Paard stampt gericht naar mens, wat kan je eraan doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Lauraaaa

Paard stampt gericht naar mens, wat kan je eraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 15:23

Hallo iedereen,
Dit is een vrij dringende vraag, een vriendin van mij heeft sinds 1 jaar een paard. Het staat nu ongeveer een half jaar bij haar thuis. Op het begin ging alles vrij goed met dit paard, er was geen sprake van dominantie. Maar sinds kort stampt het paard echt gericht naar een persoon. Maakt niet uit wie, vooral als ze in de wei staat heeft ze dit. Je moet echt oppassen of je wordt geraakt! Het is zeer gevaarlijk aan het worden. Het paard komt echter niets tekort, voldoende voedsel, vers water, een stal met een schoon bed stro, een wei waar ze de hele dag in mag... Ze komt ook geen aandacht tekort en wordt minimaal 2x in de week bereden. (Er is 2x per dag iemand om het paard te verzorgen).
De situatie begint echt een beetje uit de hand te lopen, weet er iemand raad? Het is te gevaarlijk aan het worden om bijv.alleen de wei in te gaan (er is niemand die dan ter hulp kan schieten).
Alvast bedankt!

8nnemiek

Re: Paard stampt gericht naar mens, wat kan je eraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:29

Helemaal opnieuw opvoeden mbv grondwerk :j Ik zou hiervoor zeker een professional inhuren en niet langer zelf blijven proberen. Zo'n paard heeft een goede leider nodig, en moet leren dat elk mens een leider is, en er dus niet naar getrapt mag worden.
Verder kan voeding en leefomgeving ook veel doen. Wat krijgt het paard nu te eten? Hoe lang staat ze buiten? En staat ze alleen of met soortgenoten?

_Lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 15:51

8nnemiek schreef:
Helemaal opnieuw opvoeden mbv grondwerk :j Ik zou hiervoor zeker een professional inhuren en niet langer zelf blijven proberen. Zo'n paard heeft een goede leider nodig, en moet leren dat elk mens een leider is, en er dus niet naar getrapt mag worden.
Verder kan voeding en leefomgeving ook veel doen. Wat krijgt het paard nu te eten? Hoe lang staat ze buiten? En staat ze alleen of met soortgenoten?

Hoi, voor alle duidelijkheid, ik ben NIET de eigenaar van het paard...
Maar, ik weet dat ze (ochtend en avond) een halve schep zemelen krijgt en een hele schep recreatiemengeling. Ze staat meestal van 's morgen 9uur buiten tot een uur of 7-8 's avonds.
Ze staat alleen, moet eerlijk zeggen dat het paard vroeger wel met soortgenoten stond, maar ze staat er nu een half jaar en de eerste 3-4 maanden hebben ze geen problemen gehad met trappen.
Ik heb het meisje ookal aangeraden veel grondwerk te doen, en ik ben er een paar keer geweest om haar te helpen (heb wel wat ervaring met grondwerk), en dat ging vrij goed...
Als ik meer tijd had, zou ik me met het paard kunnen bezig houden, maar dat gaat helaas niet...
Ik zal hen aanraden om een "professional" te zoeken...
Alvast bedankt!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:59

Wat een ontzettend vervelende situatie!
Wij hebben ook zo'n paard op stal gehad!!
Zou zo en zo aanraden absoluut niet zonder lange zweep het land (of stal) in te gaan!!! Flink uithalen wanneer het paard alleen nog maar dreigt!!
Dan stond hij heel suf met z'n kop over de staldeur naar je te kijken. Liep je langs, greep hij je toch in je rug..... Dat soort rotstreken had hij ook!!
In het begin kon hij alleen samen in de bak/land met mijn paard. Ieder ander sloopte hij ..... Op een gegeven moment was dus ook die van mij aan de beurt :(
Hij had er bij mij al lang uit gegaan!!! Maar hij had zulke goede papieren.................... }:0

_Lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 16:01

Kentaro schreef:
Wat een ontzettend vervelende situatie!
Wij hebben ook zo'n paard op stal gehad!!
Zou zo en zo aanraden absoluut niet zonder lange zweep het land (of stal) in te gaan!!! Flink uithalen wanneer het paard alleen nog maar dreigt!!
Dan stond hij heel suf met z'n kop over de staldeur naar je te kijken. Liep je langs, greep hij je toch in je rug..... Dat soort rotstreken had hij ook!!
In het begin kon hij alleen samen in de bak/land met mijn paard. Ieder ander sloopte hij ..... Op een gegeven moment was dus ook die van mij aan de beurt :(
Hij had er bij mij al lang uit gegaan!!! Maar hij had zulke goede papieren.................... }:0

Ja, het is inderdaad heel vervelend.
Ik heb hen het ookal aangeraden niet zonder zweep de wei in te gaan, zodat je toch een beetje zelfverdidiging hebt, moest het erop aankomen!
Deze streken heeft ze wel niet, gelukkig (je zo bijten in de rug als je langs de stal loopt)
Weet jij hoe ze dat probleem met het paard bij jou op stal hebben opgelost?
Alvast bedankt!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:03

Het paard staat dus alleen. Daar heb je het antwoord al. Dat is wreed. Paard wordt gewoon gek van het gemis van soortgenoten en is doodongelukkig.

_Lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 16:05

Kukkie schreef:
Het paard staat dus alleen. Daar heb je het antwoord al. Dat is wreed. Paard wordt gewoon gek van het gemis van soortgenoten en is doodongelukkig.

Dan scheer je ook alle paarden over een kam,
Mijn paard staat ook alleen en deze is heel gelukkig!
Hij heeft ook geen soortgenoten bij zich staan (er komen enkel wat katten op bezoek bij hem), en hij heeft vroeger ook in een manege gestaan...
In de manege waar dit paard stond hadden ze immers geen contact met soorgenoten (geen weidegang, geen "geneuseneus" onder elkaar in de stal... Weet dat ze dan wel wisten dat ze vrienden langs zich hadden, maar toch...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:09

Ben ook absoluut niet voor het alleen laten staan van een paard, maar het echt gericht trappen naar een mens kan gewoon echt niet!!

Het paard waar ik het over had, was nog jong. Het heeft echt járen geduurd eer ze een beetje normaal met hem om kon gaan. Moest dus wel alleen staan, want hij hield geen ander dier heel....... Wanneer zijn deken scheef zat, durfde eigenlijk niemand zijn stal in, omdat hij echt gericht trapte. Steeds stond ze op het punt om hem toch maar te verkopen, maar dan zei weer iemand hoe'n mooi paard het wel niet was en dan twijfelde ze weer }:0
Toen hij werd ingereden, durfde ik er voor geen goud op. Was ZO bang dat wanneer ik er af mocht valen, hij me dood zou trappen (echt waar, zo gestoord was hij!!!). Op een gegeven moment zijn ze verhuisd naar de andere kant van het land. Hoorde van een kennis nog wel eens dat het dramatisch bleef. Na járen ging het wel wat beter, maar hoe ze dat precies voor elkaar heeft gekregen?!?

_Lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 16:13

Kentaro schreef:
Ben ook absoluut niet voor het alleen laten staan van een paard, maar het echt gericht trappen naar een mens kan gewoon echt niet!!

Het paard waar ik het over had, was nog jong. Het heeft echt járen geduurd eer ze een beetje normaal met hem om kon gaan. Moest dus wel alleen staan, want hij hield geen ander dier heel....... Wanneer zijn deken scheef zat, durfde eigenlijk niemand zijn stal in, omdat hij echt gericht trapte. Steeds stond ze op het punt om hem toch maar te verkopen, maar dan zei weer iemand hoe'n mooi paard het wel niet was en dan twijfelde ze weer }:0
Toen hij werd ingereden, durfde ik er voor geen goud op. Was ZO bang dat wanneer ik er af mocht valen, hij me dood zou trappen (echt waar, zo gestoord was hij!!!). Op een gegeven moment zijn ze verhuisd naar de andere kant van het land. Hoorde van een kennis nog wel eens dat het dramatisch bleef. Na járen ging het wel wat beter, maar hoe ze dat precies voor elkaar heeft gekregen?!?

Nee, ik ben er ook niet voor dat een paard alleen staat...
Maar soms is er ook geen andere mogelijkheid, liever een paard dat weidegang heeft, voldoende voeding, een stal... Dan een paard dat ganse dagen staat te verkommeren in een stal op een manege met geen daglicht, weidegang...Toch???
Dit paard is echter al ingereden... ( geloof dat ze nu 6-7jaar is, dus nog wel vrij jong)
Als je nog tips hebt, dan mag je deze altijd zeggen, alles is welkom! ;-)

_Lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 16:16

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:17

om te beginnen is 't ene paard het andere niet

als het paard zich allen voelt dan zou je eerder verwachten dat het contact zoekt, tenzij er alleen iemand de weide ingaat om het paard te halen en aan het werk te gaan of op te stallen.
Uit TS haar OP haal ik dat het meisje weinig ervaring heeft met paarden en dat ze er dus beter iemand "professioneel" kan bijhalen. Het paard moet
1 leren respect te hebben voor z'n baasje
2 moet weten dat ook op "zijn" weide hij onder z'n baas staat
3 dat het betreden van "zijn" weide niet altijd iets "negatiefs" betekent, maar ook gewoon extra aandacht of een spelletje spelen

ik heb mijn paard ook liever in groep, maar als ze te kleverig wordt en niet langer een keer alleen buiten kan hetzij op een paddock of op wandeling, dan zal ze snel enkele dagen van de groep gescheiden worden of bij een ander paard gezet worden...
en soms is het gewoon niet mogelijk om ze bij elkaar te houden, maar dat mag geen reden zijn om aggressief gedrag te vertonen

_Lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 16:21

petitparis schreef:
om te beginnen is 't ene paard het andere niet

als het paard zich allen voelt dan zou je eerder verwachten dat het contact zoekt, tenzij er alleen iemand de weide ingaat om het paard te halen en aan het werk te gaan of op te stallen.
Uit TS haar OP haal ik dat het meisje weinig ervaring heeft met paarden en dat ze er dus beter iemand "professioneel" kan bijhalen. Het paard moet
1 leren respect te hebben voor z'n baasje
2 moet weten dat ook op "zijn" weide hij onder z'n baas staat
3 dat het betreden van "zijn" weide niet altijd iets "negatiefs" betekent, maar ook gewoon extra aandacht of een spelletje spelen

ik heb mijn paard ook liever in groep, maar als ze te kleverig wordt en niet langer een keer alleen buiten kan hetzij op een paddock of op wandeling, dan zal ze snel enkele dagen van de groep gescheiden worden of bij een ander paard gezet worden...
en soms is het gewoon niet mogelijk om ze bij elkaar te houden, maar dat mag geen reden zijn om aggressief gedrag te vertonen

Hoi, het is echt niet zo dat het paard enkel uit de wei gehaald wordt om aan het werk te zetten...
Ik heb hen ook van in het begin gewaarschuwd dat elk paard zijn "fases" doormaakt en dat ze niet altijd even simpel zijn...
Het paard is echter heel sterk (spreek uit ervaring), dus het niets voor een 12-jarige om alleen te zijn met het paard, er zou dus echt professionele hulp bijgehaald moeten worden...

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:23

Dit paard heeft duidelijk de overhand gekregen en het is eigenlijk al een beetje laat om te reageren.
Bij de minste eerste dreiging moet je meteen ingrijpen en dat is niet gebeurd.Nu is het een gewoonte geworden...
Persoonlijk slaak ik een doodskreet en schop terug als het lukt(het liefst als ze nog heel klein zijn :+ )

Als er lelijk gedaan wordt,ben ik ook niet te beroerd om de emmers gewoon weer op te bergen(mèt voer!).
Volgende keer is iedereen veel beleefder... :P

Ussiethree

Re: Paard stampt gericht naar mens, wat kan je eraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:25

hoe krijg je het voor elkaar om een paard gericht naar je te laten trappen? dan is er al heel veel in de voorgaande communicatie fout gegaan

_Lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 16:25

jodi schreef:
Dit paard heeft duidelijk de overhand gekregen en het is eigenlijk al een beetje laat om te reageren.
Bij de minste eerste dreiging moet je meteen ingrijpen en dat is niet gebeurd.Nu is het een gewoonte geworden...
Persoonlijk slaak ik een doodskreet en schop terug als het lukt(het liefst als ze nog heel klein zijn :+ )

Als er lelijk gedaan wordt,ben ik ook niet te beroerd om de emmers gewoon weer op te bergen(mèt voer!).
Volgende keer is iedereen veel beleefder... :P

Voor de duidelijkheid: het paard draait zijn kont naar je en schopt met de achterbenen (gelukkig is tot nu toe nog niemand geraakt geweest), het is moeilijk om dan terug te schoppen, niet? :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:26

Dan zorg je dat je een halstertouw in je handen heb en haal je daar mee uit.
Of een (longeer)zweep.

_Lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 16:27

Ussiethree schreef:
hoe krijg je het voor elkaar om een paard gericht naar je te laten trappen? dan is er al heel veel in de voorgaande communicatie fout gegaan

Helaas niet, de eigenaars zijn er altijd heel consequent mee geweest: "nee is nee en blijft nee", ze werd ook regelmatig door de lesgeefster bereden, zodat ze wist dat ze nog steeds moest luisteren (eigenaars hadden misschien nog wel wat te weinig rijervaring). Ben ook regelmatig het meisje gaan helpen met grondwerk, longeren...
Of hoe bedoel je: "iets fout gegaan in de communicatie"?

_Lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 16:28

Asyaa schreef:
Dan zorg je dat je een halstertouw in je handen heb en haal je daar mee uit.
Of een (longeer)zweep.

Ik zal het aan hen voorstellen, alvast bedankt!

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:30

Kukkie schreef:

hier ga ik tog in mee, ik heb dat bij mijn pony zelf ook gezien, ook al is het maar een kleine shet die je erbij haalt..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:32

_Lauraaaa schreef:
Ussiethree schreef:

Helaas niet, de eigenaars zijn er altijd heel consequent mee geweest: "nee is nee en blijft nee", ze werd ook regelmatig door de lesgeefster bereden, zodat ze wist dat ze nog steeds moest luisteren (eigenaars hadden misschien nog wel wat te weinig rijervaring). Ben ook regelmatig het meisje gaan helpen met grondwerk, longeren...
Of hoe bedoel je: "iets fout gegaan in de communicatie"?

ik denk dat bedoeld wordt dat het paard op dit moment echt van zich afbijt en zegt "blijf uit m'n buurt ik moet jullie niet als leider, ik ben beter af op m'n eentje"
maar vooraleer een paard zo'n gedrag vertoont, heeft het normaal gezien al veel meer en kleinere signalen gegeven. Maar hebben de ouders en dat meisje door hun onervarenheid dit niet gezien of herkend.

_Lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 16:32

Jasterina schreef:
Kukkie schreef:

hier ga ik tog in mee, ik heb dat bij mijn pony zelf ook gezien, ook al is het maar een kleine shet die je erbij haalt..

Er is bij deze mensen nu eenmaal geen mogelijkheid om en soortgenoot in de wei te zetten. Tenzij ze de wei uitbreiden, weet helaas niet of dit mogelijk is.

_Lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 16:34

@ Ussiethree -
Dat zou best mogelijk zijn.
Welke kleine signalen denk je?
Dan kan ik de eigenaars deze zeggen en misschien herkennen ze hier wel iets in...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:35

ik vind niet dat het nu een goed moment is om er een ander paard bij te zetten, eerst moet het dominantie probleem opgelost worden of op z'n minst verbeterd zijn, anders zitten ze binnen de kortte keren met 2 paarden waar ze niet meer veilig in de buurt kunnen komen.

_Lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 16:36

petitparis schreef:
ik vind niet dat het nu een goed moment is om er een ander paard bij te zetten, eerst moet het dominantie probleem opgelost worden of op z'n minst verbeterd zijn, anders zitten ze binnen de kortte keren met 2 paarden waar ze niet meer veilig in de buurt kunnen komen.

Daar zat ik ookal aan te denken... Er is trouwens geen mogelijkheid om een tweede paard erbij te zetten..