Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
8nnemiek schreef:Helemaal opnieuw opvoeden mbv grondwerkIk zou hiervoor zeker een professional inhuren en niet langer zelf blijven proberen. Zo'n paard heeft een goede leider nodig, en moet leren dat elk mens een leider is, en er dus niet naar getrapt mag worden.
Verder kan voeding en leefomgeving ook veel doen. Wat krijgt het paard nu te eten? Hoe lang staat ze buiten? En staat ze alleen of met soortgenoten?
Kentaro schreef:Wat een ontzettend vervelende situatie!
Wij hebben ook zo'n paard op stal gehad!!
Zou zo en zo aanraden absoluut niet zonder lange zweep het land (of stal) in te gaan!!! Flink uithalen wanneer het paard alleen nog maar dreigt!!
Dan stond hij heel suf met z'n kop over de staldeur naar je te kijken. Liep je langs, greep hij je toch in je rug..... Dat soort rotstreken had hij ook!!
In het begin kon hij alleen samen in de bak/land met mijn paard. Ieder ander sloopte hij ..... Op een gegeven moment was dus ook die van mij aan de beurt![]()
Hij had er bij mij al lang uit gegaan!!! Maar hij had zulke goede papieren....................
Kukkie schreef:Het paard staat dus alleen. Daar heb je het antwoord al. Dat is wreed. Paard wordt gewoon gek van het gemis van soortgenoten en is doodongelukkig.
Kentaro schreef:Ben ook absoluut niet voor het alleen laten staan van een paard, maar het echt gericht trappen naar een mens kan gewoon echt niet!!
Het paard waar ik het over had, was nog jong. Het heeft echt járen geduurd eer ze een beetje normaal met hem om kon gaan. Moest dus wel alleen staan, want hij hield geen ander dier heel....... Wanneer zijn deken scheef zat, durfde eigenlijk niemand zijn stal in, omdat hij echt gericht trapte. Steeds stond ze op het punt om hem toch maar te verkopen, maar dan zei weer iemand hoe'n mooi paard het wel niet was en dan twijfelde ze weer![]()
Toen hij werd ingereden, durfde ik er voor geen goud op. Was ZO bang dat wanneer ik er af mocht valen, hij me dood zou trappen (echt waar, zo gestoord was hij!!!). Op een gegeven moment zijn ze verhuisd naar de andere kant van het land. Hoorde van een kennis nog wel eens dat het dramatisch bleef. Na járen ging het wel wat beter, maar hoe ze dat precies voor elkaar heeft gekregen?!?
petitparis schreef:om te beginnen is 't ene paard het andere niet
als het paard zich allen voelt dan zou je eerder verwachten dat het contact zoekt, tenzij er alleen iemand de weide ingaat om het paard te halen en aan het werk te gaan of op te stallen.
Uit TS haar OP haal ik dat het meisje weinig ervaring heeft met paarden en dat ze er dus beter iemand "professioneel" kan bijhalen. Het paard moet
1 leren respect te hebben voor z'n baasje
2 moet weten dat ook op "zijn" weide hij onder z'n baas staat
3 dat het betreden van "zijn" weide niet altijd iets "negatiefs" betekent, maar ook gewoon extra aandacht of een spelletje spelen
ik heb mijn paard ook liever in groep, maar als ze te kleverig wordt en niet langer een keer alleen buiten kan hetzij op een paddock of op wandeling, dan zal ze snel enkele dagen van de groep gescheiden worden of bij een ander paard gezet worden...
en soms is het gewoon niet mogelijk om ze bij elkaar te houden, maar dat mag geen reden zijn om aggressief gedrag te vertonen
jodi schreef:Dit paard heeft duidelijk de overhand gekregen en het is eigenlijk al een beetje laat om te reageren.
Bij de minste eerste dreiging moet je meteen ingrijpen en dat is niet gebeurd.Nu is het een gewoonte geworden...
Persoonlijk slaak ik een doodskreet en schop terug als het lukt(het liefst als ze nog heel klein zijn)
Als er lelijk gedaan wordt,ben ik ook niet te beroerd om de emmers gewoon weer op te bergen(mèt voer!).
Volgende keer is iedereen veel beleefder...
Ussiethree schreef:hoe krijg je het voor elkaar om een paard gericht naar je te laten trappen? dan is er al heel veel in de voorgaande communicatie fout gegaan
_Lauraaaa schreef:Ussiethree schreef:hoe krijg je het voor elkaar om een paard gericht naar je te laten trappen? dan is er al heel veel in de voorgaande communicatie fout gegaan
Helaas niet, de eigenaars zijn er altijd heel consequent mee geweest: "nee is nee en blijft nee", ze werd ook regelmatig door de lesgeefster bereden, zodat ze wist dat ze nog steeds moest luisteren (eigenaars hadden misschien nog wel wat te weinig rijervaring). Ben ook regelmatig het meisje gaan helpen met grondwerk, longeren...
Of hoe bedoel je: "iets fout gegaan in de communicatie"?
Jasterina schreef:Kukkie schreef:Het paard staat dus alleen. Daar heb je het antwoord al. Dat is wreed. Paard wordt gewoon gek van het gemis van soortgenoten en is doodongelukkig.
hier ga ik tog in mee, ik heb dat bij mijn pony zelf ook gezien, ook al is het maar een kleine shet die je erbij haalt..
petitparis schreef:ik vind niet dat het nu een goed moment is om er een ander paard bij te zetten, eerst moet het dominantie probleem opgelost worden of op z'n minst verbeterd zijn, anders zitten ze binnen de kortte keren met 2 paarden waar ze niet meer veilig in de buurt kunnen komen.