Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sabine_Duco schreef:Als het paard wegloopt als jij met het halster aankomt om hem uit de wei te halen, kun je misschien beter een halster omlaten.
Als je het hoofdstel omdoet dan doe je een hand om zijn neus, zodat je zijn hoofd beet hebt. En anders als je dat te eng vindt, doe je zijn halster om zijn nek, dan zit hij alsnog vast en kan hij niet weglopen. Dan het hoofdstel in en het halster van zijn nek.
En als je weet dat hij "stampt" gewoon niet er achter / tussen of wat dan ook gaan staan. Dat is ook gevaarlijk.
Die pony: als ze niet mee wil en zich bv. lostrekt gewoon een keer boos worden.
En wat bedoel je met kopstuk? Edit: als een paard een hoofdstel (bit) in heeft kun je beter niets te eten geven / laten eten. Door het bit kunnen ze het niet goed wegkauwen en dan kan het vast komen te zitten en in het ergste geval kunnen ze stikken.
Yank schreef:Aangezien je op een manege rijdt, zou ik het personeel om hulp vragen. Die zijn er immers voor om je te begeleiden. Je moet niet het risico lopen dat je in de wei omver wordt gelopen of iets dergelijks.
hafjes_lover schreef:het is een manege, die hebben toch ook andere paarden?
Kun je dan niet beter vragen of je een rustiger paard kan berijden zodat je je zenuwen/angst onder controle kan krijgen??
even tussendoor, als je zo bang bent, waarom laat die manege je dan op een hengst rijden??
) pak haar hoofd vast, dan kun je het halster omdoen.
hafjes_lover schreef:ja, dat klinkt idd al heel wat moeilijker.
Maar die sneeuwwitje klinkt op zich al wel als de liefste van de drie. (ik weet niet hoe ze rijd en of je de klik wel met haar hebt)
bij het halster aandoen, snoepjes meenemen de wei in?
en probeer gewoon rustig te blijven, aai haar, ga er naast staan, blijf tegen haar praten, geef een snoepje (vind ze vast lekker) pak haar hoofd vast, dan kun je het halster omdoen.
en als alle paarden op je af komen lopen, en ze komen vriendelijk op je af stappen met de oortjes naar je toe, blijf dan rustig.
komen ze met de oren plat in de nek op je af, maak je dan zo groot mogelijk, breed staan, handen hoog.
maar echt proberen rustig te blijven, dat is heel moeilijk, maar ga anders praten. tegen jezelf, de paarden, zing een liedje. dat kan jou kalmeren, maar het paard waar je naast staat natuurlijk ook!
Plaudar schreef:Hm. Mijn eerste idee is; weet je zeker dat dit hengsten zijn? Bedoel je niet gewoon ruinen? (gecastreerde hengsten). Lijkt me sterk dat ze jullie (zeker als beginnelingen) samen met meerdere hengsten + merries in de bak laten rijden.
Wat ik zou doen als ik jou was is dit even met je lesgeefster bespreken, en samen op zoek gaan naar een oplossing. Vanaf bokt kunnen we je met dit probleem, behalve de tips die al gegeven zijn, helaas niet zo goed helpen
Plaudar schreef:Hm. Mijn eerste idee is; weet je zeker dat dit hengsten zijn? Bedoel je niet gewoon ruinen? (gecastreerde hengsten). Lijkt me sterk dat ze jullie (zeker als beginnelingen) samen met meerdere hengsten + merries in de bak laten rijden.
Wat ik zou doen als ik jou was is dit even met je lesgeefster bespreken, en samen op zoek gaan naar een oplossing. Vanaf bokt kunnen we je met dit probleem, behalve de tips die al gegeven zijn, helaas niet zo goed helpen
stoer schreef:Ik vind het onverantwoord om een meisje van 13 zo aan te laten modderen, kun je niet opzoek naar een andere manege waarbij je wel goed begeleid word??

stoer schreef:haha denk dat er een wereld voor je opengaat als je eens bij ons komt rijden :p
Maargoed, hoe krijgen andere de paardjes te pakken? Misschien kun je eens kijken hoe het iemand anders wel lukt? En dat afkijken.
Ik heb altijd wat lekkers bij me als ik een paard van de wei moet halen, het halster hang je over je schouden en het touwtje hou je achter je rug, als het paard het hapje aan wilt nemen dan sluit je je hand een beetje zodat ze er moeite voor moeten doen en doe dan het touwtje met je andere hand om zijn nek.. succes, het is moeilijk om te zeggen hoe je het moet doen omdat ik niet kan zien wat er precies gebeurd
xXLianneXx schreef:ik vind het maar een vaag verhaal.
een manege met maar 3 paarden waarvan 2 hengsten zonder begeleiding?
eerst rijd je op een hengst nu op de merrie
dan zeg je dat je eerst in een groep met 6 mensen reed(er waren toch maar 3 paarden?)
en dan rijd je privee met 2 mensen(dan is het toch nog steeds geen privee les?)
als je het zo eng vind zeg je dat toch gewoon? dat je hulp nodig hebt, zeker met een hengt?
of zijn het gewoon 2 ruinen want dat klinkt logischer.
dan zeg je dat je eerst in een groep met 6 mensen reed(er waren toch maar 3 paarden?)
als je het zo eng vind zeg je dat toch gewoon? dat je hulp nodig hebt, zeker met een hengt?
Lootte schreef:stoer schreef:haha denk dat er een wereld voor je opengaat als je eens bij ons komt rijden :p
Maargoed, hoe krijgen andere de paardjes te pakken? Misschien kun je eens kijken hoe het iemand anders wel lukt? En dat afkijken.
Ik heb altijd wat lekkers bij me als ik een paard van de wei moet halen, het halster hang je over je schouden en het touwtje hou je achter je rug, als het paard het hapje aan wilt nemen dan sluit je je hand een beetje zodat ze er moeite voor moeten doen en doe dan het touwtje met je andere hand om zijn nek.. succes, het is moeilijk om te zeggen hoe je het moet doen omdat ik niet kan zien wat er precies gebeurd
Ik zou wel misschien bij jullie gaan rijden maar dat is veel te ver , De meesten rijden op andere pony's en de kinderen rijden op apache de liefste , maar ik kan er niet op rijden want mijn vriendin rijd daar op dus , en al de ander rijden op zo van die mega grote paarden die gewoon in de stal staan ofwel rijden ze op hun eigen paard , overlaatst werd ik wel geholpen maar toen ik die bezig zag dacht ik van ohjee dit gaat nog uren duren .Ik liep naar Sneeuwitje en toen kwam hij der aan en hij pakt het halster en deed het helemaal verkeerd aan , en dan het opzadelen deed ik dan , maar dan het hoofdstel ik ben gewoon om het halster rond haar nek te doen maar hij deed dat niet dus die gaat dan ete van ne bak en toen kreeg hij da hoofdstel wel aan maar waar hing da bit onder zijn oog , en toen dacht ik in mezelf ohneeh hoe zit da nu weer , en dan heb je tog nie het voorbeeld hoe je een hoofdstel moet aandoenxXLianneXx schreef:ik vind het maar een vaag verhaal.
of zijn het gewoon 2 ruinen want dat klinkt logischer.xXLianneXx schreef:ik vind het maar een vaag verhaal.
antje_vip schreef:Kun je niet een verzorgpony/paard in de buurt zoeken waar je op kan rijden? Want die manege lijkt me niet zo geschikt als de ponys niet te vangen zijn, dat je bang voor ze bent enzovoort. Zo is het toch ook niet leuk voor jou?