wat als je een nieuwe pony hebt gekocht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xTesske
Berichten: 2031
Geregistreerd: 03-07-10

wat als je een nieuwe pony hebt gekocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 16:25

Als je een nieuwe pony koopt.
Wat is dan het beste wat je als eerste doet?
Een stukje lopen? In de stal zetten? In de wei zetten?
Weet iemand dat?


DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Re: wat als je een nieuwe pony hebt gekocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:26

Wij hebben der in der stal gezet, lekker laten wennen aan binnen & dan naar buiten..
Eerst alleen, dan met anderen.

mknuvers

Berichten: 152
Geregistreerd: 24-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:27

ik zet hem/haar altijd een paar uur op stal en kijk dan hoe die zich gedraagt. verschilt erg per paard. sommige kan je na een uurtje al berijden en anderen zet ik een dag op stal en ga dan met ze werken. je moet gewoon kijken hoe hij zich voelt

Johnensuus
Berichten: 129
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:30

hallo,

wij zetten ze even neer op stal een uur later en ook erop. mist het nog niet ingereden is.

de reden daarvan is het is wel een andere omgeveing en wenen maar als je op wedstrijd ben kan je ook niet een paar dagen van te voren er stallen om te laten wennen aan de omgeving.

groetjes

xTesske
Berichten: 2031
Geregistreerd: 03-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 16:59

oke, dankje voor jullie tips :D

mvn
Berichten: 193
Geregistreerd: 06-06-09
Woonplaats: almere

Re: wat als je een nieuwe pony hebt gekocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:32

ik heb de ervaring dat een stukje lopen goed is voor het paard. Meestal zie ik ze iets gespannen van de trailer of wagen afkomen en door het stappen aan de hand wordt het paard iets meer ontspannen. vervolgens wel op stal gezet om verder tot rust te komen.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: wat als je een nieuwe pony hebt gekocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:35

Toen mijn paard gebracht werd, is ze van de vrachtwagen gekomen, ik heb haar opgezadeld en ben gaan rijden :)

Kwam ook wel omdat ik ook een zadel moest hebben en die brachten zij 1 mee. Moest het zadel dus nog passen. Meteen maar gedaan. Ze was super braaf :D


trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: wat als je een nieuwe pony hebt gekocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:38

op stal of op de wei zetten vind ik het beste. Dan kunnen ze tot rust komen en op hun eigen tempo wennen. ik vind de vergelijking met een wedstrijd rijden niet helemaal opgaan. tenslotte ben jij dan bekend voor het dier en een vertrouwd punt (uitgaande van een goede band met elkaar) wanneer je een nieuw paard/pony koopt is alles vreemd en dat geeft bij de meeste paarden veel stress.

ik heb trouwens vorige week mijn pony verhuisd die ik al bijna 9 jaar heb, die heb ik de eerste dagen ook met rust gelaten om te wennen

Niets is onmogelijk, soms wel een zoektocht

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:40

trustHim schreef:
op stal of op de wei zetten vind ik het beste. Dan kunnen ze tot rust komen en op hun eigen tempo wennen. ik vind de vergelijking met een wedstrijd rijden niet helemaal opgaan. tenslotte ben jij dan bekend voor het dier en een vertrouwd punt (uitgaande van een goede band met elkaar) wanneer je een nieuw paard/pony koopt is alles vreemd en dat geeft bij de meeste paarden veel stress.

ik heb trouwens vorige week mijn pony verhuisd die ik al bijna 9 jaar heb, die heb ik de eerste dagen ook met rust gelaten om te wennen


Ik ben het eens met trusthim.
Ik zou m gewoon op stal of in de wei zetten en er uiteraard een tijdje bij blijven. Maar iig gewoon rust geven zodat ie in zijn eigen tempo kan wennen.

Mieke_Cunna

Berichten: 2633
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Gelderland

Re: wat als je een nieuwe pony hebt gekocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:56

mijn ervaring wat altijd goed ging was wel direct de weide op, draadje spannen zodat ze wel contact kon maken.

Toen ik cunna had en moods kwam heb ik die twee direct bij elkaar gezet. Ging prima, en toen Siempie vorige week kwam lekker op stal gezet de rest stond immers ook op stal. Ik kijk altijd wel naar de situatie ter plekke.

Wanneer een probleem je pad kruist, verander dan je richting maar niet je bestemming. (Ellies)
Pluto ❤️

Tylermen
Berichten: 826
Geregistreerd: 01-09-10
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:12

Goedemiddag, ik ben nu aan het kijken voor een shetlandpony om te gaan mennen, maar ik wil hem dan bij andere pony's in de wei zetten, maar ik weet niet of het goed is om dat dan gelijk te doen.

xx Tyler

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:17

Ik gooi ze altijd even los in de bak en zet ze in hun stal om te wennen. Rijden doe ik nooit de eerste dag en vaak de 2e dag ook nog niet.


Wennen aan de andere paarden in de wei, doe je meestal door hem eerst samen te laten met 1 paard van de kudde. Bij twijfel zet je ze naast elkaar met een "hek" ertussen zodat ze elkaar wel kunnen ruiken, maar niet kunnen blesseren. Als ze vriendjes zijn kun je ze samen bij de overige kudde doen.

Urania Z1 verkocht
Otura Z1 R.I.P Ik mis je!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Re: wat als je een nieuwe pony hebt gekocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:01

Normaal zou ik ze gewoon op de wei gooien hetzij gelijk met de andere of even alleen naast de andere dus draadje ertussen.
Voor de rest is het maar hoe het loopt. Soms zou ik ze eerst paar dagen laten wennen voor ik erop zou gaan en andere keer zou ik er na een paar uur op gaan zitten dat ligt aan het paard en situatie.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

spiritxxx

Berichten: 525
Geregistreerd: 13-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:22

Ik had hem de eerste dag in stal gezet, toen hij net was aangekomen. Samen met onze andere paarden, want dan konden ze alvast met elkaar ruiken en snuffelen voor als ze samen op het land gingen.
De volgende dag meteen s' ochtends in het land naast de anderen. En pas na een week ging ik erop, want ik wou hem eerst rustig laten wennen en ik had nog geen zadel ;)

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re: wat als je een nieuwe pony hebt gekocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:24

Ik was erbij toen mijn leasepaard werd gebracht. Eerst heeft ie in de stal gestaan om te wennen aan zijn buurvrouw en volgens mij is de eigenaresse toen 's avonds een rondje met hem gaan lopen over het erf ;) Volgende dag gelongeerd en de dag erna even gereden in de binnenbak.

Gjaldau fan Horp (Gjalt 426 X Lolke 371) :+:
B+11; L1+2

itsmi

Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:24

Wat mij het handigst lijkt is eerst een klein stukje stappen aan de hand en daarna loszetten in de bak. Kan hij/zij omgeving verkennen en rustig bijkomen van de trailerrit..

Daarna in de stal zetten om in stal te laten wennen...

maar ik denk dat het per paard verschilt wat je het best kunt doen..

Leslie90

Berichten: 1823
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:26

Mijn pony ging eerst even op stal, een beetje bijkomen van alle indrukken en even laten wennen.
Paar uur later is hij meteen het land op gegaan tussen zijn nieuwe kudde, en had meteen al een leeftijdsgenootje als vriendje.
De andere dag zo min mogelijk gedaan, beetje gepoetst en samen gestapt.

itsmi

Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Re: wat als je een nieuwe pony hebt gekocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:44

Valt me op dat iedereen paard eerst in stal laat wennen.

Waarom niet in de bak laten wennen?

Het is geen goed of slecht wat ik aanhaal, maar ik ben benieuwd naar de beweegredenen.
Of gaan we dan erg off topic?

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Re: wat als je een nieuwe pony hebt gekocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:49

Toen ik 15 was kregen we een fjord, deze kwam savonds aan dus op stal gezet en de volgende dag is ze gelijk mee de wei op gegaan. Toen ik vorig jaar mijn 1e eigen pony kocht is die gelijk de wei opgegaan met de andere ponys. 2 weken later kreeg ik een veulen, en zijn ze samen gelijk de wei opgegaan. Dit jaar nog een pony erbij gekocht die ook gelijk op de wei erbij kwam ;)

Leslie90

Berichten: 1823
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:50

itsmi schreef:
Valt me op dat iedereen paard eerst in stal laat wennen.

Waarom niet in de bak laten wennen?

Het is geen goed of slecht wat ik aanhaal, maar ik ben benieuwd naar de beweegredenen.
Of gaan we dan erg off topic?

Bij mij omdat mijn jaarling in principe 24/7 op het land staat, maar er is geen schuilplek of iets dergelijks.
Op extreem slechte dagen zoals veel regenval en onweer gaat hij de nachten op stal.
Bij de fokker was hij geen stal gewend (logisch) en had er een houtje van om met zijn voorbenen over zijn stalbox heen te komen en te steigeren.
Nu staat hij elke dag een kwartiertje even in stal zodat hij leert dat dat ook zijn plekje is en een beetje went (en dat gaat goed), en om te voorkomen dat mocht hij een keer op stal gaan dat hij niet zijn benen openhaald aan de stalbox.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:51

Ik heb haar losgegooit in de bak voor 1,5 uur en daarna lekker op stal gezet. De eerste 3 dagen heb ik niet gereden, eerst maar eens ff rustig laten wennen aan haar omgeving...

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

itsmi

Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:53

Vjestagirl schreef:
Ik heb haar losgegooit in de bak voor 1,5 uur en daarna lekker op stal gezet. De eerste 3 dagen heb ik niet gereden, eerst maar eens ff rustig laten wennen aan haar omgeving...


Dat lijkt mij namelijk de perfecte manier. Zo zou ik het ook doen. Maar zo heeft iedereen zijn eigen manier en mening natuurlijk..

Milou

Berichten: 866
Geregistreerd: 18-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:58

mknuvers schreef:
ik zet hem/haar altijd een paar uur op stal en kijk dan hoe die zich gedraagt. verschilt erg per paard. sommige kan je na een uurtje al berijden en anderen zet ik een dag op stal en ga dan met ze werken. je moet gewoon kijken hoe hij zich voelt



Ik vind het een beetje apart als je je paard koopt, en dan in stal zet en als hij heel rustig is na 1,5 uur al kunt berijden.. Een paard komt op een nieuwe plek waar hij nog nooit is geweest, en moet zoveel nieuwe indrukken op doen en dan na 1,5 uur rijden. Ik weet dat het op wedstrijd toch is, maar dan kom je ook met de trailer en kan je gewoon aan de trailer opzadelen en dan ben je na 2 uur (ligt er aan natuurlijk) weer weg. Maar als een paard echt op een nieuw adres komt laat ik hem/haar eerst altijd eventjes in stal, ligt er aan hoe ze zich gedraagt en dan volgende dag naar buiten toe en dan misschien die dag nog is lekker los gooien in die bak, en die dag daarna misschien is eventjes er op. Maar dat is IMO

lalachico

Berichten: 427
Geregistreerd: 27-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:01

zodiacje schreef:
trustHim schreef:
op stal of op de wei zetten vind ik het beste. Dan kunnen ze tot rust komen en op hun eigen tempo wennen. ik vind de vergelijking met een wedstrijd rijden niet helemaal opgaan. tenslotte ben jij dan bekend voor het dier en een vertrouwd punt (uitgaande van een goede band met elkaar) wanneer je een nieuw paard/pony koopt is alles vreemd en dat geeft bij de meeste paarden veel stress.

ik heb trouwens vorige week mijn pony verhuisd die ik al bijna 9 jaar heb, die heb ik de eerste dagen ook met rust gelaten om te wennen


Ik ben het eens met trusthim.
Ik zou m gewoon op stal of in de wei zetten en er uiteraard een tijdje bij blijven. Maar iig gewoon rust geven zodat ie in zijn eigen tempo kan wennen.



ben het hiermee eens
ik heb mijn pony ook eerst op de wei gezet
en een paar dagen laten wennen
en dan rustig aan gaan beginne

*cheffie_25-01-2022*

Dilan1993

Berichten: 1747
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Vlimmeren (België)

Re: wat als je een nieuwe pony hebt gekocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:24

ik heb mijn pony nu 3 weken, de eerste week moest ie op stal blijven, de 2e week kon ie af en toe naar buiten, sinds begin deze week staat ie elke dag in de paddock en vandaag is ie voor t eerst de wei in gegaan.

ik kan er nog niet op rijden, hij loopt net braaf mee aan het halster :P


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers