Dom paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zetta

Dom paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 13:10

Jah ik weet het, het is een beetje een rare titel maar wist het niet anders te zeggen.

Ik heb echt geen geluk met mijn paardjes.
Sinds kort heb ik nu een verzorgpaard waar ik alles mee mag doen.
Eerst deed ik er veel dressuur mee maar om voor wat afwisseling te zorgen wou ik ook met hem vrijspringen en wat grondwerk doen.
Nu heb ik nog nooit met hem onder het zadel gesprongen dus wou ik het eerst vrij proberen om te zien hoe hij het doet en ik heb het dan ook rustig opgebouwd met eerst over balkjes lopen enzo.
Maar dit ging echt moeilijk, ik ben heel lang bezig geweest om hem aan te leren dat hij over de balkjes moest lopen ipv erop en dus zijn coördinatie te gebruiken. Toen dat wat beter ging ben ik begonnen met wat hoger te gaan, zo'n 20cm denk ik maar nu geraak ik echt niet vooruit.
Hij gooit telkens het balkje eraf of trapt erop. Ik krijg hem ook nooit aan de goeie snelheid, ik heb zelfs eens met de zweep achter hem gezeten maar tegen dat hij bij de hindernis komt is hij al weer in stap of draf ookal is het maar een kort eindje.

Verder is het ook geen zo'n slim paardje en is mijn shet veulen nog slimmer dan hem.
Als ik hem bijvoorbeeld aan het borstelen ben en hij moet opschuiven omdat ik anders niet aan hem kan dan snapt hij maar niet dat als ik hem wat duw met mijn hand tegen zijn schouder of bil dat hij moet verplaatsen, neen ofwel loopt hij de andere kant uit en loopt hij mij omver ofwel blijft hij gewoon staan.
En als ik hem met de clicker wat dingen wil trainen en aanleren zoals dingen aanraken is het enige wat hem interesseerd en snapt de snoepjes in mijn zak. Hij snapt dus niet dat hij moet werken ervoor.
Het enige wat hij eigenlijk tot nu toe kan is stilstaan op comando en ik ben eigenlijk al een hele tijd met hem bezig. :\
Soms raakt mijn gedult echt op.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:12

Het paard is mischien niet heel slim, maar je zal dat zelf moeten compenseren. Enorm duidelijk zijn. Ik denk zelfs dat je paard heel slim is eigenlijk, hij vind allerlei manieren uit om niet te hard te moeten werken..

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:15

ik Denk dat je voor het springen toch het beste onder het zadel kan gaan oefenen.
Op deze manier kan je beter zijn tempo bepalen en hem goed sturen.
En als je erop zit kan je hem ook beter een commando geven voor wanneer hij moet springen, hem even wakker schudden voor de hindernis, zodat hij weer allert is en weet wat er gaat gebeuren.

En die andere problemen bij het poetsen enzo, dat is denk ik echt puur een kwestie van opvoeding.
Dit moet je gwoon met geduld blijven herhalen en als ie het goed doet belonen. En als ie het fout doet weer opnieuw beginnen.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 13:16

galley schreef:
Het paard is mischien niet heel slim, maar je zal dat zelf moeten compenseren. Enorm duidelijk zijn. Ik denk zelfs dat je paard heel slim is eigenlijk, hij vind allerlei manieren uit om niet te hard te moeten werken..

Jah maar hoe moet je dat dan aanpakken?
Hij moet wel aan zijn beweging komen anders komt hij weer een hele dikkerd en dat willen de eigenaren niet.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:27

Wel eens aan gedacht dat jij misschien nog niet op de juiste manier aan het trainen bent? Tis natuurlijk heel makkelijk om de fout bij het paard leggen en te zeggen dat hij dom is, maar het is veel beter om de fout en dus ook oplossing bij jezelf te zoeken. Als de gene aan wie je iets uitlegt het niet snapt, dan heb je het niet goed uitgelegd.
Heb je al eens een lesje clickertraining genomen? Of een lesje grondwerk? Een keer hulp gevraagd bij het vrij springen? Zou ik doen, kan je alleen maar van bijleren!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:29

Het paard is niet dom, hij snapt gewoon niet wat jij wilt. Hij heedft bijvoorbeeld duidelijk niet leren wijken voor druk. Een paard gaat instinctief tegen druk in. Daarom loopt hij je omver als jij hem om wilt laten gaan bij het poetsen.
Duidelijk stap voor stap aangeven wat je bedoelt, iedere keer hetzelfde command geven. En houd er rekening mee dat er zat paarden zijn die niet kunnen springen, daar totaal geen aanleg voor hebben of plezier in hebben. Om dat soort paarden dan toch proberen te leren springen is paardjepesten en verspilde moeite.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 23-08-10 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:29

Amable schreef:
Wel eens aan gedacht dat jij misschien nog niet op de juiste manier aan het trainen bent? Tis natuurlijk heel makkelijk om de fout bij het paard leggen en te zeggen dat hij dom is, maar het is veel beter om de fout en dus ook oplossing bij jezelf te zoeken. Als de gene aan wie je iets uitlegt het niet snapt, dan heb je het niet goed uitgelegd.
Heb je al eens een lesje clickertraining genomen? Of een lesje grondwerk? Een keer hulp gevraagd bij het vrij springen? Zou ik doen, kan je alleen maar van bijleren!

mee eens.

als ik lees 'hij snapt de snoepjes uit mijn zak' dan denk ik: hmmmm.... paardje is niet dom, bijrijdster moet misschien beter leren clickeren. ;)

liesjelief1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:37

duidelijk zyn.
dat is het meest logische bij paarden.
ik zou erop gaan zitten.
en hem dan laten springen.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 14:08

Amable schreef:

Clickertraining heb ik al een paar keer gezien bij een vriendin en grondwerk heb ik 2 jaar gedaan, ook met paarden die het nog niet kenden..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:09

_O- die titel, en dan de manier waarop je je verhaal neer zet.
Ik zou het paard kippenhersens voeren (sorry geintje)

Cassidy

Re: Dom paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:36

Sommige paarden hebben echt geen talent voor springen, en dat moet je zien en dat dien je te respecteren, ipv een paard als "dom" te bestempelen.

En je aanpak klinkt ook niet bijzonder professioneel, sorry dat ik het zeg.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:32

Het dier is niet dom, hij snapt simpelweg de bedoeling niet. Vraag me af wie hier de domme is... Beetje gare vergelijking met dat shetlandveulen, zijn shetlanders soms dommer dan paarden? Leg eens uit.
Oftewel verdiep je eens in trainingen, welke manieren er allemaal zijn welke bij je paard past, en wees duidelijk tegen hem. Pas daarna mag je weer kijken hoe 'dom' je paard is.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:36

Ik heb geen reacties gelezen dus sorry als dit al is gezegd,

Het probleem ligt nooit bij het dier, het dier is dus ook niet de domme in dit verhaal. Jij bent niet duidelijk genoeg, een dier moet leren leren. Neem wat lessjes zodat je begrijpt hoe een paard leert en waar hij zijn motivatie vandaan kan halen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:37

Springen zou ik laten voor wat het is. Het is blijkbaar toch niet voor je paard weg gelegd en dat moet je gewoon accepteren.
Voor de rest denk ik niet dat het paard dom is. Maar dat je niet duidelijk genoeg bent en dat het paard je gewoon niet snapt.

hafjes_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:37

vraag dan aan die vriendin waarbij je gekeken hebt of ze jou wilt helpen. alleen kijken is niet altijd genoeg

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:39

Jelleee schreef:
Het dier is niet dom, hij snapt simpelweg de bedoeling niet. Vraag me af wie hier de domme is... Beetje gare vergelijking met dat shetlandveulen, zijn shetlanders soms dommer dan paarden? Leg eens uit.
Oftewel verdiep je eens in trainingen, welke manieren er allemaal zijn welke bij je paard past, en wees duidelijk tegen hem. Pas daarna mag je weer kijken hoe 'dom' je paard is.

Mijn idee.

Misschien moet jij je eens wat meer verdiepen in je paard? Meteen 'dom' erop vind ik echt onmogelijk, hij snapt jouw niet.

Het kan ook aan jouw manier liggen, misschien ben je geen duidelijke leider voor hem??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:44

blue_kim schreef:
ik Denk dat je voor het springen toch het beste onder het zadel kan gaan oefenen.
Op deze manier kan je beter zijn tempo bepalen en hem goed sturen.
En als je erop zit kan je hem ook beter een commando geven voor wanneer hij moet springen, hem even wakker schudden voor de hindernis, zodat hij weer allert is en weet wat er gaat gebeuren.

Ben ik het niet mee eens. Volgens mij begint de basis juist bij grondwerk. Dan pas vanuit het zadel.

TS: Ik denk dat een lesje grondwerk je een heel eind op weg zal helpen. Zelf heb ik op een van mijn vorige stages les gehad van een man die mij erg veel inzicht heeft gegeven in het gedrag van paarden en hoe je hier mee om moet gaan. Zijn website: www.sense4horses.nl
En verder, geduld loont. Het is toch logisch dat een dier iets nieuws niet in een keer begrijpt? :)

Succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:18

Zoals er al een paar mensen reeds hebben gezegt, de fout zit hier zeker niet bij het paard , maar bij de begeleider.
Je doet dus dingen fout, niet duidelijk genoegn cosequentheid, aandacht en geduld.
Neem les, ook in het grondwerken, het clikkeren en dergelijke dingen is het niet zomaar eender hoe je die dingen doet hoor.
de fout zit dus bij jou en niet bij het paard

NoowNoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:44

Geen enkel paard is dom! ;)
Jouw paard is zelfs nog verrekt slim, want hij vindt allemaal manieren uit om er niet over heen te komen. :P
Je paardje snapt je gewoon niet.
Daarom is consequentie heel belangrijk! :D
Gewoon consequent zijn! ;)
Dan komt alles helemaal goed! ;)
En niet zeuren dat het aan haar ligt, want het komt gewoon door dat het paard geen goede uitleg krijgt, Omdat zij niet weet hoe ze dominanter moet zijn dan het paard. Haal desnoods maar iemand er bij met veel ervaring! :P Daar leer je een hele hoop van! :P
Misschien heeft je paardje gewoon geen talent voor springen! Maar kop op, er zijn nog zoveel andere dingen die je met je paard kan doen! *D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:49

Niet elk paard vind het leuk om te springen, net als lang niet elke ruiter graag dressuur wil rijden.
Je verteld er niet bij hoe oud het paard is en hoe hij is als je dressuurmatig met hem rijd.
Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat het paard het gewoon niet kan omdat hij te vast zit in zijn lijf.
Ik ben zelf ook een dagje ouder en kan ook lang niet meer alles doen wat ik 20 jaar geleden met mijn ogen dicht deed.

horze_lover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:19

heey ik heb 1 tip GEDULD dat heb je echt nodig bij een paard!!!

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:36

Volgens mij is dit paard slim. Hij weet precies wat hij moet doen, om aan vage opdrachten te ontkomen.

cunemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:48

je moet de balken eens kriskras over elkaar leggen met wat ruimte ertussen en loop er dan eens met hem over heen aan de hand zodat hij extra moet oppassen waar hij zijn voeten neerzet als het lukt zal je paar veel voorzichtiger zijn

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:57

Wat meerdere mensen hier ook al hebben gezegd:

Volgens mij is dat paard gewoon heel slim :P
Misschien moet jij toch maar is gaan kijken of je commando's die je geeft aan je paard, of die wel duidelijk genoeg zijn.
Want vaak snapt een paard gewoon niet wat je bedoeld, omdat jij niet duidelijk genoeg bent.

Ik zou dus nog duidelijker zijn, en concequent blijven herhalen! Net zolang tot hij wel doet wat je wil.. belonen en dan gelijk iets anders gaan doen (wat hij wel leuk vindt) Dan gaat hij de link leggen; als ik luister kan ik daarna iets anders gaan doen. ;)