pony jaloers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jogi

pony jaloers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 09:28

Hoi,

Mijn paard en pony van 3 staan al samen sinds mijn pony een veulentje is en zijn dus erg
aan elkaar gehecht! Ze kunnen ook wel zonder elkaar hoor, dan word er wat gehinnekt, maar het zijn
echte maatjes. Twee gezellige en vrolijk ogende paarden!
Sinds 3 weken staat er een nieuw paard bij. Eerst heeft hij twee weken in de wei ernaast gestaan
en snachts in de stal naast de pony.
Vanaf het begin ging het hartstikke leuk! Veel snuffelen over de omheining en zelfs uit dezelfde waterbak drinken onder het draad
door! Er was geen gegil, geen platte oren, eigenlijk alleen maar nieuwschierige reacties over en weer!
Op een gegevn moment zag ik wel dat wanneer ik bezig was met mijn paard de pony geen oog had voor de nieuwe.
En als m'n paard dan weer de wei in ging en meteen ging snuffelen bij de nieuwe wilde de pony er ook bij!
Sinds vorige week hebben we ze bij elkaar gezet!
De twee grote paarden vinden elkaar heel leuk en dat gaat hartstikke goed!
Maar m'n pony vind het helemaal niet zo leuk. Hij houd wat afstand en als hij zich er dan bij voegt, zorgt hij ervoor dat die nieuwe niet bij mijn paard kan komen, maar ook mijn paard niet bij die nieuwe. Dan jaagt hij de nieuwe continu weg! Oren in de nek en dreigen. Het is nog niet echt geescaleerd met trappen en gillen het blijft bij dreigen. Soms zie ik wel dat de pony met de nieuwe snuffelt, maar zodra mijn paard erbij komt gaat hij dan weer lelijk doen.
Mijn partner zegt dat we de pony apart moeten zetten, omdat hij het niet leuk vind voor de nieuwe, omdat die niets verkeerds doet en de pony heel chagerijnig voor ons onbekent gedrag vertoond.
Zelf denk ik dat ze het misschien beter kunnen uitzoeken en dat de pony gewoon tijd nodig heeft voor de nieuwe situatie.
Ik ben bang dat als ik hem apart zet het gedrag alleen maar erger word op het moment dat ik hem weer terug zet, omdat hij dan nog beter z'n best moet doen om z'n "maatje" (mijn paard) op te eisen.

Graag hoor ik tips van mensen die misschien wel ervaring hebben met dit soort situaties.

Groetjes Jogi

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:23

Het kan ook een dominantie probleem zijn. Mijn pony staat soms alleen, en soms met verschillende groepen vriendjes. Bij sommigen is dat meteen goed gegaan, bij anderen was het zo:

Mijn pony was bijvoorbeeld bij 2 anderen meteen maatjes met de ondergeschikte pony en ze was maatjes met de leider. Met 1 van de twee samen staan was prima, maar zodra het met zijn 3-en was, begon de ondergeschikte te dreigen en te gillen. Het was in dat geval een rangorde probleem. De leider bleef de leider, en mijn pony zat er zo'n beetje tussenin. De ondergeschikte vond het dus prima om met mijn pony te staan, maar zodra leider + mijn pony bij elkaar stonden, wist ze dat zij dus niet in de buurt mocht komen / niet meer nr 2 was, volgens de kudde-regels. Dat pikte ze dan weer niet, want zij wilde bij haar maatje en dan kwam die nieuwe dat maar even afpakken?

Soms zie je dat als er 3 paarden bij elkaar staan, 2 ervan vriendjes worden en de 3e niet meer het beste vriendje is. Daar kunnen ze wel pissig om worden, terwijl ze het op zich alle drie apart wel goed met elkaar kunnen vinden.

Wij hebben ze toen gewoon bij elkaar laten staan, maar wel onder voorbehoud natuurlijk, en onder een goed oplettend oog. Tenslotte wil je niet dat het in vechten uit gaat breken en er gewonden vallen. Tenslotte was dit een rangorde probleem, en daar kunnen wij moeilijk iets aan veranderen. Je kunt niet de wei in gaan en zeggen 'luister eens, iedereen vindt elkaar aardig, jij bent nr 3, jij nr 2 en jij nr 1, en nu lief zijn!' Dat is toch iets waar ze zelf achter moeten komen.

In het geval zoals het bij mij was, was het dus indirect inderdaad een soort jaloezie, verbonden aan de rangorde

joline_pipo

Re: pony jaloers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:51

Ik denk ook iets van jaloezie, wij hadden ook zo'n soortgelijk iets. alleen bij ons was het echt uit de hand gelopen, en de pony werd letterlijk de sloot in getrapt. Het lijkt mij nog even aankijken, zolang het niet uit de hand loopt.

KittyKatRaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 00:55

wij hadden dat ook. wij stonden alleen met 4 paarden, toen mijn paard bij de kudde kwam stonden ze met zijn 3e, ze werd in de eerste instantie geaccepteerd. Maar na een paar dagen liet 1 paard duidelijk zien dat hij de baas was. Mijn paard werd dus steeds weg gejaagd door hem terwijl de andere paardjes het goed met mijn paard konden vinden.. je kan dat zien als jaloers maar ook als rangorde.. bij ons in de kudde ging het vanzelf na een paar weken over.. Maar dan moet ik er wel bij zeggen dat ze in paren gingen staan en dat gaat moeilijk als ze met zijn 3e zijn.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 04:41

paarden kennen geen jaloezie (mensen wel) Veel hengsten of laat gecastreerde hengsten) hebben wel een soort baknijd, Dat gaat gepaard met een hoop gedoe, maar is logisch in de rangorde. Ik zou me er niet al te druk om maken, hoewel het soms lastig is met voederen in de wei. Ga er maar gewoon van uit, dat zolang er geen gewonden vallen, is er niets aan de hand. Overigens: het gillen is meestal door contact met hengst/ruin en merrie (schouwen) het kan zijn dat op dat moment de merrie hengstig is. Ik zou me er niet al te druk over maken. Het is normaal dat er altijd een paard dominant is... dat hoort zo!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 06:47

Ik ga met maxcomX mee, je pownie is gewoon dominanter dan de nieuwe. En dat laat hij merken door hem weg te jagen. Waarschijnlijk wordt dat minder als de nieuwe weet wat zijn plek is. Niks om je zorgen over te maken. Zou zielig zijn als je je paardjes nu gaat scheiden. Dan wordt je pownie gestraft voor zijn instintinctieve gedrag..