Help a.ub. ik rij op een manege maar krijg zenuwen als ik ..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lootte

Help a.ub. ik rij op een manege maar krijg zenuwen als ik ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 19:00

als ik aankom .
Ik kan wel juist opzadelen en al , maar de pony uit de wei halen ik heb daar heel veel schrik voor , of begin te trillen op mijn benen als ik in de wei sta .ik rijd op een pony (stokmaat1.55) (hengst) .Telkens als ik in de wei kom loopt hij weg .Ik probeer hem wel te lokken met een koekje dat lukt wel maar als hij het halster ziet is hij weer weg . En dan heb ik hem eens gevangen maar dan het hoofdstel ik durf het niet zo goed want ik heb schrik dat hij gaat lopen .hij is een pak sterker en groter dan mij .een paar dagen geleden bracht ik hem naar de wei het is nogal een bange maar daar zit ik niets mee in maar als hij nog maar een auto hoort dan steigert hij en bokt . Natuurlijk kan ik hem niet houden .Toen heeft een vriendin mij geholpen .Maar ik stond toen in de wei en hij begon te stampen naar andere terwijl ik er tussen stond .Nu weet ik wel hoe ik hem naar de wei moet brengen en dat ik terug moet draaien naar de poort maar ik krijg er echt de kriebels van .En nu is het dat ik een andere pony heb maar als ik in de wei ga dan is zij meestal aan het eten en als ik het halster neem dan wilt ze niet meewerken en dan stampt ze altijd en loopt de hele tijd rond .En nu durf ik niet meer in de wei .Kan iemand mij helpen of zeggen wat ik moet doen .of kan je een bericht sturen .en nog een vraagje mag de pony eigenlijk eten als het een kopstuk aan heeft ?

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:03

Als het paard wegloopt als jij met het halster aankomt om hem uit de wei te halen, kun je misschien beter een halster omlaten.

Als je het hoofdstel omdoet dan doe je een hand om zijn neus, zodat je zijn hoofd beet hebt. En anders als je dat te eng vindt, doe je zijn halster om zijn nek, dan zit hij alsnog vast en kan hij niet weglopen. Dan het hoofdstel in en het halster van zijn nek.

En als je weet dat hij "stampt" gewoon niet er achter / tussen of wat dan ook gaan staan. Dat is ook gevaarlijk.

Die pony: als ze niet mee wil en zich bv. lostrekt gewoon een keer boos worden.

En wat bedoel je met kopstuk? Edit: als een paard een hoofdstel (bit) in heeft kun je beter niets te eten geven / laten eten. Door het bit kunnen ze het niet goed wegkauwen en dan kan het vast komen te zitten en in het ergste geval kunnen ze stikken.

Lootte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 19:28

Sabine_Duco schreef:
Als het paard wegloopt als jij met het halster aankomt om hem uit de wei te halen, kun je misschien beter een halster omlaten.

Als je het hoofdstel omdoet dan doe je een hand om zijn neus, zodat je zijn hoofd beet hebt. En anders als je dat te eng vindt, doe je zijn halster om zijn nek, dan zit hij alsnog vast en kan hij niet weglopen. Dan het hoofdstel in en het halster van zijn nek.

En als je weet dat hij "stampt" gewoon niet er achter / tussen of wat dan ook gaan staan. Dat is ook gevaarlijk.

Die pony: als ze niet mee wil en zich bv. lostrekt gewoon een keer boos worden.

En wat bedoel je met kopstuk? Edit: als een paard een hoofdstel (bit) in heeft kun je beter niets te eten geven / laten eten. Door het bit kunnen ze het niet goed wegkauwen en dan kan het vast komen te zitten en in het ergste geval kunnen ze stikken.

Dankje wij zeggen soms tegen hoofdstel kopstuk , maar ik mag het halster niet aanhouden want dat zijn niet mijn pony's dus dat is wel ambetant
Laatst bijgewerkt door Lootte op 26-08-10 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:35

Aangezien je op een manege rijdt, zou ik het personeel om hulp vragen. Die zijn er immers voor om je te begeleiden. Je moet niet het risico lopen dat je in de wei omver wordt gelopen of iets dergelijks.

Lootte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 19:42

Yank schreef:
Aangezien je op een manege rijdt, zou ik het personeel om hulp vragen. Die zijn er immers voor om je te begeleiden. Je moet niet het risico lopen dat je in de wei omver wordt gelopen of iets dergelijks.

Dat is waar , maar de lesgeefster heeft nooit een minuut pauze want ze is zo druk bezig en daar kan zij eigenlijk niets aan doen .En de ruiters die net voor mij hebben gereden willen niet eens mee in de wei .ofwel zijn het zo van die kleine kinderen en ik kan toch moeilijk aan een kindje gaan vragen of dat zij een pony van 1m55 uit de wei gaat halen als zij 20 cm kleiner is .Maar er lopen wel stalhulpen rond maar er zijn er maar 2 van de 7 die willen helpen dat zijn Chiara en Minke maar zij zijn er niet altijd . En die andere die zitten gewoon wat te drinken terwijl ik er moeite mee heb om de pony uit de wei te gaan halen .Zij zitten mij gewoon uit te lachen terwijl ik nog maar een paar weken rijd .want Ik rij in groep maar mijn vriendin is volledig bang maar zij rijd op de rustigste van de manege en die kan ik wel uit de wei halen maar mijn pony niet .en Die haar mama helpt mij heel soms maar is daar ook heel bang van .Maar een keer moest ik met de fiets want mijn mama kon mij niet brengen dus moest ik het alleen doen en toen had ik mijn lesgeefster gevraagd want ik had zoveel schrik .maar ik moest wel alleen opzadelen en al (dat kan ik al een beetje)maar het ergste is de pony naar de wei brengen .

hafjes_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:47

het is een manege, die hebben toch ook andere paarden?
Kun je dan niet beter vragen of je een rustiger paard kan berijden zodat je je zenuwen/angst onder controle kan krijgen??

even tussendoor, als je zo bang bent, waarom laat die manege je dan op een hengst rijden??

Lootte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 20:07

hafjes_lover schreef:
het is een manege, die hebben toch ook andere paarden?
Kun je dan niet beter vragen of je een rustiger paard kan berijden zodat je je zenuwen/angst onder controle kan krijgen??

even tussendoor, als je zo bang bent, waarom laat die manege je dan op een hengst rijden??

Er zijn maar een paarden waar je kan op rijden dat hangt af van je grootte .Ik heb nu op 3 verschillende gereden maar het probleem is er is altijd een nadeel
dit zijn de 3
1)Malou(hengst)
2)Sneeuwitje(merrie)
3)Quintus(hengst)

Bij Malou moet je altijd een halfuur achter lopen eer dat je hem uit de wei krijgt en je moet heel hard trekken , maar dan trekt hij terug en dan loopt hij weg en dan sleurt hij mij mee , En ik moet op een halfuur die borstelen , opzadelen en uit de wei halen .

Bij Sneeuwitje zij wilt niet meewerken als ik het halster wil aandoen dan trekt zij haar hoofd altijd naar de andere kant . en als ik het hoofdstel wil aandoen dan bijt zij.

Bij Quintus als ik hij moet gaan halen ik krijg hem wel gevangen maar hij steigert en stampt de helen tijd en als ik hem in de wei wil zetten dan stopt hij juist voor de poort en wil niet doorlopen ook al trek ik heel hard en daarna loopt hij kei snel naar de andere paarden en stampt ernaar toe en dan kan ik moeilijk het halster en het touw afdoen . en de vorige keer al de paarden kwamen op mij afgelopen , wat kan je dan het beste doen ik ben toen onder de draad gekropen maar ik kreeg wel een schok toen en dat was niet zo prettig

hafjes_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:16

ja, dat klinkt idd al heel wat moeilijker.
Maar die sneeuwwitje klinkt op zich al wel als de liefste van de drie. (ik weet niet hoe ze rijd en of je de klik wel met haar hebt)
bij het halster aandoen, snoepjes meenemen de wei in?
en probeer gewoon rustig te blijven, aai haar, ga er naast staan, blijf tegen haar praten, geef een snoepje (vind ze vast lekker :D ) pak haar hoofd vast, dan kun je het halster omdoen.

en als alle paarden op je af komen lopen, en ze komen vriendelijk op je af stappen met de oortjes naar je toe, blijf dan rustig.
komen ze met de oren plat in de nek op je af, maak je dan zo groot mogelijk, breed staan, handen hoog.

maar echt proberen rustig te blijven, dat is heel moeilijk, maar ga anders praten. tegen jezelf, de paarden, zing een liedje. dat kan jou kalmeren, maar het paard waar je naast staat natuurlijk ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:22

Hm. Mijn eerste idee is; weet je zeker dat dit hengsten zijn? Bedoel je niet gewoon ruinen? (gecastreerde hengsten). Lijkt me sterk dat ze jullie (zeker als beginnelingen) samen met meerdere hengsten + merries in de bak laten rijden.

Wat ik zou doen als ik jou was is dit even met je lesgeefster bespreken, en samen op zoek gaan naar een oplossing. Vanaf bokt kunnen we je met dit probleem, behalve de tips die al gegeven zijn, helaas niet zo goed helpen ;)

Lootte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 20:24

hafjes_lover schreef:
ja, dat klinkt idd al heel wat moeilijker.
Maar die sneeuwwitje klinkt op zich al wel als de liefste van de drie. (ik weet niet hoe ze rijd en of je de klik wel met haar hebt)
bij het halster aandoen, snoepjes meenemen de wei in?
en probeer gewoon rustig te blijven, aai haar, ga er naast staan, blijf tegen haar praten, geef een snoepje (vind ze vast lekker :D ) pak haar hoofd vast, dan kun je het halster omdoen.

en als alle paarden op je af komen lopen, en ze komen vriendelijk op je af stappen met de oortjes naar je toe, blijf dan rustig.
komen ze met de oren plat in de nek op je af, maak je dan zo groot mogelijk, breed staan, handen hoog.

maar echt proberen rustig te blijven, dat is heel moeilijk, maar ga anders praten. tegen jezelf, de paarden, zing een liedje. dat kan jou kalmeren, maar het paard waar je naast staat natuurlijk ook!

Sneewitje is wel de liefste maar malou rijd vele beter maar die staat nu mankt dus ik mag daar nu niet op rijden en dankje van je tips

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:26

Ik vind het onverantwoord om een meisje van 13 zo aan te laten modderen, kun je niet opzoek naar een andere manege waarbij je wel goed begeleid word??

Lootte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 20:27

Plaudar schreef:
Hm. Mijn eerste idee is; weet je zeker dat dit hengsten zijn? Bedoel je niet gewoon ruinen? (gecastreerde hengsten). Lijkt me sterk dat ze jullie (zeker als beginnelingen) samen met meerdere hengsten + merries in de bak laten rijden.

Wat ik zou doen als ik jou was is dit even met je lesgeefster bespreken, en samen op zoek gaan naar een oplossing. Vanaf bokt kunnen we je met dit probleem, behalve de tips die al gegeven zijn, helaas niet zo goed helpen ;)

Ze staan niet allemaal in de zelfde wei hoor , Malou en Quintus staan in de wei van een ongeveer 120 meter van de manege en dat is wel best stom , maar ik rijd nu op een merrie

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:31

Plaudar schreef:

Dacht idd ook al dat het ruinen zijn. En als die manege beginnende ruiters niet eens helpt bij het vangen/opzadelen van paarden, dan is het volgens mij geen ideale manege, dat moet idd besproken worden met de uitbaters van de manege.

Lootte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 20:34

stoer schreef:
Ik vind het onverantwoord om een meisje van 13 zo aan te laten modderen, kun je niet opzoek naar een andere manege waarbij je wel goed begeleid word??

Je hebt gelijk maar ik heb nu alleen problemen mee ze uit de wei te halen , En ik rijd bijna groep dat wil zeggen zo met 6 , maar ik rij nu privé maar we zijn met 2 , maar ik rij het liefste op deze manege want deze is het dichtst bij en de andere niet ,ik heb al op andere maneges gereden maar bij sommige was dat een helemaal anders en daar waren alleen maar merries die drachtig waren en dan mag je daar niet zo veel meer op rijden (denk ik) en op de andere helpen ze je wel maar dan zitten te vloeken op mij omdat ik de singel niet tot het hoogste gaatje kreeg

stoer

Re: Help a.ub. ik rij op een manege maar krijg zenuwen als ik ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:39

haha denk dat er een wereld voor je opengaat als je eens bij ons komt rijden :p

Maargoed, hoe krijgen andere de paardjes te pakken? Misschien kun je eens kijken hoe het iemand anders wel lukt? En dat afkijken.
Ik heb altijd wat lekkers bij me als ik een paard van de wei moet halen, het halster hang je over je schouden en het touwtje hou je achter je rug, als het paard het hapje aan wilt nemen dan sluit je je hand een beetje zodat ze er moeite voor moeten doen en doe dan het touwtje met je andere hand om zijn nek.. succes, het is moeilijk om te zeggen hoe je het moet doen omdat ik niet kan zien wat er precies gebeurd

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:46

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Lootte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 20:49

stoer schreef:

Maargoed, hoe krijgen andere de paardjes te pakken? Misschien kun je eens kijken hoe het iemand anders wel lukt? En dat afkijken.
Ik heb altijd wat lekkers bij me als ik een paard van de wei moet halen, het halster hang je over je schouden en het touwtje hou je achter je rug, als het paard het hapje aan wilt nemen dan sluit je je hand een beetje zodat ze er moeite voor moeten doen en doe dan het touwtje met je andere hand om zijn nek.. succes, het is moeilijk om te zeggen hoe je het moet doen omdat ik niet kan zien wat er precies gebeurd

Ik zou wel misschien bij jullie gaan rijden maar dat is veel te ver , De meesten rijden op andere pony's en de kinderen rijden op apache de liefste , maar ik kan er niet op rijden want mijn vriendin rijd daar op dus , en al de ander rijden op zo van die mega grote paarden die gewoon in de stal staan ofwel rijden ze op hun eigen paard , overlaatst werd ik wel geholpen maar toen ik die bezig zag dacht ik van ohjee dit gaat nog uren duren .Ik liep naar Sneeuwitje en toen kwam hij der aan en hij pakt het halster en deed het helemaal verkeerd aan , en dan het opzadelen deed ik dan , maar dan het hoofdstel ik ben gewoon om het halster rond haar nek te doen maar hij deed dat niet dus die gaat dan ete van ne bak en toen kreeg hij da hoofdstel wel aan maar waar hing da bit onder zijn oog , en toen dacht ik in mezelf ohneeh hoe zit da nu weer , en dan heb je tog nie het voorbeeld hoe je een hoofdstel moet aandoen
xXLianneXx schreef:
ik vind het maar een vaag verhaal.

een manege met maar 3 paarden waarvan 2 hengsten zonder begeleiding?
eerst rijd je op een hengst nu op de merrie
dan zeg je dat je eerst in een groep met 6 mensen reed(er waren toch maar 3 paarden?)
en dan rijd je privee met 2 mensen(dan is het toch nog steeds geen privee les?)
als je het zo eng vind zeg je dat toch gewoon? dat je hulp nodig hebt, zeker met een hengt?
of zijn het gewoon 2 ruinen want dat klinkt logischer.
xXLianneXx schreef:

dan zeg je dat je eerst in een groep met 6 mensen reed(er waren toch maar 3 paarden?)
als je het zo eng vind zeg je dat toch gewoon? dat je hulp nodig hebt, zeker met een hengt?

Lootte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 20:49

Lootte schreef:
stoer schreef:

Ik zou wel misschien bij jullie gaan rijden maar dat is veel te ver , De meesten rijden op andere pony's en de kinderen rijden op apache de liefste , maar ik kan er niet op rijden want mijn vriendin rijd daar op dus , en al de ander rijden op zo van die mega grote paarden die gewoon in de stal staan ofwel rijden ze op hun eigen paard , overlaatst werd ik wel geholpen maar toen ik die bezig zag dacht ik van ohjee dit gaat nog uren duren .Ik liep naar Sneeuwitje en toen kwam hij der aan en hij pakt het halster en deed het helemaal verkeerd aan , en dan het opzadelen deed ik dan , maar dan het hoofdstel ik ben gewoon om het halster rond haar nek te doen maar hij deed dat niet dus die gaat dan ete van ne bak en toen kreeg hij da hoofdstel wel aan maar waar hing da bit onder zijn oog , en toen dacht ik in mezelf ohneeh hoe zit da nu weer , en dan heb je tog nie het voorbeeld hoe je een hoofdstel moet aandoen
xXLianneXx schreef:

xXLianneXx schreef:

Ik bedoel wel dat ik maar op 3 mag rijden snap je de andere zijn veel te groot voor mij

Lootte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 20:50

xXLianneXx schreef:

ik bedoel wel dat ik maar op 3 mag rijden snap je de andere zijn veel te groot voor mij(sorry voor de onduidelijkheid )

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:02

Kun je niet een verzorgpony/paard in de buurt zoeken waar je op kan rijden? Want die manege lijkt me niet zo geschikt als de ponys niet te vangen zijn, dat je bang voor ze bent enzovoort. Zo is het toch ook niet leuk voor jou?

Lootte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 21:04

antje_vip schreef:
Kun je niet een verzorgpony/paard in de buurt zoeken waar je op kan rijden? Want die manege lijkt me niet zo geschikt als de ponys niet te vangen zijn, dat je bang voor ze bent enzovoort. Zo is het toch ook niet leuk voor jou?

Jha ik weet het ik zoek een verzorgpony maar niemand in de buurt heeft een verzorgpony dus het kan dan niet anders

horze_lover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:11

probeer zijn halter zoveel mogelijk aan te houden en zeg dit tegen de baas van de manege misschien kan hij er een keer naar kijken...

Loesjee93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:47

Mischien is het toch een idee om iemand te vragen die je kan helpen.
het hoeft niet eens iemand te zijn die er werkt, maar als het maar een volwassen sterke man/vrouw is die je even kan helpen.
Soms kun je gewoon niet anders dan even iemand om hulp vragen.

En kijk eens een keer naar andere mensen op de manege hoe die dat doen met paarden uit de wei halen.
En over het hoofdstel omlaten terwijl ze eten; doe maar niet!
Ze kunnen niet goed eten met een bit in en kunnen zelfs erin stikken.

Veel succes.

Kimbiiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:33

Beter geen gras geven als ze een hoofdstel ophebben, ze kunnen in het slechtste geval stikken , en het kan bolletjes veroorzaken en leiden tot koliek x

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:15

vervelend..Maar ik zelf heb eingelijk nooit een positiefe ervaring met een manege gehad..ze geven je niet goed les en zijn ook niet duidelijk daarbij worden die paarden meestal helemaal af geracht.
Zou je niet particulier iemand kunnen vinden die je les geeft?
Je hebt dan persoonlijke aandacht, bij de meeste altijd de zelfde pony/paard naar mijn mening veel fijner.