Tweejarige zadelmak --> gevolgen lange termijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

Tweejarige zadelmak --> gevolgen lange termijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 01:40

Nadat ik bij een ander paard ben wezen kijken dat helaas niet door kan gaan, ivm peesproblemen, ga ik zaterdag bij mijn 'tweede' keus kijken.

Het betreft een twee jarige hengstje, van ongeveer 1.40. Hij klinkt helemaal top, het enige is dat ze al een paar keer op hem hebben gereden. Dat zal niet meer dan 10 keer eventjes zijn geweest, maar toch. Het is hier overigens heel normaal om een paard met 2 zadelmak te maken, dus daar hoeft geen discussie over te volgen.

In hoeverre zal ik hier gevolgen van kunnen merken op de lange termijn?

Als hij hier komt wonen, gooi ik hem sowieso tot volgend jaar zomer op het land, en daarna ga ik beginnen met grondwerk. Ik wil hem de tijd geven om uit de groeien, en eind dit jaar zal hij ook geruind worden. Dus zal hij hopelijk ook nog een stukje groeien.

Ik wil niet de sport met hem in, gewoon een keer of twee per week een rustig ritje maken. Ik ben niet zo van het crossen :o :D
Zijn karakter zou, zoals ze het beschrijft, wel super bij me passen, vandaar dat ik hem ook in overweging neem.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 01:53

Van tien keer een paar minuten zitten gaat een paard niet vroeger dood.
Of het verder klikt dat moet je zelf even bekijken.
Er is een groot verschil tussen zadelmak en doortrainen,
als de hengst alleen maar even zadelmak is gemaakt en daarna weer de weide in gaat, voorzie ik geen fysieke problemen.

kimmie88

Re: Tweejarige zadelmak --> gevolgen lange termijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 02:33

Sl;uit mij aan bij bijdehandje1.
Ook is het misschien even handig (voor ons misschien) hoe oud hij is. Net 2 of al tegen de 3 jaar aan..

Doortrainen op zo'n jonge leeftijd is niet correct vanwege de groei van het dier, maar even zadelmak maken (lles: Niet dagelijks erop) en dan de rust gunnen, moet imo geen kwaad kunnen.

Maar ik denk dat sommige de termen zadelmak en inrijden nog wel eens door elkaar halen. Imo is zadelmak maken echt puur en alleen laten wennen aan een zadel en hoofdstel op de rug. In stap, draf en galop.
Inrijden is alles wat er daarnma gebeurd. Basis, stap, draf en galop.

Zelf zou ik niet zo vroeg beginnen met inrijden, wel met zadelmak maken, maar dat is een andere discussie

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 08:32

Nee hij is dus echt net twee, en misschien een paar maanden. Het is geen laat veulen zodat ie dit jaar nog drie wordt.

Kimmie: nou ja, hij is ingereden. Stap, draf galop.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:36

Mocht je hem kopen dan nog lekker een jaartje op de wei zetten, dan kan hij nog goed uitgroeien en hard worden.
Er bestaan verschillende opvattingen over de leeftijd van zadelmak maken maar net 2 vind ik wel erg vroeg.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:42

Vind net twee ook erg vroeg. Hoe komen sommige mensen erbij he?

Hij zal er niet eerder dood van gaan, van die paar keer dat erop gezeten is. Zeker als jij hem nog even laat staan en je niet te intensief met hem aan het werk gaat.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:44

geloof ook niet dat ie van die paar keer rijden slechter is geworden, en groot gekijk dat jij hem nog even lekker uit laat groeien en laat ontwikkelen op de weide.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:41

RT-->OPG

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:47

tja, je kunt niet van binnen kijken.
ik denk dat je de gok wel kunt wagen, al is het voor een pas twee jarige natuurlijk te gek voor woorden om erop te gaan zitten.
alles is nog pudding bij zo'n jonkie (bij wijze van) en echt nog niet toe aan het dragen van gewicht en dan ook nog evenwicht bewaren.
wat bedoel je met ingereden precies? hoelang per keer, wat hebben ze gedaan? kan hij ook al aan de longe lopen?
Ik zou wel even duidelijk vermelden als je wilt kopen dat je niet meer wilt dat er vanaf nu op wordt gereden. misschien steken ze er nog wat van op.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:49

het ligt er ook aan hoe hij zich beweegt onder het zadel...ik neem aan dat kinderen er mee bezig zijn geweest?
als hij compleet zijn rug wegdrukt is de kans op kissing-spines niet gering.

Als hij ingereden is hebben ze er toch wel meer opgezeten dan een paar x tien minuutjes neem ik aan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:52

vluchters worden ook met 18maanden zadelmak gemaakt/ingebroken. persoonlijk vind ik dit ook te vroeg, maar de paarden stoppen hiervan echt niet met groeien.

je gaat pas schade toebrengen als ze gaat doorrijden. van gewoon rechtdoor rijden, rem en gas erop en een beetje stuur, gaat echt geen schade toebrengen, mits de ruiter ook in verhouding is (in dit geval niemand van boven 60kg gezien het een pony betreft). Dit kan je met enkele keren een kwartiertje gemakkelijk bevestigen. Dus zou voor mij geen reden zijn om de koop af te blazen.

Johnensuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:55

2 is wel jong maar als je een paar minuten op zit en dan weer eraf gaat is er niks aan de hand.

ik zal wel als je het koopt, 2 keer per maand het zedel erop blijven leggen. en een rondje naast stappen dan blijft dat er in ieder geval in. en heb je wel profeit van als je gaat beginnen als hij 3 wordt.

succes ermee

groetjes

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:19

TS vraagt niet om commentaar op dat het een 2 jarige is, maar of jullie eventueel weten wat de gevolgen zijn.
Ik heb gelukkig geen jong paard gezien wat met 2 is ingereden en zou dus ook niet weten wat de gevolgen zijn op langer termijn. Misschien dat de rug wat ingezakter zal zijn, omdat er tussen net als bij ons kraakbeen zit, en als dat jong en zacht is het beter buigt. En het dan met rijden inzakt en dan zo blijft staan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:23

Zolang ze hem nu niet meer doorrijden zou je de koop hierom niet hoeven annuleren. Het is niet goed natuurlijk, om de redenen die al genoemd zijn -botten, gewrichten, pezen en ook mentaal!- maar als jij hem gewoon nog even lekker laat lopen en groeien zie ik geen problemen voor in de toekomst.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:23

De gevolgen zijn dat je een paardje krijgt wat al de basis kent en dus gemakkelijker door te rijden zal zijn.
Dus (toch wat advies ;-)) als je hem koopt, NIET een jaartje op de wei laten niksen, maar lekker doorgaan op de rustige manier waarop hij al is opgestart.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:25

Paarden die je vroeg zadelmak maakt en daarna weer oppakt zijn over het algemeen ook vrij makkelijk weer op niveau te krijgen. Dus dan zou ik toch nog voor het welzijn van de pony hem nog min. een half jaar op land laten staan. En je hoeft niet niks te doen natuurlijk he. Af en toe een keer longeren doet nooit kwaad.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 13:16

bedankt voor alle reacties :)

Ja over het inrijden op deze leeftijd zijn al genoeg discussies over (geweest), en dat is dan ook hier ff niet nodig.

Ik wil graag met hem grondwerk gaan doen (Clinton Anderson, daar ben ik heel enthousiast over geworden dankzij Cassidy), en vanuit daar langzaam opbouwen. Verder kan hij lekker spelen met de andere paarden en rustig doorgroeien.

Hij is echt nog heel puppie-achtig dus tijd geven is zeker wel een must. Ik geloof dat hij met wat aandacht, tijd en juiste training een heel leuk dier kan worden (oh en een wormenkuur :o :D ). Zijn karakter spreekt me erg aan, rustig, braaf en makkelijk, volgens de verkoper tenminste.

Nou ja, hopen dat het wat wordt :)

Afbeelding

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 13:18

petitparis schreef:
vluchters worden ook met 18maanden zadelmak gemaakt/ingebroken. persoonlijk vind ik dit ook te vroeg, maar de paarden stoppen hiervan echt niet met groeien.

je gaat pas schade toebrengen als ze gaat doorrijden. van gewoon rechtdoor rijden, rem en gas erop en een beetje stuur, gaat echt geen schade toebrengen, mits de ruiter ook in verhouding is (in dit geval niemand van boven 60kg gezien het een pony betreft). Dit kan je met enkele keren een kwartiertje gemakkelijk bevestigen. Dus zou voor mij geen reden zijn om de koop af te blazen.

Goeie tip, ik zal vragen wie er op heeft gezeten (dat hoeven ze dan weer niet te demonstreren :+ ), maar inderdaad dat het geen volwassen iemand (zoals ik) erop gaat.

Hij is een kruising QH, dus hoop dat hij na het ruinen en goed voer nog iets de hoogte ingaat. 1.50 zou perfect zijn!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 20:00

Ja ik weet niet, ik denk zeker niet dat het goed is geweest voor z'n rug om. Zeker gezien ze ook alle gangen al mee genomen hebben.
Maar als je hem laat keuren zul je er vast achter komen of hij ergens al schade heeft. Is dat niet zo zal dat waarschijnlijk ook niet komen daardoor als je hem een jaar laat staan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 01:25

Pfoe. Die mag je zeker nog even laten aansterken. Leuk dier!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 01:28

ongeacht de leeftijd zou ik gewoon fotos laten maken van de benen en misschien van de rug. Weet niet wat de aanschafwaarde is maar digitaal zijn fotos niet zo duur.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 01:30

Dinopino, wat is voor jou niet duur? Ik vindt het hier in de omgeving nog vrij prijzig en doe het dan ook alleen met de duurdere aanschaffen..

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 01:35

Daarom zeg ik ook afhankelijk van de aanschafwaarde van je paard en portemonee natuurlijk van aanschaffer.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 01:40

Sancha schreef:
Nadat ik bij een ander paard ben wezen kijken dat helaas niet door kan gaan, ivm peesproblemen, ga ik zaterdag bij mijn 'tweede' keus kijken.

Het betreft een twee jarige hengstje, van ongeveer 1.40. Hij klinkt helemaal top, het enige is dat ze al een paar keer op hem hebben gereden. Dat zal niet meer dan 10 keer eventjes zijn geweest, maar toch. Het is hier overigens heel normaal om een paard met 2 zadelmak te maken, dus daar hoeft geen discussie over te volgen.

In hoeverre zal ik hier gevolgen van kunnen merken op de lange termijn?

Als hij hier komt wonen, gooi ik hem sowieso tot volgend jaar zomer op het land, en daarna ga ik beginnen met grondwerk. Ik wil hem de tijd geven om uit de groeien, en eind dit jaar zal hij ook geruind worden. Dus zal hij hopelijk ook nog een stukje groeien.

Ik wil niet de sport met hem in, gewoon een keer of twee per week een rustig ritje maken. Ik ben niet zo van het crossen :o :D
Zijn karakter zou, zoals ze het beschrijft, wel super bij me passen, vandaar dat ik hem ook in overweging neem.

idd ga ik met eerste reactie mee.. paar x 10 min erop zitten gaat hij niet dood van mits het goed gebeurt is...
er zit idd een verschil in zadelmak en doorgereden zijn... tevens is er eigenlijk een verschil met zadelmak en ruitermak ;) want een paard accepteerd een zadel normaal eerder dan de ruiter op zn rug, dit komt later..echter ze hebben er al op gezeten dus enigsins ruitermak is hij ook.

Sowieso als jij hem dus idd de tijd geeft om te groeien lichamelijk als geestelijk komt dat allemaal wel goed! zeker als je gewoon lekker recreatief ritjes wil maken

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 01:42

Nee, ik wilde gewoon serieus weten wat voor prijs. :P
Ik ben benieuwd of het hier dan echt zo duur is, of in mijn beleving. :)