Respectvolle paarden, waar zijn ze gebleven?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Saskia505

Respectvolle paarden, waar zijn ze gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 15:59

Beste Bokkers,

Mijn zusje werkt al jarenlang als stalamazone op een trainings/handelsstal. Ze heeft het daar prima naar haar zin, ze heeft veel verschillende paarden te rijden en heeft in de loop der jaren dan ook ontelbaar veel paarden in handen gehad. Ik loop geregeld een dag met haar mee. Ik ben zelf ook altijd actief geweest in de paardensport, maar ik heb een stapje terug gedaan, ik heb nog twee paarden voor m'n plezier.
Ik heb het er vaak met m'n zusje over dat de meeste paarden amper respect tegenover de mens hebben, 9 van de 10 paarden zijn onopgevoed, drammen en schooieren, het is gewoon triest. De meeste paarden kennen geen eens een rem, wanneer je wilt stoppen met lopen, lopen ze gewoon door, sommigen doen zelfs een poging om over je heen te lopen.
Ik ben opgegroeid met het idee dat paarden respect voor de mens moeten hebben. Ze moeten naast je willen lopen in het tempo dat jij wil, stoppen wanneer er druk op het touw komt, harder lopen wanneer je klikt. Stil blijven staan zonder ook maar een pas weg te lopen als ze stil moeten staan. Ik kan me ook ontzettend ergeren aan paarden die schooieren, telkens aan je ruiken of je lekkers bij je hebt, of zelfs aldoor naar je handen happen om ze een lekker snoepje willen hebben. Mijn paarden mogen niet opdringerig doen, eten krijgen ze in hun voerbak, en anders niet. Het onopgevoede gedrag brengt gevaren met zich mee, ook al is een paard nog zo lief. Niet willen stoppen wanneer jij dat wil of happen naar snoepjes, het lijkt misschien schattig, maar het brengt alle gevolgen van dien met zich mee.

Wat vinden jullie ervan? Een paard hoort naar mijn mening 'opgevoed' te zijn en respect voor je hebben.

Anya

Re: Respectvolle paarden, waar zijn ze gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:02

Eens. En fatsoenlijk mee te lopen, stil te staan als je opstapt, gewoon stil te staan als je afzadelt en ook als ze niet vastgebonden zijn,niet door je heen te schouderen, trekken, gewoon de trailer oplopen, bukken met het hoofd als je er een hoofdstel om doet, niet te bijten etc. Er zijn vrij veel onopgevoede paarden op de wereld. En zo moeilijk is het niet om ze dat te leren.

Overigens krijgen ze van mij wel eten uit de hand, zolang ze zicht gedragen.

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:05

AMEN!!!! :j
Je hebt helemaal gelijk! Ik ben mijn 3.5 jarige al vanaf dat we haar met 13 maanden kochten aan het leren wat wel en niet mag!! Opvoeden is een kunst. Maarja kijk eens om je heen hoeveel honden (en kinderen) er onopgevoed rondlopen?? O:)

Yfke H. Sport. Z1 + 7.

Excellent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:08

De hele maatschappij is veranderd, zo ook met de paarden. Kinderen worden tegenwoordig ook minder streng opgevoed dan vroeger. Ouders proberen een vriend te zijn voor hun kind. Zo ook het baasje van een paard :-)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:09

Ik ben het met je eens dat een paard respect moet hebben, maar wij zijn nogsteeds degene die daar voor moeten zorgen.
Mijn ervaring is dat er maar weinig paarden zijn die géén respect hebben(dat zegt niet dat ze meteen een 10+ voor gedrag krijgen maar ze zijn prima om mee te werken)...
Dus ik vraag me af hoe het komt dat je zus zulke paarden krijgt/tegenkomt :? (of lees ik het verkeerd)
Een paard heeft het snel genoeg door dat hij het bij jou niet moet flikken om over je heen te walzen dus probleem opgelost.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 16:09

Je hebt gelijk, ook met honden en kinderen is het niet je van het. Ik denk zelf dat meestal de fout ligt bij het niet consequent zijn. Wanneer iets niet lukt wordt er al snel aan toegegeven.

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 16:11

siskeh schreef:
Ik ben het met je eens dat een paard respect moet hebben, maar wij zijn nogsteeds degene die daar voor moeten zorgen.
Mijn ervaring is dat er maar weinig paarden zijn die géén respect hebben(dat zegt niet dat ze meteen een 10+ voor gedrag krijgen maar ze zijn prima om mee te werken)...
Dus ik vraag me af hoe het komt dat je zus zulke paarden krijgt/tegenkomt :? (of lees ik het verkeerd)
Een paard heeft het snel genoeg door dat hij het bij jou niet moet flikken om over je heen te walzen dus probleem opgelost.

Natuurlijk, de fout van een niet opgevoed paard ligt bij de mens. Maar een paard dat jarenlang heeft mogen doen waar hij zelf zin in heeft, heb je niet één-twee-drie keurig netjes opgevoed. Ik kan niet begrijpen hoe mensen een paard zo over zich heen kunnen laten lopen. Mijn zusje krijgt op de stal allemaal paarden van derden te rijden, dus paarden die ergens anders vandaan komen.

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:13

Zijn waarschijnlijk jongere paarden niet?
De eigenaren denken dan waarschijnlijk:" Ach hun voeden hem wel op daar!"

Yfke H. Sport. Z1 + 7.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:16

Niet 1,2,3 maar wel in 3 dagen...
Ik help soms met freestyle-trainingen en veel van die mensen komen met het probleem dat hun paard over hun heen walst, en met 3 dagen is dat probleem tussen eigenaar en paard vrijwel altijd opgelost(de écht moeilijke gevallen nog niet).Dan is het nog niet bevestigt, maar de basis zit goed dus je hebt alleen nog de taak om consequent te blijven
En wat me opvalt is dat die paarden het bij de trainer en andere begeleiding echt maar 3 keer proberen en er dan wel achter zijn dat dit niet de bedoeling is...

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:16

En sommige mensen vinden het gewoon niet zo belangrijk. Mijn paard mag een boel, maar weet precies wanneer ze moet stoppen, en luisterd ook goed naar een 'nee' of 'laat dat'. Maar stilstaan zonder een voet te verzetten... Ach. En ze mag ook best ruiken of k wat lekkers bij me heb, ik beslis namelijk zelf wel of ik het wel of niet geef...

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:18

Ook mee eens en het is echt een feit dat veel paarden van snoepjes vervelend worden!

Excellent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:19

Als de snoepjes op het verkeerde moment gegeven worden, hetgeen vaak gebeurd, wel ja.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:20

shilady schreef:
Ook mee eens en het is echt een feit dat veel paarden van snoepjes vervelend worden!

Nee, het is een feit dat paarden vervelend worden als je ze snoepjes geeft zonder dat ze 'snappen' waar het voor is. Mijn paard krijgt ook snoepjs of beetje brok uit de hand als ik bezig ben met de clicker training. Dan is het alleen wel zo dat ze eerst een click krijgt en dan een koekje.

Overgens worden paarden denk ik vooral vervelend van dingen die je altijd doet en nu ineens niet meer. Van altijd een koekje bij het hek van de weide, maar vandaag niet. Of altijd een koekje als ze hun neus in je jaszak stoppen, maar vandaag krijgen ze een knal. Daar worden ze vervelend van. De koekjes zelf zijn het probleem niet, het is hoe je ermee omgaat.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:22

nouja ik vind het eerder andersom, waar is het respect van de ruiters gebleven aan de Paarden..

Er zijn natuurlijk altijd paarden die niet 'sporen'.
Maar over het algemeen ligt de opvoeding bij de eigenaar/ruiter!
Laatst bijgewerkt door DDW1190 op 05-09-10 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:23

ik ben het ook met je eens.
ik vind die aandacht vragende, om snoep bedelende, niet stilstaande paarden als je dat vraagt zoo iritant!
op mn vorige stal wisten ze precies bij wie ze moesten zijn voor een snoepje en bij wie niet..

die van mij krijgt ook wel is een snoepie, maar die gaat (nog) niet bedelen.. gelukkig, maar als ze dat wel gaat doen dan is het zo weer afgeleerd!

amen voor de uitspraak van vjestagirl! _/-\o_

Bibi: L1 + 5

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:26

Nemen ruiters misschien minder de tijd en moeite om naast het paard veel te trainen in plaats van alleen dressuur springen e.d. Opvoeding kost ontzettend veel tijd maar is van ontzettend groot belang. Maar wanneer iemand alleen komt om zijn paard te rijden wordt er misschien aan de basisopvoeding weinig tijd geschonken?

Pauline, You make me smile. For ever and Ever, Emily.
Van alles te koop! Hoefschoenen, dekens, Half pad, etc.
http://www.marktplaats.nl/verkopers/991598.html
Ook mijn menwagen moet weg voor weinig!
http://www.bokt.nl/markt/ad/190846/knappe-recreatiewagen-te-koop-voor-weinig

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:28

Krips schreef:
Nemen ruiters misschien minder de tijd en moeite om naast het paard veel te trainen in plaats van alleen dressuur springen e.d. Opvoeding kost ontzettend veel tijd maar is van ontzettend groot belang. Maar wanneer iemand alleen komt om zijn paard te rijden wordt er misschien aan de basisopvoeding weinig tijd geschonken?

Dit vind ik ook, veel paarden krijgen ook snoepjes als beloning, waardoor je dus een mega verwend paard kunt krijgen!
Als je dan toch wat lekkers wilt geven, gooi het dan gewoon in de voerbak!

Verder vind ik wel vaak dat paarden de schuld krijgen terwijl (meestal) je paard een weerspiegeling van jezelf is..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:29

Ik vind het altijd heel irritant als men maar de schuld bij het paard neerlegd..... :+
Tis niet alleen de opvoeding hoor waar het hem aan ontbreekt. Correct rijden zie je ook weinig.

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:34

Krips schreef:

of ze weten niet hoe het moet omdat ze alleen geleerd wordt te rijden....

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:43

Ben het helemaal met je eens hoor!
Zie ook veel paarden die de leider zijn, ipv dat hun baas dat is!
Ik denk ook wel dat veel mensen het niet belangrijk vinden of ze weten gewoon niet hoe het moet of dát het moet! Je ziet veel dat veulens in de opfok worden gezet en met een leeftijd van 3 of 4 jaar terug komen en dat dan alles nog eens geleerd moet worden. Verkeerde volgorde dus..

Leid het paard op zonder ooit te veel van het edele dier te verlangen. Het paard bepaalt de opleidingsduur. - Egon von Neindorff

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:11

nou die volgorde vind ik wel juist in mijn ogen!

wij hebben ook iemand met een veulen aan stal en die heeft echt de verkeerde opvoeding gehad! een veulen hoort bij zijn soortgenoten, daar krijgt hij ook zijn opvoeding!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:19

Ik denk dat een paard beter in de opfok kan opgroeien en daarna een goede 'vervolgopleiding' krijgt van de mens, dan dat een paard al van veulen af aan in handen is van iemand die niet consequent is.

Zo'n onopgevoed paard is in no-time weer op z'n plek te zetten, maar eigenlijk is het sneu dat dat nodig is.
Eerst mag ie van alles en dan ineens niet meer.
Van begin af aan duidelijk zijn is veel eerlijker.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:26

Amaretto27 schreef:
Ben het helemaal met je eens hoor!
Zie ook veel paarden die de leider zijn, ipv dat hun baas dat is!
Ik denk ook wel dat veel mensen het niet belangrijk vinden of ze weten gewoon niet hoe het moet of dát het moet! Je ziet veel dat veulens in de opfok worden gezet en met een leeftijd van 3 of 4 jaar terug komen en dat dan alles nog eens geleerd moet worden. Verkeerde volgorde dus..

Met 3 of 4 jaar terug komen en dan nog alles geleerd moet worden? Het probleem daarvan is dat mensen veel te snel willen, je kan dan gewoon net zo beginnen als dat je zou doen met een jonger paard. Op hetzelfde tempo.

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:26

Ik denk dat een paard gewoon goed opgevoed moet worden in de eerste plaats.

Als hij in de opfok opgroeit en daarna een 'slechte' vervolgopleiding krijgt, zal je evengoed een respectloos paard kunnen krijgen. Andersom kan ook, iemand kan prima een paard van veulen af aan correct opvoeden. Denk niet dat wel-geen opfok daarmee te maken heeft, wel de mens. As always. :)

SB Horsemanship

Papa, † 2 januari 2008 - Ik mis je nog steeds, elke dag, nog steeds...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:29

Maar een jong paard moet kunnen ravotten met leeftijdsgenoten en ze zetten elkaar daarbij op hun plaats.
Dat kunnen wij mensen nooit vervangen, daarmee wil ik overigens niet zeggen dat een mens een veulen niet kan opvoeden.
Ze missen dan alleen de peuterspeelzaal.

'Als het regent in mei, is april voorbij'