Pony fleemt na eten/drinken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WendyShet

Pony fleemt na eten/drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 21:05

Mijn jaarling shetlander hengst Cicero die nu een week bij mij is, fleemt na zijn eten of drinken.
Als hij gegeten of gedronken heeft gaat hij flemen en raar doen met zijn mond alsof hij zich verslikt of het uit wil spugen.

Op de wiki van bokt las ik dat paarden flemen als ze iets 'lekkers' ruiken en dat hengsten ook wel flemen om te ruiken of een merrie hengstig is.

Cicero staat samen met een hengst (naast elkaar op stal/samen in de wei) er zijn geen merries in de buurt en hij doet het alleen na zijn eten. Cicero en de hengst waarmeen hij samen staat delen samen een himalaya liksteen nu likt bijna alleen Cicero eraan en is hij al 3/4 op (na 2/3 dagen)
Na dat Cicero zijn eten op had vanavond begon hij weer te flemen daarna ging hij drinken en deed hij het weer. Later merkte mijn moeder dat hij moeite had met mesten. Mijn moeder zei ook dat als ze te veel zout krijgen (liksteen) dat ze dan vocht vast houden. maar och vraag ik me af waar het aan kan liggen? Hij eet wel gewoon brok/hooi/gras. Hij krijgt pavo podo grow en heeft daarvoor 2 uur op de wei gestaan met kort gras.

Ik hoop dat jullie enig idee hebben waar dit aan kan liggen.

luff

Re: Pony fleemt na eten/drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:05

Daar is toch niks mis mee mijn paard gaat flemen als hiij hoefijzers onder krijgt en dan door de rook.. Of wou je het je pony af gaan leren?

WendyShet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 18:17

luff schreef:
Daar is toch niks mis mee mijn paard gaat flemen als hiij hoefijzers onder krijgt en dan door de rook.. Of wou je het je pony af gaan leren?

Nee, hij hoeft het niet af te leren. Ik maakte me alleen een beetje zorgen over hem omdat hij ook een kribbebijter is. Maar we letten wel extra op hem om te kijken hoe het gaat.

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:13

ik denk niet dat het iets is waar je je erg druk over moet maken, ik zou zijn mest gewoontes nog wel even in de gaten houden, krijgt ie wel genoeg water?

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:15

Mijn paard fleemt als ik met het hoofdstel aankom. Vind het wel grappig.
En haar gebit is in orde dus daar ligt het niet aan.

WendyShet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 07:12

lau4lau schreef:
ik denk niet dat het iets is waar je je erg druk over moet maken, ik zou zijn mest gewoontes nog wel even in de gaten houden, krijgt ie wel genoeg water?

Ja, hij heeft altijd water.

1Moon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:26

je kan kijken wat er gebeurt als je de liksteen weghaald..

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:11

Ik zou me er niet druk om maken hoor, er zijn wel meer paarden die dat doen ;) Liksteen weghalen zou weinig uit maken denk ik..

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:16

sietske83 schreef:
Mijn paard fleemt als ik met het hoofdstel aankom. Vind het wel grappig.
En haar gebit is in orde dus daar ligt het niet aan.

dat doet mijn paard ook :+

WendyShet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 18:36

We hebben de liksteen weggehaald maar na dat we hem hebben weggehaalt is het kribbebijten begonnen, ik heb anti bijt spul gehaald wat je op de boxwanden moet smeren, nu bijten ze niet meer. We gaan de liksteen wel weer ophangen, het mesten ging al weer beter en we hebben hem ook niet meer zien flemen na het eten/drinken :D

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:03

waarom is flemen zo erg? die van mij doet het als ie iets nieuws ruikt ..soms als ie jeuk aan zijn neus heeft ook..
maar het is geen wangedrag en ook niks ernstig..dus waarom zou het afgeleerd moeten worden..is toch gewoon de natuur..het ene paard doet het heel veel, een ander wat minder..sommige bij ons op stal zie ik nooit flemen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 15:06

Heeft hij misschien last van een tand? Paarden kunnen ook flemen van pijn.

Kribbebijters hebben nogal eens beschadigingen aan hun tanden.

WendyShet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 22:39

tylando schreef:
waarom is flemen zo erg? die van mij doet het als ie iets nieuws ruikt ..soms als ie jeuk aan zijn neus heeft ook..
maar het is geen wangedrag en ook niks ernstig..dus waarom zou het afgeleerd moeten worden..is toch gewoon de natuur..het ene paard doet het heel veel, een ander wat minder..sommige bij ons op stal zie ik nooit flemen.

Het hoeft niet afgeleerd te worden, het maakt mij niet uit of hij het doet maar ik had hem nog maar een paar dagen toen ik dit bericht openden en vroeg me af of het allemaal met elkaar te maken had( het veel likken aan een liksteen/moeilijk mesten/snel eten & flemen na eten/drinken).

Er hoeft niet meer op dit topic gereageerd te worden, het gaat al beter en als ik de indruk krijg dat hij last krijgt van zijn tanden dan bellen we de dierenarts/tandarts. Ze stonden eerst ook bijna hele dagen op stal omdat ze nog niet op de wei mochten nu staan ze vaker op de wei en zijn ze al wat vrolijker/rustiger.