Ik heb het onderwerp al een aantal keer voorbij zien komen, ook wat topics e.d. over gelezen, maar kan nog niet echt ontdekken wat ik precies kan doen.
De situatie is als volgt:
Mijn merrie (1.71 m., ruim 650 kg., 3 jaar) ziet mij niet als leider. In de bak doet ze alles braaf, ze loopt netjes (ook zonder touw) achter me aan en stopt wanneer ik stop. Ook blijft ze (meestal) braaf staan als ik dat wil. Zodra ik uit de bak ben wordt het een ander verhaal: ze begint te trekken, draaien, steigeren enz. en het meest vervelende van alles: ze loopt zo door me heen. Dit is best gevaarlijk, omdat we een weg over moeten steken om bij stal te komen. Als ik haar flink heb laten rennen is het meestal wel iets minder, maar ook dan kan ze nog behoorlijk doordrammen.
Heeft iemand tips hoe ik dit aan kan pakken? Ik weet dat ik haar bijv. achteruit moet zetten om duidelijk te maken dat ze niet in mijn persoonlijke ruimte mag komen, maar dat doe je niet zo makkelijk met zo'n gebouw van een paard
Das ook niet zo handig om op de weg te doen, aangezien er nogal wat groot verkeer langs komt en ze is nog niet bepaald verkeersmak. Ik hoor graag jullie mening!
Maar dan blijft op dit moment nog steeds het probleem van het oversteken/leiderschap in het algemeen
".
) en je tactiek goed plannen, leiding geven! Als je wel probeert hard op te treden, maar je verder eigenlijk gewoon geen goeie, overtuigende leider bent (bv omdat je timing niet goed is, of dat je toch niet altijd helemaal consekwent bent, niet in straffen maar bv ook niet in het belonen als het wel goed is!!), kan het ook zijn dat je steeds harder op moet treden om respect te krijgen.. 
Sowieso ben ik er meer voor om te belonen ipv te straffen.