Vaardigheden 2 jr

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noa_K

Vaardigheden 2 jr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 16:04

Hoi ik ben nieuw en zal me dus even netjes voorstellen.
Ik ben dus Noa en 27 jaar oud. Heb 2 ruinen waaronder een jaarling en een twee jarige. Heb vele jaren in de dravers gewerkt, maar ik ben nu arbeidsongeschikt en ik moet rustig aan doen. Naast paarden heb ik 2 konijnen en 2 honden.

Zoals jullie in mijn onderwerp kunnen lezen heb ik ook een vraag.
Namelijk: welke verwachtingen hebben jullie van een ruim 2 jarige. Met andere woorden, over welke basisvaardigheden moet hij so wie so beschikken?

Ik kijk uit naar jullie reactie :-)

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:06

Even een paar dingen die ze bij ons kunnen:

Netjes mee lopen aan touw
Braaf kunnen vast staan
Voetjes geven, braaf bij de smid etc.
Vervoerd kunnen worden in de trailer
Overal aan mogen komen

Verder moeten ze lekker op het land lopen, en met soortgenoten omgaan
Laatst bijgewerkt door ELpatcho op 24-08-10 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:09

Vrij weinig, want dan zie ik ze het liefste nog buiten in de groep lopen waar ze elkaar opvoeden. Wel vind ik het belangrijk dat ze vast kunnen staan aan een touwtje en daaraan ook mee kunnen lopen, ze normaal gedrag vertonen bij de smid, je er een borstel over heen kan halen (maar uitgebreid poetsen hoeft niet) en ze een algemeen respect hebben voor mijn persoonlijke ruimte. Maar dit is wel iets wat ze, vind ik, al van jongs af aan horen te leren.
Meer hoeven ze voor mij niet te kunnen. Maar deze dingen zijn handig wanneer er iets is waarvoor ze behandeld moeten worden bijv.

Anoniem

Re: Vaardigheden 2 jr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:10

Netjes meelopen en stilstaan aan het halster, zich overal aan laten raken, voetjes geven bij de smid, en verder vooral goed gras kunnen eten :)

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:13

naast bovenstaande:
zich overal laten aanraken, incl mond en oren
vreemde voorwerpen op en om zijn lijf verdragen
altijd en overal een pas achteruit doen als jij dat vraagt
beleefd voedsel aannemen
respect hebben voor jouw ruimte, geen lomp gedrag
kent het wijken voor druk principe (jij vraagt zijn hoofd naar links, hij geeft)
stilstaan zolang jij dat wil

als dat mogelijk is kun je verdergaan: voorwerpen om het lijf verdragen, zadeltje, over een zeiltje lopen, dat soort dingen.
maar vooral ook voldoende rust en soortgenoten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 23:26

Aan de hand meestappen, stilstaan, bekapt worden, overal aangeraakt worden, in de mond kunnen kijken en vaststaan bij de hoefsmid ook erg belangrijk maar dat is het toch wel.

En voor de rest deed ik wel dingen op een speelse wijze. Peesbeschermers aan, dekje op en deken aan en dat soort dingen maar dat deed ik dan meestal maar eenmalig omdat ze toch nergens van opkeek.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 00:09

Hier wordt onze 2 jarige (in mei 2 geworden) dagelijks geborsteld. De ene keer gewoon op de weide en de andere keer op het erf. Ze kan dan netjes los of vast stil blijven staan.
Van de zomer hebben we haar gewassen en dat ging ook prima.
En af en toe een klein wandelingetje langs de weg.
Blijft redelijk netjes staan bij de smid, da.
Kan haar overal aaien en kriebelen

Maar vooral lekker 24/7 op de weide (alleen 'snachts als er onweer op komst is op stal) samen met haar vriendje.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:31

Je kan ze alles gaan leren waar je nog geen zadel en hoofdstel voor nodig hebt. ;) Ik heb mijn pony naast touwtje meelopen enzo, geleerd over balkjes lopen, buiten wandelen hebben we gedaan, en trailerladen. Ze heeft 's winters ook een deken op. En we zijn een beetje met water aan de gang geweest.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:32

Vaardigheden?
Lomp rennen en het grasland leeg eten. ;)

Buiten dat vind ik dat een 2 jarige rustig vast moet kunnen staan, gepoetst moet kunnen worden, en aan een halster gewend is om mee te lopen.
Wandelen kun je natuurlijk varieren met buiten lopen, of gewoon in de bak over balkjes.
Trailer laden vind ik ook een goede!

Verder ben ik echt iemand die voorstander is van een jong paard lekker volwassen laten worden in het weiland.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:11

Zich gedragen bij hoefsmid en dierenarts is voldoende gevraagd op deze leeftijd, vind ik.

Ditmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:34

Hier ben ik het ook mee eens;) en een stevige poetsbeurt met dat ze ook links of rechtsom gaan
ELpatcho schreef:
Even een paar dingen die ze bij ons kunnen:

Netjes mee lopen aan touw
Braaf kunnen vast staan
Voetjes geven, braaf bij de smid etc.
Vervoerd kunnen worden in de trailer
Overal aan mogen komen

Verder moeten ze lekker op het land lopen, en met soortgenoten omgaan