paard verhuisd!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

radicalM

paard verhuisd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 11:05

Mijn leven is drastisch veranderd..daardoor ook verhuisd naar een ander deel van Nederland. Heb een hele tijd nog gependeld tussen werk, paard en huis...maar de afstanden zijn zo groot..... :?
Om een lang verhaal kort te houden..ik heb mijn paard afgelopen weekend verhuisd. Zo kan ik iedere dag naar hem toe en wat meer met hem doen. Heb lang gezocht..prima, rustige locatie, hij staat iedere dag buiten, 's nachts op stal. Goede voeromstandigheden..noem maar op!
Dus in principe top zo!
Mijn paard draait zo op het oog goed mee. Hij staat bij andere, rustige paarden, die niet lelijk tegen hem doen. Hij graast mee, eet hooi dat er ook ligt..op stal eet hij prima...
Voor een buitenstaander gaat het helemaal ok..maar ik merk de onrust in hem. Hij roept, staat niet stil tijdens poetsen, is erg kijkerig..verwacht ieder moment zijn oude kuddegenootjes te zien, trekt dan van de stress zijn buik in. Kortom...hij mist zijn oude kuddetje enorm!
Eerlijk gezegd word ik hier knap verdrietig van. Iedereen om me heen zegt, dat ik het tijd moet geven... en misschien is dat ook zo.
Het valt ook niet mee voor hem...vanaf veulen in dezelfde kudde gestaan....
Ik heb afgesproken dat, als het echt niet lukt, hij teruggaat naar zijn oude kudde.. Want een ongelukkig paard ... geen haar op mijn hoofd!!!
Heeft iemand tips? Wat zijn jullie ervaringen?

anyw1

Re: paard verhuisd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:09

Men heeft gelijk: je moet het tijd geven. Mijn ervaring is dat het minimaal een maand (en soms wel langer) duurt voor paarden om helemaal 'thuis' te zijn in een nieuwe groep. Als jouw paardje een type is wat moeilijk met veranderingen omgaat kan dit dus nog wel langer zijn. Geef 'm gewoon tijd, verwacht niet te veel en ga gewoon fijne, ontspannen dingen doen met 'm. Het is heel naar om te zien weet ik uit ervaring, maar uiteindelijk komt het echt goed!
Succes!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:22

Niet zo vermenselijken. Paard mist z'n oude kudde helemaal niet, dat maak jij er van. Paard heeft een nieuwe opgeving die hij niet kent, dús wil hij kijken en er kennis mee maken. Dat is normaal. Maar ga 'm nou in hemelsnaam geen eigenschappen als 'missen van kuddegenoten' toeschrijven. Als hij hier géén kudde had, ja, dan doe je hem te kort. Maar op z'm nieuwe plek heeft-ie ook een kudde waar hij kennelijk ook nog eens zonder problemen in is opgenomen. Prima dus. Paard heeft de leefomstandigheden die hij nodig heeft. Alles wat jij er verder uit leest is je eigen verbeelding.

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:27

Ben het met beide meningen toch wel eens. Een paard zou echter wel een korte termijn geheugen hebben van ongeveer 4 maanden. Ik zou het nog even aankijken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:29

Ik zou me niet al te druk maken om roepen, niet stil staan endergelijke. Hij staat pas sinds dit weekend op de nieuwe plek!

Geef het een maandje, paarden hebben ook wat tijd nodig om te wennen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:10

Ibbel schreef:
Niet zo vermenselijken. Paard mist z'n oude kudde helemaal niet, dat maak jij er van. Paard heeft een nieuwe opgeving die hij niet kent, dús wil hij kijken en er kennis mee maken. Dat is normaal. Maar ga 'm nou in hemelsnaam geen eigenschappen als 'missen van kuddegenoten' toeschrijven. Als hij hier géén kudde had, ja, dan doe je hem te kort. Maar op z'm nieuwe plek heeft-ie ook een kudde waar hij kennelijk ook nog eens zonder problemen in is opgenomen. Prima dus. Paard heeft de leefomstandigheden die hij nodig heeft. Alles wat jij er verder uit leest is je eigen verbeelding.

Elk paard is anders, ook qua tolerantie naar soortgenoten toe. Paard TS heeft altijd 1 vaste groep gehad waar hij precies wist wat wel en niet mocht. Nu moet hij zonder ervaring daarin nieuwe vriendjes maken en zeer waarschijnlijk een paar nieuwe dialecten oppikken (rassen hebben hun eigen dialect), dat kost tijd en geeft inderdaad onrust.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 12:14

Hij heeft 8 jaar lang bij zijn moeder, zus en "oompje" gestaan..van baby af aan. Ik denk niet dat ik "vermenselijk"...hooguit meega in de paardenpsyche...het is een paard met karakter!!! :j
Vooral in de omgang is hij nu heel onrustig. Zorgt ervoor dat ik regelmatig even een stapje terugdoe, op mijn achterhoofd krabbend naar mijn paard kijkend... :n :? :roll: Zo makkelijk als hij altijd is geweest... Vandaar dat ik me bezorgd maak...
Inderdaad..ik zal er nu even geen druk op zetten.
Laatst bijgewerkt door radicalM op 31-08-10 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:20

Ik begrijp je wel hoor, je wilt je dieren altijd "gelukkig" zien.
Maar idd laten we er ook geen mens van maken.
Hij moet natuurlijk wel wennen aan een nieuwe omgeving en nieuwe routines, dat kost even tijd.
Maar zoals eerder al gezegd, hij staat niet alleen, en alles is verder prima, hij eet goed, dus ik zou me maar niet al te ongerust maken.
Onze pony staat nu 3 maanden thuis, en nu pas kan ik zeggen dat voor haar alles weer "normaal" is.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:23

Paarden in het wild wisselen ook wel eens van kudde. Zeker de hengsten. Dan passen ze zich ook zonder problemen aan.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:25

goh of hij ze echt bewust mist weet ik niet, maar de verandering zal wel aardig moeilijk voor m zijn. Doe gewoon rustige dingen met m, hij zal er wel aan wennen.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:28

Die van mij is meerdere keren verhuisd. Bij hem weet ik altijd direct of het goed is of niet.
Heb 2x een plek gehad die hem niet beviel. dan is hij inderdaad anders in gedrag. Op mijn huidige plek was het gelijk goed. Je merkt het al zodra hij de box of de wei op gaat, hij ziet er gelijk tevreden en rustig uit. Terwijl hij op de vorige plek vanaf het begin al niet kon "aarden"

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 12:29

Akhal_Teke schreef:
Paarden in het wild wisselen ook wel eens van kudde. Zeker de hengsten. Dan passen ze zich ook zonder problemen aan.

Heel eerlijk gezegd vind ik niet dat we de wilde paarden moeten vergelijken met hun gedomesticeerde, tot in het bot verzorgde, soortgenootjes...een zieke of vereenzaamde hengst is roofdiervoer! En ruinen bestaan daar al helemaal niet.... O:)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:35

Ik begrijp je heel goed hoor! Maar geef het de tijd. Je paardje moet wennen, alles is nieuw. Laat zien dat jij er bent, geef hem vertrouwen. Het komt echt wel goed.

Ik heb met mijn paard hetzelfde gehad. Herkende haar ook niet meer, Het is goed gekomen, het heeft alleen bijna een maand geduurd voordat ik dacht 'ja daar is mn meisje weer'

Verhuizen is nou eenmaal stressvol, en het ene paard verwerkt dat makkelijker dan het andere paard.

Akhal_Teke

radicalM schreef:
Akhal_Teke schreef:

Heel eerlijk gezegd vind ik niet dat we de wilde paarden moeten vergelijken met hun gedomesticeerde, tot in het bot verzorgde, soortgenootjes...een zieke of vereenzaamde hengst is roofdiervoer! En ruinen bestaan daar al helemaal niet.... O:)

Dat neemt niet weg dat het paard nog steeds hetzelfde instinct heeft als zijn wilde soortgenoten. Een vergelijking is hier dus wel degelijk op zijn plaats.

jesito

Ik denk dat ze wel degelijk een kudde kunnen missen.
Mijn paard is eens op een plek weggegaan en een jaar later kwam een paardje uit de groep ook naar die stal en ze herkende mekaar meteen en ook hier weer dikke maatjes.
Maar ik zou het idd wat tijd geven zeker als het verder goed gaat.
Hopelijk maakt hij snel nieuwe vriendjes.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 12:36

Adin schreef:
Die van mij is meerdere keren verhuisd. Bij hem weet ik altijd direct of het goed is of niet.
Heb 2x een plek gehad die hem niet beviel. dan is hij inderdaad anders in gedrag. Op mijn huidige plek was het gelijk goed. Je merkt het al zodra hij de box of de wei op gaat, hij ziet er gelijk tevreden en rustig uit. Terwijl hij op de vorige plek vanaf het begin al niet kon "aarden"

...Ik loop niet op de zaken vooruit hoor...maar uhm...hoe merkte je het aan hem?

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:27

Zijn gedrag was anders. Als hij in de wei stond liep hij te "ijsberen" langs het hek ipv lekker grazen. Onrustig in de box, onrustig met poetsen. Gewoon totaal ander gedrag dan normaal.
Bij hem zie ik gewoon dat hij niet happy is.
Terwijl op dit plekje hij meteen rust uitstraalde.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:02

Ibbel schreef:

Ik snap ergens wel wat je bedoeld dat je paarden niet vermenselijk, maar dieren en ook paarden kunnen echt heimwee hebben/vriendjes (dierlijk en menselijk) missen.
Genoeg voorbeelden te vinden. Paarden die heel erg uitbundig reageren als ze hun eigenaar van jaren geleden terugzien. Paarden die hun vriendje terugzien. Paarden die weigeren te eten door gemis van hun vriendje enz. enz.

Ik denk dat het wel goedkomt met je paardje. Het heeft even tijd nodig. Hij is wel oke met de paarden waar hij nu bij staat begrijp ik.
Met deze paarden krijgt hij ook een band waardoor het gemis naar zijn vorige kudde steeds minder wordt.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:12

Bij mijn paard heeft het bijna ene jaar geduurd voordat hij weer de oude is,maar is gelukkig goed gekomen,maar was er ook kapot van zo gestressd was hij..ik herken het helemaal,

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:13

Die van mij heeft er zeker 2,5 maanden over gedaan om opgenomen te worden in de nieuwe kudde.De tijd geven dus!

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 21:00

ok...dankjulliewel...
Aan het eind van de middag ben ik weer bij hem geweest...en wonder boven wonder....hij stond er relaxter bij... Ik begon mijn mannetje weer een beetje terug te zien... Valt echt een hele last van mijn schouders...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:16

radicalM schreef:
ok...dankjulliewel...
Aan het eind van de middag ben ik weer bij hem geweest...en wonder boven wonder....hij stond er relaxter bij... Ik begon mijn mannetje weer een beetje terug te zien... Valt echt een hele last van mijn schouders...

Het zal toch nog even nodig hebben voor het echt helemaal eigen is voor je paard.
Maar het komt echt goed, geef het de tijd.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:24

Mijn merrie was 9 toen ik haar kocht.
Zij was ook nooit eerder verhuist oid.
Zij heeft er een jaar over gedaan om te wennen aan alle nieuwe dingen in haar leven.
Nieuwe baas en nieuwe regels en nieuwe kudde.

Soms heben ze gewoon wat meer tijd nodig, jouw paard heeft jou nog en zal dus sneller op zijn plek zijn.
Nu is het nog zo erg kort, kijk na 3 maanden nog eens naar zijn toestand en oordeel dan.
Als je hem nu ineens weer terug in zijn oude kudde zet snapt hij ook niets meer van de wisselingen.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 13:13

Een update:
Hij staat er nu een maand...en wat me opvalt is, dat hij nog steeds gestresst is. Om kleine dingen maakt hij zich druk. Zo op het oog is hij rustig...graast tussen de rest. Kent zijn stal en de stalgewoonten. Maar tijdens het poetsen, rijden enz..nee, nog heel gespannen.
Dat merk en voel ik. Stalgenoten halen hun schouders er een beetje over op...
Snap ik best, want zij kennen hem niet. Mijn mannetje is dus duidelijk een binnenvetter. Ik krijg er nog geen extra kilo op. Hij mag echt niet magerder worden! En dat optrekken van zijn buik..dat ziet er ook niet prettig uit!
Hij ziet er verkrampt uit.
Ik ben nog aan het puzzelen hoe ik zijn ongemakken kan verhelpen...
Ik ben blij dat ik m iedere dag kan zien nu...maar of hij hier nu zo blij mee is???

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:15

Ik denk toch dat je het tijd moet geven, zoals iedereen al zegt. Ik wou dat ik een of ander wondermiddel voor je wist, maar dat is er helaas niet.

Mijn pony Tirzah heb ik nu een jaar en die vond het de eerste paar maanden ook niet leuk bij mij. Ze kreeg behalve een nieuwe omgeving ook een nieuwe baas, jouw paardje heeft het geluk nog dat hij jou mee heeft (en je ook nog eens extra vaak ziet!).

Ik herken wel veel van je verhaal, Tirzah at ook gewoon en speelde best met haar nieuwe maatjes, maar ik kreeg haar bijvoorbeeld de eerste tijd niet alleen mee naar buiten en soms ook niet met een ander paard mee, ze wilde soms de wei niet uit en ook met in de bak rijden was ze erg van streek en wist niet wat ze ervan moest denken. Natuurlijk had dat ook te maken met het wisselen van eigenaar, maar de nieuwe omgeving heeft zeker meegespeeld. Ik heb eens gehoord dat een paard een jaar nodig heeft om helemaal te wennen, dus dat hij dan na een maand nog niet super in z'n vel zit is niet zo vreemd.

Ik zou je alleen wel adviseren om hem niet terug te brengen naar zijn oude stal, daar zal hij ook weer opnieuw moeten wennen en dan snapt hij helemaal niks meer van dat heen en weer ge-verhuis.

Misschien kun je eens lekker een eind met hem gaan wandelen, zodat hij weet dat er in zijn nieuwe omgeving nergens monsters zitten.