gekke bekken trekken

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

GylkeM

gekke bekken trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 16:41

Nuja ik zit dus met een probleempje, Forceps (mijn halve stal) trekt telkens gekke bekken als je enig contact neemt in z'n mond. Bij het loswerken en uitrijden, wat ik beide aan lange teugel doe, doet ie het niet. Van de moment dat ik dan men contact neem, begint ie ermee. Het is niet enkel met mij dat ie het doet maar ook bij z'n eigenares en bij een ander meisje die af en toe komt rijden. Het paard is ondertussen 17 jaar, de eigenares heeft hem 3 jaar. Forceps heeft vroeger nog springwedstrijden gelopen en liep toen ook al met een dubbel gebroken trens. Heeft iemand een idee waaraan dit kan liggen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt!

horselover7

Re: gekke bekken trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:45

volgens mij opent hij gewoon zijn mond. dit kan zijn omdat hij het niet gewent is. maar hij kan ook problemen met zijn tanden hebben...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:59

Als hij het niet doet aan een lange teugel, dan komt het miss toch door te veel druk die jij op het bit zet.
Ook de uitstraling van zijn ogen ziet er niet erg vrolijk en gelukkig uit, een paard hoort met rijden ook een open blijk te hebben en het leuk vinden.
Je zou eens een tandarts naar zijn gebit laten kijken en ook zou ik de sperriem eraf halen, want waarom zit die er aan?
Wat meer op je zit rijden en meer met stelling en buiging rijden en miss eens bitloos proberen,want hij loopt ook veels te hoog.
Maar er is wel degelijk iets niet ok, want die blik en die oren zegt al genoeg.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:16

die blik, die oren, en de gespannen kaak (en dus gespannen paard) ziet er inderdaad niet erg gezellig uit.
Wanneer is er voor het laatst een tandarts bij geweest?
Heb je al eens een hoofdstel met een lage neusriem geprobeerd?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:19

Blijf je wel met je been naar je hand toe rijden als je meer druk neemt, zodat het paard je hand kan opzoeken ipv er tegenin te komen?

GylkeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 17:27

Hey iedereen, al bedankt voor de reacties. Er is inderdaad echt wel iets mis. Het rare eraan is, elke keer dat je contact neemt gaat ie echt in je hand hangen (zo erg zelfs dat ik na een half uur moest stoppen omdat ik gewoon kramp in men armen en handen kreeg!!!) Nu is de dierenarts er laatst nog bij geweest. Zij heeft aan de tanden gevoeld en er zouden geen haken op zitten. Voorlopig kan er spijtig genoeg met hem niet gereden worden omdat hij in augustus een peesblessure heeft opgelopen. Nu hij ondertussen wel terug mag wandelen gaan we beginnen met grondwerk. In maart zouden we terug mogen beginnen met rijden en ik zal het eens voorstellen aan de eigenares om het te proberen met jullie tips. Ik houd jullie op de hoogte van de hopelijke vooruitgang ;)

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:28

idd even een tandarts bezoekje regelen, weet je iig dat dat het niet is.

Verder even experimenteren met een stang bitje ( ligt heel stil in de mond )

Een wat dunner dubbel gebroken bitje, voor als het paard de dikte te dik vind.

En een bitje met tongboog, omdat het paard druk op de tong misschien vreselijk vind.
http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=2610005

Dit heb ik allemaal ook bij mijn paard geprobeert die ook zo zat te klooien met zijn bit, en uiteindelijk hebben we nu een extra dun dubbel gebroken bitje, waar ik hem het fijnst op vind lopen en hij ook niet meer mee rommelt in de mond.

Als hij dan nog rommelt kun je een keer bitloos proberen.

Zachtjes gaan de paarden voetjes... trippel trappel trippel trap

GylkeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 17:42

Kim90 schreef:
idd even een tandarts bezoekje regelen, weet je iig dat dat het niet is.

Verder even experimenteren met een stang bitje ( ligt heel stil in de mond )

Een wat dunner dubbel gebroken bitje, voor als het paard de dikte te dik vind.

En een bitje met tongboog, omdat het paard druk op de tong misschien vreselijk vind.
http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=2610005

Dit heb ik allemaal ook bij mijn paard geprobeert die ook zo zat te klooien met zijn bit, en uiteindelijk hebben we nu een extra dun dubbel gebroken bitje, waar ik hem het fijnst op vind lopen en hij ook niet meer mee rommelt in de mond.

Als hij dan nog rommelt kun je een keer bitloos proberen.

Forceps zit eigenlijk niet constant op het bit te kauwen of ermee te rommelen. Enkel dat bekken trekken doet ie. Ik zal eens vragen aan de eigenares wat zij allemaal al heeft geprobeerd met verschillende bitten. Nu een dubbel gebroken trens is toch een heel zacht bit, voor zover ik weet?

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 18:09

daar zijn veel misverstanden over, een ongebroken bitje is het zachtst en stilst in de mond.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:34

Tanden ontbloten op de manier hoe hij dat doet heeft niets met tanden of bit te maken, laat je niet in de verleiding brengen om daar mee te gaan experimenteren :n Dit gedrag komt ten alle tijden voort uit spanning, je geeft al aan dat het diertje een peesblessure heeft, vermoedelijk is hij ook scheef waardoor hij waarschijnlijk allerlei blokkades heeft ontwikkeld, ik zou straks als ik jou was beginnen onder begeleiding van goede instructie, om dit diertje eerst een recht te gaan richten, zodat hij eerst eens in balans kan gaan lopen (ipv met heel zijn gewicht op jou hand te gaan hangen ;) ) Door zo vreselijk op de voorhand te lopen zal hij nooit zijn gewicht mooi over 4 benen kunnen verdelen, waardoor er tweederde van zijn gewicht (en jou gewicht erbij) op zijn voorbenen neerkomt, (vandaar waarschijnlijk ook de peesblessure! Sluit eerst alle blokkades uit die er eventueel in het lijf kunnen zitten, voor dat je naar ander harnachement grijpt! Succes :)

*Goed rijden kan je niet kopen, je moet het jezelf moeizaam eigen maken*
**Wilma NMK 2006 Elite/Sport v. Koss x Cabochon**
**Lavita DH v. Dream Boy x Koss **

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:34

Kim90 schreef:
daar zijn veel misverstanden over, een ongebroken bitje is het zachtst en stilst in de mond.

Ben ik het niet mee eens, zou je deze misverstanden kunnen onderbouwen??

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:17

een ongebroken trensje werkt bijna niet in op de tong en heeft geen notenkraker effect. Ook ligt dit bit het meest stil in de paardenmond omdat het niet scharniert. Er is ook geen kanteleffect.

En met bitten experimenteren is echt niet slecht, je paard krijgt er niks van en jij vind zo uit waar hij het lekkerst op loopt en wat hij dus het fijnste vind, is je probleem alsnog niet opgelost met een ander bit/tandarts bezoek kan je altijd nog een dure fysio erbij halen.

Zo goed onderbouwd diamondhorse? ;)
Ik zeg trouwens niet dat ze gelijk naar een scherper bit moet grijpen, maar iets nieuws kan proberen (iets zachts) omdat het huidige bit misschien niet lekker in de mond ligt.

GylkeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 23:35

DiamondHorse schreef:
Tanden ontbloten op de manier hoe hij dat doet heeft niets met tanden of bit te maken, laat je niet in de verleiding brengen om daar mee te gaan experimenteren :n Dit gedrag komt ten alle tijden voort uit spanning, je geeft al aan dat het diertje een peesblessure heeft, vermoedelijk is hij ook scheef waardoor hij waarschijnlijk allerlei blokkades heeft ontwikkeld, ik zou straks als ik jou was beginnen onder begeleiding van goede instructie, om dit diertje eerst een recht te gaan richten, zodat hij eerst eens in balans kan gaan lopen (ipv met heel zijn gewicht op jou hand te gaan hangen ;) ) Door zo vreselijk op de voorhand te lopen zal hij nooit zijn gewicht mooi over 4 benen kunnen verdelen, waardoor er tweederde van zijn gewicht (en jou gewicht erbij) op zijn voorbenen neerkomt, (vandaar waarschijnlijk ook de peesblessure! Sluit eerst alle blokkades uit die er eventueel in het lijf kunnen zitten, voor dat je naar ander harnachement grijpt! Succes :)

Jah die peesblessure heeft eigelijk niets met het rijden te maken. Hij heeft zich mistrapt met van de Van te willen stappen. Een van is hij niet gewoon, heeft vroeger altijd met een vrachtwagen gereden (waar hij dus vooruit af kan lopen). Nu met die van deed hij wat moeilijk omdat hij het niet gewoon is om achteruit eruit te moeten stappen. Nu dat je zei dat hij meer op z'n voorhand loopt, komt het dan ook daardoor dat ie op rechts altijd over z'n schouder valt? Hij heeft dit enkel op rechts, niet op links. Als je hem bijvoorbeeld mooi door de hoeken wil rijden, valt ie telkens over zijn schouder naar binnen toe. Rechts is sowieso wel zijn moeilijke kant wel.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 23:46

Ik wil er alleen maar mee zeggen dat het 9 van de 10 keer in het lijf zit (en het uit zich in de aanleuning) alles wat je er dan anders in "hangt" is symtoombestrijding! ;)
Laatst bijgewerkt door DiamondHorse op 14-09-10 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 23:53

GylkeM schreef:
Nu dat je zei dat hij meer op z'n voorhand loopt, komt het dan ook daardoor dat ie op rechts altijd over z'n schouder valt? Hij heeft dit enkel op rechts, niet op links. Als je hem bijvoorbeeld mooi door de hoeken wil rijden, valt ie telkens over zijn schouder naar binnen toe. Rechts is sowieso wel zijn moeilijke kant wel.

Jou paard is scheef en elk paard heeft een natuurlijke scheefheid, als je daar in je training geen aandacht aan besteed, dan zal hij alleen maar schever worden, met alle blessures van dien die daar dan uit voort komen!
Op mijn site heb ik een mooi omschreven stuk staan van ADB waar duidelijk in staat omschreven hoe je een scheef paard weer recht kan richten!
http://www.diamondhorses.nl/?page_id=580

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:12

Diamondhorse: nee idd geen enkel bit is zacht in de mond als je er aan zou zagen, of trekken, maar dat was ook helemaal niet waar ik het over had. Het ging mij om bitten die misschien fijner in de mond lagen en dus het paard fijn reageerde op gebruik van het bit ipv er op te gaan hangen.

Mijn pony zat overdreven te kauwen en te klooien met zijn bit totdat we verschillende bitten getest hadden en uit kwamen bij een vrij dun dubbel gebroken bitje, het kauwen was over, hij reageerde normaal op het bit, ontspand lekker en ik heb geen last meer gehad.

En ik ben geen voorstander van bitloos, alleen als het niet anders zou kunnen.

het filmpje gaat trouwens over een enkel gebroken bit, daar ben ik ook fel op tegen omdat die in het gehemelte scharniert.
Dubbel gebroken, stang of stang met tongboog doet dat niet.

Edit:typfoutjes

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:10

Kim90 schreef:
En ik ben geen voorstander van bitloos, alleen als het niet anders zou kunnen.

Mee eens :j Ik begrijp je standpunt en wat je bedoeld! Maar ik ben sterk van mening dat het probleem van TS haar paardje vanuit het lijf komt en dan heeft het geen enkele zin om het probleem in de mond te gaan zoeken, dat is waarschijnlijk niet de oorzaak maar het gevolg ;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:30

Moderatoropmerking:
Werking van het bit,en het filmpje ervan, zijn al meerdere topics over geweest hier op bokt. Dat is nu niet waar het om gaat. Dus dit graag achterwege laten!En de TS helpen aan mogelijke tips indien je deze ook geven kunt...

Dressuur is een jurysport,als je daar niet tegen kunt,moet je er ook niet aan beginnen!!
+:)+ Wil je mijn fotografiewerk volgen?? Klik HIER voor mijn FB pagina. Een like, zou ik leuk vinden. +:)+

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:30

RT-->OPG

Dressuur is een jurysport,als je daar niet tegen kunt,moet je er ook niet aan beginnen!!
+:)+ Wil je mijn fotografiewerk volgen?? Klik HIER voor mijn FB pagina. Een like, zou ik leuk vinden. +:)+

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:40

:o Het filmpje met het bit was idd wat off topic!!
Revanches schreef:
En de TS helpen aan mogelijke tips indien je deze ook geven kunt...

Ik was in de veronderstelling dat we daar mee bezig waren!? ;)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie