Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Citaat:"Op dit moment is nog onvoldoende bekend over of luchtzuigen erfelijk is en of paarden het van elkaar overnemen. Bronnen spreken elkaar op deze punten tegen: sommigen zweren dat paarden luchtzuigen van elkaar kopiëren, anderen hebben al jarenlange ervaring met luchtzuigers die naast andere paarden staan, terwijl die paarden het niet zijn gaan doen. Waarschijnlijk komt het kopiëren van luchtzuiggedrag met name voor bij paarden die niet goed kunnen omgaan met het stalmanagement (de stal, de hoeveelheid weidegang, het voer etc.). Het zien van een luchtzuiger kan dan aanleiding zijn er zelf ook mee te beginnen. Als het stalmanagement goed aansluit bij de paarden, zullen ze het niet snel van elkaar overnemen."
Dan vraag ik of mijn paard een tijdje naast de rijbak van Anky mag staan ha ha. Ik geloof er niet in.Excellent schreef:Lijkt me wel makkelijk als paarden dat van elkaar overnemenDan vraag ik of mijn paard een tijdje naast de rijbak van Anky mag staan ha ha. Ik geloof er niet in.
Zo'n band is ook niet nodig. Dan kunnen ze het evengoed. Bovendien is het een misverstand dat luchtzuigen koliek zou veroorzaken.
Dhani schreef:Excellent schreef:Lijkt me wel makkelijk als paarden dat van elkaar overnemenDan vraag ik of mijn paard een tijdje naast de rijbak van Anky mag staan ha ha. Ik geloof er niet in.
Zo'n band is ook niet nodig. Dan kunnen ze het evengoed. Bovendien is het een misverstand dat luchtzuigen koliek zou veroorzaken.
dus door teveel lucht in de buik kunnen ze geen buikpijn krijgen???
Helaas is het tegendeel gebleken. maar goed!
Ik heb een paard gekent die geen band om had en werkelijk aan alles luchtzuigt! en daar dus zon opgezette buik van kreeg. allemaal lucht! en dus wel koliek kreeg .
).Dinopino schreef:Missamazone je hebt in je berichtje 2 zinnen geplaatst die zo achterhaald zijn.
Ik heb in de jaren 70 een pony gehad met een luchtzuigband. Je wil niet weten wat voor wonden hij daar onder had. en de hele dag met zo hoofd naar beneden ook op de wei. Daarna nog een luchtzuiger gehad. ja wanneer je er een gehad heb kun je niet zonder).
Wanneer je een beetje in het onderwerp luchtzuigen verdiept dan had je echt die 2 zinnen niet opgeschreven.
Twiggy2008 schreef:Hou zo'n dier lekker buiten in de groep met lekker veel ruwvoer. Niks geen band (is idd allang achterhaald, het zijn ondingen!!!) en zo min mogelijk op stal opsluiten. Mensen zouden er voor moeten zorgen dat paarden uberhaupt dit trieste gedrag niet hoeven te tonen om hun frustraties te verdoven.
spiritxxx schreef:Als ze er eenmaal mee zijn begonnen doen ze het ook overal. In het land staan ze dan aan paaltjes te zuigen, ookal staat er veel gras of zijn ze met meerdere paarden.
Iemand vertelde mij laatst dat luchtzuigen kan komen omdat ze te vroeg bij de moeder zijn weg gehaald of als er verkeerd is afgespeend. Maar hoe dat precies werkt weet ik ook niet
MissAmazone schreef:Dinopino schreef:Missamazone je hebt in je berichtje 2 zinnen geplaatst die zo achterhaald zijn.
Ik heb in de jaren 70 een pony gehad met een luchtzuigband. Je wil niet weten wat voor wonden hij daar onder had. en de hele dag met zo hoofd naar beneden ook op de wei. Daarna nog een luchtzuiger gehad. ja wanneer je er een gehad heb kun je niet zonder).
Wanneer je een beetje in het onderwerp luchtzuigen verdiept dan had je echt die 2 zinnen niet opgeschreven.
In al die jaren dat ik al met paarden bezig ben heb ik al heel wat luchtzuigers gezien, allen zonder band en allemaal bleven ze doorgaan, naast niet-zuigers, met afleiding van mensen en niks hielp, dus waarom mensen dan geen band aanraden? Ik vind dat je alles moet proberen, en wondjes op de koop toenemen, die genees je daarna wel weer.