Een stalgenootje van mij (zit zelf niet op bokt, vandaar dat ik 't vraag) heeft sinds een paar weekjes een nieuwe pony.
Een ruintje (die soms nog hengst denkt te zijn
) van bijna 4, echt een schat van een pony, echt een knuffelkont!Er zijn alleen 2 dingetjes waar we zo 1,2,3 geen concrete oplossing voor hebben, dus vraag ik jullie deskundige advies.
- Probleempje 1: Ze ging gister rijden, moest nog even naar 't toilet en vroeg mij om ff met haar pony aan de hand te lopen. Dus ik neem pony-lief aan de hand en begin te lopen, echter.. ik was de enige die liep! De pony bleef stokstijf staan, volledige gewicht op z'n achterhand geplaatst, er was geen beweging in te krijgen! Normaliter zou ik 'm dan 'n beetje bij de achterhand "opjutten", maar ik ben zwanger en zo'n jonge, voor mij nog onbekende pony vertrouw ik uiteraard niet volledig. Toen m'n stalgenootje ook weer de bak in kwam, heb ik haar gezegd dat ze even wat druk moest maken aan de achterkant van de pony, zodat 'ie in ieder geval met mij aan de hand loopt en hij dus niet "gewonnen heeft".
Als we dit blijven oefenen (1 iemand aan de hand en de ander erachter om de pony "op te jutten") en dit steeds iets afbouwen, dus degene die erachter loopt steeds iets minder commando's en steeds verder weg, tot het alleen met de persoon aan de hand lukt, zijn we dan op de goede weg???
- Probleempje 2: De pony is slecht (en dan bedoel ik érg slecht) aan 't been, het is soms net 'n afgestompte manege-pony. Nu heb ik al het advies gegeven om gewoon 'n lichte kuitdruk te geven -- > geen reactie: streng inkomen met de kuit --> nog geen reactie: tik(je) met de zweep net achter de kuit. Helaas lijkt de pony ook totaal ongevoelig voor de zweep..
Nu stelde zij voor om met 'n klein spoortje te rijden, maar daar ben ik geen voorstander van, aangezien je m.i. dan elke keer na een paar weken weer een groter spoortje kunt pakken..
Wat is jullie advies hierin?
Alvast bedankt voor de reacties!!