vreemd gedrag bij opzadelen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iwouldstay_

vreemd gedrag bij opzadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 15:40

Hallo,

Ik heb een 2 paarden, die beiden op een manege staan.
Ze komen vanaf september niet meer op de wei. In juni staan ze altijd samen 1 maand op rust op de wei en komen ze niet meer binnen.
Mijn ene paardje, een 9 jaarse ruin doet sinds kort raar alsk ik hem begin te poetsen voor op te zadelen ..
Het is nogal raar om uit te leggen, maar hij doet iets raar met zijn mond. Hij doet hem open en steekt zijn tong gelijk helemaal weg (naar achter en boven in zijn mond). Hij doet dit enkel als hij zijn hoofdstel of zadel ziet.
Als ik dan zijn hoofdstel insteek, doet hij ook zo raar met zijn mond, hij probeerd zijn tong boven zijn bit te steken of daar lijkt het toch op. Bij het rijden kan hij hem soms kantelen met zijn hoofd op rechterhand en zet hij hem vast op rechts. Ik rij met een dubbelgebroken trensje. En mijn ander paard doet dit niet, dus ik denk niet dat het aan mij ligt. Mijn instructuur zegt dat hij vroeger te hard is gereden maar dit verklaard zijn gedrag nog niet bij het opzadelen.

Wie kan mij helpen ?

Groetjes

funnyhorses

Re: vreemd gedrag bij opzadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:46

weet je zeker dat het gebit in orde is?

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 15:47

Nee, daar heb ik ook al op gedacht.
Ik wil eerst zeker zijn dat het niets mentaal is, bv door verveling of dergelijk..

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:48

Ja bij dit soort dingen denk ik altijd aan eerst uitsluiten dat z'n gebit op orde is. Daarna een osteophaat laten komen. Als dit goed is zou ik verder gaan kijken. Gissen heeft nog geen zin als je dingen niet kan uitsluiten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:49

Heb je al eens een tandarts laten kijken? Dat zou ik eerst doen om uit te sluiten dat ie last heeft van zijn gebit.

En daarna zou ik eens een ongebroken bit, of beter nog, bitloos uitproberen om te kijken wat het verschil is qua lopen. Dan merk je snel of het probleem in de mond zit of dat er misschien ergens anders een blokkade ofzo zit.

darantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:54

Iwouldstay_ schreef:
Ik wil eerst zeker zijn dat het niets mentaal is, bv door verveling of dergelijk..

Je zegt dat je eerst wilt kijken of het niet mentaal is, maar het is in zo'n geval misschien slimmer om eerst te kijken of het paard nergens last van heeft waardoor hij dit doet, zeker wanneer dit 'opeens' komt en voorheen nooit aanwezig was.

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 15:57

Oke, laat ik de tandarts eens komen.
Danku wel allemaal. :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:58

Iwouldstay_ schreef:

Zo klikt het niet, maar ja...

Je moet inderdaad ergens beginnen om er achter te komen waar het vandaan komt.
Ik zou ook eerst een goede paarden tandarts laten kijken. Dat je andere paard dat gedrag niet vertoond is heel mooi, maar ieder dier reageert anders op zijn of haar ruiter. Als iemand anders met jou paard aan de slag gaat (opzadelen en rijden) wat doet hij dan?
Ik zou net als Lies de ostheo laten komen, die kunnen je ZO veel vertellen over je paard en zijn gedrag tijdens het rijden.

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 16:03

Japeloup schreef:
Iwouldstay_ schreef:

Zo klikt het niet, maar ja...

Je moet inderdaad ergens beginnen om er achter te komen waar het vandaan komt.
Ik zou ook eerst een goede paarden tandarts laten kijken. Dat je andere paard dat gedrag niet vertoond is heel mooi, maar ieder dier reageert anders op zijn of haar ruiter. Als iemand anders met jou paard aan de slag gaat (opzadelen en rijden) wat doet hij dan?
Ik zou net als Lies de ostheo laten komen, die kunnen je ZO veel vertellen over je paard en zijn gedrag tijdens het rijden.

1 keer ging iemand anders ermee gaan wandelen, en bij haar was hij dit ook aan het doen. Ik was ook wel in de buurt (mijn andere aan het opzadelen.) Het is wel zo, hoe zwaarder het bit is, hoe meer hij dit doet, toen ik vroeger met een pessoa ree, was het veel erger dan nu. Verder vertoont hij geen ander afwijkend gedrag bij rijden.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:35

klinkt me toch echt als pijn in de mond!
Waarschijnlijk doet ie het niet als je met een halster aan komt?Of een bitloos hoofdstel?

Je kunt es proberen om met je vinger over de lagen te wrijven om te voelen of er bultjes/beschadigingen zitten.
Maar een beetje goeie paardentandarts kan je dit ook vertellen en zien.

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 16:36

funnyhorses schreef:
klinkt me toch echt als pijn in de mond!
Waarschijnlijk doet ie het niet als je met een halster aan komt?Of een bitloos hoofdstel?

Je kunt es proberen om met je vinger over de lagen te wrijven om te voelen of er bultjes/beschadigingen zitten.
Maar een beetje goeie paardentandarts kan je dit ook vertellen en zien.

Nee, alsk ik met halster of kaptoom longeer, doet hij niets ..
Zal ik doen :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:38

Er hoef maar een heel "simpel dingetje" in de mond zeer te doen en de problemen rijzen al gauw de pan uit!
Vaak is het snel opgelost na een behandeling van een GOEIE!!!tandarts.

Lammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:09

Misschien heeft hij last van het bit. Bij pijn proberen paarden dan de tong over het bit te gooien. Bijvoorbeeld als het midden van het bit tegen het gehemelte drukt.

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 14:32

Dankuwel voor de reactie's.
Mijn paardje bleek hoefkatrol te hebben & is nu ingeslapen.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:35

Jeetje meis! Sterkte, dit had ik niet verwacht toen ik het topic aan het lezen was! Heel veel sterkte met je verlies!

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 14:39

Royen schreef:
Jeetje meis! Sterkte, dit had ik niet verwacht toen ik het topic aan het lezen was! Heel veel sterkte met je verlies!

Danku wel.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:42

Pff ik wou net mijn ervaring neertypen en dan lees ik dit. Heel veel sterkte meid!

manjagirl3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:44

mischien heeft hij last van zijn mond dat de tandarts even moet kijken of alles goed is in zijn mond.

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:49

Iwouldstay_ schreef:
Dankuwel voor de reactie's.
Mijn paardje bleek hoefkatrol te hebben & is nu ingeslapen.

Even goed lezen manjagirl3! Wel zo fijn voor TS

TS sterkte ermee!

manjagirl3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:39

oohw sorry ;(

had ik niet gezien het spijt me.

kyrtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:42

Misschien doet het zadel hem pijn?
Kan het zijn dat hij je aan het uitproberen is?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:22

toch erg vervelend dat mensen niet de moeite nemen om een topic te lezen alvorens ze reageren.

TS sterkte

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:28

Heel veel sterkte met het verlies van je paardje.. Dat is een totaal andere afloop dan ik verwacht had.. :(:)