problemen met benen optillen

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nadine_

problemen met benen optillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 17:09

Hallo,

Sinds 2 maanden heb ik een 4jarige ruin. braaf paard maar wel een beetje zonder manieren. Ik heb namelijk echt problemen met de benen op tillen. Het kost mij veel moeite om ze uiteindelijk opgetild te krijgen. en als dat eindelijk is gelukt wil hij ze weer snel op de grond zetten en begint te schoppen. Ook als ik ze voor optil begint hij nog met de achterbenen te schoppen. En achter hetzelfde verhaal. Heeft iemand tips voor mij hoe ik dit probleem kan oplossen, want de hoefsmid begint er niet aan en hij kan dus momenteel niet bekapt worden.

Nimuwé M2+2 verkocht
Mavabo's Balisco M (osmium x naturel) L1+1

Anoniem

Re: problemen met benen optillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:17

Laat z'n rug eens goed nakijken.

Nadine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 17:17

hij is recent klinisch goedgekeurd

Nimuwé M2+2 verkocht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:36

Een klinische keuring is heel summier en globaal, dus daar zou ik niet al te veel op vertrouwen, helemaal niet wat de rug betreft.
Je kunt beter een osteopaat of fysio bij je paard laten komen.
Rugproblemen zijn vaak de oorzaak van geen benen kunnen geven.

laurentius

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:59

Voet oppakken en als hij ontspant (heel eventjes) gelijk weer neerzetten en een koekje geven. Zo maak je een paard wat het volgende voetje al voor je in de lucht houdt. En dan de beloning steeds langer uitstellen. Het is niet de snelste weg misschien maar het is wel blijvende gewenning en positief maken van iets wat hij nu kennelijk als heel negatief ervaart. Dit heeft voor mij al bij veel paarden die dit deden gewerkt. Bij moeilijke paarden blijf ik tijdens de hoefsmid zelf bij het hoofd staan en voer ze hooi of iets anders ter afleiding. Je kan trouwens ook eens een andere smid proberen, ik heb lang moeten zoeken naar een smid die goed met mijn paarden om kon gaan maar die ik nu heb (nummer 4) kan met ze lezen en schrijven. Met een beetje geduld in de omgang komt het vast snel goed!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:04

Maar bij een klinische keuring worden buigproeven gedaan, en de benen heel hoog opgetild een minuut lang. Mijn paard is vorige maand oa. klinisch gekeurd en met de buigproeven geen enkel verzet en ging prima, met hoeven uitkrabben soms de grootste moeite een been van de grond te krijgen.
Volgens mij kan het heel goed aan de leeftijd liggen , zie dat je paard nog jong. Ik zou gewoon heel rustig oefenen en belonen als hij het goed doet!!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:59

herkenbaar probleem. ik heb een 4-jarige ruin, die tot een paar weken terug nog hengst was. ik dacht: zn vorige eigenaar heeft m wel hoeven krabben geleerd. dus ik til zn hoef op, springt ie weg en valt ie bijna om... daarna kreeg ik zn voeten nauwelijks nog opgetild.

wat bleek nou, hij vond het gewoon moeilijk om zn evenwicht te vinden. ben rustig gaan oefenen met t hoeven optillen. nu doet ie t wel zonder wegspringen, alleen als t te lang duurt, wil ie nog wel eens schoppen of wegspringen.

misschien dat je er met jouw paardje ook gewoon mee moet oefenen. dan kan ie ook rustig zn evenwicht leren vinden op 3 benen ;) succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:30

idd zoals er al een paar hebben gezegd, rustig vragen en belonen bij de kleinste medewerking.
En zo steeds iets verder opbouwen.
Een halve maand training en je paard geeft zijn voetjes alsof hij het al heel zijn leven heeft gedaan.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:22

als hij ook al trapt als je zijn been wilt pakken kan je beter hem gerust stellen en veel met een borstel zijn benen poetsen. dat hij het gewent raakt dat je aan zijn been komt.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:13

mijn paardje trapte in het begin ook toen ik haar hoeve wilde doen.
ze tilde haar voetjes eigenlijk niet.
hoefsmit is de eerste keer ruim een uur bezig geweest.
elke keer weer de voet neer zette.
uitijndelijk tegen de muur gezet (ze leek tegen de muur te leunen)
ze was 4 jaar en bleek haar evenwicht nog niet te hebben.
eerste tijd elke keer tegen de muur gezet.
later dit gaan afbouwen.
en elke keer als het goed ging belonen en als het fout ging gewoon opnieuw gedaan en ik deed net of er niets gebeurt was.
(dit heeft bij mijn paardje heel goed geholpen)

line18][ let aub niet op spellings fouten heb dyslexie

Lachinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:04

Ik zou inderdaad ook eerst even met hem oefenen, gewoon iedere dag 5of 10 minuutjes..
als het na een paar weken niet beter gaat kun je er altijd een osteopaat of fysiotherapeut bijhalen.

En inderdaad een geduldige hoefsmid is ook een goed idee..
Ik had er eentje die meteen een mep of schop verkocht als Amonjos zn voetje terug trok..
nou nee dank je..

*Wanneer we paardrijden, lenen we vrijheid* Helen Thomson 1943
*Er is iets aan het uiterlijk van het paard dat goed is voor het innerlijk van de mens* Sir Winston Chruchill

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:08

Ben dit jaar met 5 jarige thuis gekomen, die snapte het ook niet :D .
Gewoon oefenen, als ie het goed doet hemel in prijzen/belonen.
Even rekening houden met dat je paard goed staat voor de voet die je wil optillen helpt ook vaak al wel.
Overigens kan ik bij mijn andere paard altijd voet eronderuit vissen zal niet omvallen.
Bij nieuwe moet ik nog even opletten dat ie wel fatsoenlijk staat, anders valt de Dodo bijkans soms om.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Nadine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-10 22:30

Femmz schreef:
als hij ook al trapt als je zijn been wilt pakken kan je beter hem gerust stellen en veel met een borstel zijn benen poetsen. dat hij het gewent raakt dat je aan zijn been komt.

Hij trapt pas als ik het been heb opgetild.. hij kan er wel tegen dat iemand aan zijn benen zit want ik moet er eerst heel lang aan vragen voordat hij hem uberhaupt optild..
linksvoor heeft hij de meeste moeite mee.. ik kreeg hem gisteren met geen mogelijkheid opgetild hij zette zijn volle gewicht erop

maar ik moet zeggen, jullie tips helpen wel want ik zie wel een kleine verbetering, ben er ook over aan het nadenken om een andere hoefsmid erbij te halen

Nimuwé M2+2 verkocht

neapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:23

ik heb hetzelfde probleem gehad maar het gaat steeds beter nu
met veel moeite gaf hij zijn voetje of hij bleef gewoon stijf staan
met zijn achter benen ging hij ook schoppen maar dan gewoon opnieuw proberen
maar als hij toch een beetje meegeeft belonen en weer los laten
regel matig doen dan went het vanzelf.

succes

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:49

Bij mijn driejarige die veel moeite heeft met rechtsvoor werkt het goed als ik laat hem een stapje laat doen en zodra hij dat voetje optilt pak ik hem snel. Anders zet hij zijn volle gewicht erop en ben ik 20 min. bezig ;). Binnen een maand geeft hij 3 voetjes nu netjes, rechtsvoor is waarschijnlijk moeilijker qua evenwicht. Hij mankeert er niets aan want als meneer ongeduldig wordt kan hij er prima mee slaan en schrapen :D
Gewoon geduldig volhouden, er komt een dag............

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:08

Om het wat veiliger voor jezelf te maken aangezien hij trapt kun je ook oefenen met een halstertouw.
Zelf heb ik het mijn paardjes zo geleerd: eerst laten wennen aan aanraken dmv zweep over benen te aaien. Belonen als hij het rustig toe laat. Daarna met borstel en hand.

Achterbenen heb ik eerst geoefend met een halstertouw onder de kogel ( niet geknoopt ofzo maar gewoon erom, zo kun je zelf wat meer afstand houden. commando: voetje, en dan aan het touw trekken zodat hoef omhoog gaat. meestal in het begin gaat hij dan trappen met dat been, zodra hij hem stil houd, belonen en neerzetten. Zo ben ik het langzaam gaan uitbouwen. Op gegeven moment toen hij minder stampte zelf ook met hand hoef vastpakken en uitkrabben. Wel ook nog touw erbij zodat als hij toch nog zou stampen ik het been hieraan omhoog kon houden. Na tijdje als het goed gaat kun je het touw gewoon helemaal weg laten.
Voor mijn paardjes heeft dit prima gewerkt.
Succes.

Teken de petitie om hulphonden in het zorgpakket te houden http://hulphond.petities.nl

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:12

probeer in het begin zn hoeven niet al te hoog te tillen.Denk dat het een evenwichtsprobleempje is en dat komt uiteindelijk wel goed.
Achterbenen niet gelijk naar achteren trekken maar een beetje onder zn lijf houden om zo meer balans te geven,dan gaat het uiteindelijk steeds makkelijker voor je paard.
Succes!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:15

Nog als toevoeging op de posts hierboven: soms is het makkelijker voor een paard als ze op een bepaalde manier staan om hun voet te geven. Mijn paard vertikte het om 1 voet te geven (die andere 3 waren geen probleem) als dit been niet onder haar lichaam stond, dus ik zette haar zo neer dat haar rechter voor en achtervoet onder het lichaam stonden, linker voor en achtervoet resp iets voor en achter het lichaam. Dan kon ik rechtsvoor optillen :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 23:27

Het is niet aan de hoefsmid om je paard te leren zijn voeten braaf te geven, de eigenaar moet dit hem aanleren net zoals hij ook dressuurmatig zou moeten opgeleerd worden.
Als je het zelf niet goed klaarkrijgt, overweeg dan om hem door een paardentrainer dit te leren, echt op een week tijd geeft jouw paard zijn voetjes gewoon braaf, alsof hij heel zijn leven dit al deed.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Lachinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:25

@aeolusnr1: dat wordt toch ook niet gesuggereerd? Ze moet zelf met haar paard oefenen en daarnaast een hoefsmid zoeken die rustig met een dergelijke kwestie kan omgaan..
Volgens mij las ik tussendoor ergens dat het al beter ging met voetjes geven na een paar dagen oefenen..

*Wanneer we paardrijden, lenen we vrijheid* Helen Thomson 1943
*Er is iets aan het uiterlijk van het paard dat goed is voor het innerlijk van de mens* Sir Winston Chruchill

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:55

Bij Tirzah moest ik in het begin praktisch aan haar sokken trekken om een voetje te krijgen, de hoefsmid baadde in het zweet als hij met haar klaar was omdat hij telkens op eigen kracht haar voetjes omhoog moest houden. Nu zeg ik "voetje" en tilt ze het goede voetje op, ik hoef er alleen naar te wijzen. Ook de hoefsmid is er heel blij mee :D

Het zou best een probleem kunnen zijn met zijn rug ofzo, maar inderdaad gezien de leeftijd denk ik dat het in dit geval eerder gaat om een gebrek aan ervaring. Veel oefenen, iedere dag of meerdere keren per dag en zodra hij het voetje optilt belonen ("goed zo," klopje op de hals of eventueel een snoepje).

Succes!!! Vooral veel geduld hebben...

<3 Tirzah & Serena <3

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie