Paard stampt gericht naar persoon, wat valt hieraan te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Lauraaaa

Paard stampt gericht naar persoon, wat valt hieraan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 15:25

Hallo iedereen,
Dit is een vrij dringende vraag, een vriendin van mij heeft sinds 1 jaar een paard. Het staat nu ongeveer een half jaar bij haar thuis. Op het begin ging alles vrij goed met dit paard, er was geen sprake van dominantie. Maar sinds kort stampt het paard echt gericht naar een persoon. Maakt niet uit wie, vooral als ze in de wei staat heeft ze dit. Je moet echt oppassen of je wordt geraakt! Het is zeer gevaarlijk aan het worden. Het paard komt echter niets tekort, voldoende voedsel, vers water, een stal met een schoon bed stro, een wei waar ze de hele dag in mag... Ze komt ook geen aandacht tekort en wordt minimaal 2x in de week bereden. (Er is 2x per dag iemand om het paard te verzorgen).
De situatie begint echt een beetje uit de hand te lopen, weet er iemand raad? Het is te gevaarlijk aan het worden om bijv.alleen de wei in te gaan (er is niemand die dan ter hulp kan schieten).
Alvast bedankt!

Tigra_

Re: Paard stampt gericht naar persoon, wat valt hieraan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 23:36

Staat het paard alleen?
Tja ik zou zeggen het paard een keer goed op z'n plek zetten als hij het nog eens probeert en eens lessen nemen in grondwerk, leren om de leider te zijn over het paard. Dus lijkt me verstandig dat je vriendin er iemand bijhaalt om het te leren hoe ze met het paard om moet gaan.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:32

Paard is duidelijk niet happy. Ook ik vraag me af of hij alleen staat.
Daarbij vindt ik 2x per week rijden best weinig.

_Lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 18:25

jes_sira schreef:
Paard is duidelijk niet happy. Ook ik vraag me af of hij alleen staat.
Daarbij vindt ik 2x per week rijden best weinig.

Zij staat inderdaad alleen.
2x in de week rijden kan misschien weinig zijn (er wordt ook nog wel grondwerk mee gedaan), maar het probleem kan volgens mij niet van daar komen...

_Lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 18:27

Tigra_ schreef:
Staat het paard alleen?
Tja ik zou zeggen het paard een keer goed op z'n plek zetten als hij het nog eens probeert en eens lessen nemen in grondwerk, leren om de leider te zijn over het paard. Dus lijkt me verstandig dat je vriendin er iemand bijhaalt om het te leren hoe ze met het paard om moet gaan.

Het paard staat inderdaad alleen.
Zal het eens adviseren aan de eigenaars , om ook lessen in grondwerk te nemen.
Alvast bedankt!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 04:22

Het zou kunnen zijn dat het paard zich verveelt zonder soortgenoten en nu heeft ontdekt dat je met mensen heel leuk kunt spelen. :) Ik zou dus ook direct op zoek gaan naar een speelmaatje voor het paard.

Ik heb vaker dergelijke situaties meegemaakt waarin zelfs het liefste paard na een half jaar onhandelbaar of vervelend werd (stal afbreken) van het alleen staan.

Daarnaast is je (de mensen die met het paard bezig zijn) verdiepen in paardengedrag en grondwerk een heel goede tip die al gegeven is.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 05:23

misschien is het ook een optie haar eens in een kudden te zetten, je weet als ze alleen staat niet of ze dit ook met soort genoten doet in de wei, zowel word ze al snel op dr plek gezet door de leider van de kudden...

Dan weet je iig dat het niet alleen verveeld gedrag is, maar miss idd ook een rangorde probleem....
tis iig wel gevaarlijk als een paard dit naar een mens doet.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 07:49

Zou idd eens kijken of er een maatje bij kan komen,de meeste paarden raken gefrustreerd als ze geen/te weinig sociaal contact hebben met een soortgenood oid.
Uit frustratie kunnen veel nare zaken ontstaan...gedragsproblemen maar ook zeker gezondheidproblemen.
Als dit paard idd last heeft van eenzaamheid dan heeft het weinig zin om je te storten op strainingsmethoden om het probleem op te lossen.

Misschien een kleine pony erbij of een paardje in de kost erbij nemen :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 10:44

_Lauraaaa schreef:
Tigra_ schreef:
Staat het paard alleen?

Het paard staat inderdaad alleen.
Zal het eens adviseren aan de eigenaars , om ook lessen in grondwerk te nemen.
Alvast bedankt!

Dan zou ik ook eerst overwegen om een maatje erbij te zoeken maar de grondwerk lessen ook zeker adviseren kan zeker nooit kwaad.

Disaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:34

Grondwerk!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:37

1 keer trappen is een gruwelijke trap terug, kom op zeg je laat je toch niet trappen door een paard!
Ik weet niet of het paard alleen staat, maar dit zou een goede verklaring kunnen zijn voor dit gedrag, maar dan is dit nog geen reden om slaan.

MarietteRV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 22:31

Ook al is er 2x per dag iemand om het paard te verzorgen, de rest van de dag is hij/zij alleen. Daar kunnen de meeste paarden niet tegen. Weidemaatje zoeken en een ervaren iemand erbij halen voor grondwerk zou mijn oplossing zijn.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:05