Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Sunrise19 schreef:Ik heb in mijn leven nog nooit een paard meegemaakt die pubert.
wel onervaren eigenaren die zorgen dat een paard met zijn/haar jonge leeftijd vervelend gedrag krijgen door een onjuiste opvoeding..
. Wat vaak puberen genoemd wordt is de verkeerde manier van omgaan met wat uitproberen. Het is inderdaad maar mooi makkelijk om dat puberstreken te noemen, dan hoef je als eigenaar niet bij jezelf te rade te gaan. 
kaatjemuts schreef:ik heb wel ervaring met een soort van pubergedrag... ik noem het alleen altijd de 'verschrikkelijke 4'.
Meestal na de periode van het beleren (maakt niet uit wat voor leeftijd), op het moment dat het paard wat begint te wennen, spieren en uithoudingsvermogen krijgt, dan willen ze nog wel eens wat hun grenzen op gaan zoeken. Die ervaring heb ik ook met paarden die ik net op stal krijg om te trainen of die ik nieuw heb gekocht.... Dit duurt alleen niet zolang, kan van een paar minuten tot een paar weken zijn. Maar op zich heb je altijd wel een op- of neerwaartse lijn in je training, dus daar kan je t ook opgooien....

kaatjemuts schreef:ik heb wel ervaring met een soort van pubergedrag... ik noem het alleen altijd de 'verschrikkelijke 4'.
Meestal na de periode van het beleren (maakt niet uit wat voor leeftijd), op het moment dat het paard wat begint te wennen, spieren en uithoudingsvermogen krijgt, dan willen ze nog wel eens wat hun grenzen op gaan zoeken. Die ervaring heb ik ook met paarden die ik net op stal krijg om te trainen of die ik nieuw heb gekocht.... Dit duurt alleen niet zolang, kan van een paar minuten tot een paar weken zijn. Maar op zich heb je altijd wel een op- of neerwaartse lijn in je training, dus daar kan je t ook opgooien....

Dilan1993 schreef:kaatjemuts schreef:ik heb wel ervaring met een soort van pubergedrag... ik noem het alleen altijd de 'verschrikkelijke 4'.
waarom de verschrikkelijke 4? duurt het 4 weken??
)hebben hier evenveel last van midgie schreef:Ik geloof ook niet in pubers bij paarden, het zijn geen mensen.
Als je het paard goed begeleid en hij jou als leider gaat zien zal hij dat gedrag echt niet laten zien, het puberen in de mensen ogen komt uit mijn mening voort uit het te vroeg beleren en te veel vragen van een jong dier, die daardoor in verzet komt en zegt hallo dit gaat me of te snel of te hardhandig.
Zorg dat je een goeie geduldige leider en trainer ben en je hebt geen vervelende zogenaamde puberende paarden meer.