Telepathie en paarden

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

CaPrIoLe`79

Telepathie en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 22:11

Iedereen die veel paarden rijdt herkent het wel:

*Je bent op de rechte lijn aan het draven, blijft in het correcte ritme en de juiste tact rijden terwijl je denkt: ik ga zo aangaloperen en bam, je paard galopeert spontaan aan. Zelfs het woord galop uitspreken in je gedachte zorgt er al voor dat je paard aanspringt.
*Verschillende keren achter elkaar draaf je recht over de AC-lijn en dan denk je ineens: nu ga ik na een paar passen rechtuit mijn paard een keer zijwaarts zetten. Terwijl je paard steeds netjes rechtdoor liep, valt hij nu ineens direct na het inzetten van de wending de AC-lijn op al zijwaarts.
*Je bent voorwaarts neerwaarts aan het draven en je paard heeft er een pittig loopje in. Je denkt: over een paar meter ga ik een overgang naar de stap inzetten en boink, de overijverige motor valt spontaan stil.

Nu weet ik dat een paard heel sensitief is en al heel kleine veranderingen opmerkt. Maar heeft er iemand door welk spiertje je tijdens zulke gedachtes onbewust aanspant? :?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:15

Ik geloof wel in thelepatie, maar ik weet ook zeker dat je spieren aanspannen nav gedachten.

met mijn pony vroeger had ik het ook. nu weet ik natuurlijk dat het echt komt door een veranderende ademhaling, andere zit, aangespannen spieren.

Maar nogmaals, in telepathie geloof ik ook wel, maar niet (direct) tijdens het rijden (misschien óók).

De kunst is natuurlijk om die willekeurige spierspanningen te controleren, en je paard zó licht te krijgen dat die daar ook op reageerd.
Laatst bijgewerkt door kehdra op 18-09-10 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Re: Telepathie en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:17

dat is psychologie, geen telepathie. Door er aan te denken bereid je onbewust voor op het geven van die hulpen of geef je ze zelfs al.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 22:22

Daarom ook de vraag: heeft iemand door welke spiertjes je bij die gedachtes gebruikt? En dan bijvoorbeeld als je in gedachte het woord galop uitspreekt? Als je dat bewust doet om te voelen en verder probeert helemaal stil te zitten op een rechte lijn heb je toch steeds die overgang.

Met telepathie heb ik overigens niet zoveel, te zweverig voor mij. Maar wel met energie. Als je jonge paarden uit de opfok op stal krijgt die nog amper in de hand zijn geweest kun je ze met je energie sturen waarheen je maar wilt en ze zo alles laten accepteren. Zo kun je een bang paard dat niet in de hand is geweest en niks kent zelfs simpel een halster omdoen door ze met je ogen naar je toe te sturen en hun hoofd spontaan te laten zakken, terwijl ze hun oortjes opzij leggen. Maar op het moment dat er iemand naast komt staan met de instelling dat die het liever op de cowboy-manier oplost, dan ben je ineens alles kwijt, terwijl diegene alleen maar denkt en niks doet. Dit zal voor velen ook herkenbaar zijn.
Maar als je erop zit is er lichamelijk contact en vraag ik me echt af via welk wpiertje je die kleine hints doorgeeft.
Laatst bijgewerkt door CaPrIoLe`79 op 18-09-10 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:26

Welke spieren het precies zijn kan ik niet benoemen.
Wanneer jij aan galop denkt, gaat je lichaam zich daarop anticiperen. je bekkenbodemspieren doen een hoop, evenals je beenspieren, je buik-en rugspieren veranderen ook, en je ademhaling veranderd iets.

Maar daarnaast anticipeerd je paard ook op jou,wanneer jou ademhaling veranderd, en jou lichaam zich aan het anticiperen is, weet jou paard dat er een overgang aan zit te komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:39

Gewoon de spieren die je anders ook gebruikt om de hulp te geven. Je hersenen geven door het gedacht gewoon een signaal aan je lichaam om de hulp te geven, ze sturen dus gewoon automatisch dezelfde spieren aan als je zou doen wanneer je echt beslist van "en nou ga'k galopperen" en je hulp bewust geeft.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:21

Ik denk dat je zeker een punt hebt, zelfs als ik bij een hoek kom en denk: zou ik nu aangalopperen of nog eventjes draven? Dan vertrekt Almé al in galop... Ookal ben ik aan het lichtrijden. Ze lijkt het echt te voelen. Ook het wijken, ik moet het niet eens vragen, draai af, denk: en nu ga ik wijken, en ze wijkt.
Ook overgangen draf/stap doet ze als de gedachte nog maar in mij opkomt.
Denk dat je onbewust toch bepaalde hulpen geeft, nog wel heel licht maar sterk genoeg voor je paard. Misschien een combinatie van onbewust die hulp geven en een vorm van telepathie?

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:59

Ik denk dat een paard zeker wel kan aanvoelen wat je denkt.

Die van mij heeft het heel erg met Welk rondje zullen we nemen. Welk pad we nemen. Links of rechts?
Heb het vaak "getest" en weet zo goed als zeker dat ik niets met mijn houding doe met lange teugel, heel ontspannen.

Laatst dacht ik, laten we eens die kant opgaan. Daar was ze nog nooit geweest, omdat het een weg oversteken is, en een omweg. En er zijn leukere rondjes te rijden.
Toen ik dit dacht waren we op het punt waar we normaal links of rechtsaf gaan. Als ik "niets" denkt, gaat ze uit zich zelf linksaf (kortere route op dit punt :D ).

Dus ja, zeker na dit geval weet ik zeker dat ze aanvoelt (telepathie of zoiets en dus niet verandering van houding oid.) wat ik van plan ben.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:01

Ik heb meerdere keren ervaren dat mijn paard door had wat ik dacht, dat bestaat hoor.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:15

Ik geloof ook zeker dat een paard het niet alleen voelt aan je hulpen maar ook met zijn eigen "zesde" gevoelszintuig. Heb het met Pinto zo vaak meegemaakt, dat ze reageert op hoe ik me voel. Ook als ik er niet op zit, dus dan kan ik geen hulpen geven, maar toch weet ze wat ik denk. ;)

strooigoed

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:37

Naast eerder genoemde onbewuste hulpen, je gewicht en de positie van je heupen. :)

[ITP] Otto en Marieke, in 10 jaar van onbeleerd naar onbeteugeld
Zelf je jonge paard inrijden met professionele begeleiding!
Neem eens een kijkje op mijn website: www.onbeteugeld.nl
Ontspanning begint bij jezelf. O:)
Onbeteugelde Otto: dr. M1+7, spr. B+24, SGW M+3

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:33

ik doe helemaal niks meer tegenwoordig ,ik bedenk me gewoon wat ik wil en poownie doet het gewoon
:D

_O-

zou wel makkelijk zijn he?

ik heb het inderdaad ook heel vaak dat ik iets bedenk en dat mijn pony het dus ook meteen doet.
telepathie weet ik niet,maar paarden zijn zoveel meer fijngevoeliger dan ons en beter ontwikkeld dat ze onze signalen heel goed oppikken.

nu andersom nog ;)

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:40

Ik denk dat iedereen met paarden dit wel eens heeft.
Als je bijvoorbeeld aan het springen bent en je ziet een hindernis waarvan je denkt: "Daar gaat'ie nooit overheen!" Dan krijg je subiet een weigering. Ik had vroeger een spinginstructeur die zei dat je eerst je hart over de hindernis moest gooien, dan volgt je paard namelijk vanzelf. Die man keek niet in zijn glazen bol, het was gewoon zijn gezonde boerenverstand en het werkte ook.

Er is vast wel een verklaring voor zonder al te zweverig te worden. Misschien zijn paarden zintuigelijk wel gewoon veel beter dan wij en geven wij signalen af die wij zelf niet ontvangen maar onze viervoeters wel.

Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Als je nog een zadel zoekt, kijk dan hier:
klik

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:48

Ze ruiken het, voelen het en zien het.
Meer is er niet. Helaas.

Hope Springs Eternal

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 18:01

Myca schreef:
Ik denk dat iedereen met paarden dit wel eens heeft.
Als je bijvoorbeeld aan het springen bent en je ziet een hindernis waarvan je denkt: "Daar gaat'ie nooit overheen!" Dan krijg je subiet een weigering. Ik had vroeger een spinginstructeur die zei dat je eerst je hart over de hindernis moest gooien, dan volgt je paard namelijk vanzelf. Die man keek niet in zijn glazen bol, het was gewoon zijn gezonde boerenverstand en het werkte ook.

Er is vast wel een verklaring voor zonder al te zweverig te worden. Misschien zijn paarden zintuigelijk wel gewoon veel beter dan wij en geven wij signalen af die wij zelf niet ontvangen maar onze viervoeters wel.

jep, als jij denkt "daar gaat ie nooit over" zet je je al schrap voor een weigering. Het paard ervaart dat als twijfel en denkt "verrek baas vertrouwd het niet!" en die volgt jou. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 18:11

Dit valt onder het mom 'een paard voelt dat je bang bent' :)
Geen telepathie, gewoon lichaamshouding.
Kijk maar naar de top sport, zij krijgen de mooiste bewegingen voor mekaar zonder soms ook maar iets zichtbaars te doen. In principe geld hetzelfde voor dit, maar dan net wat anders. Als er een plastic zeil ligt in het bos naast het pad, wat het paardje eng vind, nouja kan gebeuren. Weet jij dat echter, en word jij wat 'bang' dan ga je nét anders zitten. Jij zult het heel misschien niet kunnen voelen, en wij zullen het wellicht niet kunnen zien, maar het paard merkt het wel. Komt dan opeens zeil aanzetten schrikt het paard. Komt er bijvoorbeeld een trekker aan, en begin jij te twijfelen of het paardje gaat schrikken of niet, ga je weer op de zelfde manier anders zitten. Paard denkt verek, vorige keer toen dit gebeurde vrat dat zeil me bijna op, wat komt er nu uit de bosjes. Het zelfde gaat op voor handelingen in de bak, doe je het vaak dan koppelt paard onbewuste handelingen al aan de bewuste actie.

Tijd geleden zelfde soort topic, toen heb ik dit geschreven:
Asyaa schreef:
Paarden weerspiegelen niet jou gedachte, maar jou lichaam(staal) en manier van handelen. Als ik met een bigsmile op mn gezicht, luid frans bauer blerend door de stal loop (nouja, kweet niet of de paarden mijn imitatie van frans bauer op prijs stellen), of dat ik met de meest enorme wallen, hangende schouders, en droef gezicht op stal verschijn. De paarden reageren daarop, niet op waar ik over denk.

Nou zijn dit 2 uiterste, maar paarden nemen de meest subtiele veranderingen al waar: ben jij een angstig aangelegd iemand, die bij elke misstap zich al aanspant, dan reageren paarden op de spanning, niet op de gedachte 'eng'.

Zelfde als dat een klein meisje huilend, omdat ze net bijv. te horen heeft gekregen dat iemand is overleden, bij haar pony in stal gaat zitten, om steun te zoeken, dat het lijkt dat het paard haar troost. Het paard reageert hierzo niet op de gedachte 'er is iemand overleden', maar op de lichaamstaal die het meisje uitstraalt.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:28

Paarden zijn kuddedieren, zij moeten wel "iets" hebben waarop ze zich meer op hun soortenoten richten, gewoon om te overleven. Wij, als mensen, hebben dat veel minder.

Ik denk dat je het gewoon in de basis kan vinden. Wij zijn rovers en paarden prooidieren. We hebben ons dus een anders ontwikkeld om te survivallen.

Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Als je nog een zadel zoekt, kijk dan hier:
klik

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:48

Asyaa schreef:
Dit valt onder het mom 'een paard voelt dat je bang bent' :)
Geen telepathie, gewoon lichaamshouding.
Kijk maar naar de top sport, zij krijgen de mooiste bewegingen voor mekaar zonder soms ook maar iets zichtbaars te doen. In principe geld hetzelfde voor dit, maar dan net wat anders. Als er een plastic zeil ligt in het bos naast het pad, wat het paardje eng vind, nouja kan gebeuren. Weet jij dat echter, en word jij wat 'bang' dan ga je nét anders zitten. Jij zult het heel misschien niet kunnen voelen, en wij zullen het wellicht niet kunnen zien, maar het paard merkt het wel. Komt dan opeens zeil aanzetten schrikt het paard. Komt er bijvoorbeeld een trekker aan, en begin jij te twijfelen of het paardje gaat schrikken of niet, ga je weer op de zelfde manier anders zitten. Paard denkt verek, vorige keer toen dit gebeurde vrat dat zeil me bijna op, wat komt er nu uit de bosjes. Het zelfde gaat op voor handelingen in de bak, doe je het vaak dan koppelt paard onbewuste handelingen al aan de bewuste actie.

Tijd geleden zelfde soort topic, toen heb ik dit geschreven:
Asyaa schreef:
Paarden weerspiegelen niet jou gedachte, maar jou lichaam(staal) en manier van handelen. Als ik met een bigsmile op mn gezicht, luid frans bauer blerend door de stal loop (nouja, kweet niet of de paarden mijn imitatie van frans bauer op prijs stellen), of dat ik met de meest enorme wallen, hangende schouders, en droef gezicht op stal verschijn. De paarden reageren daarop, niet op waar ik over denk.

Nou zijn dit 2 uiterste, maar paarden nemen de meest subtiele veranderingen al waar: ben jij een angstig aangelegd iemand, die bij elke misstap zich al aanspant, dan reageren paarden op de spanning, niet op de gedachte 'eng'.

Zelfde als dat een klein meisje huilend, omdat ze net bijv. te horen heeft gekregen dat iemand is overleden, bij haar pony in stal gaat zitten, om steun te zoeken, dat het lijkt dat het paard haar troost. Het paard reageert hierzo niet op de gedachte 'er is iemand overleden', maar op de lichaamstaal die het meisje uitstraalt.

Wat die topsporters doen in in weze wat ik in mijn eerste post aanhaalde; die oefenen zichzelf hierop, en hun paarden zijn zo licht op de hulpen die reageren daarop.

visualiseren :)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-10 10:12

Ademhaling is ook een hele duidelijke hulp, vaak is bijv. diep inademen= vierkant halthouden. Maar deze hulp is iets wat ook voor de ruiter merkbaar is. Net als je gewicht verleggen. Daar ben je als ruiter ook heel bewust mee bezig.
Wat ik hier bedoel zijn hulpen die je als ruiter niet kunt meten/denken. Die dus door een paard worden opgemerkt op een manier dat wij mensen niet kunnen, door geur en spanningsvelden ed. Er zou toch meetaparatuur moeten zijn die dat exacter kunnen vastleggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 12:13

Omdat je het soms bewust doet, betekend niet dat je het ook niet onbewust kan doen ;)
Het gaat via de zelfde wegen die wij normaal bij het rijden gebruiken namelijk zit/houding (met zit/houding bedoel ik alles, dus ook teugels, kuiten, ademhaling, enzo). Ruw gezien: Been is voorwaarts. Hoezo? Dat hebben wij paardlief aangeleerd. Diep zitten is ho. Hoezo? Aangeleerd. Dit zijn allemaal bewuste handelingen. Ga jij bijvoorbeeld in 'Houding 732F' (om maar iets te zeggen) zitten als er iets engs aankomt, dan leer je dit ook aan. Houding 732F is eng. Hoezo? Aangeleerd, welliswaar onbewust.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie