Deuk in zijn hals

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quinc

Deuk in zijn hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 16:18

Hoi!

Mijn oude verzorgpaard had altijd een deuk in zijn hals. Daar kon je gewoon heel je vinger in leggen. Weten jullie wat het is? Ben benieuwd.

Groetjes Quincy

Miss_Arie

Re: Deuk in zijn hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:22

dit kan heel goed een litteken zijn van een oude wond.
dat gebeurt vaker dat er dan soort van deuken ontstaan.
misschien een oude draad wond oid.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:23

Vaak is dit een scheur in de spier, doordat ze bijvoorbeeld gevochten hebben ofzo... 1 van onze hengsten heeft een deuk, waar je een tennisbal in kwijt kan...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:33

Bij de Arabieren hadden paarden met zo'n kuiltje juist hoog aanzien. Ze noemden het de duimdruk van Allah. Ik had een paard met drie kuiltjes.
Het zit vaak alleen in het bindweefsel of vet en ontstaat als het bij bv plots vet worden (vergelijkbaar met sinasappelhuid bij mensen) of trauma (stoot of val bv), maar ook bij verval van spieren door ouderdom bv.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:35

Dat kan door een inenting zijn gekomen dan is een spier ofzo dubbel geklapt. Zoiets heb ik althans ooit eens gehoord.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:35

Mijn paard heeft er ook 2, in in dr hals en 1 op dr bil. Wist ook niet wat het was, maar wat hierboven staat (over trauma ed) klinkt wel heel logisch ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:37

Kan zelfs aangeboren zijn :j
Daar komt ook de duimdruk van Allah vandaan aangezien die veulens dan iets speciaals zijn. Men beweerd dat het kan ontstaan doordat de hals tegen de voet aangelegen heeft, maar dat is niet bewezen denk ik.

Op de bil zie je vaker bij oudere paarden als gevolg van een onvriendelijke weidepartner.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 20-08-10 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:38

mijn paard heeft een kuiltje op de overgang borst-schouder. is een kleine spierscheur geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:38

Kan ook het gleufje zijn geweest waar het muntje inmoest, of de plek waar het geheugenkaartje erin moest als 'ie ingebouwde navigatie had :D (en ja hoor, dat maken we echt wel eens mensen wijs en geloof het of niet maar er zijn er die echt aan het twijfelen gaan als er stadsmensen bij zitten :)) )

Waarschijnlijk als veulen een flinke klap op gehad, of bv mee in de draad gezeten oid. Aangeboren foutje kan ook.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:39

Lusitana schreef:
Bij de Arabieren hadden paarden met zo'n kuiltje juist hoog aanzien. Ze noemden het de duimdruk van Allah. Ik had een paard met drie kuiltjes.
Het zit vaak alleen in het bindweefsel of vet en ontstaat als het bij bv plots vet worden (vergelijkbaar met sinasappelhuid bij mensen) of trauma (stoot of val bv), maar ook bij verval van spieren door ouderdom bv.

De duimdruk van Allah is geen kuiltje maar een kruin, bij een bepaalde wervel in de nek.

De paarden die zo'n kruin hadden bij die wervel stamden af van de heilige merries van Allah.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:43

Vaak aangeboren :j

Heb wel eens eentje gezien die de vuist van Allah er in had gekregen... :P

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:12

Focussed schreef:
Lusitana schreef:

De duimdruk van Allah is geen kuiltje maar een kruin, bij een bepaalde wervel in de nek.

De paarden die zo'n kruin hadden bij die wervel stamden af van de heilige merries van Allah.

Ander mythe gelezen. Bij mij waren de duimdrukken echt kuiltjes (ook logischer)en die kruinen "koren-aren". Grappig.
Ik heb het bewuste boek helaas niet bij de hand.

* edit. Diverse sites over Arabische paarden afgegaan en de duimdruk of thumbprint of Allah of Thumbprint of the Prophet is echt overal een kuiltje, precies zoals ik het vroeger geleerd heb.

Saffir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 18:07

Het kan vanalles zijn, maar het kan ook aangeboren zijn.
Kan helemaal geen kwaad :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 18:59

Lusitana: O grappig, ik heb juist altijd erover gelezen dat het een kruin was.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:30

Misschien in de vertaling verloren gegaan, idd geinig.
Het blijkt trouwens de duimafdruk van Mohammed en niet van Allah (toch iets verkeerd onthouden) :
Citaat:
There is an old Middle Eastern legend that claims that the Prophet Mohammed placed his hand on the neck of a mare belonging to a Pasha and delivered a blessing. When he removed his hand his thumbprint remained, leaving an indentation. She went on to become a prolific and courageous mare in war and gentle with her family.

Since then the descendants of this mare have had that same mark, just not always in the same place on the neck. Those horses are supposedly as blessed as their great ancestress.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:33

Oja *ping Mohammed was het idd.

Het was toch zo dat hij al dagen geen drinken meer had gehad, zijn paarden ook niet. Hij liep in de woestijn en zag in de verte een oase. Al zijn paarden renden erheen, maar hij floot ze terug. 6 van zijn trouwste merries kwamen terug en deze zegende hij met zijn duimafdruk :j

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:37

Focussed schreef:
Oja *ping Mohammed was het idd.

Het was toch zo dat hij al dagen geen drinken meer had gehad, zijn paarden ook niet. Hij liep in de woestijn en zag in de verte een oase. Al zijn paarden renden erheen, maar hij floot ze terug. 6 van zijn trouwste merries kwamen terug en deze zegende hij met zijn duimafdruk :j

ja die ken ik ook. dat werden dan de 6 zuiverste lijnen ofzoiets.
misschien deelt mohammed zowel kuiltjes als kruinen uit :P

oddyssey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:36

mijn paard heeft ook de duimafdruk van allah. het scheen zelfs dat de arabieren vroeger meer voor zo'n paard betaalden omdat ze dan heilig zouden zijn

Stronglady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:03

Mijn tinker heeft ook een gleuf-vormige deuk in de zijkant van haar hals. Is aangeboren en de vorige eigenaar zei dat bij zigeuners het verhaal gaat dat dit hele sterke en gezonde paarden zijn! :)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:11

Mijn paard heeft er zo'n 2 op zijn hals, mij werd verteld kleine weg gevallen spiertjes. Hij krijgt het alleen als hij zijn hals opspant, bij het rijden bijvoorbeeld ;)

Theresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:14

Mijn paard heeft ook een deuk op haar bil, was een spierscheuring.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:16

Ik heb zelf een deuk in mijn bovenbeen.
zou ik een trap van Allah hebben gehad? :+

Mizz_mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:20

bijdehandje1 schreef:
Ik heb zelf een deuk in mijn bovenbeen.
zou ik een trap van Allah hebben gehad? :+

Hahaha die heb ik ook, maar dat was een klap van het paard van Allah :P

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:04

Mijn bijrijdpaardje heeft het ook (is wel half arabier, heel kuiltje echter ;))

Het zit er pas sinds kort!

Het is een kuil ter grootte van mijn duimafdruk op de overgang hals/borst (boeg?).Ze heeft een paar weken gehoest wegens een verslikking. Dat is nu weer een paar weken goed en nu zit de kuil er.
Kan ze met het hoesten een spiertrauma hebben opgelopen dat dit veroorzaakt heeft?

dodo1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:06

Wat grappig, die van mij heeft er ook één in zijn hals, ik dacht dat het redelijk uniek was. Weet ook niet waar het vandaan komt maar hij heeft er verder helemaal geen last van!