Hoe lang kan een pony/minipaardje alleen staan ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonnies

Hoe lang kan een pony/minipaardje alleen staan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 23:01

Ik weet dat paarden kuddedieren zijn en liever niet alleen staan, er komt zowiezo ook een 2e bij maar bij voorkeur zou ik die liever volgend jaar in het voorjaar, tegen de zomer aanschaffen, maar dat zou dus betekenen dat hij een dik half jaar alleen zou komen te staan... is dit doenbaar voor het dier want dat is natuurlijk het allerbelangrijkste ....
Hij komt 4 à 5 dagen op een groot stukje grond te staan waar hij lekker kan rondhollen en 2 à 3 dagen komt hij aan huis te staan waar hij extra aandacht krijgt en elke week wandelt hij dan 4km, heen en terug naar huis.

tamary

Re: Hoe lang kan een pony/minipaardje alleen staan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 23:50

Najaar zijn paarden goedkoper ivm stallingskosten winter.

Afhankelijk van het karakter van je pony loop je risico op uitbreken, wei omploegen en mindere weerstand door stress.

Ik zou het echt afraden. Kijk hier en op marktplaats rond voor shetje. Prijs en voer kosten je de kop niet en pony staat niet alleen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 23:52

Ik zou er niet aan beginnen, al helemaal niet als de pony gewend is in een groep te staan.

Lunalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:22

Ik kan niet goed opmaken uit het stukje of je de pony of het mini paardje waarvan je vraagt of het alleen kan staan al gekocht hebt ?
Als dit niet het geval is dan zou ik je aanraden van ofwel te wachten tot je de mogelijkheden hebt om er meteen twee te kopen of er meteen twee te kopen :-)
Je weet immers nooit hoe het paardje zal reageren als het uit de kudde gehaald wordt.
En geloof me wij weten uit ervaring dat een paardje afgezonderd van de rest houden al is het maar door een stroomdraadje ertussen te zetten erg nefaste gevolgen kan hebben.
En zeg nu eerlijk een kudde dier alleen houden is totaal tegennatuurlijk, hij of zij zal zich al die tijd "onbeschermt" voelen zonder maatje. En ook al gaat het maar over enkele maanden, het zijn er volgens mij enkele teveel als het dier niet op zijn gemak is.
Anders moet je proberen om een advertentie te zetten om een weidemaatje te zoeken, kan eventueel de weide kosten ook drukken :-)
Succes met de zoektocht

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 23:36

Het paardje is idd al aangekocht en komt binnen 2 weken hierheen. Volgens de eigenaar kan hij met gemak een tijdje alleen staan (natuurlijk niet voor altijd)
Afgelopen winter heeft hij altijd alleen gestaan, er was wel een hond waar hij goed mee overweg kon.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:38

Nee ik vind dat niet kunnen.
Zou dan kijken of de een pony voor erbij kan regelen/kopen.

Edit : Mijn haf heeft ook 2 weken lang in de nacht alleen gestaan.
Tot op een zekere avond ze het genoeg vond en over het hek heen is gekomen :(:)
Voor het zelfde geld zou ze blijven hangen.
Nu gaat ze samen met die pony gewoon op stal in de nacht (terwijl ik er niet eens sta en stalgeld betaal)
Betaal alleen landgeld.
Zaterdag verhuizen we naar een andere stalling en zorgen ze dat er paarden bij haar weide maatje komen.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:40

Als je al weet dat paarden kuddedieren zijn is deze vraag toch overboden? ;)
Nee, een half jaar een pony alleen laten staan kan niet. Zoek dan een leuke mini shet erbij als maatje.

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 00:10

Nu ja overbodig.... ik weet natuurlijk dat het kuddedieren zijn en ze een soortgenoot nodig hebben maar dat wil niet zeggen dat ze niet even zonder kunnen. Zo had ik ook 2 konijnen en is er 1 gestorven, die heeft ook even alleen gezeten tot ik weer een geschikte vriend gevonden had. Het is niet optimaal maar het kon dus wel.... Ik ga ook niet zomaar de eerste de beste erbij halen, het wordt mijn huisdier voor heel wat jaren, er moet dan ook wel een "klik" zijn vind ik zelf.

Er komt zo snel mogelijk een paardje bij maar zowiezo moet hij toch enkele weken alleen staan want hij moet eerst gecastreerd worden alvorens er een merrie bij kan maar ik ga dan niet wachten tot het voorjaar.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:39

Paar weekjes zal het best kunnen...(of het moet een veulentje zijn,vind dat die echt een ander paardje direct nodig hebben).
Maar zou zelf,zo snel mogelijk toch een maatje regelen.
Ze zullen niet omvallen van een paar weekjes alleen(mits ze veel aandacht krijgen).
Maar op de langere termijn is een soortgenootje wel van belang.
Maar zoals ik lees,is dat ook je plan,dus komt vast goed!

sabien70

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:10

Paarden zijn kudde dieren... je kunt zelf het beste inschatten of dit goed gaat komen als hij tijdelijk alleen komt te staan!

nienke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:30

Ik zou hem niet allleen llaten staan, zet er dann op zn misnt een geitje bij, het beste is een pony natuurlijk ;)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:33

mijne heeft helaas 1 jaar alleen gestaan, ik was nog afhankelijk van mijn ouders en heb tervergeefse pogingen gedaan tot een weidemaatje vinden.

Mijn pony is echter een pony die de hele dag rond het huis losliep en dat hielp veel :)

nienke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:27

Jaa, het helpt al veel als je gewoon elke dag lekker veel aandacht geeft enzo, zodat hij niet de hele dag alleen is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:30

nieniepom25 schreef:
Jaa, het helpt al veel als je gewoon elke dag lekker veel aandacht geeft enzo, zodat hij niet de hele dag alleen is.

Euh, nee dat helpt niet. Jij bent geen paard, een paard hoort te comminuceren met andere paarden, mensen zijn geen vervaning. Tis leuk hoor, als je er bent, maar je paard heeft er weinig aan...

TS: paardje kan best een paar weekjes alleen staan, hoewel het voor hem misschien leuk is als er een ander paard in het land ernaast staat zodat hij een beetje 'aanspraak' heeft.

Ik weet niet hoe oud hij is?

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:34

nieniepom25 schreef:

Dat is niet alles,je bent geen soortgenoot en kunt ze niet 24/7 vermaken,
mijn pony heeft bij haar vorige eigenaar 3 jaar (!) alleen gestaan,vanaf ze veulen was,
dit heeft zoveel kwaad gedaan!
ze kan niet goed omgaan met andere pony's,
ook is ze heel erg onderdanig....
TS,ik raad je aan er zo snel mogelijk een andere pony bij te zetten!
als dat niet kan doe er dan een groot konijn,schaap,geit,koe of weet ik veel wat bij!
alles is beter dan alleen!
en een 2e pony kost echt niet veel meer,
ik heb hier een shetlander voor het gezelschap bij mijn eigen shet,
ze is zegmaar op pension,alleen krijg ik daar geen geld e.d. voor..

En als je zelf geen 2e pony hebt,is er de mogelijkheid voor dat half jaartje een pensionponytje erbij kunt krijgen ?

(kijk anders eens op http://www.spin2008.hyves.nl )

nienke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:40

nee ik bedoel ook niet altijd, maar als die toch alleen moet staan geef hem dan wel veel aandacht zodat ie wat te doen heeft maar natuurlijk is het veeeeeeeel beter vooor hem om een paard of pony in zijn wei heeft

SWPJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:51

Het hangt erg af van het beestje, k zou het gewoon proberen ts.
Lees anders het topic door van: een pony alleen op de weide is dat zielig.

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 22:40

Vjestagirl schreef:
nieniepom25 schreef:

TS: paardje kan best een paar weekjes alleen staan, hoewel het voor hem misschien leuk is als er een ander paard in het land ernaast staat zodat hij een beetje 'aanspraak' heeft.

Hij is 3 jaar... voorlopig komt hij aan huis te staan (tot het gras volledig op is)
Onze buren hebben grote schapen lopen en de wei daarnaast lopen 5 shetlanders (nee daar mag hij niet bij staan, hebben we al gevraagd) maar daar zal hij niet veel aan hebben aangezien er nog een wei tussen is.
Zelf lopen er bij ons nog franse hangoren rond als we niet thuis zijn en als we thuis zijn zijn wij er natuurlijk zelf en ook onze honden.
Hij zelf kan goed overweg met honden maar natuurlijk nog afwachten wat onze honden daarvan vinden.

@ Jitskeangela : er komt zowiezo een 2e pony bij, alleen moet hij eerst nog gecastreerd worden en moet ik nog een leuk merrietje zien te vinden :)

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:46

Bonnies schreef:
Hij is 3 jaar... voorlopig komt hij aan huis te staan (tot het gras volledig op is)
Onze buren hebben grote schapen lopen en de wei daarnaast lopen 5 shetlanders (nee daar mag hij niet bij staan, hebben we al gevraagd) maar daar zal hij niet veel aan hebben aangezien er nog een wei tussen is.
Zelf lopen er bij ons nog franse hangoren rond als we niet thuis zijn en als we thuis zijn zijn wij er natuurlijk zelf en ook onze honden.
Hij zelf kan goed overweg met honden maar natuurlijk nog afwachten wat onze honden daarvan vinden.

@ Jitskeangela : er komt zowiezo een 2e pony bij, alleen moet hij eerst nog gecastreerd worden en moet ik nog een leuk merrietje zien te vinden :)

Oké dat is dan wel weer mooi!
ik heb mijn pony eerst 1 of 2 maanden alleen gehad,was nog opzoek,ze hinnikte de hele dag als ze iemand hoorde,
dat brak mijn hart echt (dit klinkt vast heel raar,ik ben in de omgang duidelijk en als het moet streng,maar in m'n hart,ik smelt als ze wil knuffelen <3 ),en nog geen week later stond de pension-shet er,en ze was zooo veel blijer!

nienke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:57

Citaat:

Dat is zeker mooi! Ik denk dat je pony het wel aankan als er nog andere dieren bij lopen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:13

Ik zou wel oppassen met konijnen bij de pony. Paarden zijn soms net jonge kinderen die niet begrijpen dat kleine dieren pijn kunnen hebben... Voor je het weet gaat 'ie er op eentje staan of neemt er een hap uit...

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 13:27

er staat een draad tussen, hij kan ze zien en horen maar niet erop gaan staan

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 14:03

Hij is er sins donderdagavond laat en hij is helemaal in love met de shetlandmerries van 2 weien verder. Als ik er benis hij op zijn gemak, hij volgt mij en vind aaien, etc heerlijk, in mijn bijzijn gaat hij rustig grazen. Als ik er niet ben loopt hij op en af langs de kant en staat smeltend naar de merries te kijken. Ik hoop dat hij zich de komende weken beter op zijn gemak gaat voelen als ik er niet ben en dan gaat hij snel onder het mes en krijgt hij zijn eigen merrie.