Stal kapot trappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_aljaa

Stal kapot trappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 09:49

Sinds een half jaar heb ik een nieuw paard, heb er geen problemen mee.
Ze is superlief, doet alles voor je. Kan super opschieten met de pony van mijn zusje.
Haar enige, en best wel vervelende, kwaaltje is dat ze 's nachts op stal haar hele stal naar de maan helpt.
Gisternacht bijvoorbeeld stond ze tot ongeveer 12 uur te trappen.
Dit is best een probleem, aangezien we verder alles eraan gedaan hebben.
Stallen zeg maar groter gemaakt ( ze staat nu in een stal voor 2 pony's, dus gewoon het schot tussen 2 stallen eruit gehaald) Ze staat op een dikke laag stro en krijgt 's avonds een anderhalf arm hooi en genoeg voer.

Ik ben nu eigelijk best wel wanhopig?!

Frank

Re: Stal kapot trappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:55

Echt, dan zou ik een schrikdraadje langs de binnenkant spannen.
En NOOIT aandacht geven wanneer ze tegen de box slaan. Zelfs niet hun naam roepen. Het maakt ze namelijk niet uit wat voor aandacht ze krijgen, als ze maar aandacht krijgen.

Zelfs een klap voor hun kop is aandacht. En dat is wat ze willen.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:59

Is het mogelijk dat ze s'nachts ook buiten komt te staan?
Zo als ik je bericht lees staat ze overdags wel buiten?

Als dat niet mogelijk is misschien verveelt ze zich en kan je wat materiaal ophangen om de nacht door te komen maar ik denk dat dit een paard is die lekker 24/7 in de wei moet kunnen rondlopen wat natuurlijk altijd het beste is.

Wist je dit al toen je haar kocht?
En hoe stond ze bij haar vorige eigenaar?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:01

lekker diervriendelijk

heeft ze sochtends nog hooi liggen? zo niet kan het zijn dat het hooi gewoon op is. je zou ook wat speeltjes in de stal kunnen doen bijv voerbak hooizak boomstam bal enz verder voor het geluid kan je dikke rubberen matten tegen de wanden doen dat dempt het geluid

verder mept ze met der achterbenen of staat ze te klauwen?

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:03

ikke20 schreef:
lekker diervriendelijk

Dat je je knol op z'n twintigste af kan laten maken omdat ie zijn hele beenwerk van binnen verrot heeft gemept is leuk!
Schrikdraadje werkt perfect. 1x Een schok en je bent er een paar weken van af. En op de wei staat toch ook schrikdraad? Of werk jij nog met prikkeldraad?

Gelukkig hebben geen van mijn vier paarden stalondeugden!

_aljaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 10:05

Een schrikdraadje heb ik al geprobeerd.. Alleen dan wel zonder stroom, omdat dat volgens mijn moeder té gevaarlijk is.

's Nachts buiten staan kan niet, omdat ze dan, volgens mijn moeder binnen no-time weg is. Dit vind ik onzin aangezien ze verder achter het huis staat.
Toen we haar kochten stond ze eerst nog een jaar bij kennissen, deze mensen hebben hier geen last van gehad en ze stond hier maar een uurtje/ twee uurtjes per dag in de wei.
Bij haar vorige eigenaar stond ze in een donkere schuur, aan haar lot over gelaten. zonder weidegang, hooi of iets anders.

@ ikke,

Nee, 's ochtends is alles op, de speeltjes zou inderdaad nog een oplossing kunnen zijn. De rubberen matten zijn verder ook wel een heel goed idee!

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:08

Als je kiest voor rubber matten. Maak ze dan wel vast aan een lat van ongeveer 10 cm dik. Zodat er ruimte zit tussen de mat en de muur, zo maakt het geen geluid meer. En had mijn pony er geen lol meer aan ;).

Al een hooinet geprobeerd met kleine mazen zodat ze langer over haar voer doet?
Laatst bijgewerkt door Kim14 op 01-10-10 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:09

Zonder stroom werkt het natuurlijk niet.
Schrikdraad en er bij blijven dan kan je toch ingrijpen als het nodig is.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:13

Akhal_Teke schreef:
Zonder stroom werkt het natuurlijk niet.
Schrikdraad en er bij blijven dan kan je toch ingrijpen als het nodig is.

Haha! Nou, inderdaad.
Dan werken euhhh... briefjes van tien euro ofzo net zo goed :))

Gevaarlijk is het niet, ze schrikken, doen een stap naar achter en blijven wel weg van het draadje!
Je hoeft ook niet de hele box rondom te doen. Vaak trappen ze tegen 1 kant.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:16

oke je paard zit tegen het schrikdraad aan krijgt een schok sommige reageren best heftig vliegen naar achteren oeps tegen het volgende draadje aan weer een schok zo uiteindelijk in paniek. op de wei hebben ze de ruimte om te schrikken en weg te komen in een stal niet.

ik heb er ook 1tje die geregeld staat te meppen en dat is met der achterbenen op een best wel hoogte. als ik daar dus stroomdraadje ga maken is het vragen om problemen dat ze er dus in vast komt te zitten.

ik zou het idd eerst met meer hooi en speeltjes gaan proberen

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:20

:+ stal open laten staan, ze komt vanzelf wel binnen als ze dat nodig vind (en als je binnen voert). Als ze naar buiten kan heeft ze geen reden om te trappen.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:21

Ikke20, is dat een Fries bij jou die dat doet?
Die zijn namelijk het ergst!

Maar zoals ik al zei, het hoeft alleen maar op de plek waar ze slaan. Ze slaan echt niet overal in de box.
En speeltjes? Het zijn geen cavia's..

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:24

Mijn paard stond tegen de deur te rammen als het onderste deel dicht was en het weer licht begon te worden. Ik heb aan de stal een uitloopje en laat de deur nu voortaan open. Paard kan zelf bepalen of het buiten of binnen gaat staan en het schoppen is nu over. Met schrikdraad heb ik het ook geprobeerd, maar als hij een deken op heeft, dan voelt het de schokken niet. Is het mogelijk dat je een uitloop naar buiten maakt?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 15:01

nee tis geen fries en mijne doet het tegen alle 3 de wanden maar alleen als ik ga voeren

speeltjes hoeven ze geen cavia voor te zijn :p bijv een voerbal vinden die van mij helemaal tegek net zoals een skippybal en een lickit

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 19:51

De mijne doet met een lickitt ongeveer 20 minuten. Dat zou me te duur en ongezond voor mijn paarden worden :D
Ik voer heel onregelmatig. Op die manier weten ze nooit wanneer ze eten krijgen en gaan ze niet zeuren. Doe ik met al mijn dieren.

Op stallen waar ik kom wordt met militaire precisie gevoerd, dan wordt echt overal tegen deuren gemept! En ik moet eerlijk zeggen... De meeste zijn Friezen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:09

Een stroomdraadje zou ik dus never nooit doen in de stal.
De stal hoort een veilige plek te zijn en gezien ze er veel minder plaats hebben dan in de wei vind ik dat echt niet kunnen.
En daarbij niet eens voor ieder paard veilig.

Ik las anderhalf arm hooi dat lijkt me niet zoveel dus als de mogelijkheid er is om ze net voor je na bed gaat gewoon heel veel geven zodat hij lekker onbeperkt kan eten.
En hoe zit het met de andere paarden? Zijn die wel rustig en kan ze daar goed mee overweg?

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:11

We benne vaak te bange he ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:12

Frank schreef:
Je bent vaak te bang he ;)

Heb je het tegen mij?

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:13

Wat dan? Voel je je aangesproken?
Neen, wees gerust! Is algemeen bedoeld :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:14

Frank schreef:
Wat dan? Voel je je aangesproken?
Neen, wees gerust! Is algemeen bedoeld :)

Nee omdat ik het niet snap.
Waarom zou je te vaak te bang zijn. Snap het niet waarom je dat vermeld zonder verdere onderbouwing.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:19

Frank, hoe installeer je dat handig?
Ik heb er een die de deur steeds uit de rails mept en dat ben ik best heel erg beu :o
Even for the record: paard heeft zoveel hooi dat ie het als stro gebruikt en als ie op de wei staat breekt ie binnen 5 minuten (zelfs als je erop staat te kijken) weer uit om terug op stal te staan. Het is gewoon niet snel goed voor den dieje :+

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:34

Heel simpel, gewoon drie van die ronde isolatoren nemen, 1 schroef je in de voorwand op kniehoogt net naast de schuifdeur, en de andere twee op dezelfde hoogte net naast het voorschot in de zijschotten. Daar span je een ijzerdraadje of schrikdraadje tussen welke je aansluit op een schrikdraadkastje. Die je natuurlijk ook op een aardpen moet aansluiten.

Je hebt dan een stroomdraadje van links naar rechts op je voorwand die onder spanning staat. Als hij het een of twee keer gevoeld heeft, kun je weken zonder spanning ;)

_aljaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 14:04

hm, de uitloop is zeker niet mogelijk, ik mag al van geluk spreken dat we een kleine bak tot beschikking hebben.

Denk ik toch maar even stroom op het schrikdraad zetten en de rubberen matten uitproberen.
Danku voor de ideetjes. ;D

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:11

Een bak kan ook als uitloop dienen. Waar een wil is, is een weg.

_aljaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 09:38

Alles zou kunnen maar voor een uitloop heb je genoeg ruimte vanuit de stal naar buiten toe nodig, als je dan denkt dat ik thuis genoegen moet nemen met 2 ponystalletjes waarvan er 1 al vergroot is vanwege mijn paard, er buiten naar de bak toe een trekker met sleep staat en een open weg naar de tuin is. Lijkt mij dit zeer onlogisch dat dit als uitloop dient.

~binnenkort verhuizen de paarden zoiezo naar Duitsland, naar een kleine fokstal van kennissen van ons. Hier kunnen ze 's avonds buiten staan, tussen de koeien :Y)