Een vraagje over luchtzuigers!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Makkertje_87

Een vraagje over luchtzuigers!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 14:17

Wie o wie kan mij vertellen of het luchtzuigen erger word, zodra er meer
luchtzuigers in 4 boxen bij elkaar gezet worden in een hoekje?

Ik hoop graag van jullie te horen.

Hamilcar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:03

Letterlijk uit de Bokt wiki: ;)
Citaat:
"Op dit moment is nog onvoldoende bekend over of luchtzuigen erfelijk is en of paarden het van elkaar overnemen. Bronnen spreken elkaar op deze punten tegen: sommigen zweren dat paarden luchtzuigen van elkaar kopiëren, anderen hebben al jarenlange ervaring met luchtzuigers die naast andere paarden staan, terwijl die paarden het niet zijn gaan doen. Waarschijnlijk komt het kopiëren van luchtzuiggedrag met name voor bij paarden die niet goed kunnen omgaan met het stalmanagement (de stal, de hoeveelheid weidegang, het voer etc.). Het zien van een luchtzuiger kan dan aanleiding zijn er zelf ook mee te beginnen. Als het stalmanagement goed aansluit bij de paarden, zullen ze het niet snel van elkaar overnemen."

Tigra_

Re: Een vraagje over luchtzuigers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:04

Ik geloof daar niet in. Is dat wel het geval zou ik het eerder verwijten aan de huisvesting. Lijkt me overigens ook iets logischer.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:07

lijkt me wel een gezellig clubje van luchtzuigers worden zeg met zijn allen bijelkaar. veel beter lijkt het me ze gewoon zo veel mogelijk naar buiten te doen en niet aan te zetten tot dit gedrag ze nemen het wel is waar niet over maar als ze het al doen dan zal dit echt alleen maar verhogend werken lijkt me

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:08

Ik heb altijd het idee, dat luchtzuigen gewoon verveling is, als er meer bij elkaar staan lijkt het me dat ze meer afgeleid zijn. Of je doet ze zo'n band om tegen het zuigen.

Excellent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:11

Lijkt me wel makkelijk als paarden dat van elkaar overnemen :-) Dan vraag ik of mijn paard een tijdje naast de rijbak van Anky mag staan ha ha. Ik geloof er niet in.

Zo'n band is ook niet nodig. Dan kunnen ze het evengoed. Bovendien is het een misverstand dat luchtzuigen koliek zou veroorzaken.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:11

een band om tegen het zuigen uit welke eeuw kom jij?????
Dat is zo niet meer 2000

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:13

Hoe oud ben jij om op zo'n manier nog te praten? :?

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:16

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 12:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:18

Excellent schreef:
Lijkt me wel makkelijk als paarden dat van elkaar overnemen :-) Dan vraag ik of mijn paard een tijdje naast de rijbak van Anky mag staan ha ha. Ik geloof er niet in.

Zo'n band is ook niet nodig. Dan kunnen ze het evengoed. Bovendien is het een misverstand dat luchtzuigen koliek zou veroorzaken.

dus door teveel lucht in de buik kunnen ze geen buikpijn krijgen???
Helaas is het tegendeel gebleken. maar goed!

Ik heb een paard gekent die geen band om had en werkelijk aan alles luchtzuigt! en daar dus zon opgezette buik van kreeg. allemaal lucht! en dus wel koliek kreeg . ;)

Excellent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:19

Lianne, luchtzuigen begint inderdaad daardoor. Als ze het een tijdje doen wordt het een gewoonte, en een lekkere, want ze maken een bepaald stofje aan dat rustgevend werk. Gewoon een verslaving dus, dan helpt veel ruwvoer ed niet meer (dat is natuurlijk wel altijd goed!).

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:20

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 12:03, in het totaal 3 keer bewerkt

Excellent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:20

Dhani schreef:
Excellent schreef:

dus door teveel lucht in de buik kunnen ze geen buikpijn krijgen???
Helaas is het tegendeel gebleken. maar goed!

Ik heb een paard gekent die geen band om had en werkelijk aan alles luchtzuigt! en daar dus zon opgezette buik van kreeg. allemaal lucht! en dus wel koliek kreeg . ;)

Ha ha dat kan dus niet. Ze kunnen geen lucht in hun buik zuigen. Dat dachten ze vroeger wel. Google maar eens ;-)

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:22

luchtzuigen kan ook door een maagzweer komen.

Door het zuigen wordt de buikpijn minder.

daarom ook altijd eerst ruwvoer geven en daarna pas krachtvoer.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:23

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Excellent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:27

Da's waar.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:31

Een soort junkenhoekje ga je maken dus :+

Ik zou niet weten of het er veel erger door zou worden, volgens mij zijn ze voornamelijk met zichzelf bezig op dat moment. Ik weet wel dat het ook niet ophoudt als je ze naast niet-luchtzuigers zet dus veel zal het niet uitmaken.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:41

Missamazone je hebt in je berichtje 2 zinnen geplaatst die zo achterhaald zijn.

Ik heb in de jaren 70 een pony gehad met een luchtzuigband. Je wil niet weten wat voor wonden hij daar onder had. en de hele dag met zo hoofd naar beneden ook op de wei. Daarna nog een luchtzuiger gehad. ja wanneer je er een gehad heb kun je niet zonder ;-)).

Wanneer je een beetje in het onderwerp luchtzuigen verdiept dan had je echt die 2 zinnen niet opgeschreven.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:40

Dinopino schreef:

Ik heb in de jaren 70 een pony gehad met een luchtzuigband. Je wil niet weten wat voor wonden hij daar onder had. en de hele dag met zo hoofd naar beneden ook op de wei. Daarna nog een luchtzuiger gehad. ja wanneer je er een gehad heb kun je niet zonder ;-)).

Wanneer je een beetje in het onderwerp luchtzuigen verdiept dan had je echt die 2 zinnen niet opgeschreven.

In al die jaren dat ik al met paarden bezig ben heb ik al heel wat luchtzuigers gezien, allen zonder band en allemaal bleven ze doorgaan, naast niet-zuigers, met afleiding van mensen en niks hielp, dus waarom mensen dan geen band aanraden? Ik vind dat je alles moet proberen, en wondjes op de koop toenemen, die genees je daarna wel weer.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:56

missamazone nu zeg je zelf dat afleiding niet helpt en toch raad je het ts aan :?

Je hebt zelf nog nooit een paard gezien met zo"n band maar je weet wel te vertellen dat dat nooit zo erg kan zijn.
Weet je dan ook dat er vroeger een bepaalde spier werd doorgesneden zodat de paarden niet meer konden luchthappen waarom raad je dat dan ook niet aan, hoewel het nu officieel niet meer mag.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:58

Hou zo'n dier lekker buiten in de groep met lekker veel ruwvoer. Niks geen band (is idd allang achterhaald, het zijn ondingen!!!) en zo min mogelijk op stal opsluiten. Mensen zouden er voor moeten zorgen dat paarden uberhaupt dit trieste gedrag niet hoeven te tonen om hun frustraties te verdoven. ;(

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:08

Twiggy2008 schreef:
Hou zo'n dier lekker buiten in de groep met lekker veel ruwvoer. Niks geen band (is idd allang achterhaald, het zijn ondingen!!!) en zo min mogelijk op stal opsluiten. Mensen zouden er voor moeten zorgen dat paarden uberhaupt dit trieste gedrag niet hoeven te tonen om hun frustraties te verdoven. ;(

Als ze er eenmaal mee zijn begonnen doen ze het ook overal. In het land staan ze dan aan paaltjes te zuigen, ookal staat er veel gras of zijn ze met meerdere paarden.

Iemand vertelde mij laatst dat luchtzuigen kan komen omdat ze te vroeg bij de moeder zijn weg gehaald of als er verkeerd is afgespeend. Maar hoe dat precies werkt weet ik ook niet

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:18

spiritxxx schreef:
Als ze er eenmaal mee zijn begonnen doen ze het ook overal. In het land staan ze dan aan paaltjes te zuigen, ookal staat er veel gras of zijn ze met meerdere paarden.

Iemand vertelde mij laatst dat luchtzuigen kan komen omdat ze te vroeg bij de moeder zijn weg gehaald of als er verkeerd is afgespeend. Maar hoe dat precies werkt weet ik ook niet

Ja, ik weet dat als ze het doen, ze het niet meer afleren en het overal doen. Bij ons staat er ook eentje, een draver, een neuroot eerste klas en ik heb enorm met dat arme dier te doen. ;(
En toch zie ik dat hij buiten in de kudde gelukkiger is dan op stal, ondanks zijn gezuig op van alles (en hij loopt ook rondjes, er loopt een hele hoefslag in voltevorm door het land). :\
Maar hij staat ook heerlijk te groomen en te grazen met zijn vriendjes. :)

Hoe dan ook, het komt doordat mensen verkeerd met deze paarden zijn omgegaan (te vroeg bij de moeder weghalen, is dus ook een enorme fout van mensen!) en/of ze op een verkeerde manier houden. Wij mensen zijn hiervoor verantwoordelijk dus. Ik zou graag willen zien dat mensen hun verantwoording nemen en paarden beter behandelen/benaderen, zodat dit soort gedrag helemaal niet meer nodig zou zijn voor een (gevoelig) paard.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:22

MissAmazone schreef:
Dinopino schreef:

In al die jaren dat ik al met paarden bezig ben heb ik al heel wat luchtzuigers gezien, allen zonder band en allemaal bleven ze doorgaan, naast niet-zuigers, met afleiding van mensen en niks hielp, dus waarom mensen dan geen band aanraden? Ik vind dat je alles moet proberen, en wondjes op de koop toenemen, die genees je daarna wel weer.

Een band kan een beschadiging van de atlas (het belangrijkste gewricht net achter het hoofd van het paard) en van de zenuwbanen in de hals opleveren, dat geneest echt niet zomaar weer helaas. Bovendien onderdruk je alleen het gevolg en niet de oorzaak waarom een paard lucht zuigt.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:28

Ik zou niet zo snel 4 paarden die alle 4 luchtzuigen bij elkaar zetten...dan zou ik eerst 2 proberen om te kijken of het erger wordt. Weet niet in hoeverre het "aanstekelijk is" (zoals bijv. gapen bij mensen ).
Mijn pony heeft jarenlang naast luchtzuigers gestaan... nooit last van gehad.
Over het algemeen zijn het trouwens toch de wat hoger in het bloed staande paarden die deze gewoonte ontwikkelen.
Ik geloof ook wel dat het een stukje aangeboren is....want een paard die ik jarenlang gereden heb, eigenaren konden hem als veulen voor slachtprijs kopen omdat hij toen al lucht deed zuigen.
Maar inderdaad, zoveel mogelijk buiten zetten met soortgenoten.... dat hielp bij dat paard ook.