Mijn paard is heel bang op stal, wat doe ik er aan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emma0705

Mijn paard is heel bang op stal, wat doe ik er aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 12:06

Hallo bokkers!

Ik heb sinds twee maanden een nieuw paard. Geweldig beest, maar overgevoelig soms.
Ze raakt ook snel gestresst dus ik ben de laatste weken bezig haar hoofd naar beneden te krijgen en twee keer per dag alleen 10 minuten stappen en dan haar hoofdje heel lang en laag. Ze voelt zich snel opgesloten, dus ik zadel haar ook op als ze losstaat (ik heb nog wel een halstertouw vast)
Het gaat al veel beter en ze is veel relaxter.

Maar als ik haar op stal doe word ze zó zenuwachtig.! Dan voelt ze zich waarschijnlijk ook zo opgesloten en dan gaat ze de hele tijd rondjes lopen en ze reageert op elk geluid. Ik heb ook al een paar deuren open gelaten, zodat ze wat minder opgesloten lijkt te zijn, maar dat helpt ook niet veel.
Ik wil haar in de winter sowieso op stal hebben, dus daar hoeft niet over gepraat te worden ;)
Misschien moet ik het ook gewoon afwachten en misschien dat ze zichzelf er na een tijdje wel bij neergeeft, maar heeft iemand tips hoe ik haar rustiger kan krijgen op stal?

Alvast bedankt!

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:09

Hoe is ze bij haar vorige eigenaar gehouden dan? 24/7 buiten?
Staat ze op stal alleen of zijn er in de buurt ook nog andere paarden op stal?

Emma0705

Re: Mijn paard is heel bang op stal, wat doe ik er aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 12:13

Bij haar vorige eigenaar stond ze 's winters ook op stal, maar dan met meerdere paarden.
We hebben er een shet bij voor het gezelschap, die staat buiten 's nachts. En ik dacht ook dat het daar aan lag, maar daar kijkt ze niet naar om en ze deed het ook toen de shet er nog helemaal niet was.

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:15

heb je een foto van de stal?
kan je er een radiootje met zachte klassieke muziek neerzetten?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:18

Emma0705 schreef:
Bij haar vorige eigenaar stond ze 's winters ook op stal, maar dan met meerdere paarden.
We hebben er een shet bij voor het gezelschap, die staat buiten 's nachts. En ik dacht ook dat het daar aan lag, maar daar kijkt ze niet naar om en ze deed het ook toen de shet er nog helemaal niet was.

Sorry, maar denk je niet dat ze gewoon niet alleen wil zijn?
Ze doet het wanneer zij op stal staat en de shet buiten en ze deed het toen de shet er nog niet was.
Dan heb je daar toch je antwoord?!?

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:18

ff proberen: shet naar binnen zetten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:23

Ik kan me ook best voorstellen dat ze gewoon oprecht bang is , als ze gewend is om samen met andere paarden binnen te staan.

Dan wordt ze eerst al uit haar "kudde" weggehaald en alleen gezet , waardoor ze kwetsbaar wordt , en daardoor is ze al heel onrustig.

Dan komt er een kleine pony bij waar ze niks mee heeft , en staat ze bovendien nog steeds alleen op stal.

En een stal is toch al een hok waar je niet weg kan , dus het dier voelt zich gewoon enorm kwetsbaar.....een paard hoort niet voor niets met meerdere paarden samen te staan , dan voelen ze zich veilig , dat zit gewoon in de genen.

Een paard alleen wordt in de natuur snel opgevreten door een roofdier , en die onrust voelen ze ook als ze in een voor ons veilige omgeving alleen zijn.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:26

Zou toch de shet er naast zetten als je paard op stal staat, en je zou ze een spray'tje Bach rescue kunnen geven telkens als je ze even op stal zet. Zorg er ook voor dat ze wat afleiding heeft, een handje biks, wat ruwvoer. Muziekje aan kan ook helpen om enge geluiden van buitenaf te maskeren. Het lijkt misschien dat ze de shet negeert, maar z'n aanwezigheid kan wel degelijk op de duur verschil uitmaken.

Ik herken dat ook bij mijn merrie, 's zomers staan de paarden 24/7 op de wei en zijn de stallen dus allemaal leeg. Als ik haar dan toch even in haar eigen box zet, is ze ook heel onrustig, rondlopen, hinniken, terwijl ze die box en de omgeving dus al heel goed kent. Ze heeft dan vrijwel geen zicht op andere paarden en voelt zich dan dus niet veilig. Zet ik er een paard bij dan is het al een stuk minder, maar ze blijft het vervelend vinden.

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 12:46

Oke, bedankt allemaal.
Maar ze kijkt niet op naar die shet. Toen die er nog niet was deed ze op het land gewoon rustig, maar in de stal niet.
En we hebben maar één stal, dus het shetje erbij zetten kan ook niet. En samen in een stal overleeft de shet niet..

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 13:26

Meer tips?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:36

Tja , paard is bang alleen op stal.

Dan zul je toch echt iets moeten veranderen waardoor ze niet alleen op stal staat....

Misschien kan de Shet op een stukje grond voor de stal blijven , als zij op stal staat , zodat ze toch min of meer samen zijn ?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:49

Paard wil gewoon niet alleen staan. Mijn merrie breekt ook de staldeur open als ze alleen staat, dat doen we dus ook lekker niet meer. Ze staat alleen op stal als er een ander paard staat...!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:51

24/7 buiten houden of shet ook op stal. Paarden zijn kuddedieren, die willen niet graag alleen op stal achter blijven.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:51

Nee, jou paard is bang en nerveus alleen op stal. Ik heb hier 4 paarden staan en die kunnen ook niet alleen op stal staan zonder grote onrust. Mijn merrie dreigt zelfs met over de half-hoge wanden van de stal te komen als ik toch wil dat ze daar staat.

Ik heb wel geoefend met eerst daar alleen even opzadelen, en na het rijden afzadelen en voeren. Dat maakte dat ze wel wat rustiger werd, maar dat rek je tot een kwartiertje of een half uur en dan vind ze het lang genoeg.

Verder voor de nacht op stal samen met een ander rustig paard heeft haar ook een stuk minder zenuwachtig gemaakt, toch blijft ze de eerste avonden/nachten wel onrustig rondjes of heen en weer lopen. En dan is ze dus niet eens alleen!

Voor je paard is het niet diervriendelijk om haar zo alleen op te sluiten. Je zult dus een oplossing moeten zoeken waarbij je rekening houdt met haar behoefte aan gezelschap. De shet een eigen plekje in de stal geven, of vlak buiten de stal in het zicht van je merrie, of je merrie buiten laten staan met je shet, of zorgen dat ze een inloopstal heeft.

Als je een paard alleen op stal wilt houden, kun je beter een paard kopen dat altijd al alleen ergens bij iemand gestaan heeft.
Die bloeit ook op wanneer die bij anderen komt te staan (met mijn pony gehad, die daarna dus verlatingsangst kreeg toen hij eenmaal had geroken aan paardengezelschap) maar wanneer die van alleen, naar alleen gaat, dan is het in elk geval niet zo'n groot verschil.

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 13:57

Oké rustig dames.
Ik dacht eerst ook dat dat de reden was, maar ze gedraagt zich niet anders als de shet in de buurt staat of niet. En wat ik eerder al zei, de weken dat ze helemaal alleen stond was ze in de wei ook redelijke rustig, maar op stal hetzelfde als nu.

Houd het vriendelijke hé?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:11

Het is heel vriendelijk bedoelt.

Op de stal voelt ze zich opgesloten, op de wei kan ze alle kanten op. Dat scheelt ook al.

Misschien is de shet ook wel niet het meest geschikte gezelschap voor haar, dat ze eigenlijk een maatje nodig heeft waar ze wat meer aan heeft.