Paard stijgert en laat raar gedrag zien.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ditmer

Paard stijgert en laat raar gedrag zien.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 18:32

Hallo,

Nou mijn eerste vraag op bokt :D
Ik heb een nu sinds 2 weken weer een verzorgpaard. 1 nadeel zat hier aan vast, hij moest nog beleerd worden. Aangezien ik al ongeveer 50 paarden heb beleerd en doorgereden, dacht ik ach vooruit dan is hij echt de laatste(ik zou niet meer beleren;)). Het ging echt heel goed!! Maar nu heeft die meneer zijn broertje weer bij hem in de wei gedaan. En hoe goed het toen ging hoe slecht het nu gaat. Eerst wou hij het halster al niet om, nou even doorgezet en klaar. Vast gezet in de bak (is geen andere optie), en zo deden we het steeds. Eenmaal vast in de bak een beetje nerveus, gewoon rustig doorgegaan. Hij wou het hoofdstel ook niet om, weer even doorgezet en het hoofdstel zat om. Meneer ging met stijgeren en sloeg mij zo tegen de grond aan. (Verder gelukkig niets alleen blauwe plekken en stijf mede ook wat geschrokken.) Ben gewoon door gegaan en heb hem gelongeerd. Het enige waar hij voor oog voor had, was zijn broertje die in de wei stond daar wou hij heen. (je loopt van de wei zo naar de bak) De dag erna, wou geen halter om. Dus op het laatst hem in de bak gelokt en bak dicht. Maar dit zinde hem niet!! Hy is zelf schoft 175 en de rand van de bak 170 hij wou er over heen springen tot 5x aan toe, 1x met de benen op de rails zeer gevaarlijk. Heb hem op het laatst vrij gelaten, wegens hij niet te pakken was en echt hengste gedrag liet zien(hij is te laat geruint). Hij snorkelde en schreeuwde erover. Hij is gewoon te gehecht aan zijn broertje. Aangezien het eerst heel goed ging zonder broertje, en nu vreselijk wat moet ik doen??? Ik zou zeggen broertje weg uit omgeving of hij weg, maar dit is geen optie!! Dus hoe kan ik hem minder aanhankelijk maken van zijn broertje????

Hoop dat iemand een oplossing weet.
Groetjes

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:43

het is duidelijk dat hij toch zou moeten wennen aan een situatie zonder zijn broer. is er een plek waar hij zijn broer niet kan zien? als dat zo is kan je daarheen gaan en leuke dingen met hem doen, zoals slalomen om pionnen heen zodat zen gedachtes niet bij zen broer liggen, in het begin zal het niet makkelijk gaan! maar oefening baart kunst! heb je een hengstenketting al geprobeerd? of een longeertouw ipv een halstertouw?

als je het halster niet omkrijgt kun je oefenen in de wei, probeer het voor het paard leuk en spannend te houden, daardoor worden ze nieuwschierig. als bijv je paard wegloopt van je als je op het afkomt, ga je bijv met een wortel in je handen achter je rug rondjes lopen in de weide, dan zal hij zoiets hebben van doet ze nu? en dan word de nieuwschierigheid groter en komt hij dus op je af, dan moet je niet meteen het hlster omdoen, want dan kan hij een link leggen, maar ga hem dan aaien, en poetsen ofzo in de weide.

daarna kun je het in kleine stapjes opbouwen en daarna kun ja altijd nog kijken naar het verdere beleren!
het begin moet er wezen toch?

voor meer vragen kun ja altijd een prive bericht sturen, ik doe de studi paarden gedrag therapie,

suc6 ermee;)

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:52

Hee wat grappig, ik heb precies hetzelfde met mijn nieuwe jonge paard!
De eerste dagen stond hij alleen in de wei, en liep hij in zn eentje van stal naar wei.
Maar toen ik er voor het eerst op ging zitten eergisteren werd hij helemaal gek. Achteruit rennen, draaien met zijn hoofd, beetje omhoog komen, en proberen naar de wei te rennen. Dus toen haalden we onze oude pony merrie erbij die ernaast kon staan terwijl ik op mijn paard probeerde te zitten. Dat ging al beter en die dag gingen ze ook samen op de wei.
Gister er weer op gereden met de pony erbij en was hij heel braaf . Maar daarna wou ik hem gaan afspuiten zonder de pony erbij, en gaat hij opeens rechtop staan, met zn voorhoeven bijna bij het dak. Ik schrok me helemaal dood dus weer de pony erbij en niks aan de hand..
En vanochtend wou ik hem naar de wei doen, gaat hij weer rechtop staan, en gillen .Pony erbij en weer niks aan de hand .
Nou en vanmiddag, wil mn zusje gaan rijden met de pony, ze loopt de stal uit en mijn paard wordt helemaal gek. Rondjes rennen door de stal en proberen over de staldeur te springen, steigeren, enz. Hij kan geen stap meer zetten zonder de pony!

Hij is trouwens ook al over het draad gesprongen paar keer (springpaard >;) )

Ik heb het idee omdat het is omdat hij mij (nog) niet vertrouwd en omdat hij gewoon bang is. Als hij dan iets engs of nieuws moet doen is het makkelijker met die andere erbij..

Wij hadden al Petra Vlasblom gebeld en ik wou daar in oktober heengaan. En ik zit nog te denken wat ik verder zou doen ermee.

zodiacje

Re: Paard stijgert en laat raar gedrag zien.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:46

al 50 paarden beleerd? Waar haal je de tijd vandaan?
En dan nu de kennis kennelijk nog...

Ik zou hulp vragen als ik jou was. Levensgevaarlijk als dat paard over de bakrand heen probeerd te springen....

Ditmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 16:16

Haha ja al 50 paarden beleerd:) ben gewoon al heel jong ermee begonnen;). En sarcasme mag je achterwege laten zadlacje!! Ik heb kennis genoeg, alleen bij deze man niet veel opties....toen zijn broertje er niet was ging het super. Had zelfs al met hem los gedraafd.

Spiitxxx: we hebben bijna hetzelfde. Jou paardje wil gewoon de zekerheid van het andere paard. De mijne vond het ook niet goed als zijn broertje erbij was. Hij wou alleen spelen en gek doen in de wei. En niets met ons meer doen haha. Succes met je paardje, gewoon rustig opbouwen met het andere paardje erbij.

laziezo: Er is geen plek dat hij zijn broertje niet kan zien(staan 24/7 buiten). Voor dat zijn broertje er was ging het echt top! Ik heb er op gezeten en gestapt gedraafd en zelfs dit ook al los. Hij had er ook heel veel plezier in, dat kon je gewoon echt merken en zien. Ik heb het er met die meneer over gehad dat het zo niet kan. Het broertje staat nu 2 weilanden verder, wel in zicht maar niet rond om de bak meer en bij hem in het land. Vandaag ging ook al veel makkelijker. Ik bouw het nu weer langzaam op. Want hij wou nog niet aan de bakrand vast staan, ik voelde de spanning alweer komen dus gewoon aan het halstertouw vast gehouden en hij bleef nu rustig staan. Ik weet eigenlijk gewoon zeker dat het allemaal door zijn hechte band kwam dat zijn broertje bij hem instond. Paard erbij weg en het is weer een pop:)
Dank je wel voor je reactie!!