Paard zeer gevoelig op achterbenen bij aanraking (trappen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Paard zeer gevoelig op achterbenen bij aanraking (trappen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 19:35

Sinds een tijdje heb ik een merrie staan, zij komt uit Engeland en was weinig gewend. Je kon haar niet aan de benen zitten, bij haar voorbenen liep ze achteruit wat nog niet zo erg was maar bij haar achterbenen (kont eigenlijk al) mepte ze behoorlijk.
Inmiddels zijn we met veel oefenen nu zover dat ik haar voorbenen aardig kan aanraken overal, soms zelfs optillen. Ook kan ik haar gewoon over haar kont poetsen nu, maar veel lager dan haar knieën achter kom ik niet want dan mept ze weer. We zijn nu langzaam bezig met clickertraining (stick met bal erbij) om te proberen dat ze toelaat dat er wat aan haar benen zit zonder dat ik direct in de raakzone sta :+

Nu heb ik een probleem, a.s. zaterdag moet madam naar de keuring, en gezien ik het over een tinker heb en ze achter mooie sokken heeft moeten deze wel schoon. Haar staart heb ik nog niet eerder geprobeerd dus weet niet of ze dat toelaat, die moet uiteraard ook schoon.
Hoe ga ik dit voor elkaar krijgen zonder de boel dusdanig te forceren dat ik daarna weer van voren af aan kan beginnen....
Ze is laatst naar de hoefsmid geweest en toen is ze met praam om bekapt, zelfs met praam trapte ze achter nog...

Iemand tips/ideën?

amazone77

Re: Paard zeer gevoelig op achterbenen bij aanraking (trappen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:38

misschien de veearts vragen om haar rustig te spuiten?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 19:40

Vee-arts komt morgen dus zal ik even vragen. Heb ook nog halve spuit tranquigel liggen, kan er altijd even 1 bij vragen en haar dat dan misschien geven...

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:40

dat lijkt mij nog beter dan spuiten.
na de keuring heel veel oefenen en dan komt het vast goed met veel geduld.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:42

Wat dacht je van "we zijn er nog niet klaar voor"?

Maak een een lange steel aan een ronde stoffer met vrij zacht haar. Dan kun je steeds iets verder gaan met borstelen zonder veel risico. Neem wel de tijd want dat kan wel een paar maanden duren. Je kunt het wel forceren maar dat komt de verstandhouding met je paard niet ten goede.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 19:47

@EdskoTakens, dit doen wij dus met de stick met bal op het eind en clickertraining (en lekkere snoepjes) zo zijn wij al heel lang bezig en heb mij eerst gericht op haar voorbenen en dat gaat nu na een paar maand aardig goed. Maar ze zal toch zaterdag naar de keuring gaan en die achterbenen zijn echt meer zwart dan wit :+

Heb haar vorige week wel gewassen ex haar benen dan dus (heb voor ook nog even niet gedaan, dat komt deze week) en voor een paard die voor de 2e keer onder de waterstraal stond was ze super braaf. Ze is ook heel lief en braaf, niet snel onder de indruk alleen die achterbenen gaat even duren. Is niet erg maar ze zal toch een beetje fatsoenlijk op de keuring moeten verschijnen :+

Zoals je hier ziet is ook vooral de staart heeeeel erg vies
Afbeelding

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:54

die ga je in 1 keer wassen niet schoon krijgen denk.... := die mag wel een sopje gebruiken inderdaad. ;)
succes met haar.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:56

Gebruik aub geen middeltjes om ze kalm te krijgen, daar leer je een paard niks mee. Gewoon geduld.
Inderdaad, het paard is er nog niet klaar voor.
Onze Haflinger doet het ook, langzaamaan gaat het beter.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 21:00

amazone77 schreef:
die ga je in 1 keer wassen niet schoon krijgen denk.... := die mag wel een sopje gebruiken inderdaad. ;)
succes met haar.

Ze was vorige week helemaal spierwit hoor :D Daarvoor had ze al 3 maand geen zeep gezien en ze staan hier 24/7 buiten :P
Maar had haar billen/staart en benen niet gedaan.

@1Boefje, ja klopt ze is er nog niet helemaal klaar voor, maar ze zal toch echt naar de keuring moeten zaterdag, als ik het niet schoon krijg, tja het zij zo, maar dacht misschien heeft iemand tips.
Met de voorbenen was het een kwestie van doorzetten, steeds een stukje verder naar beneden, dit is achter net zo alleen ga ik daar niet zo graag met mijn handen e.d. bij gezien ze daar dus mept. Kreeg dus al het voorstel van een bezem gebruiken, dat zou nog kunnen, de straal op haar benen vind ze trouwens niet erg meer, dit heb ik al een paar keer gedaan.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:35

zo te lezen komt het vast allemaal goed,succes zaterdag op de keuring,hopelijk met schone benen en staart. ;)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:40

Tja, aan de andere kant, als je ze spuit merken ze ook dat ze het overleven als ze daar aangeraakt wordt. Heb ook een lastige met de smid, die laat ik ook spuiten. Heb ik nu 2x gedaan, de 2e keer was ie al aanmerkelijk braver met minder middel.

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:56

Tipje: Ik heb ook een paard waarbij ik niet bij de achterbenen kan komen. Ik heb een stok gemaakt met een dikke handschoen eraan. ZO kan je mooi vanaf afstandje de benen aanraken. En dat heel veel doen en oefenen

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 22:00

Ze is helemaal genezen :D Het was eigenlijk heel erg makkelijk, heb haar gewassen met een borstel op een stok, ze heeft 1 keer uitgehaald toen ik helemaal onderaan kwam, maar toen ze eenmaal doorhad dat het niks engs was en eigenlijk ook best fijn vond ze het prima. Volgende dag op het keuringsterrein kon ik met een spons in mijn handen haar hele achterbenen en achtervoeten schoongemaakt :j :D :D