onrustig gedrag op stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zonnetje1903

onrustig gedrag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 09:04

Hallo,

Aangezien ik hierover in de zoekfunctie geen gericht antwoord kreeg, bij deze even n nieuwe.

Bij mij op stal staat een ruin van 18 jaar. Paarden staan veel in het land bij ons. Zodra deze ruin het buiten zat is gaat hij voor het hek lopen draaien en ijsberen en mag hij naar binnen. In de stal ligt altijd een flinke berg hooi. Zodra het hooi op is gaat meneer echter weer aan het draaien en ijberen. Je zou denken misschien weer naar buiten, maar daar gaat hij dan ook weer voor het hek lopen draaien. We hebben op stal al vanalles geprobeerd, van weefrek tot skippiebal etc, maar niets lijkt te helpen.

Misschien heeft een van jullie bokkers nog een goede tip :D

Groetjes

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:09

zonnetje1903 schreef:
Zodra deze ruin het buiten zat is gaat hij voor het hek lopen draaien en ijsberen en mag hij naar binnen. In de stal ligt altijd een flinke berg hooi.

Tja, zo beloon je een paard voor gedrag dat je niet wilt zien. Hij gaat lopen zeuren, krijg z'n zin én nog een berg eten.
Paard denkt: hé als ik ga lopen draaien krijg ik een berg voer, die truc probeer ik nog een keer.

Oplossing: niet binnen zetten als-ie loopt te draaien, maar pas als-ie rustig is. Dat zou best eens kunnen betekenen dat-ie voorlopig een aantal nachten buiten bivakkeert (met andere paarden er bij natuurlijk, geen paard blijft in z'n eentje rustig) totdat het gedrag is afgeleerd.

En dat laatste zal wel niet haalbaar zijn, en dan houdt het dus eigenlijk op. Enige manier om verkeerd gedrag af te leren is het te negeren en pas te belonen als het gewenste gedrag wordt getoond.

8nnemiek

Re: onrustig gedrag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:27

Ik zou zo'n paard het liefst gewoon dag en nacht op het land zetten met een schuilstal, en daar ook het hooi en de brok voeren. :)

Maar als dat niet mogelijk is dan zou ik gewoon zorgen voor onbeperkt hooi op de wei, en ook onbeperkt hooi in de stal. Dan verveelt ie zich in ieder geval niet zo veel. Een paard hoort dag en nacht te kunnen knabbelen :)

zonnetje1903

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 09:39

Paarden staan bij ons in de zomermaanden 24/7 buiten. In de winter gaan ze overdag de paddock in en s nachts op stal. We hebben hem idd ook regelmatig in zn sop gaar laten koken en het gewoonn maar gelaten, maar hij kan dan rustig de hele dag voor het hek blijven draaien. Hij houdt daar dan niet mee op en gaat niet aan het grazen. Op stal is het hetzelfde. Als de onrust er eenmaal inzit, dan is dat niet meer te stoppen. Buiten in de wei staat hij met 6 anderen en op stal kunnen ze alleemaal naar elkaar kijken, dus verveling lijkt me niet echt aan de orde.

Het is mijn paard niet, maar zie hem altijd onrustig zijn op stal en draaien en vroeg me gewoon af of we nog iets anders zouden kunnen proberen dan als we al gedaan hebbenl.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:45

zonnetje1903 schreef:
maar hij kan dan rustig de hele dag voor het hek blijven draaien. Hij houdt daar dan niet mee op en gaat niet aan het grazen.

Zorgen dat je een langere adem hebt dan het paard. Maw, laat 'm dan maar een paar dagen draaien en zeuren. Kans is trouwens heel groot dat-ie 's avonds als het donker is en er geen volk aanwezig is wél rustig gaat eten. Doet-ie het ook als er niemand rondloopt? Heb je wel eens geprobeerd 'm onopvallend in de gaten te houden?

Tenzij hij sterotiep gedrag vertoont en duidelijk 'high' is van de endorfines (dat is nu eenmaal een letterlijke verslaving en moeilijker te doorbreken) is hij bezig aandacht te trekken. Is er niemand om aandacht van te krijgen zal hij het gedrag ook niet (meer) vertonen.

Punt is dat het op een pensionstal natuurlijk heel moeilijk is om iedereen zo ver te krijgen dat ze hem consequent negeren.

toewine

Re: onrustig gedrag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:06

somige paarden willen gewoon niet zo lang naar buiten en als hij op stal gezet wordt staat hij dan alleen???
Mss helpt het als je hem binnen haalt voor hij gaat draaien samen met een ander paard.
Ik heb nl ook een paard gehad hij vond het heerlijk om naar buiten te gaan maar naar 3 uur wou hij weer naar binnen.

horze_lover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:59

bij ons op de manege hebben wij een jong hengstje staan en die galoppeert altijd zun stal in ong. hetzelfde als bij jou... dus wij spannen altijd een schrikdraad bij de ingang als we hem naar binnen moeten brengen misschien valt het ook te proberen bij ons werkt het goed...