Pony vertrouwen en respect in en voor mensen leren.

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Mieke93

Pony vertrouwen en respect in en voor mensen leren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 19:16

Het probleem is als volgt:

De pony is vroeger waarschijnlijk mishandeld geweest of dergelijke. Hij is vreselijk kopschuw en niet veel gewoon.
Ooit heeft men er op kunnen rijden enzo, maar nu is ij hartstikke bang als hij een kopstuk ziet (ik denk dat hij daar mee geslagen is ofzo). In de stal is het mogelijk, met enig geduld, een halster aan te krijgen, dit ging vroeger helemaal niet, maar eens hij op een wei staat doet hij z'n halster af en kun je hem niet meer aankrijgen. Daar hebben we de laatste keer anderhalf uur me lopen sukkelen. Daarom blijft hij nu in de stal. Eens hij een halster aan heeft kan hij met de hand geleid worden zonder problemen, maar als je hem op de piste wilt zetten rukt hij zich errin. Iemand met niet veel kracht in de armen zou hem niet kunnen houden. dan blijft hij staan tot je hem losmaakt. Als hij los staat en jij staat in het midden met een zweep valt hij je echt gewoon aan, longeren met zweep vind ik dus echt levensgevaarlijk. Verder kan ik hem perfect opzadelen zonder problemen, maar een bit blijft een probleem. Ik heb bepaalde dingen proberen aanleren met eten maar dan begint hij op de duur alles alleen maar voor eten te doen en dat wil ik niet. Poeten en dergelijke is ook geen probleem.

Alle tips zijn welkom want ik heb ect al veel geduldgehad en vanalles geprobeert.
Bedankt.

Marigold

Re: Pony vertrouwen en respect in en voor mensen leren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 23:36

wat mij betreft is de beste weg die van het investeren in een goede band met de pony.
wel op het land doen of in de bak.
halster gebruiken wat goed past en niet afgaat.
is hij verhuist naar jullie toe of op zijn vertrouwde adres
bij verhuizing tijd geven om te wennen.
maar vooral, geduldig zijn, niet met in je achterhoofd grote doelen maar begin klein, bij het begin.

https://drafenrensportforum.nl/

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 07:28

niet te veel van hem verwachten, als je denkt 'elke pony loopt normaal aan de hand mee' (is alleen een voorbeeld hoor, weet niet of dat bij jou geldt :D )
en een pony doet dat niet omdat hij bang is, dan kun je ongeduldig worden,
maar je kunt ook denken dat het niet zo vanzelfsprekend is en heel erg rustig opbouwen.
dat werkt vaak beter.

ik weet niet of je er iets aan hebt hoor :o vaak denk je sowieso al onbewust
maar je moet volgens mij niets eigenlijk als vanzelfsprekend zien.

We zijn bijna vergeten hoe vreemd het is dat zo'n groot, machtig en intilligent dier als een paard, een ander, veel zwakker dier, op zijn rug laat rijden
Peter Gray

evasaegerman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:11

nokie schreef:
Het probleem is als volgt:

De pony is vroeger waarschijnlijk mishandeld geweest of dergelijke. Hij is vreselijk kopschuw en niet veel gewoon.
Ooit heeft men er op kunnen rijden enzo, maar nu is ij hartstikke bang als hij een kopstuk ziet (ik denk dat hij daar mee geslagen is ofzo). In de stal is het mogelijk, met enig geduld, een halster aan te krijgen, dit ging vroeger helemaal niet, maar eens hij op een wei staat doet hij z'n halster af en kun je hem niet meer aankrijgen. Daar hebben we de laatste keer anderhalf uur me lopen sukkelen. Daarom blijft hij nu in de stal. Eens hij een halster aan heeft kan hij met de hand geleid worden zonder problemen, maar als je hem op de piste wilt zetten rukt hij zich errin. Iemand met niet veel kracht in de armen zou hem niet kunnen houden. dan blijft hij staan tot je hem losmaakt. Als hij los staat en jij staat in het midden met een zweep valt hij je echt gewoon aan, longeren met zweep vind ik dus echt levensgevaarlijk. Verder kan ik hem perfect opzadelen zonder problemen, maar een bit blijft een probleem. Ik heb bepaalde dingen proberen aanleren met eten maar dan begint hij op de duur alles alleen maar voor eten te doen en dat wil ik niet. Poeten en dergelijke is ook geen probleem.

Alle tips zijn welkom want ik heb ect al veel geduldgehad en vanalles geprobeert.
Bedankt.

Hallo, helaas het steeds terugkerende verhaal. Dit is een situatie die steeds erger en erger geworden is omwille van verkeerd aanpakken.
Het eerste belletje dat mij doet rinkelen als een paard bang wordt van het zien van een halster of hoofdstel is dat het paard gewoon hartstikke bang is van wat erna zal komen. Hij heeft genoeg meegemaakt dat men na het 'gevangen nemen' van het paard op de wei, en het hoofdstel aandoet en daarna iets volgt dat het paard niet leuk vind. Natuurlijk zet het paard het de volgende keer op een lopen als je nog maar met het hoofdstel aankomt. Het is natuurlijk ook zo dat als jij hem dan terug op de weide zet, dit voor duidelijk leuker is dan mee gaan met jou, hij dan ook wegloopt als je terug met dat hoodstel komt aanlopen. Als hij dan naar de piste geleid wordt is het ook logisch te verstaan dat hij zo snel mogelijk in vrijheid wil rondrennen na op stal gestaan te hebben. Hem tegenhouden is oneerlijk. Je moet je paard gewoon meer beweging aanbieden, dan zal hij niet zo heel erg zich willen losrukken. Je oplossing nu, op stal zetten, is dus de meest slechte oplossing voor dit probleem. Je bevestigt nog eens voor je paard dat een halster omdoen als hij op de wei of piste loopt, iets naar tot gevolg heeft: op stal zetten.
Wat ik je dus aanbeveel te doen: je paard een weekje in de weide los laten en hem eerst en vooral paard laten zijn. Dit paardje voelt zich niet helemaal gelukkig en wil jou iets vertellen. Hij wil geen halster aan en dingen doen, hij wil gerust gelaten worden. Gun hem dat even en herneem na een tijdje weer jullie dingen die je wil doen met je paard. Maar maak dat die dingen leuk zijn voor je paard, misschien is dat niet leuk voor jou.
Voorbeeld: ga in de wei en speel los met je paard. Vanzodra hij zijn aandahct op jou richt beloon je hem door een stukje wortel de grond op te gooien naar hem. Daarna vraag je bv om met je mee te stappen (in vrijheid he, dus zonder halster, zonder touw). Als hij ook maar 1 stap meegaat dan beloon je hem weer.

Heb je voldoende kennis over grondwerk?
Misschien een idee om eens een cursus of workshop te volgen?

Eva S
Gedragstherapeute paarden

Paardentaxi.be
Printhut.be

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie