd.
Ik zag vanmorgen ook dat ze naar 1 paard heel erg toe trekt, de nieuwste, maar die moet helemaal niks van d'r hebben. Jaagt haar weg, bijt en slaat naar haar. Ga vanavond ook eens even met de eigenaresse babbelen, dit werkt niet echt handig zo
Ehm, dat is niet mijn keus hoor ^^ als de eigenaren ze 's nachts binnen willen hebben in het herfst/winterseizoen kan ik daar weinig tegen in brengen denk ik zo, het is hun paard... Maar zoals ik al zei, ik ga het er even over hebben met haar, ben benieuwd wat zij denkt/vindt.
Ze kon juist erg goed opschieten met die andere pony, die dus in de box naast haar staat, maar ik merkte vandaag dat ze gewoon totaal verknocht aan de nieuwe merrie (die haar overigens niet echt leuk vindt), lastig dus. Heb net gepoogd de pony te laten eten met die nieuwe merrie in haar kielzog, maar ook dan heeft ze geen oog voor de slobber en ze is al zo mager!
xcharlotte1
Geplaatst: 21-10-10 18:56
ik heb er niet zoveel verstand van, maar misschien is ze bang in die stal? of wilt ze graag bij anderen pony´s staan?