Ideeen gevraagd voor training

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoyceR

Ideeen gevraagd voor training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 21:43

Hoi!

Ik ben met het paardje van mijn moeder bezig, wat waarschijnlijk mijn paardje gaat worden.
(mijn moeder is te ziek en ik ga alles op me nemen)

Het paard staat nu ongeveer 3 jaar op wei en heel af en toe werd er iets mee gedaan,
heel jammer maar mijn moeder is erg ziek en mijn vader heeft een hernia en sinds een paar maanden een gebroken rug.

We waren begin van de zomer begonnen en het ging best goed tot mijn vader van het paard viel.
Nu blijkt dat het paard een uitprobeerder is.
Voor mijn moeder ziek werd was ze het paard aan het inrijden en ze was hem aan het leren te galloperen onder het zadel. Dat kan ie nu nog steeds niet.

Nu ben ik er mee bezig, ik ben begonnen met een keer in de week longeren met van die teugels en zo'n bandje om zijn buik. Weet helaas de naam niet meer. Hij doet het er heeeel goed mee en van de week ging ie zelfs aan beide zijden in galop. (daar kan ik ook tips voor gebruiken eigenlijk)
Volgende week ga ik zijn training opbouwen dan ga ik meer longeren.
Tja hij moet ook zijn conditie opbouwen natuurlijk, dus ik doe niet teveel ineens.

Ook wil ik na het longeren het zadel erop leggen om hem dan lekker uit te stappen.
Twee weken terug kwam ik erachter dat ie weer ging uitproberen, na het opstijgen gaf ik druk met de benen om hem te gaan laten stappen en daar was hij het niet mee eens en ging bokken.
Het lukt wel om zonder benen een voorwaartse zit te krijgen zodat ie aanloopt. Dus toen hij braaf was ben ik er pas weer afgegaan en hij was lekker droog en op adem.

Binnenkort wil ik dat gaan opvoeren natuurlijk en uiteindelijk weer gewoon te rijden.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit moet aanpakken?
Hoelang moet ik bijvoorbeeld longeren? Ik doe het nu een half uur, met wel veel stappen want anders is ie zo buiten adem vind ik. (Grote neusgaten) Ik ren ook niet ineens een marathon....
Het van stap naar draf en omgekeerd doet ie goet, en als ik draaien roep en hulp geef met die teugels draait ie netjes om, maar in galop moet ik echt enthousiast staan te springen en hem belonen. (dan ben ik zelf zo'n beetje buiten adem maar het lukt wel)

En hoe ga ik hem straks leren dat ie normaal moet doen als ik met mijn benen werk (ik druk alleen, ik ga natuurlijk niet schoppen) Hij heeft het ooit allemaal gedaan maar is het waarschijnlijk vergeten.

Alle tips zijn welkom,
ik wil er weer een heerlijk rijpaard van maken om lekker te dressuren en buiten te rijden.

O ja, hij schrikt ook van alles! Hij vertrouwt me wel, maar het is net een kind, toch wat bang blijven en er een beetje snuivend naar kijken tot ie toch weer met me meeloopt.
Ik poets hem nu in het stalletje van zijn wei zodat ie helemaal alleen is met mij en dat gaat supergoed, hij wordt al wat aanhankelijker!

Alvast bedankt!!!

Juangi

Re: Ideeen gevraagd voor training

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:45

Zo te lezen heb je weinig ervaring met paarden, ik raad je aan om er iemand bij te halen om je te helpen en bij te leren. Vooral om dat dit paard je vader eral heeft afgegooid, deze angst zit onbewust in jou en daar zal hij zeker gebruik van maken.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:47

Als ik jou was zou ik helemaal vanaf de basis beginnen :j

Het paard kent je niet, en vertrouwt je nog niet, en jij vraagt een heleboel !

Grondwerk, daarna werken aan de hand, zadeltje erop, paar keer op en af stappen, daarna rustig in stap rechtrichten.
In mijn boekje ben je hiermee zeker een jaar verder :+
Ook heb je zeker weten begeleiding nodig, en dat heeft niks met ervaring te maken, maar 4 ogen zien meer dan 2 ;)

Je zegt dat je hem longeert, maar wat train je dan precies? Heb je een plan? een doel?
Of ben je hem gewoon aan het rondslingeren?

Lastig hoor, een paard vanaf de basis weer opbouwen :j

Ditmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:02

Als het longeren al goed gaat, behalve de galop. Galop is ook niet heel belangrijk aan de longeer lijn. stap en draf is eerst het belangrijkst. Je wilt graag het zadel erop met uitstappen... zadel kun je van te voren er al op doen. Als dit goed gaat, maak je de stijbeugels lang, zodat deze tegen zijn/haar buik aan tikken mede dit in stap en draf. Nu je bezig bent met beleren, en het paard heeft al gewonnen( van je vader) moet je het niet alleen doen!! Dat is echt gevaarlijk. Als je er op wil stappen prima, maar er hoort nog iemand bij te zijn die de longeerlijn vast houd. Tevens is dit ook vertrouwder voor je paard, dat hij gewoon zijn rondje weer gaat doen maar dan met jou erboven op. Bouw het langzaam op. Succes!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 23:18

Beugels los tijdens het longeren wil ik afraden!
Stel je maar eens voor hoe dat voelt. daarnaast ga ik ervan uit dat je niet zo hard schopt als dat de beugels kletteren op de flanken... (vooral in draf kan dat best stevig prikken)

Ook vind ik het erop stappen terwijl het paard aan de longe zit geen geslaagde actie. Kunnen erg enge dingen gebeuren wanneer het paard ervandoor schiet :j..

JoyceR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 16:51

Hoi,

Alvast bedankt voor de reactie's en meer is altijd welkom he? *D

Tja ik ben een beetje op mezelf aangewezen, ik heb vroeger altijd paard gereden
en ook een jong fjordje ingereden.
Echt angst heb ik niet, maar ik wil het graag heel goed doen.

Wat ik doe met longeren is afwisselen tussen stappen en draven en zo zijn conditie wat op te bouwen. Ook laat ik hem veel van hand wisselen en zorg ervoor dat links en rechts net zoveel is.

De reden dat mijn vader ervanaf viel is dat hij door zijn hernia naar voren zit. Hij gaf de benen om voorwaarts te gaan en toen bokte die.
Dat was gewoon normaal en niet schoppen want dat doe je eigenlijk nooit bij een paard.
Maar wat meer druk geven vind ie al niet leuk.

Aan het begin van de zomer ging het juist heel goed, 3x een mooie buitenrit gemaakt en het water ingeweest, dus hij kan het wel!

Verder blijf ik in kijken wat voor ideeen jullie allemaal hebben, dank je, een idee teveel kan nooit gebeuren, en daarom dit forum he :D Dus ben benieuwd

Groetjes Joyce

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:00

ik denk dat het belangrijk is om toch echt eerst met de basis bezig te gaan.
Conditie kweken aan de longe heeft geen enkele zin, immers je gaat een ongetrained paard toch hopenlijk niet langer dan een kwartier oid rijden. Dat bouw je later uit, en dusdanig komt de conditie vanzelf.
longeren heeft alleen 'nut' on je paard zijn lichaam te leren gebruiken, alhoewel dit beter gaat met werken aan de hand imo.

Dus eerst maar eens grondwerken, werken aan de hand, zadeltje erop, opstappen en afstappen, daarna het rijden in de bak telkens wat uitbreiden.

Kan je les krijgen?