Ik rijd nu ong. een half jaar een 17 jarige merrie, gewoon recreatief maar krijg ook 1x per week dressuurmatig les. Met rijden is ze echt een engel, ze doet wat je zegt. Wil graag voor je werken enz. Soms is ze niet erg voorwaarts maar ze is ook al 17. Het probleem ligt echter op stal. Ze heeft nu een veulen wat er volgende week af gaat. Het kan zijn dat het hieraan ligt, maar voordat ze dit veulen had was ze ook al vaak vals. Elke keer als ik op stal kom en haar eruit wil halen en halster om wil doen haalt ze naar me uit. Dwz oren in de nek en waarschuwend bijten, soms ook echt raak ( zo zit ik nu met een pak ijskoeling op mijn arm na een fikse beet van net)
Ik stel me niet bang of onzeker op naar mn paard, dat weet ik zeker. De eigenaar zei ook dat ik me goed op stel tegenover haar. Maar toch doet ze het. Vooral als ze aan het eten is dan kan je niet eens langs de stal lopen zonder dat ze begint te flippen (doet ze dan bij iedereen die voorbij loopt) ze bijt dan in de tralies, begint te stampen en legt haar oren in haar nek. Ze is ook erg vals naar andere paarden toe. Ik ben niet bang voor haar, maar vind dit toch wel vervelend en ben bang dat als het langer zo doorgaat ik WEL bang word voor haar... sowieso is het niet echt relax als je elke keer de kans hebt om gebeten te worden voordat je haar eindelijk kan opzadelen..
Hoe de eigenaar ermee omgaat: Als zij haar uit stal haalt, dreigt ze ook vaak met bijten of hapt ze ook echt. De eigenaar geeft haar dan vaak een harde tik op haar neus.
Oja, als ze eenmaal uit de stal is en op de wasplaats staat om op te zadelen is er niks aan de hand. Ze heeft alleen ook nog singelnijd, maar dit vormt geen probleem omdat ze hier alleen dreigt met bijten maar het niet echt doet. Alleen op stal bijt ze dus wel echt. Iemand tips?
Komt deze merrie van de manege in lennisheuvel bij boxtel, daar stond ook een merrie die dit deed namelijk.
Nrkee
Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-10 21:26
Nee volgens mij niet, ze is hiervoor van een andere particulier geweest en deze eigenaar heeft haar bij een handelaar gekocht. Maar ik kan het navragen, hoe heette die merrie die in boxtel stond dan?
Kan ze niet gewoon lekker op de wei? Waarschijnlijk ziet dit paard haar stal als haar territorium wat jullie dan binnen dringen. Of ze kan er niet goed tegen als iemand zomaar haar persoonlijke ruimte binnen stapt, dat kan natuurlijk ook nog.
Bij de eigenaar is het vrijwel net zo erg, de ene keer wat minder als de andere keer maar dat is bij mij ook. Uhm ze staat wel elke dag op de wei, maar als ik rijd meestal op stal omdat dat vaak 's avonds is.
Lachinia
Geplaatst: 23-09-10 08:26
als ze op de wei staat is ze wel lief? dan denk ik dat het stalnijd is, haar territorium..
Hoe is ze als je haar terugzet op stal na het werken? Als ze dan wat rustiger is, zou je daar eventueel verder mee kunnen trainen. door mee te lopen de stal in en met snoepjes of brokjes het goede gedrag belonen.. misschien kun je op die manier wat vertrouwen in stal opbouwen. Maar het zal wel heel veel tijd in beslag nemen..
Vroeger toen ik nog op een manege reed, hadden we ook een merrie met stalnijd, alleen die was ook vals op de wei. heel terriroriaal dus.. maar onder het zadel was het een engel.. nadat ze in de wei een meisje van het ponykamp omver had gelopen is ze weg gegaan. het meisje kwam er vanaf met een hersenschudding en een gebroken arm..