2jarige die vervelend gedrag toont.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lord_Ik

Berichten: 1190
Geregistreerd: 29-09-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:51

Dat moet je zelf beslissen :) jij kent je dier beter dan ik. Als mijn tweejarige met zijn voorbenen slaat doet hij dat niet gericht naar mij (meer naar zijn touw eigenlijk :') ), waardoor ik dus ook niet gevaarlijk dicht in de buurt sta als hij het doet. Als ik hem gewoon echt bruusk achteruit jaag (hij kent dat commando al, dus dat doet hij dan ook heel snel) beseft hij heel goed dat zijn gedrag niet gewenst is.
Verder denk ik ook niet dat je paard in paniek zal slaan als hij vaststaan gewend is en het echt puur pubergedrag is, maar voor de veiligheid blijf je natuurlijk in de buurt. Een halstertouw met een paniekhaak is dan ook het veiligst, wanneer hij echt in paniek zou slaan schiet die gewoon los. Zo leer ik in het algemeen ook veulens vaststaan (die hebben tegen dan wel geleerd om vertrouwen te hebben in nieuwe dingen zo lang ikzelf in de buurt ben). Als hij zich echt gewoon verveelt kan je ook een T-shirt vastknopen aan de plek waar hij vaststaat :+ sommige paarden spelen daar graag mee :P , maar dat is natuurlijk geen oplossing voor zijn sla-probleem.

iedereen heeft zo wel zijn belonings- en strafwoordjes, die kies je geheel zelf :+ de manier waarop je het zegt is meestal het belangrijkst.
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 20-09-10 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:51

Tis niet fijn om tegen je paard te schelden, maar het helpt vaak wel. Vooral als ze je al zo irriteert is het voor jou een uitlaatklep (zonder dat je je paard pijn doet...) en weet het paard ook gleijk waar hij aan toe is. Want je legt er vaak zoveel kracht in die woorden dat ze echt wel weten dat ze fout zitten. Je gata namelijk vaak luider en hoger praten, paarden verstaan geen woorden, wel tonen.

0000
Berichten: 5483
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:52

Tineke90 schreef:
bij die van mij is het denk ik ook een beetje verveling


Dat ken ik ook wel trouwens, ik heb er een staan die is geblesseerd dus op rust, die is nu soms ook echt om achter het behang te plakken, terwijl het normaal een prettig paard is in de omgang...

Misschien kan je voor jezelf nog de afweging maken in dit geval (omdat het dus een jong paard is) of je dit op wilt lossen door er meer mee te doen, of juist minder.
Meer dus inderdaad door te longeren, hem wat uit te dagen, en er echt regelmatig (dat is dan vaak wel het handigste in ieder geval, ritme erin) gewoon wat te laten doen.
Maar het is imo ook een optie om hem juist wat meer op de wei te laten. Je geeft aan dat in principe de basis erin zit, voetjes geven ed, dus dat weet hij echt over een halfjaar ook nog wel...Dus je kan hem ook die 'peuterpuberteit' lekker op de wei met zijn vrienjes uit laten vechten...heb jij er een stuk minder last van. Mijn ervaring is dat (bijna) driejarigen namelijk vaak makkelijker zijn dan de net tweejarigen. Maar dat moet je net willen dan natuurlijk, misschien het overwegen waard.

Tineke90

Berichten: 3489
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: Deventer (Overijssel)

Re: 2jarige die vervelend gedrag toont.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 13:54

daar zat ik dus ook aan te denken want iedereen zegt wel over een half jaar jaar is dat over. Want ik wil hem ook niet gaan belasten vind hem daar te jong voor. Ik kijk gewoon even aan hoe de winter gaat enzo en dan na de winter wil ik hem toch weg brengen om hem zadelmak te laten maken.

Iris82

Berichten: 39853
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:58

Juangi schreef:
Tis niet fijn om tegen je paard te schelden, maar het helpt vaak wel. Vooral als ze je al zo irriteert is het voor jou een uitlaatklep (zonder dat je je paard pijn doet...) en weet het paard ook gleijk waar hij aan toe is. Want je legt er vaak zoveel kracht in die woorden dat ze echt wel weten dat ze fout zitten. Je gata namelijk vaak luider en hoger praten, paarden verstaan geen woorden, wel tonen.


Nee daar ben ik het niet met jou eens. Op het moment dat jij je scheur opentrekt, veranderd jouw energie ook. Je kunt veel beter rustig blijven en een keer goed hard schreeuwen (geloof me, als ik ALLEEE zeg, dan klinkt dat niet bepaald liefdevol en ik kijk er ook niet echt blij bij :') ). Maar daarna is het wel weer oke, want ik moet met het paard verder. En dat gaat stukken minder als ik m net een minuut lang de huid vol heb lopen schelden.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:40

Ik geef ongeveer dezelfde uitleg omdat alle problemen waar ik op reageer dezelfde achtergrond hebben : mensen die geen of onvoldoende inzicht hebben in de leef- en denkwereld van paarden en dan vooral rangorde en dit kan maar op een manier worden aangepakt : ik probeer ze zover te krijgen dat ze gaan nadenken en zich verdiepen in de paardenwereld, als ze tenminste een diepgaande, structurele en langdurige oplossing willen en geen lapmiddel om een bepaald probleem tijdelijk op te lossen.

.

Tineke90

Berichten: 3489
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: Deventer (Overijssel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 16:07

MarcR schreef:
Eigenlijk is het niet hilarisch maar diep triestig als ik zo dikwijls dezelfde uitleg moet geven.


sorry maar waar slaat dit op? hier vraag ik toch niet om en bokt is hier voor. Dan moet je niet zulke topics gaan bekijken.

Bedankt voor je uitleg verder.

TLNLSDB

Berichten: 1313
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:03

MarcR schreef:
Tesz_2208 schreef:
jeetje, snel op je tenen getrapt zeg!
ik maak helemaal niks belachelijk, dan vat jij de dingen anders op dan dat ik geschreven & bedoeld heb.
ik zal verder zoeken naar wijsheid !
iedereen leert iedere dag weer wat bij.
maargoed laten we maar ontopic blijven want je vat alles helemaal verkeerd op.
sorry als ik je geraakt heb! ;)


Bedankt voor je verontschuldiging. Ik ben gevoelig geworden voor zulke zaken door enkele slechte ervaringen hier op Bokt, dat is de reden dat ik nu zo snel reageer.



Geen probleem.
maar zullen we nu gewoon weer ontopic gaan met zn allen?
laten we de vragen beantwoorden die de TS ons stelt en het verder gezellig houden.
:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:14

Niet echt, want je paard steigert tegen je op, slaat met zijn voorbenen naar je en als het dan nog niet leuk genoeg is, krijg je nog een kopstoot op de koop toe. Je paard heeft jou intussen meer in de klauw dan jij hem, want je kan niet naast hem lopen, niet voor hem staan en hem niet terecht wijzen, want dat pikt meneer allemaal niet. Je moet dus inderdaad meer je stem gebruiken en je steel noses. Net als Iris heb ik een 'extra boos' woordje en dat werkt prima. Je moet echter wel snel genoeg zijn om op tijd weer bij te draaien naar vriendelijk als je paard besluit te doen wat je van hem vraagt.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:13

Tineke90 schreef:
MarcR schreef:
Eigenlijk is het niet hilarisch maar diep triestig als ik zo dikwijls dezelfde uitleg moet geven.


sorry maar waar slaat dit op? hier vraag ik toch niet om en bokt is hier voor. Dan moet je niet zulke topics gaan bekijken.

Bedankt voor je uitleg verder.


Door een of andere interventie zijn er een aantal reacties op mijn uitleg en antwoorden van mij daarop verdwenen en verminkt daardoor kan je het verloop niet meer volgen.

Het stukje tekst van mij dat je hierboven aanhaalt was niet naar jouw toe bedoeld maar naar mensen die het hilarisch vinden dat ik in een aantal topics ongeveer dezelfde uitleg geef, zoals bij jou.
Ik vindt het dus niet hilarisch maar triestig dat ik zo dikwijls dezelfde uitleg moet geven.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:21

Lekker nog een jaartje inscharen tussen andere paarden van 2 jaar oud.
Een mens kan een paard niet opvoeden. Probeert de mens dat wel, krijgt het hele vervelende, verwende, ongehoorzame paarden die zich niet eenvoudig op de plek laten zetten (figuurlijk).

Bedenk: op 2 jarige leeftijd zijn jonge paarden het lastigst om onder controle te houden. Ze worden sterk en gaan experimenteren maar zijn nog te jong om aan het werk te zetten dus je kunt ze amper op hun plek zetten.
Wees wijs, schaar hem in.

Tineke90

Berichten: 3489
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: Deventer (Overijssel)

Re: 2jarige die vervelend gedrag toont.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 20:47

hij staat overdag met allemaal andere paarden en pony's. Ze zijn niet allemaal zo jong maar er zitten wel jonge pony's tussen ;)