Zoals bijna iedereen die op een manege rijdt, heb ik ook een lieveling,het is een grote witte ruin.
Nu, het probleem is , hij bijt. Maar hij bijt echt naar iedereen heb ik al gehoord.Niemand moet van hem hebben in de stal en niemand vindt het leuk om hem te poetsen of op te zadelen. Ik moet zeggen , toen ik er voor de eerste keer op reed ,had ik er ook echt wel schrik van omdenduur, ik heb nog nooit een paard gezien die het zo hard heeft, zo'n bijtprobleem. Wat doet hij?
Wel, om het even wie , je gaat de stal binnen , begroet hem, streelt hem, en dan begint het.Hij draait zich om, en probeert te happen, alle kanten dattie maar kan.Maar na een 5tal minuten wordt het erger. Met een ruk draait ie zich om en komt hij dus echt met zijn mond wijd opengesperd jou kant op... Of specifieker.. Hij komt de kant op van je gezicht soms
Nu heb ik geen schrik meer van hem, maar ik snap perfect dat er weinig mensen zijn die hem leuk vinden, en dat er ook weinig mensen zijn die geen schrik hebben van hem.. Want als je dan bijvoorbeeld ; hij komt je kant op met zijn mond open al happende , en jij zegt luid NEEN met je armen opengesperd om hem af te weren, dan steigert hij in zijn stal. Ok , dan denk je , de volgende keer niet op die manier. Doet ie et nog is , dan zeg je gewoon luid NEEN maar dan krijg je een hap.. K'kan er van meespreken
Een tik geven op zijn hals of gelijk waar helpt niet. Je moet echt al snel zijn om hem te ontwijken ook.. En ik weet gewoon dat er een manier moet zijn om hem te tonen dat hij niet moet bijten, dat het nergens voor nodig is. Want eens hij opgezadeld is , is hij gewoon volkomen rustig ineens en doet hij (bijna) niks meer.. Dus nu is mijn vraag , hebben jullie raad voor mij? Op welke manier kan ik hem best corrigeren of tonen dat het zo niet moet? Want het is echt wel geen pretje om hem te zadelen/kuisen. Terwijl hij om te rijden zo braaf is !
Alvast bedankt!
Sommige manegepaarden-pony's hebben singelnijd. Als je aant opzadelen bent dan bijten ze. Zoals hierboven al vermeld is, halster aan en kort vastzetten zodat ie niet kan happen. Of een muilkorf aandoen zolang je aant poetsen bent enzo, dan geeft ie het misschien opden duur vanzelf op als ie niet meer kan bijten. Of is ne keer goed terugbijten