Spanning op de weg! wie kan me helpen?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

LouiseDjuke

Spanning op de weg! wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 07:52

Ik rij sinds kort met me verzorgpaard op de weg, ik rij met oogkleppen op want ze heeft 8 jaar voor de kar gelopen met alleen maar oogkleppen op, ze is heel onrustig onderweg heel veel spoken zien ;) maar ik ben nu bezig zonder oogkleppen te gaan maar wie weet nog een tip om haar rustig te houden...

Bedankt!

quibje

Re: Spanning op de weg! wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 08:28

ben je zelf gespannen?
want dat zal ze ook voelen..om je eigen spanning dan wat weg te nemen is het goed om te gaan neurieen..(?)

Think outside the box

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 08:31

Rijd je nu zonder oogkleppen buiten of met? En gaat dat beter, of niet?

Zelf ook rustig blijven is iig belangrijk, wat je zou kunnen doen is iemand meevragen. Misschien dat dat voor je eigen gemoedsrust beter is, en daar profiteert je paard ook alleen maar van. Of anders kleine stukjes gaan, maar dan wel dezelfde stukjes. Zodat je paard de route leert kennen, en misschien dingen minder eng gaat vinden.

thoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:05

Probeer misschien te praten tegen haar wanneer ze in een angstige toestand komt. En wanneer ze dan terug rustig wordt en niet angstig kan je haar belonen met " Goedzo" te zeggen of een aai in haar nek.
En als je gaat wandelen probeer dan misschien om iemand mee te nemen met een heel braaf paard dat niet angstig is. Als jouw paard inziet dat het andere paard niet bang is gaat zij zich ook over haar angst heen zetten.
Doe alles dus stapje voor stapje en niet overhaast. Als het dus mogelijk is neem dan een partner mee :) Veel succes!

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:00

WD-V -> PP

Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!
Merrylegs v. Impact TN x Olivi, Nymphalanda v. Impact TN x WeltHit II, Oopsadaisy v. Fontaine x Olivi

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:06

Hallo,

Heb je de mogelijkheid om met een ander mak paard samen naar buiten te gaan? Misschien kan het paard er zo aan wennen, dan het buiten, zonder kar, net zo veilig is als met kar. En verder, hoe rustiger jij bent, hoe rustiger je paard. Maar ja, dat is natuurlijk wel even heel makkelijk gezegd.

Succes ermee!

rust zacht lief zusje van me, 2011

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:08

ben jezelf ook onrustig? of niet?
als je het nou wel of niet bent , maakt niet uit.
maar je kunt proberen om te denken en te doen alsof het heel normaal is.
dan voelt je pony dat ook zo aan, en is hij vast wel wat minder bang.
omdat jij de leider bent, hij aanvoelt dat jij het heel normaal vind en daar dan ook rustiger van word.
en anders is het misschien handig om er iemand bij te laten lopen/fietsen , dat geeft jou zekerheid.
of je gaat er soms stukjes naast lopen. en als hij dan netjes meeloopt, dan beloon je hem dan weet hij dat het goed is. en daarna stap je er weer op. kost misschien wat tijd, maar dan heb je ook wat.

Denk met je hart

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:13

Vorig jaar ben ik begonnen met mijn verzorgtrekpaard om naar buiten te kunnen.
Ik heb haar laten wennen aan het touwhalster in de bak, en daarna zijn we gaan wandelen, eerst tot het einde van de straat en weer terug, en dat steeds wat uitbreiden.
Toen het goed ging, ben ik er op gaan zitten en weer hetzelfde gedaan. Rijden tot zij gespannen werd, en dan weer omdraaien en naar huis. In het begin kwamen we dus ook nog niet verder dan het einde van de straat, maar langzaam kwam het vertrouwen. Ze wist dat ik haar niet verder zou dwingen dan ze zou durven, ik heb haar het eerste half jaar niet verder gevraagd dan ze aangaf aan te durven.
Het kost tijd, maar uiteindelijk bereik je wel wat, met een hoop onderling vertrouwen...

Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle (Plato)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:25

PP --> OPG

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

evasaegerman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:38

LouiseDjuke schreef:
Ik rij sinds kort met me verzorgpaard op de weg, ik rij met oogkleppen op want ze heeft 8 jaar voor de kar gelopen met alleen maar oogkleppen op, ze is heel onrustig onderweg heel veel spoken zien ;) maar ik ben nu bezig zonder oogkleppen te gaan maar wie weet nog een tip om haar rustig te houden...

Bedankt!

Hallo,

om gewenning op de weg te krijgen bestaat er maar een oplossing: zo veel mogelijk de baan op.
Maar niet ineens 2 km, maar doe het in piepkleine stapjes. Begin met 100m en keer onmiddellijk terug. Probeer niet verder te gaan als het goed gaat. Beloon je paard voor de rust en keer terug.

Eva Saegerman

Paardentaxi.be
Printhut.be

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie