longeren na 15 min. saai voor paard.. en nog meer.. hulp??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bonikaodin

longeren na 15 min. saai voor paard.. en nog meer.. hulp??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 22:36

heey,
ik heb 2 paarden en de ene(odin) heeft (waarschijnlijk) heel erg lang alleen gestaan en nu staat die dus met mijn andere paard bonika.
maar als ik op odin wil gaan rijden moet er iemand anders op bonika rijden anders dan gaat het gewoon niet het is namelijk ook een erg sterk paard.

nu dacht ik hij moet gewoon beweging krijgen(toen ik hem dus voor het eerst zag was die veel te dik en heel smerig hij was al mischien voor 3 maanden niet gepoetst of mischien wel langer.)
dus hij is al stukken dunner maar nog steeds te dik.. dus ik ben met longeren begonnen en het gaat steeds beter!hij doet zijn best!
maar naar een kwartier/half uur word die het zat en draait die zich om en dan krijg ik hem wel weer terug op de volte maar dan gebeurt het weer(vaak kan ik het aan zien komen en dan laat ik het dus niet toe.) maar hoe krijg ik mijn paard zover dat die er niet onderuit probeert te komen en het gewoon ook nog na een kwartier leuk vind?

ik wil ook graag gewoon op hem kunnen rijden. maar mijn andere paard moet dus ook in het weiland zijn omdat odin niet alleen kan zijn!
mischien hebben jullie een oplossing dat ik eraan kan gaan werken dat ik over een poos ook op odin kan gaan rijden..?

ik wil gewoon rustig opbouwen met hem ik longeer hem niet langer nu dan een kwartier/ half uur. en meeste is gewoon stappen.
gisteren voor het eerst een zweepje erbij gehad om hem iets door te laten lopen(ik heb hem niet geslachen :P ). en dus ging die de hele tijd draven. en dat vond die erg leuk moet ik zeggen! oortjes naar voren!:D

en ook vind ik het erg leuk om even te wandelen.. met een vriendin op bonika en ik op odin. maar zodra odin ziet dat we op een bepaalt punt zijn loopt die naar achter en probeert om te draaien! en ik probeer hem dan gewoon naar voren te gaan.. maar dan gaat die bijna in de berm of iets.. hij is zo sterk dat ik er bijna niks aan kan doen! als ik sporen om heb gaat het wel beter.. maar dat is niet echt een oplossing denk ik.. straks is die aan de sporen gewend.!
maar ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen met het longeren en rijden van hem

het is niet dat die niet wil werken voor me! hij doet echt zijn best! hij is steeds beter. en ik voel nu ook dat ik (als ik op hem rijd in het weiland) dat ik al de baas over hem ben!.. ook dat was nieuw voor hem.. hij heeft vroeger als die bereden werd alleen achter andere paarden aan gelopen.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:34

Begrijp ik dat je hem tijdens het longeerwerk voornamelijk laat stappen? Dan denk ik dat hij zich wel wat gaat vervelen.
Laat hem ook goed op jou letten, als hij kijkt of roept naar een ander paard, meteen zijn aandacht vragen met je stem en evt. wat aanzetten op tempo zodat hij weer op jou let.
Ik zou voor veel afwisseling zorgen: als hij eenmaal is losgestapt ook stukjes draven, geregeld overgangen maken (wordt hij ook gehoorzaam van), als het goed gaat ook halthouden en galop erbij gaan betrekken, ook weer veel overgangen (ook verruimen en verkorten), balkjes lopen en natuurlijk geregeld van hand veranderen, bv. elke vijf minuten.
Het hangt er ook vanaf hoe oud hij is en hoe zijn conditie is dus je kan het rustig opbouwen maar afwisseling is heel belangrijk.
Je kan ze echt heel veel verschillende dingen leren aan de longe!

Ook goed voor de onderlinge band en de gehoorzaamheid, komt werk aan de hand en onder het zadel ook ten goede. Je stemcommando's kunnen dan meehelpen. Succes!

Air

Re: longeren na 15 min. saai voor paard.. en nog meer.. hulp??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:41

Ik zou de hele tijd rondjes lopen ook saai vinden. Je moet het dus afwisselend maken. Niet alleen omdat het paard dan meer moet opletten, ook omdat je anders weinig traint.
Veeeel overgangen maken. Ga ook een keer de hele bak door ipv. op een volte te blijven. Verkleinen en weer vergroten etc.

Met het buitenrijden: wat doet je vriendin dan op dat paard? Draait ze ook om of loopt ze met het paard door?

bonikaodin

Re: longeren na 15 min. saai voor paard.. en nog meer.. hulp??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 16:17

ik doe nu ook draven met hem aan de longeerlijn.. en dat vind die erg leuk! dus ht gaat al beter. en hij luistert wel goed naar mijn stem! maar als ik dan 1 rondje niks tegen hem zeg of even 2 seconde niet oplet dan loopt die de andere kant uit.
hij heeft al wel een betere conditie dan eerst maar hij is nog wel sneller moe dan mijn andere paard. ik doe ongeveer in een kwartier 4 keer van hand veranderen..
mijn paard is 7/8 jaar.

met het buitenrijden dan probeert dat ander meisje gewoon door te lopen maar als we echt zien dat het niet gaat ga ik eraf en probeer hem aan de hand mee te lopen..soms lukt het soms niet..

Snoeppie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:48

alleen maar stappen en stappen! dat zou ik ook saai vinden. maar als je nu gewoon wat met halt (stilstaan dus) en dan zonder te stappen aan laat draven, onder het zadel kun je de ene keer in draf gewoon arbeidsdraf en daarna zo snel laten lopen dat hij/zij net niet in galop gaat zo doe je dat ook met langzame draf draaf net zo langzaam dat hij bijna in stap valt. doe afwisseling is heel erg belangrijk! als dat niet lukt kun je altijd les krijgen dat zal je ook wel goede gevoelens geven en natuurlijk de hulp!

bonikaodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 15:13

Snoeppie97 schreef:
alleen maar stappen en stappen! dat zou ik ook saai vinden. maar als je nu gewoon wat met halt (stilstaan dus) en dan zonder te stappen aan laat draven, onder het zadel kun je de ene keer in draf gewoon arbeidsdraf en daarna zo snel laten lopen dat hij/zij net niet in galop gaat zo doe je dat ook met langzame draf draaf net zo langzaam dat hij bijna in stap valt. doe afwisseling is heel erg belangrijk! als dat niet lukt kun je altijd les krijgen dat zal je ook wel goede gevoelens geven en natuurlijk de hulp!

je moet even lezen.. ik draaf nu ook met hem;)
maar halthouden doe ik ook gewoon met hem. ik doe eerst in stappen dan doe ik gewoon dat soort dingen die jij zegt.. draven,stappen halthouden vanhand veranderen.

galloperen dat gaat gewoon erg moeilijk daar..(en ik wil er nog even mee wachten tot die echt het draven enzo goed doet!) want ik woon in noorwegen en ik heb een klein weiland en dat gaat omhoog. dus dan is het erg moeilijk om te laten galoperen,
les krijgen dat gaat dit jaar ook niet lukken omdat ik dus geen normaale bak heb. maar ga waarschijnlijk volgend jaar op een paarden school en daar kan ik mijn paardne meenemen.

afwisseling doe ik wel gewoon! maar hij heeft gewoon een slechte conditie dus ik moet het opbouwen.
ik ga vandaag weer even mijn paard longeeren dus even kijken hoe het gaat!

het gaat wel steeds beter! maarja hij heeft niet veel geleerd voordat ik met mijn andere paard erbij kwam.. alleen dat er iemand op hem zit en dat die achter een ander paard aan moet lopen,,:P dus hij is al heel ver gekomen!! :)