is dit slecht of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suuzje11

is dit slecht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 14:56

Ik heb 2 shetten van 3 jaar
ik heb ze 24/7 buiten lopen
nu staan ze 3 uurtjes per dag op gras
en de rest op zand waar ze telkens kleine plukjes hooi krijgen
zodat ze zich niet vervelen.

nu was ik laatst aan het longeren (want ik ga mennen dus hebben ze een beetje conditie nodig)
toen kwamen er laatst een paar mensen toen ik aan het longeren wat zo mijn oprit opfietsen

Toen zeiden ze zo in een keer "Ik heb echt medelijden met die dieren!" Ik zo "waarom dan"
hij zo "ja die dieren die staan de hele dag op zand" ik zo "nee meneer dat hebt u mis, ze staan 3 uurtjes per dag
op gras, en ze krijgen telkens kleine plukjes hooi, en 's ochtends en 's avonds krijgen ze brokjes"
toen liep die meneer weg zonder nog iets te zeggen

maar is dit nu echt slecht wat ik doe nu of niet?

ps: laatst is de dierenarts geweest maar die zegt dat ze er goed uit zien bijna iets te dik

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:59

neehoor is echt niet zielig..
Die mensen hadden er waarschijnlijk geen verstand van.
Het is zieliger om ze lekker te laten vreten en dat ze dan vreselijk overgewicht krijgen.

wel oppassen voor zandkoliek, en je hooi dus niet op de grond in het zand neerleggen maar in een ruif of bak.
Dan krijgen ze niet zo veel zand binnen.

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:00

Ik kan niet oordelen over de situatie aangezien ik je paarden niet ken en je stalling ook niet.

Het enige wat ik je kan zeggen is dat het wel slecht is om je paarden te voeren op het zand. Ze hebben dan kans op zandkoliek door het zand wat ze tijdens het eten binnen krijgen. Het is beter om een stuk te bestraten en ze daarop te voeren.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:00

nee hoor je geeft ze hooi dus ze hebben inderdaad iets te doen... er zijn zat mensen waarvan het paard niet eens buiten komt. en die van jou staan gewoon lekker buiten en kunner vrij bewegen :)

suuzje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 15:01

ze krijgen het via een hooi net zodat ze nog even bezig zijn met het opeten ( ik druk het lekker vast)

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:02

Die van mij staan op aarde... en als het geregend heeft staan ze soms in de plassen... nou gut gut... die van mij staan iig niet 23 uur per dag op een stal!
Wel kunnen ze zelf beschikken over de inloopstal.

Dus lekker laten staan zou ik zeggen!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:02

Het klinkt alsof je goed bezig bent qua beweging en voer voor je shetten.
Laat mensen maar kletsen, het zijn jouw pony's dus jij beslist wat er mee gebeurt :) En als de veearts zegt dat ze er goed uitzien, dat is belangrijker dan een wildvreemde toch?

suuzje11

Re: is dit slecht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 15:07

dat is waar
maar dit zijn mijn 2e pony's die andere heb ik helaas in moeten laten slapen met koliek
dus ik wil gewoon het beste voor ze

molenbeersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:53

beter op zand buiten dan d ehele dag binnen,

alleen voeren op het zand is niet slim idd.

een oude tractorband met stoeptegels onderin kan ook ene tip zijn.
mits je paardjes er niet middenin gaan staan ;)

want hooi uit een net kan alsnog op de grond vallen..( of je maakt onder het net een klein vloertje van stenen / tegels

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:26

tturlijk is dat niet slecht. Die man had er gewoon geen verstand van :s

Shetlanders zijn best gevoelig wat grasete betrefd en hebben sneller last van hoefbevangenheid als ze veel op gras staan. Veel op zand laten staan s echt niet slecht voor ze hoor ;)

En trouwens, de dierenarts zegt dat ze er goed uit zien en die heeft er toch wel meer verstand van dan een voorbijganger denk ik :Y)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:27

Het lijkt me, voor zover ik kan beoordelen van hieruit, niet slecht hoor...

Maar veel mensen denken nog altijd dat shetten holle bolle grasmaaiers horen te zijn, die knurftig voor zich uit moeten staren en kennelijk zijn ze altijd lief, knuffelig en perfect voor kleine kinderen?

Lijkt mij dus juist niet slecht, aangezien ze lekker buiten staan, zich niet hoeven te vervelen en in beperkte mate gras krijgen. Sommigen worden echt dik als ze alleen al naar gras kijken...

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:34

Je wil gewoon het beste voor je pony's, en dan kwetst zo'n opmerking, dat snappen sommige mensen niet. Trek je niet aan wat die voorbijganger zei, ik denk ook dat je veearts wel beter weet dan hem hoor. Ik denk dat je heel goed doet voor deze beestjes. Je wil het beste voor ze, en probeert ze dat ook te geven. Je pony's staan niet alleen, krijgen gras én als ze geen gras ter beschikking hebben krijgen ze plukjes hooi, ik vind dat juist supergoed :j !

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:46

ik vind dat helemaal niet zielig ! maar juist beter omdat ze anders op een stal staan van 3 bij 3. en nu op een loop bak.