Ik rij op een haflinger van 13 jaar. Ze kent al wel veel, maar ze is ook voor veel dingen bang en schrikachtig. Zo duwt ze haar rug naar beneden en begint vooruit te lopen als ik de zadel erop wil leggen. Ze is bang om voor smalle doorgangen te lopen en begint dan altijd te rennen. Als ze in de trailer staat trapt ze tegen alles aan waar ze tegen aan kan trappen. En ik kan haar niet uit de wei halen zonder een bakje biks. Ik zal deze dingen graag willen afleren, maar ik zou niet weten hoe ik zou moeten beginnen en wat ik zou moeten doen. Ik heb al wel verschillende dingen gehoord, zoals met het bang voor voor smalle doorgangen om dan gewoon te laten lopen en als ze rustig is dat ik haar dan beloon met wat biks. Dit ga ik dan ook morgen uit proberen, maar ik zou graag nog wat meer tips willen hebben voor als het niet gaat werken.
Alvast bedankt!
Shiirley
Geplaatst: 23-08-10 13:02
Inderdaad wat je al zegt, gewoon heel veel doen!! En veel tegen haar kletsen, haar vertrouwen geven dat het goed is. En begin bijvoorbeeld met de doorgangen, eerst brede te pakken en dan steeds smaller, en haar er tussen halt laten houden.
Je kan eens proberen om een schriktraining te doen. Dit kan je heel simpel zelf in de bak maken. Bv maak van een paar hindernissen een gang, waar ze doorheen moet lopen. en leg dan bv over de balken een deken zodat het een dichte muur lijkt. Deze kan je dan steeds smaller maken en je kan haar bv ook voeren in die gang.
Ook is het misschien het overwegen waard om eens les te nemen in grodn werk. Hierbij wordt jou positie als leider weer goed bevestigd en leert het paard te vertrouwen op jou. Waardoor het paard, als jij door een smal gangetje loopt, dicht bij jou wilt blijven en als jij langzaam loopt hij dus ook langzaam zal lopen. Het paard leert dan, dat als jij dingen niet eng vind, hij het ook niet eng hoeft te vinden.
als je door een gang moet, is het misschien verstandig om voor haar te lopen. neem maar eerst is wat snoepjes mee, en blijf praten. zeg bijvoorbeeld; het is goed, kom maar. niks aan de hand. zo gaat ze vertrouwen op jou. paarden vertrouwen meestal op de mensen die naast hun lopen. En als jij iets niet eng vind,vind je pony het vaak ook niet eng. heeft ze misschien een slecht verleden gehad? Probeer gewoon wat uit. en steeds verder gaan. dan gaat het uiteindelijk veel beter!:)
Lin1990
Geplaatst: 23-08-10 13:44
Voor een deel ben ik het met het bovenstaande eens, maar met een deel ook niet. Het helpt niet altijd om een paard gerust te stellen met 'toe maar, niks aan de hand' etc... Zo geef je het paard het idee dat het logisch is dat hij bang is, maar dat het wel goed komt. Als je er dan ook nog 'geruststellende klopjes' bij geeft beloon je hem als het ware voor het feit dat hij bang is. Sommige paarden worden hier alleen nog maar angstiger van, zoals bijvoorbeeld mijn paard. 'Kom op, niet aanstellen' even wat meer been, en dan gaat ie. Zo geef je je paard het idee van 'er is niks om bang voor te zijn! Dus we gaan gewoon'
p.s Zoals liesjelief1 al zei: voor haar door de gang lopen zal ongetwijfeld vertrouwen wekken! pas wel op dat ze niet in paniek raakt want dan lig je geheid omver.
Altobelli
Geplaatst: 24-08-10 08:52
je zou met een target kunnen werken (vrijheidsdressuur) dan is er echt iets om op te focussen en niet meer op het enge ding dat daar is. kan bijvoorbeeld handig zijn o de bak in of uit te gaan (of het weiland) dat werkte bij mijn paard ook.
ik sluit me aan bij wat er al gezegd is, maar dat van de rug wegdrukken en weg willen als je met het zadel komt is niet zo goed. is haar zadel wel passend of heeft ze last van haar rug?