Rare merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Crash

Rare merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 15:28

Hoi bokkers, ik ben ten einde raad ... mijn giesemieke begint me echt de keel uit te hangen.
Ze is nu 4 en volgens mij volop aan het puberen, ze is steeds lief en aanhankelijk naar andere paarden,
bijt nooit, trapt nooit, ... echt een schat van een paard maar de laatste tijd begint ze echt te krengen,
Overlaatst sloeg ze voor de eerste keer naar een hond, ok, het was een vervelende hond die nog nooit een paard gezien had
dus sprong die de hele tijd rond haar hoofd, ze richtte zich op, en trapte heel snel en venijnig naar de hond, hard en raak,
een paar maanden later doet ze net hetzelfde bij een fietser die snel en dicht langst achteren kwam.
En dan heeft ze nog een ander paard getrapt wat ze normaal nooit doet, er rijd normaal een beginner achter mij
die haar paard nog niet te baas is en dus constant in haar kont hangt om het zo maar te zeggen en dan trapt ze niet,
hoe dichterbij, hoe minder kans dat ze trapt ... weird ... Ook is het zo dat dit op 4 jaar nog maar 3 keer gedaan heeft,
dat maakt het voor mij zo raar, is ze nu gewoon aan het puberen of is er wat anders aan de hand?
En wat voor rood lintje moet ik gebruiken en waar moet ik dit halen ... jongens toch, ... HELP :p

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 15:35

Heb zoiets een keer gezien bij een shetlander, niet zulke heftige trapacties als jou pony, maar wel dat het humeur van de pony ineens veranderde, begon meer te bijten, boos kijken en trapjes (soms waarschuwend) uit te delen. Achteraf bleek dat deze pony een medisch probleem had. Ik weet niet of je nog meer veranderingen aan je pony gemerkt hebt als alleen het trappen? Anders miss de dierenarts eens vragen.
Maar aan de andere kant, zoals jij het uitlegt en je pony trapt 3x in 4 jaar tijd is niet heel veel en eigenlijk had ze wel steeds een oorzaak/onverwachte gebeurtenis waardoor ze zo reageert. (hond die irriteert/angst veroorzaakt, andere pony die te dicht bij loopt waardoor ze zich miss opgejaagd voelt)
Je zou voor de zekerheid een rood lintje in kunnen doen natuurlijk.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:51

Volgens mij kan je dit verklaren door puber gedrag : "ik ga mijn grenzen verkennen en zo kijken of ik de rangorde in de kudde kan veranderen".

Als jong paard zal ze zich steeds als ondergeschikte opstellen en afwachten wat jij "de leider" zal doen maar nu ze ouder wordt gaat ze jullie stilaan testen en door bepaalde akties kijken of en hoe jullie reageren.
Zo kan ze jullie taxeren en kijken of ze het leiderschap kan overnemen.

Jullie zullen extra aandacht aan haar opvoeding moeten besteden of ze loopt binnen de kortste tijd over jullie heen.

Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's. Voor haar vormen jij en zij een "kudde" en binnen deze kudde is er een rangorde en op dit ogenblik wil zij deze in vraag stellen.
Jij moet hem opvoeden, leren dat jij de "leider" bent en hij de "ondergeschikte".

De volgende stappen kunnen je helpen bij dit opvoeden.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet. Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij haar moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover haar en moet je corrigeren als zij het doet tegenover jou = zwart, een paard denkt in zwart - wit hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jij bij je paard bent en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden. Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan", corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, jullie als leider zien en jullie vertrouwen.

Goed uitgevoerd grondwerk is een prima hulpmiddel om je paard zijn plaats te leren.
Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op zijn gedrag.
Vraag eventueel hulp aan iemand die veel aandacht besteed aan het goed opvoeden van paarden, vooral western ruiters en trainers doen dit en opvoeden heeft niets te maken met je rijstijl.

KittyKatRaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 00:47

Crash schreef:
Hoi bokkers, ik ben ten einde raad ... mijn giesemieke begint me echt de keel uit te hangen.
Ze is nu 4 en volgens mij volop aan het puberen, ze is steeds lief en aanhankelijk naar andere paarden,
bijt nooit, trapt nooit, ... echt een schat van een paard maar de laatste tijd begint ze echt te krengen,
Overlaatst sloeg ze voor de eerste keer naar een hond, ok, het was een vervelende hond die nog nooit een paard gezien had
dus sprong die de hele tijd rond haar hoofd, ze richtte zich op, en trapte heel snel en venijnig naar de hond, hard en raak,
een paar maanden later doet ze net hetzelfde bij een fietser die snel en dicht langst achteren kwam.
En dan heeft ze nog een ander paard getrapt wat ze normaal nooit doet, er rijd normaal een beginner achter mij
die haar paard nog niet te baas is en dus constant in haar kont hangt om het zo maar te zeggen en dan trapt ze niet,
hoe dichterbij, hoe minder kans dat ze trapt ... weird ... Ook is het zo dat dit op 4 jaar nog maar 3 keer gedaan heeft,
dat maakt het voor mij zo raar, is ze nu gewoon aan het puberen of is er wat anders aan de hand?
En wat voor rood lintje moet ik gebruiken en waar moet ik dit halen ... jongens toch, ... HELP :p

Haaai!

Mijn merrie van 8 jaar oud doet precies hetzelfde. Het is helemaal niet raar, paarden zijn net als mensen.. sommige paarden schrikken sneller, of vinden het niet fijn als iets snel achter hun langs flits of als iets in hun kont of rond om de benen hangt. Paarden zien ook niet alles wat precies achter hun gebeurd, en zoals je omschreef bij de hond, het is ook niet fijn als er een hond bij de achterbenen hyper aan het doen is. Dus maak je niet druk, het ligt niet aan je paard.. Is het vroeger wel eens eerder gebeurd? dat een fietser zo vlak achter je langs fietste of een hond zo druk was?? Je kan beter de mensen om je heen waarschuwen en honden uit haar buurt houden, althans als ze hyper doen. Ik heb met van alles geprobeerd om mijn paard te veranderen, maar niks werkt.. het is gewoon karakter... en paarden die in een kudde staan kunnen wel eens ruzie maken, soms gebeurd dat uit het niks.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:28

Er zijn heel veel mogelijkheden voor wat er aan de hand kan zijn. Het kan gewoon puberen (grenzen verleggen) zijn, maar het kan ook zijn dat ze niet lekker in haar vel zit en dat afreageert in dit soort schrik/irritatie situaties.
Hormonen kunnen een aardig woordje meespreken op die leeftijd, in het gebit gebeurt het nodige dat vervelend kan doen, misschien voelt ze zich mentaal wat overvraagt met (in?)rijden. Op die leeftijd kan het van alles zijn of een combinatie van een aantal dingen.
Geef haar eens een paar weken vakantie van het werken, laat haar gebit controleren, controleer of het zadel nog wel past (juist op deze leeftijd met het in het werk gezet worden verandert de bespiering enorm), etc.

stoer

Re: Rare merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:37

Vinf het eigenlijk een normale reactie van je paard hoor.
Hond hoort niet achter je paard te springen, jij hoort in de gaten te houden of er snelle voorbijgangers van achteren komen, en volgende keer misschien naast of achter de andere pony gaan rijden als er geen afstand gehouden kan worden ;)

kyrkelover

Re: Rare merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 00:30

Ik vindt dat een paard/pony NOOIT mag slaan. Ja ok tenzij er een tijger op hun kont hangt die ze wil verslinden maar aangezien je die hier niet hebt.
Komop zeg het zal je gebeuren als fietser fiets je achter een paard halen ze uit.
Ik vindt dat je dit kei en kei hard af moet straffen tenzij het een medisch probleem is.
Maar schoppen en bijten en zoiets dergelijks moet je echt niet tollereren dan gaat het van kwaad tot erger.
En ja zoiets gaan ze uitproberen als ze aan het puberen zijn en daarom is het dan ook gelijk het moment om het af te straffen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 00:49

volgens mij maakt het nietwat voor rood je in haar staart hangt als het maar rood is alleen sommige fietsers weten niets van zon lintje dus misschien een bordje eronder......... :D ok serieus tis een lastig probleem en i denk inderdaad dat ze dr grenzen aan het verleggen is. alias puberen of dat ze wel degelijk van iets last heeft. maar zeg nou zelf als er bij jou een hond om je kop blijft springen, zal je hem niet trappen maar zei pakt dat anders aan natuurlijk.