dominante en of gevoellige merrie, tips nodig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zoech

dominante en of gevoellige merrie, tips nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 00:32

hoihoi ,

de merrie die ik bijrijd is 18 jaar
ze heeft een gevoellige rug
we masseren haar elke dag
ik benader haar rustig en positief geef haar complimentjes enz.
Ze heeft 2x per week les 1x per week heb ik dan les op haar we longeren haar en geven haar ook rust

als ik haar roep vanaf de wei doet ze haar oortjes naar voor als ik haar ga halen doet ze haar oren plat ( de platten oren negeer ik)
als ik haar een snoepje geef gaan ook haar oortjes naar voor
als ik haar poets en dat doe ik zacht zijn haar oren ook plat dan wil ze ook wel happen en dan zeg ik van eh of dan maak ik een beweging van dat mag je niet doen.
Masseren vindt ze meestal wel fijn.
Ik weet niet of ik alles verteld heb dus vraag maar raak
Hebben jullie misschien tips om haar te benaderen,haar te longeren, te masseren en te poetsen?
Alvast bedankt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:10

Ik zou eens beginnen met een osteopaat te bellen, het klinkt alsof ze behoorlijk wat last van haar lijf heeft.

xMelissaa

Re: dominante en of gevoellige merrie, tips nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:11

inderdaad ostreopaat heeft hij waarschijnlijk wel nodig

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:23

Een ostheopaat kan je altijd wel verder helpen inderdaad! Vaak zullen ze dan ook niet meer reageren met de oren in de nek. (Dit doet ze misschien omdat ze bang is dat je haar pijn doet(wat je misschien onbedoelt ook wel doet)). Mijn paard bleek op verscheidene plekken helemaal vast te zitten en na twee bezoekjes van de ostheopaat was het over!

Zoech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 20:22

ik weet niet of de eigenaren dat willen zou ik wel kunnen vragen nog andere tips?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:27

Het lijkt me verstandig om de eigenaren te overtuigen dat de merrie waarschijnlijk door een osteopaat goed geholpen kan worden.
Verdere tips?
Je zou natuurlijk eens met een toverstokje kunnen zwaaien, misschien helpt het..... :P

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:49

Ik heb (uh had) net zo'n paard. Had erg last van de rug en daar moest echt een PROF bij komen. Maar toen de rugpijn weg was en er een nieuw zadel op lag, was het gedrag niet meteen weg. Ze verwachtte toch pijn bij het rijden... Nu doet ze nog steeds wel eens nijdig naar me. Ze heeft niet zoveel vertrouwen in mensen, denk ik. Ik negeer het en blijf gewoon lief voor haar. Misschien gaat het dan oooooit over.

Zoech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 22:12

ik had het gezegd maar er is al iseen osteopaat bij haar geweest en het zadel lag een tijd verkeerd en het zadell is gemaakt en is vandaag weer terug gekomen en ik ga er morgen mee rijden

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 23:51

Is het echt oren naar achter?
Er zijn paarden die altijd een beetje zuur uitzien maar dat ze hun oren dan gewoon in ontspannen toestand staan.
Is de rest van haar uitdrukking dus lichaam en gezichtuitdrukking het zelfde als de oren naar achter?
Of geeft het weg denken van de oren een andere uitdrukking?

Hannahhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 02:01

wat tigra zegt vraag ik me ook af:D

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 07:59

@Zoech Sorry, ik heb niet alles precies gelezen...
Als je zadel goed ligt, gaat het gedrag wel over. Kan even duren, dus verwacht geen wonderen.

Zoech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 09:11

@Tigra als ze haar oren plat doet dan wil ze ook bijten.

@EllenB
we hebben ook de tijd dat het dressuur zadel weg was met een boomloos zadel gereden was wel beter voor haar rug alleen haar gedrag is niet veranderd waarschijnlijk gaat dat ook heel langzaam zoals jij al zei.
Ik ga vandaag met het dressuur zadel rijden hopelijk ligt het zadel nu wel goed.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:33

@Zoech: Ik ben heel benieuwd! Laat je weten hoe het gegaan is? Ik merkte de 1e keer rijden meteen verschil (niet zo hard wegrennen). Even off topic; ben niet zo'n fan van boomloos ivm slechte drukverdeling, dus ik hoop dat je zadel nu mooi ligt.

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:38

Met het masseren zou ik meteen stoppen. Dat werkt vaak averrechts. Zolang je niet weet wat er aan de hand is moet je zelf niet gaan "uitvogelen" als je de kennis niet hebt. Onbewust kun jij juist zorgen dat ze last heeft van haar rug.

Zoech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 17:02

@EllenB nee ik was er ook niet zo voor maarja.
Het rijden ging wel redelijk ze moest wel wennen dus heb haar voorwaarts neerwaarts gereden en dan niet op de volten enz.
@pearlfrontri ze heeft bij haar bilspier een scheur gehad door een x vallen toen ze weer naar de wei mochten.