Kudde

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

just_amor

Kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 21:37

Hoi Bokkers,

(Ik weet niet of ik het hier goed geplaats heb ?! *)

Sinds maandag is er een nieuweling bij gekomen.
Zijn naam is Caspertje, is een Falabella, is 2 á 3 jaar, is een hengst
We hadden al een bestaande "kudde".
Van 3 shetters en 1 haflinger. ( 3 ruinen, 1 merrie ( merrie kom ik zo op terug ) )
Alleen word Caspertje niet geaccepteerd. De kudde loopt op een kluitje op elkaar door de wei.
En Caspertje staat helemaal in z'n uppie aan de andere kant van de wei.
Nu gaat hij wel zo afentoe naar de kudde toe, maar daar word hij in "elkaar" gemept en weggejaagd. Vooral door de "leider" [naam] de Haflinger, die bijna 3x groter is..
Gaat dit nog veranderen?
Nu heb ik Caspetje alleen met een shet uit de kudde appart in de wei gezet. Zou dit helpen?

-- Over de merrie (bieke)
Caspertje is dus nog een echte hengst!
Nu is Bieke niet hengstig. ( Ze kijkt niet echt om naar Caspertje, plast geen kleine beetjes enz. ) Want eigenlijk is [naam] al haar mannetje :P
Nu is ze wel al een jaar of 16. Zou ze nog vruchtbaar zijn? Of is het beter om haar appart van Caspertje te laten?

p.s Casperjte gaan we niet castreren omdat hij nog moet dekken, hij is namelijk raszuiver.

Groetjess!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 22:07

Ik verplaats dit topic van NA naar OPG, daar past het beter.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 22:54

Ik zou ze maar uit elkaar halen. Ze kan nog gewoon gedekt worden namelijk. Kan je beter 1 van de ruintjes erbij zetten.

Vaak is het ook gewoon zo dat hij zijn plek nog moet vinden in de kudde. Dat gaat er soms ook niet zo zachtzinnig aan toe.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:26

Op het moment dat de merrie hengstig is vind zij die kleine hengst heel intressant. Je kunt hen beter maar splitsen.

1liefpaard1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:33

ik zou de hengst appart zetten tot de merrie niet meer hengstig is.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:38

Ik zou niet wachten tot een hengstigheid, maar ze gewoon helemaal niet bij elkaar zetten!!
Wij hebben een keer een veel te jonge merrie (en nog niet een keer hengstig gezien) drachtig gehad van een hengstje dat 'even' uitgebroken was :P
Voorkomen is beter dan genezen!!
Of het goed komt verders is erg moeilijk zeggen. Wij kregen er nu 3 jaar terug een merrie bij. Zij werd totaal niet geaccepteerd door de kudde. Iedere keer als ze in de buurt komt, wordt ze in elkaar gemept. 's Winters staat ze op stal met onze hengst, omdat de anderen haar niet bij het hooi laten }:0 Dit is na al die tijd niet goed gekomen. Maar er is ook wel eens een nieuwe merrie bijgekomen en dat ging na verloop van tijd wel goed.

MarietteRV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 22:38

Tsja hengst en merrie geeft gegarandeerd problemen. Allereerst omdat dat je vroeg of laat een (ongewenst?) veulen op gaat leveren. Maar ook omdat hij wel hengst maar nog geen baas in je koppel is. Dus strijd. En dat kan er hard aan toe gaan, vooral als een van de ruinen het leiderschap niet af wil staan. Goed overnadenken of het je dat waard is. Ik zou hem idd of laten castreren of apart zetten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 23:15

Je merrie zal nog gewoon vruchtbaar zijn, dat wordt niet echt minder met de jaren. Enige reden om minder vruchtbaar te zijn is als ze ziek of ondervoed zijn. Ik ga er vanuit dat je merrie een gezonde 16-jarige is en dan kan ze nog heel goed drachtig worden.

Het hengstje zou ik samen met een shettenruintje zetten, apart van de Haf en de merrie met een hele goede scheiding tussen de beide groepjes. Zeker wanneer het hengstje ervaring gaat opdoen met dekken zal het meer interesse krijgen in het merrietje en moet je dus zorgen dat ze niet de heining door kunnen.

EvilSock

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 18:40

Een merrie van 16 is idd nog gewoon vruchtbaar, heb paarden gezien die op hun 21ste nog veulens kregen. ik zou de hengst met een ander ruintje apart zetten.