trekpaard pubert en trekt zich los, hoe aanpakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

trekpaard pubert en trekt zich los, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 15:58

wat zouden jullie doen met een jaarling veulen, die nu aan het puberen is, en leert zich los te trekken
(trekpaardveulen, dus houden is er met geen mogelijkheid aan)

ikzelf ben van het principe, als een veulen regelmatig in de hand is, heb je daar later enkel maar profijt van, en met in de hand bedoel ik:
-dagelijks effe naar binnen op stal om te voederen en te controleren
-wekelijks effe halstertje om, vast zetten, effe poetsen, hoeven krabben en wat tutten
-regelmatig eens wandelen langs de weg, ivm verkeersmak maken.

de eerste twee dingen heb ik geen problemen mee, dat doet ze als een lammetje
wandelen meestal ook wel, maar de laatste maal begon ze op onbekend terrein half te flippen voor een ezel (terwijl ze vroeger altijd bij een ezelmerrie stond), en heb ik het touw door haar mond moeten doen om ze te houden (uiteraard wel met zo weinig mogelijk contact, enkel wnnr nodig.
en in de terugweg wilde ze effe snuffelen aan een bord langs de weg, stoot zich eraan, en vond dat een reden om me effe uit de weg te duwen, tegen men been te trappen (achterkant van men kuit, weet nu niet of ze natrapte om me gewoon meehad in het passeren), om na drie galoppassen terug in draf te vallen, en ondanks mijn roepen ernaar rustig naar huis te draven.
5 minuten later kon ik ze neus aan neus met haar vriendinnetje terug oppikken.
heb dan nogmaals teruggekeerd naar het bord, en ze rust laten terugkeren, maar toch, volgende keer loopt ze misschien op een auto.

ik wandel trouwens met een los touwtje, en grijp enkel in wnnr nodig, maar denk er toch aan om er iets sterkers aan te hangen, zoals, als ik ingrijp ze het wel voelt...maar langs de andere kant, wat dan precies, en hoe eindigt dat uiteindelijk he?

trouwens , de driejarige die erbij staat heeft ook nogal een apart karakter, die kun je vangen, maar als ze het in haar hoofd haalt trekt ze zich ook los, of loopt in volle galop weg, ik heb het idee dat veulenlief dit soms na aapt, maar veulen kan ik uiteindelijk na twee rondjes ofzo wel vangen.
ik heb niet de mogelijkheid om ze bij andere paarden te zetten

Miss_Arie

Re: trekpaard pubert en trekt zich los, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:04

ja dat klinkt erg lastig.

ik denk dat je beter eerst een tijdje gewoon op het erf moet blijven oefenen totdat je weer de weg op gaat.
ze vind het echt een spelletje, maar om daar een zwaar ongeluk door te laten gebeuren is ook niet de bedoeling.

probeert ze het op het erf ook?? of echt alleen buiten??

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:04

Hmm ja, het is even niet zo aardig.. maar ik zou zeggen hengstenketting eraan (desnoods door de mond) en bij een enkel teken van lostrekken, een hele flink ruk geven en ook een flink NEE, of EUHHH roepen.
Je wilt echt geen trekpaard die zich te pas en te onpas lostrekt.
Natuurlijk honderd uit belonen als ie het wel goed doet en touwtje altijd in n boogje bij goed gedrag

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 16:20

Het probleem is: bij die ezel was het denk ik effe teveel
ernet voor gepasseerd aan een tuin met een grote blaffende hond in, daarna aan de overgang kwamen we aan tikkend elektriciteitsdraad, en begon ze wat te stressen, en toen ik ze wilde omdraaien kwam die ezel van achter de hoek.

toen kon ik ze redelijk houden, maar moest me schrap zetten.
bij dat bord liep ze er tegen, en was vast wel geschrokken, het ging te vlug voor me om te reageren (tegen dat ik door had wat er gebeurde had ik al een klap en een schop te pakken en was ze los), dus daar moest ik beter opgelet hebben.

maar de vraag is, in welke mate mag je hard corrigeren als ze bang is?

ik ben niet bang om hardere maatregelen te treffen, een bit is zo hard als de ruiterhand (of de ketting in dit geval :D)
maar ik ben wel bang dat ik als driejarige er een ferm stangbit moet inhangen om ze nog een beetje te kunnen houden...

edit: op het erf loopt ze vaak zelfs los, gaat opzij als ik het vraag, is enkel opdringerig als er eten te pas komt, daar zoek ik ook een oplossing voor, een zweepje (en een flinke pets ) is ze niet van onder de indruk.
op het erf of de poetsplaats allemaal geen probleem, maar ze is net als haar moeder en maakt zich druk op voor haar onbekend terrein (dus de weg, of de andere kant van het erf (het erf ligt helemaal tussen de boerderij in, dus is groooooot) )

het maakt mij ook niet als ze wat hupst en springt naast me, maar ze moet uit mijn ruimte blijven, en binnen het bereik van het touw, voor de rest; al staat ze op haar hoofd, dat is haar probleem, maar als ik zeg vooruit, achteruit, opzij, of iets anders, wil ik dat ze dat doet, de manier waarop, who cares :p

xxlhorsy97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:49

moeilijk geval!, heb zelf ook een zware bels, en ze was 3 toen we dr kochten. nog helemaal groen, kon niet eens aan een halster staan, ( in totaal ongeveer 3 halsters kapot getrokken en 6 touwen).
ze heeft ongeveer een maand bij ons in de wei gestaan, zonder er uit te komen. ik poetste haar daar, beetje er op zitten en de wei was haar alles.
Eigenlijk het zelfde wat jij op jullie erf hebben.

Maar toen kwam het, uit de wei, nieuwe omgeving. (woon op boerderij en terrein redelijk groot) enge dingen genoeg. ik nam altijd iets mee wat ze leuk vind, in dit geval bakje met bix. als ze maar ook 1 teken gaf voor stress of angst liet ik dr stoppen ff aaie en als ze weer gekalmeerd was kreeg ze een bixje en liep dan een paar stapjes veder als ze dan weer aan het snuiven en stressen was liet ik dr weer stoppen, even laten kijken/ snuffelen en effe aaie, en als ze weer rustig was kreeg ze een brokje. ik ging nooit langer bezig zijn dan 10 a 15 minuutjes. als ze ervandoor wilde gaan rammelde ik met bakje bix, of gooide heel gemakkelijk, en snel het halstertouw over dr neus en trok dr hoofd om. (laatste klingt zielig maar is altijd nog diervriendelijker dan een hengstenketting)
als een paard bang is kan die de gekste dingen doen, en geloof me die van mij is een schijtterd hoor, het is echt goed dat je er nu aan begint, want ik heb nu nog (na 3 jaar) dat ze het weer eens probeerd weg te rennen, omdat ze bang is en een paard van 800 kilo is niet gemakkelijk. ;)
hoop dat het een beetje goed voorbeeld is. :o

je kan bijv. op jullie erf allemaal dingen neer leggen die ze eng vind, als jij aan voelt dat ze iets eng vind, laat dr dan als eerst rustig naar kijken, dan kan ze van een afstandje zien dat het niet eng ís. op het erf is het altijd veiliger dan op de weg, als je dat toch wil zou ik wel iemand mee nemen, ieder een halstertouw aan de zijkant van halster, en het zelfde doen wat ik net uit legde. uiteindelijk vind ze het niet meer eng en kan je zonder bix proberen.

was lang antwoord, maar zo heb ik het ook gedaan en het werkte
succes :P

NILO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:21

Hier ook zo ne grote jaarlinghengst! Wij werken met een touwhalster, dat zet meer druk eventueel ook een zweepje maar dan wel om te zwaaien want slaan heeft weinig zin wegens geen reactie :D . Verder veel grondwerk en schriktraining in de piste...

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:26

waarom doe je er geen 2 aan? een gewoon halstertouw en een kinketting voor noodgevallen. ]
Dan kun je alles op het gewone touw doen, maar op het moment dat je wat extra's nodig hebt, zit de kinketting er alvast.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:28

ik zat ook al te denken aan een touwhalster met een goede lange leadrope. Dat geeft alleen druk op de momenten dat het nodig is. Zorg wel dat je altijd goede handschoenen aan hebt zodat je goed grip blijft houden op je leadrope. Je zult niet de eerst met brandblaren op je handen zijn als je paard zich los wil rukken.
Probeer hem ook goed te leren wijken voor druk. Mocht ie er dan vandoor willen en jij staat bij zijn zijkant dan kun je zijn kont omdrukken en hem daarmee laten stoppen.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:30

ik zou een tijdje even op het erg blijven oefenen en daarna pas verder
en af en toe wel gewoon een stukje langs de weg en weer terug en steeds iets verder

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 10:22

touwhalster heb ik liggen (als die ondertussebn niet te klein is) maar ben ik effe kwijt, heb ik ook al zitten op denken
kwa hengstenketting ed, ik werk met maar een touw, met twee raak in in de knoop, en als ze dan loopt ben ik mijn vingers kwijt
als we wandelen loopt ze ook aan een lang touwtje naast me, krijgt enkel druk als ze iets doet dat ze niet moet doen.

maar zal inderdaad eerst eens kijken voor touwhalster met leadrope, en wat bezig zijn met ze achteruit en opzij te zetten op commando :)