Paard laat zich niet vangen en ziet het als 'spelletje'.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Paard laat zich niet vangen en ziet het als 'spelletje'.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 16:07

Ik word momenteel echt moe van mijn paard, hij laat zich gewoonweg ECHT MET GEEN MOGELIJKHEID vangen in de wei..........grrrrrrrrrrr..............

1. Als hij je aan ziet komen lopen, gaat ie achter in de wei op en neer stappen/drentelen.
2. Kom je enigzins 'in de buurt' (lees: 20 meter of soms meer) en je beweegt teveel dan piept hij springt omhoog/bokt en galoppeert KEI hard weg.
3. Hij blijft dat volhouden om als een mongool door de wei te racen, je denkt dat hij zijn benen breekt of ijzers aftrapt.
4. Als jij vol blijft houden om in de wei te blijven staan, dan houdt hij dat ook zo'n 20 minuten vol (langer heb ik niet geprobeerd).
5. Als je wegloopt en bij de straat bent, staat hij achter in de hoek op rust....dooiig te kijken.
6. Als je eten mee neemt, heeft hij GEEN interesse.
7. Als je de emmer in de wei zet heb je, of geluk dat hij er heen loopt of pech van niet. Als hij erheen loopt en jij probeert hem te pakken dan peert hij hem weer. Soms kan ik hem pakken maar dus niet altijd.
8. Hij racet zo hard dat hij soms op je af komt lopen alla (nenenenene) en dan ineens omdraait en bokt, echt zo van of ie aan het spelen is.
9. Jaloers maken door de andere paarden aan te halen/te voeren helpt momenteel ook al niet meer.
10. Als je ff later weer gaat kan het zijn dat hij aan komt lopen net of er niks aan de hand is, maar het begint ook al vaker voor te komen dat hij zich dan weer niet laat vangen. Soms zelfs niet na een paar uur.
11. Al regent het is ook geen reden om naar binnen te willen. (hij is zelfs geschoren)
12. Touw uit het zicht houden helpt ook niet.
13. Of ik rijkleren of gewone kleren aan heb maakt ook niet uit.
14. Van de week had hij al 12 uur buiten gestaan!!!! En toen liet hij zich niet pakken....
15. Als je hem weg jaagt gaat hij NOG harder rennen.

Maw.....echt een onmogelijk iets...... *zucht*..........

Dit heeft hij al vaker gedaan maar dan meer met vlagen/periodes. Of de ene dag wel en de andere dag is er totaal geen probleem. Nu dus alweer een paar dagen. Erg lastig als je echt weg MOET, bijv naar de training of wedstrijd. Ik heb hem vandaag maar al binnen proberen te halen omdat ik bang ben straks hem niet te kunnen pakken. (dit heeft me dus ook LANG geduurd en uiteindelijk is het met de emmer met voer gelukt)

Gister heb ik hem op een gegeven moment laten staan, paar uur later heb ik mijn vriend erop af gestuurd. Toen ging hij weer drentelen, weg stappen, kijken, andere kant weer op stappen, kijken, weer weg stappen en zo op en neer tot hij zich INEENS bedacht en toch naar hem toe liep. Maar voor hetzelfde geldt racet hij weg.... Ik word er zooooo moe van.

Wie zijn paard doet ook zoiets? Het lijkt net of hij er een spelletje van maakt, vooral ook omdat hij piept en al begint voor je uberhaupt in de buurt bent. Grote of kleinere wei maakt ook niet uit...

Al mijn andere paarden stonden ALTIJD klaar als ze me op stal hoorden rommelen. En anders waren ze met eten ALTIJD te lijmen :D.

EDIT: Er staan jonge paarden naast hem in de wei, hij staat alleen op stal. Daar komt het grotendeels denk ik vandaan dat hij niet bij ze weg wil. Maar omdat het niet altijd zo is snap ik het niet....

Wat kan ik nog proberen dat helpt???

Maaikietje

Re: Paard laat zich niet vangen en ziet het als 'spelletje'.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:26

Ik heb dat ook gehad...erg vervelend..
Je zou ze dan het liefst...

tot ik een dag vrij was, sochtends de wei in ben gedoken. Om te hobbyen. (was ook echt nodig)
zak volgepropt met lekkere dingen en geen aandacht geven aan het paard. Straal voorbij lopen en zelfs niet tegen praten. Andere nieuwsgierige paardjes begroeten. Brokje hier brokje
Daar...
Als hij uiteindelijk kwam, brokjes geven,...lieffffff paardje en verder gaan. En zo elke keer opnieuw..(let op, kan weg lang duren)
Op een gegeven moment snapte die van mij dat hij ook kon komen zonder dat ik hem uit de wei zou plukken.

En ook tussendoor blijven doen.

Succes

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 16:29

Ja en als ik met de kruiwagen naar de mesthoop loop dan komt hij 9 vd 10 keer kijken... :+ En als ik zomaar de wei een keer op ga komt hij wel. Zou hij het toch op een of andere manier 'voelen' ??

Ja inderdaad dan zou je ze wat willen doen: :( :( Hij heeft het een tijd terug gedaan toen hij mee moest op dinsdag naar de les, nou dat kan hij echt niet ruiken hoor!!! Toen stond hij trouwens helemaal alleen en deed hij het ook.

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:31

Ik zie het al helemaal voor me...haha.
Kom maar paardje paardje!

Bloed onder je nagels vandaan....

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:31

Ik heb er ook zo 1, vind het een prachtig spel. Ik doe er niet aan mee ik pak gelijk een longeerlijn om em in te sluiten dan heb ik em zo maar dat is wellicht lastig in een grote wei. Lees nog even mee voor tips!

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:35

Je zou het kunnen proberen. Verveelt hij zich misschien in het werk? En tussendoor meenemen. Borstel eroverheen..mocht hij dat wel lekker vinden en weer terug de wei in...
haal je hem gehaast uit de wei? Zo van: mee, we moeten gaan!
Hij moet niet meer kunnen merken uiteindelijk waar je hem voor uit de wei wil halen.

Ik had dat namelijk wel

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:37

probeer anders de kruiwagen eens mee te nemen als je hem gaat halen?
halster over je schouder en hup met die kruiwagen de wei in, komt hij af dan kan je hem pakken... halster aan doen belonen even mee rondstappen (in de wei) of iets anders doen en na een tijdje zolang hij braaf blijft terug lossen. En dan je wei gaan uitmesten.

misschien dat dit een start is naar het terug kunnen vangen?
is maar een ideetje

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 16:43

Als het zo zou zijn dat hij 7 dagen in de week hard moet werken maar dat hoeft hij niet. (hij heeft een luizenleven :+) Hoewel ik em de laatste 2 weken wel actiever gereden heb. Dus ook als ik mijn gewone kleren aan heb, uit het werk kom en hem binnen moet zetten en die dag uberhaupt niet ga rijden doet hij het.

Over snel snel. Vandaag ben ik meteen naar de veulens gesjokt, handen in de zakken, tijdje daar geprult maar aan de manier hoe hij keek/keertje heen en weer stapte zag ik al dat hij dacht van: nehhh als ze me komt halen dan ga ik niet mee. Dus ik had nog niet eens de indruk gemaakt om hem te halen.

Het lastige is dat ik doordeweeks niet de tijd heb om met hem te gaan 'prullen'. Daarbij doet hij het niet ALTIJD, dat maakt het nog lastiger :+.....

Oh ja btw bij mijn pa doet hij het ook. Die zei een keer: en jij bent een paardenmeid? Je kan je paard niet eens uit de wei halen....bleek dat het hem een tijdje terug ook niet lukte en de dag daarna stond hij als een schaap bij de draad te wachten om naar binnen te kunnen....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:49

Zonnetje81 schreef:
4. Als jij vol blijft houden om in de wei te blijven staan, dan houdt hij dat ook zo'n 20 minuten vol (langer heb ik niet geprobeerd).

Wat kan ik nog proberen dat helpt???

Je hebt veel te weinig geduld; Als je zo´n paard hebt moet je hem niet proberen te pakken tenzij je meer dan genoeg tijd hebt.
En die eerste keren moet je ermee rekening houden dat het wel een uurtje kan gaan duren, of twee, of drie, zoveel tijd als nodig, hoodzaak dat jij uiteindelijk met het paard aan het halster het weiland verlaat.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 16:52

Uh als ik naar training moet zal ik iets moeten? Als ik blijf staan loopt hij zich helemaal kapot, alle keren loopt het zweet in straaltjes van zijn lijf, als ik weg ga wordt hij rustig, vaak kan ik hem een kwartier later wel pakken.. (dan heb ik de trailer aangekoppelt, stal schoongemaakt, spullen ingeladen).

Hij blijft echt alleen maar rennen als ik in de wei blijf staan. Ik heb geen uren de tijd na mijn werk... Al ga ik op een krukje zitten hij blijft lopen en als ik in de buurt durf te komen rent hij weer hard weg.

Ik kan er geen rekening mee houden ik kan moeilijk tegen mijn baas zeggen: Uh ik moet 2 uur eerder weg want ik kan mijn paard niet vangen. Daarbij weet je nooit of hij vandaag het wel/niet doet.

Ik heb ook al eens overwogen hem een nachtje buiten te laten slapen, maar denk niet dat paarden dat kunnen linken zoals een mens. :+ :+ :D

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:08

Nou meid, klinkt of je ten einde raad bent. Ik zou zeggen: belonen, belonen en nog eens belonen.

De wei als het kan zowiezo kleiner maken. Ik zou zorgen dat hij heel graag bij me kwam. Zorgen dat ik de aardigste mens ben die die kent en hoe, ja kan je als eigenaar zelf het best bepalen maar ik denk dat alles wat je met je paard doet op de een of andere manier leuk moet zijn voor het dier. Je zal er veel tijd in moeten steken. Ik zou niet gaan proberen om hem te foppen door met kruiwagens ofzo te gaan lopen. Paard is slim dus lukt misschien maar 1x, maar dat had je met het voer al ontdekt (toch?).
Als het allemaal niet lukt, misschien accepteren dat je samen niet de match bent. Gefrustreerd zijn doordat je niet kan vangen, voelen ze haarfijn aan. Komen ze nog minder graag van.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:51

Zonnetje81 schreef:
Uh als ik naar training moet zal ik iets moeten? Als ik blijf staan loopt hij zich helemaal kapot, alle keren loopt het zweet in straaltjes van zijn lijf, als ik weg ga wordt hij rustig, vaak kan ik hem een kwartier later wel pakken.. (dan heb ik de trailer aangekoppelt, stal schoongemaakt, spullen ingeladen).

Hij blijft echt alleen maar rennen als ik in de wei blijf staan. Ik heb geen uren de tijd na mijn werk... Al ga ik op een krukje zitten hij blijft lopen en als ik in de buurt durf te komen rent hij weer hard weg.

Ik kan er geen rekening mee houden ik kan moeilijk tegen mijn baas zeggen: Uh ik moet 2 uur eerder weg want ik kan mijn paard niet vangen. Daarbij weet je nooit of hij vandaag het wel/niet doet.

Ik heb ook al eens overwogen hem een nachtje buiten te laten slapen, maar denk niet dat paarden dat kunnen linken zoals een mens. :+ :+ :D

Conclusie, dan heb je na je werk dus niet genoeg tijd je paard te pakken, dan zul je hem daar in het weekeinde op moeten trainen. Het gaat er uiteraard om je paard duidelijk te maken dat "resistance is futile", jij geeft het niet op voor je hem hebt. Dat betekent dat hij zich steeds sneller overgeeft aan je; je zult hem steeds sneller kunnen krijgen.
Heb je dáár óók geen tijd tsja, heb je dan ueberhaupt genoeg tijd voor dit paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:03

Er is maar 1 manier, de hele groep naar binnen en hem pakken, dan weer hele groep naar buiten, of binnen laten staan als je komt rijden en dan zelf er na buiten zetten.

Sommige paarden krijg je gewoon niet te pakken en als ze dat weten, leer je het niet meer aan.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:16

Een paard moet je niet vangen, een paard moet je gewoon pakken.
En of het nu 5 minuten, een uur of 3 dagen duurt, je stopt pas als je hem hebt en met die zelfverzekerdheid stap je de weide in. En hoe lang het ook duurt, je word niet boos of geirriteerd, je blijft neutraal.
En zodra je hem hebt ben je de meest geweldige, aardige leider die je paard zich kan voorstellen. Het is ontzettend leuk voor je paard om bij jou in de buurt te zijn.

Bovenstaande is natuurlijk heel makkelijk gezegd, het is een ideale situatie. In het echt heb je haast, regent het pijpenstelen en wordt je ongeduldig.
Dus neem de eerste stappen alleen op een moment dat het jou goed uitkomt, probeer het, hopelijk helpt het. Voel je van tevoren al aan dat het niet gaat lukken, probeer het dan niet. Desnoods maar een nachtje in de wei slapen. Zorg dat als je het probeert, dat je het ook op een goede manier af kan maken, zodat je paard er een positieve ervaring aan overhoudt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:24

Je hebt het jezelf wel erg moeilijk gemaakt door al een keer uit de wei te gaan toen je hem niet te pakken kreeg.

Je zegt dat als je op hem afloopt hij hard wegrent, ja en? Blijf hem maar opjagen.

Hij heeft gewoon door dat jij geen enkele input hebt als hij door de wei aan het rennen is, zorg dus dat je dat wel hebt.

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:31

Ik ken je probleem.. Zo een heb ik er ook gehad.. Het enige wat bij ons hielp was om met schrikdraad een soort pad af te zetten.. Dan hem hier in jagen en dan vanuit daar hem gaan pakken.. Dan is zen ruimte kleiner en hoef je in ieder geval niet het hele weiland rond te racen...

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:33

Hm volgens mij moet je er nooit achteraan gaan maar ben het wel eens dat je het niet moet opgeven. Ik loop er altijd heel rustig naar toe, meestal niet eens in een recht lijn in een rustig wandeltempo en kijk alle kanten op, maar zo min mogelijk naar de paarden. (als je ze zo aankijkt ervaren ze dat toch als een soort van bedreiging is mijn ervaring). Als ik tussen de kudde ben dan komt er vanzelf een op me af en die beloon ik dan met aandacht, soms wat lekkers. Binnen de kortste tijd staan ze te dringen om me heen om mee te mogen.
Een paard denkt niet zo x-marr zo van o als ik wegren gaat ze de wei uit. Ze rennen in eerste instantie weg omdat ze schrikken van een mens in de wei. Zorg daarom dat ze geen ENKELE reden hebben om je te vrezen. Probeer juist hun nieuwsgierigheid op te wekken. Maar dat is mijn manier, misschien zijn er nog veel betere.

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:37

HarryM schreef:
Ik ken je probleem.. Zo een heb ik er ook gehad.. Het enige wat bij ons hielp was om met schrikdraad een soort pad af te zetten.. Dan hem hier in jagen en dan vanuit daar hem gaan pakken.. Dan is zen ruimte kleiner en hoef je in ieder geval niet het hele weiland rond te racen...

Dit geeft ze dus reden he om je te vrezen, opjagen in een kleine (voor hun enge) ruimte. Owee als er eens eentje in paniek dwars door de draad heen dendert, ben je nog verder van huis. Kleiner maken kan wel maar ze moeten altijd zelf op je af komen, zich laten pakken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:12

Jade15: Ik geloof er ook niet in dat paarden je expres pesten, wel dat ze proberen te kijken wat ze bij je kunnen maken en wat niet wat betreft opvoeding. Dat is normaal, het is een dier wat een leider nodig heeft.

Zoals je kan zien heeft nieuwschierig maken bij dit paard dus al geen zin meer.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 22:13

ik zou hem gewoon `s nachts een keer buiten laten en als je hem de dag erna weer niet krijgt weer buiten laten maar dan ook geen brok of zo he dan komen ze wel na een paar keer graag binnen( de meeste dan)

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 22:39

Take the time it takes, and it takes less time...

Zorg er voor dat je dus je paard gaat pakken wanneer er geen tijdsdruk op zit.
Ik ben zelf ook erg van: o-jij-wilt-weg-lopen-nou-dan-loop-je-maar-een-tikkie-harder-weg-dan-je-zou-willen...
Dit voelt waarschijnlijk heel tegennatuurlijk omdat het paard zich normaal al helemaal in het zweet rent als hij dat nodig vindt.
Toch zal je merken dat het ren-spelletje steeds een stuk korter gaat duren als hij iedere keer als hij wegrent, nog harder weg moet lopen. Dat is meestal niet de bedoeling van dat soort spelletjes ;)

Ik heb zelf veel gehad aan de ''Catching Game' van Pat Parelli. Je kan even googlen en er staan ook wel filmpjes op youtube. Het idee er achter is dus dat je een paard dat weg wil lopen, juist nog even een tikkie harder laat lopen. Pas als het paard contact met jou zoekt (lichaamshouding is gericht op jou en niet op de buitenwereld, oortjes/oogjes jouw kant op), dan neem je druk weg. Tot die tijd blijf je hem als het ware opjagen.
Zoekt hij contact/komt hij dichterbij, haal je direct de druk weg, ook met je eigen lichaamshouding (dus niet meer richten op het paard maar een beetje wegdraaien). Kiest hij er voor naar jou toe te gaan, is er geen druk. Heeft hij weer aandacht voor iets anders, laat je hem weer lopen.
Na een tijdje zal hij toch gaan voor de weg met de minste weerstand.
Ook hier kunnen een aantal dagen overheen gaan, dus je moet er de tijd voor nemen.
Als je het maar niet opgeeft! Al duurt het uren... geef het niet op, trek er de tijd voor uit.
Komende weken even geen lessen of weet ik het, en doe het alleen op dagen dat je er de tijd voor kunt nemen. Als dat betekent dat hij evt. een nachtje buiten staat, dan is dat pech voor hem...

Zet hem op!

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 22:59

Jade15 schreef:
HarryM schreef:

Dit geeft ze dus reden he om je te vrezen, opjagen in een kleine (voor hun enge) ruimte. Owee als er eens eentje in paniek dwars door de draad heen dendert, ben je nog verder van huis. Kleiner maken kan wel maar ze moeten altijd zelf op je af komen, zich laten pakken.

Ja dat begrijp ik ook maar er was gewoon geen enkele andere manier om haar te pakken... Dit werkte heel goed en zodra ze er in stond gaf ze zich ook zeg maar 'over'... En in sommige situaties heb je gewoon geen tijd om 3 uur lang heel lief en geduldig achter je paard aan te lopen...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:05

Nickas schreef:
Take the time it takes, and it takes less time...

Zorg er voor dat je dus je paard gaat pakken wanneer er geen tijdsdruk op zit.
Ik ben zelf ook erg van: o-jij-wilt-weg-lopen-nou-dan-loop-je-maar-een-tikkie-harder-weg-dan-je-zou-willen...
Dit voelt waarschijnlijk heel tegennatuurlijk omdat het paard zich normaal al helemaal in het zweet rent als hij dat nodig vindt.
Toch zal je merken dat het ren-spelletje steeds een stuk korter gaat duren als hij iedere keer als hij wegrent, nog harder weg moet lopen. Dat is meestal niet de bedoeling van dat soort spelletjes ;)

Ik heb zelf veel gehad aan de ''Catching Game' van Pat Parelli. Je kan even googlen en er staan ook wel filmpjes op youtube. Het idee er achter is dus dat je een paard dat weg wil lopen, juist nog even een tikkie harder laat lopen. Pas als het paard contact met jou zoekt (lichaamshouding is gericht op jou en niet op de buitenwereld, oortjes/oogjes jouw kant op), dan neem je druk weg. Tot die tijd blijf je hem als het ware opjagen.
Zoekt hij contact/komt hij dichterbij, haal je direct de druk weg, ook met je eigen lichaamshouding (dus niet meer richten op het paard maar een beetje wegdraaien). Kiest hij er voor naar jou toe te gaan, is er geen druk. Heeft hij weer aandacht voor iets anders, laat je hem weer lopen.
Na een tijdje zal hij toch gaan voor de weg met de minste weerstand.
Ook hier kunnen een aantal dagen overheen gaan, dus je moet er de tijd voor nemen.
Als je het maar niet opgeeft! Al duurt het uren... geef het niet op, trek er de tijd voor uit.
Komende weken even geen lessen of weet ik het, en doe het alleen op dagen dat je er de tijd voor kunt nemen. Als dat betekent dat hij evt. een nachtje buiten staat, dan is dat pech voor hem...

Zet hem op!

ja zo doe ik het hier ook als er s een het in zijn hoofd heeft om niet te komen. ik maak er een sessie van ,niet komen is lopen . elk paard geeft dit op en komt al vrij snel graag naar je toe. ook elk ander paard dat wel naar je toe komt uitgebreid belonen werkt ook prima

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 23:37

Dat 'wegjaag' idee is wel in me op gekomen en uit boosheid ( :+) heb ik dat ook gedaan op een gegeven moment. Maar misschien dat ik dat wat handiger moet toepassen en ook als ik meer tijd heb. Er is maar 1 dag in de week dat ik 'haast' heb...lees: beperkte tijd om de zooi aan te koppelen/in te laden en naar de training te gaan. Geen haast, behalve als hij zich dus neit laat vangen en je gauw een half uur verder bent en met een zeiknat paard nog een uur moet reizen om op plaats van bestemming een uur te trainen en weer een uur terug... Alle andere dagen niet.

Het niet recht op je doel afgaan doe ik sowieso al niet maar of ik voorin de wei naar de andere wei loop, je ziet hem al kijken en drentelen.. Dus toch weet hij het om een of andere reden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:42

ja ,dan maar even niet op pad moeten en heel veel je tijd nemen en je frustraties buiten de wei laten... :+ doen of je neus bloed en je gang gaan . niet komen is lopen en elke beweging naar jou toe is druk eraf voorkom dat je je paard aankijkt en draai weg als ie naar je toe kijkt .
heb ooit wat lessen nh gehad en dat pas ik toe bij de niet te pakken paarden,werkt wel