Longeren bij onopgevoede shetlander.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MeAndHorses

Longeren bij onopgevoede shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 20:34

Soms ga ik naar een shetlander, samen met mijn zus om hem een beetje te verzorgen en te longeren. Hij staat opde zelfde stal als mijn zus haar echte verzorgpaard. We doen dan een hoofdstel om, met een longeerlijn eraan en dan willen we hem longeren. hij loopt dan steeds naar ons toe.
Heeft iemand tips om hem goed te longeren??

*de pony staat bij mensen op een boerderij en word soms bereden (±1x inde week) door een beginner. Het is niet mogelijk om er iedere dag te zijn.*

Boterfliegje

Re: Longeren bij onopgevoede shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:36

Longeren is moeilijk uit te leggen via de computer.. Zoek iemand met ervaring die jullie kan helpen.

MeAndHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 20:37

Hoe we moeten longeren weten we wel. Alleen waarom hij naar ons toe komt.

Boterfliegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:41

MeAndHorses schreef:

Omdat hij het longeren niet kent. Een paard word niet geboren en kan je direct rijden en longeren he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:42

MeAndHorses schreef:

Blijkbaar niet, anders wist je hoe je dit moest oplossen. Zoek iemand die jullie hier in kan begeleiden anders verpest je het alleen maar.

MeAndHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 20:42

Boterfliegje schreef:
MeAndHorses schreef:

Omdat hij het longeren niet kent. Een paard word niet geboren en kan je direct rijden en longeren he?

Dat paard is niet opgevoed. en je kunt er prima op rijden

MeAndHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 20:42

Laat ook maar, aan jullie heb ik ook niks

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:44

Je kunt het beste iemand hebben die met de shetter meeloopt. In eerste instantie houdt deze persoon gewoon het halster vast, daarna los, daarna neemt deze steeds meer afstand. (schuin naar achter zodat er een drijvende positie ingenomen wordt)

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:49

Ga eerst eens na de bibliotheek en kijk eens in een boek over longeren. Om nu met je 12 jaar te zeggen dat je niks aan ons hebt vind ik behoorlijk lef hebben.
Paarden en pony's worden overal verpest en alleen als je er verstand van hebt weet je waar je mee bezig bent.
Kijk eerst eens in een boek, of op internet daar staan vaak genoeg beginselen beschreven over hoe je begint, en ook dat probleem komt er in voor.
Of ga na een paarden stal in de buurt en vraag of je eens mag mee kijken als een volwassen iemand doet longeren. Misschien mag je wel eventjes in het midden staan en dan krijg je vanzelf dat gevoel wel.
Succes

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:51

Ts wat jullie kunnen proberen is het volgende:

1 van jullie houd longeerlijn en eventueel longeerzweep vast en de ander loopt eerst een paar rondjes mee met de shet.
De longeerder zorgt ervoor dat de pony voorwaarts blijft,de begeleider zorgt er dan voorlopig voor dat de shet niet naar het midden kan lopen.(naar de longeerder)

Dit oefen je eerst es goed,uiteraard met héél veel lieve woordjes en een lekkertje op zn tijd.
Ga vooral NIET meppen met de zweep,dan gaat de shet er gehaaid tegenin!

Als dit goed gaat dan kan de begeleider steeds meer afstand nemen,terwijl de longeerder gewoon de pony voorwaarts houd.
Verwacht geen wonderen na 5 min. maar de aanhouder wint.
Shetjes zijn erg slim en gehaaid,maar ga je ze slaan of afstraffen dan doen ze geen ene moer meer voor je.

Stel het lukt allemaal,je kunt bijv alleen de pony door de rondte laten lopen en plots komt ie ineens richting jou dan kun je met de zweep een wiebelbeweging richting zn voorkant maken zodat ie niet verder naar je toe komt.
Grote kans dat ie dan de andere kant op gaat maar das niet erg in het begin,eerst leren in de rondte te lopen.

Succes met de shet!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:54

En het is gewoon vrij lastig uit te leggen. Longeren vind ik echt ontzettend leuk en ik heb jarenlang allerlei paarden dit aangeleerd. Maar om te zeggen waar het hier verkeerd gaat, zou ik toch echt jullie moeten zien. Vaak wordt een verkeerde plaats en houding aangenomen en daarnaast moet je niet vergeten dat het hele idee van longeren eigenlijk vrij onnatuurlijk aangeleerd wordt vaak. Het allermooiste is beginnen zonder lijn. Door jouw lichaamstaal het paard laten lopen, draven, keren, noem maar op. Op het moment dat je er dan een lijntje aan doet is het voor het dier veel duidelijker. Nu wil ie naar je toe komen omdat dat voor hem het meest logische is. Je zult m op een vriendelijke manier duidelijk moeten maken wat je bedoelt.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:54

Niet op die banketstaaf reacties letten joh, er zijn nog mensen die wel bereid zijn te helpen.
Inderdaad, doe het met 2, laat 1 iemand met de pony meelopen. Bouw het langzaam op. Eerst met vasthouden, kleine rondjes, dan met enkel ernaast lopen. Als je goed oefend met stemhulpen begrijpt de kleine het vanzelf.
Mijn Sanne van 2 snapt het ook prima!
En geloof me, ik heb geen boekjes of cursussen hoeven betalen, ik heb behulpzame vrienden om me heen ;-)
Gewoon eens rondvragen om hulp kan ook een uitkomst zijn.
Succes!

MeAndHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 20:56

Dankjullie

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:59

Probeer altijd een beetje schuin achter de pony te blijven met longeren,daarbij houd je de longeerzweep zo vast dat je met de lijn en zweep een "taartpunt" maakt(snappie?)

Het gaat jullie vast wel lukken,zal een hele goeie les zijn hihi want als je het bij een onopgevoede shet kan doen dan ben je al een heel eind! :D

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:01

heb dit probleem met mijn paard ook gehad ! hij wou niet lopen en kwam telkens naar je toe mijn truk is geweest om met longeerzweep te doen ( ga dit vanaf het niet mee hoeft afbouwen ) en er schuin achter te lopen zodanig dat je drijft en je mag ook nooit naar het hoofd kijken want dat is een verkeerde aanwijzing voor hun ! op de duur kun je stap , draf en galop cammando opsteken maar daar ben ik zelf nog niet aan toe gekomen !

ahjaa en laat in het begin er iemand naast lopen iemand dat ie goed vertrouwd en zo zorg dat er altijd contact is met de longeerlijn met de shet , en het is belangrijk dat de gene in het midden instruties geeft en niet de gene die ernaast loopt !

mvg.
Laatst bijgewerkt door Lori op 28-09-10 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:02

heb ik ook met mijn paard. die weet heel best hoe het moet, en ik inmiddels ook ( doe paardenhouderij dus we longeren heeeeel veel)
maar hij komt gewoon naar me toe en wil niet meer weg.
rustig opbouwen en als het goed gaat stoppen. als de kleine wel kom zul je door moeten gaan tot dat het goed gaat, dus op het juiste moment stoppen