Hoeven uitkrabben jonge hengst

Moderators: C_arola, Coby, Dyonne, Pistasche, Apple, Nicole288

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Failleke

Hoeven uitkrabben jonge hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-10 23:13

Hey allemaal!

Ik verzorg een hengst van bijna 3 jaar oud, Deejay. Nou heb ik weinig tot geen ervaring met jonge paarden, laat staan jonge hengsten, maar ik doe mijn uiterste best om het goed te doen. Ik poets hem, longeer hem, maak wandelingetjes, en tegelijkertijd probeer ik er altijd op te letten dat het duidelijk is voor hem dat ik de baas ben. Helaas loop ik telkens tegen het hoevenkrabben aan. Zijn eigenaar zegt dat hij als veulen geen probleem had met voetjes geven. Ik denk dat Deejay denkt dat ik hem wil vloeren ofzo, of dat het een spel is. Telkens als ik zijn voetje probeer te pakken begint hij naar me te happen (niet op een boze of angstige manier) of te maaien. Ik zie hem dat spel vaak spelen in de paddock met zijn maatje Sjoemy; elkaar op de grond proberen te krijgen. Hoe krijg ik hem duidelijk dat dat niet mijn bedoeling is?

Bij de hoefsmid gaat het ook niet echt goed, al gauw wordt de praam erop gezet omdat hij de spuitplaats ook nog eens heel eng vindt en dan begint te springen. Ik heb ook al geprobeerd met een katoenen touwtje te vragen, hiermee lukte het na een hele tijd pas bij één voorbeen, maar dan nog weet ik niet hoe ik de overgang moet maken naar het pakken van de hoef met de hand.

Heeft iemand advies?

Feeling down? Saddle up.

Tigra_

Re: Hoeven uitkrabben jonge hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:22

Wat ik zou doen en weet niet hoe je het nu precies doet.
Maar ik zou een voetje vragen. Vastpakken meteen neerzetten en belonen met stem. En dit steeds iets langer als je de hoef iets langer vast kan houden kun je er eens met een borstel op tikken en als dat ook goed gaat en je de hoef langere tijd goed vast kan houden de hoeven uitkrabben.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:23

Het beste advies is:
Hem niet als hengst behandelen. Een hengst is ook maar gewoon een paard, waarom zou die andere behandeling nodig hebben? Het is juist doordat ze angstiger benaderd worden, dat ze lastiger worden!
Het is een jong paard dat iets moet leren accepeteren, punt.
Jij bent de baas. Dat kan hij alleen leren als je doet wat je moet doen zonder dat je je laat intimideren door hem. Gewoon oppakken, je niet van de wijs laten brengen door maaien of bijten. Als hij goed vast staat en jij staat op de goede plek (naast zijn schouder) zou hij ook niet echt moeten kunnen bijten.
Als je dan het been hebt, pak hem bij de hoef en druk die tegen de elleboog aan (voorbeen) of tegen zijn knie(achterbeen) als hij probeert los te trekken.
Als hij niet tegenpartelt moet jij ook losser zijn en het been lager houden. Is er protest, gaat het been weer maximaal omhoog. Ze leren heel snel kiezen voor een gemakkelijkere houding. Meestal heb je dit in een sessie voor elkaar, als je er maar eens een uurtje vooruit trekt en niet stopt als hij moeilijk doet.

Half resultaat is ook resultaat in het begin, dus als hij geeft, meteen blij braaf roepen, al zet hij hem vrijwel meteen weer neer. Hij zal nl ook leren dat je blij bent als hij geeft en dus steeds minder moeite hebben met geven.

In principe is het niet moeilijk als je maar vastberaden bent en niet bang, maar er zitten wel wat gevaren aan vast.
Begin er niet aan als je ook maar de minste twijfels hebt. Wil je het wel gaan doen, zet dan een cap op. Bescherm je hoofd en draai je gezicht weg.

Citaat:
Ik denk dat Deejay denkt dat ik hem wil vloeren ofzo, of dat het een spel is. Telkens als ik zijn voetje probeer te pakken begint hij naar me te happen (niet op een boze of angstige manier) of te maaien. Ik zie hem dat spel vaak spelen in de paddock met zijn maatje Sjoemy; elkaar op de grond proberen te krijgen. Hoe krijg ik hem duidelijk dat dat niet mijn bedoeling is?

Een van de redenen waarom je bij een paard dat het allemaal nog leert altijd de HOEF moet pakken en niet het been, is precies om die verwarring te voorkomen. Een ander paard gaat nl voor het been, niet voor de hoef. Daarbij is de hoef zelf gevoelloos dus hij heeft ook geen reden dan om weg te trekken hij weet niet waar je hand precies is.

Vraag door aan zijn plukje aan de kogel te trekken of je hand om de kogel of koot te leggen (ik weet niet wat hij geleerd heeft) maar pak zodra het been van de rgond komt dus onmiddelijk de hoef.

Ik ben verantwoordelijk voor wat ik zeg, maar niet voor wat jij begrijpt.
*Mijn paardenopvang youtube kanaal* *Mijn youtube kanaal voor Vincent* * [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * Diverse Lusitanos aangeboden.

Aurora3
Hoofd Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:30

Ik zou om te beginnen het paard vastzetten op een plaats waar je altijd poetst, dus die op die 'enge' spuitplaats.
Op een dag dat je alle tijd hebt en rustig bent en goed in je vel zit zelf. Ik vind het zelf altijd prettig om iets lekkers klaar te leggen alvast als beloning.

Als hij echt gericht naar je hapt zou ik hem dat eerst afleren. Geef hem op het moment dat hij probeert te happen maar een keer een flinke mep, maak jezelf groot en zeg op een heel besliste toon NEE. Of een ander woord wat je altijd gebruikt als hij iets doet wat hij niet mag.

Gaat hij makkelijk hangen aan het halstertouw? Dan zou ik iemand vragen om hem vast te houden als je het voetjes optillen gaat oefenen, zodat er geen ongelukken gebeuren. Als hij dat nog nooit gedaan heeft zou ik hem gewoon vast zetten. Liefst aan 2 kanten van zijn hoofd zodat hij niet zo makkelijk met zijn kont kan gaan draaien.

Dan vraag je gewoon heel rustig een voetje zoals je bij een volwassen paard ook zou doen en je zegt VOET! Als hij niet meteen reageert kun je zachtjes in zijn buigpees knijpen of zachtjes aan zijn haren trekken. De meeste paarden tillen dan in een reflex hun voet wel op en dan beloon je hem uitgebreid met je stem. Probeer de voet te pakken en eventjes vast te houden. Als dat lukt zet je het voetje weer zachtjes terug op de grond en je geeft hem het lekkers wat je klaar had liggen.

Als dit niet al te veel stress geeft kun je het voortaan elke keer bij het poetsen even doen. In het begin alleen maar oppakken zonder uit te krabben, als je merkt dat ie dat redelijk gewend is dan kun je eens een keertje krabben.

Dat maaien is meestal niet kwaad bedoeld, maar gewoon een teken dat hij nog niet precies begrijpt wat de bedoeling is. Ga er in het begin dus niet al te dicht naast staan en begin met alleen voorvoetjes uitkrabben. Straf hem niet voor het maaien, maar probeer gewoon het been te pakken en even vast te houden. Op het moment dat hij maait zeg je niets, op het moment dat hij zijn been een keer optilt zonder te maaien beloon je hem meteen uitgebreid met je stem.

Succes!

Edit: Dat been optrekken als hij tegenspartelt wat Lusitana zegt zou ik niet zo gauw doen. Zeker achterbenen optillen is in het begin best lastig voor een jong paard omdat hij zijn evenwicht moet leren houden op 3 benen. Als je het been hoog optrekt maak je het hem juist nog moeilijker. Bij dit paard heb ik niet het idee dat hij expres vervelend doet. Hij is nog jong, dus ik zou het been in het begin juist laag houden zodat hij minder moeite heeft met het evenwicht. Als hij een keertje zijn been lostrekt, met je stem NEE zeggen en meteen weer opnieuw voetje vragen.

Als je merkt dat hij gewoon loopt te klieren dan kun je wel eens goed doorpakken en het been optrekken, maar dan zou ik idd een cap opzetten. Zorg er dan ook voor dat je niet alleen bent en ga liefst op een zachte ondergrond oefenen zoals in de bak ofzo. Ik heb al paarden gezien die vielen op zo'n manier.....

Iemand maakt het paard vet

Failleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-10 23:49

Bedankt voor de snelle en uitgebreide reacties! Zal ik echt veel aan hebben de volgende keer.

@ Aurora3: Waar zit de buigpees?

Lusitana schreef:
Half resultaat is ook resultaat in het begin, dus als hij geeft, meteen blij braaf roepen, al zet hij hem vrijwel meteen weer neer. Hij zal nl ook leren dat je blij bent als hij geeft en dus steeds minder moeite hebben met geven.

Haha, die ene keer dat het lukte prees ik hem helemaal de hemel in.

Dat cap opzetten is een goed idee, dan heb ik er zelf ook wat meer vertrouwen in. Het pakken van de hoef ipv het been ga ik ook zeker proberen.

(Check mijn avatar trouwens, dat is Deejay :9 )

Feeling down? Saddle up.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:52

Hij is mooi. ;)
De buigpees zit aan de achterkant van de pijp.

*Mijn paardenopvang youtube kanaal* *Mijn youtube kanaal voor Vincent* * [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * Diverse Lusitanos aangeboden.

Failleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-10 23:55

Waar zit de pijp?

Nee grapje, dank je wel!

Feeling down? Saddle up.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 00:03

Aurora3 schreef:
Edit: Dat been optrekken als hij tegenspartelt wat Lusitana zegt zou ik niet zo gauw doen. Zeker achterbenen optillen is in het begin best lastig voor een jong paard omdat hij zijn evenwicht moet leren houden op 3 benen. Als je het been hoog optrekt maak je het hem juist nog moeilijker. Bij dit paard heb ik niet het idee dat hij expres vervelend doet. Hij is nog jong, dus ik zou het been in het begin juist laag houden zodat hij minder moeite heeft met het evenwicht. Als hij een keertje zijn been lostrekt, met je stem NEE zeggen en meteen weer opnieuw voetje vragen.

Als je merkt dat hij gewoon loopt te klieren dan kun je wel eens goed doorpakken en het been optrekken, maar dan zou ik idd een cap opzetten. Zorg er dan ook voor dat je niet alleen bent en ga liefst op een zachte ondergrond oefenen zoals in de bak ofzo. Ik heb al paarden gezien die vielen op zo'n manier.....

Het is een maatregel, straf, tegen uit dwarsigheid trekken en trappen.
Ook bij sterke buiging kan een paard rechtop blijven en je hoeft hem dus niet uit zijn evenwicht te halen, en jij wordt het vierde been zeg maar. Je trekt de hoef tegen de elleboog of de knie, niet hoger, hij hoeft niet zijn bekken te kantelen of om te gaan hangen. Het gaat om het sterke buigen van het been, niet om hoe hoog de hoef uiteindelijk komt. Met een gebogen been kunnen ze nl geen kracht meer zetten. Maar nogmaals, dat gaat om moment waar hij bv wil trappen. Het is een veiligheidsmaatregel bij moeilijke paarden, niet een standaard manier van voetjes leren geven! Maar dit paard heeft het ooit goed geleerd en doet nu moeilijk, zegt ze.

Citaat:
Zijn eigenaar zegt dat hij als veulen geen probleem had met voetjes geven.

Failleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 00:09

Klopt, hoefsmid deed het eens voor. Ik ga natuurlijk niet zijn been lopen forceren... of eraan lopen trekken als hij het eng vindt. Hij doet het vooral om te stoeien.

Ik heb hem ook nog niet zijn evenwicht zien verliezen ofzo, zijn balans is voor zover ik kan oordelen goed. Anders kan je een paar toch ook tegen een muur zetten?

Feeling down? Saddle up.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 08:49

Wat nog veel beter werkt om een paard reflexmatig z'n voeten op te laten tillen is knijpen in de zwilwrat. Werkt perfect en direct. Trekken aan vetlok en knijpen in pees wil nog wel eens duren (is ook geen reflex), knijpen in zwilwrat levert wél een echte reflex op (waar je dus als paard ook geen weerstand aan kunt bieden).

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie