3de hengst erbij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neffesh

3de hengst erbij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 13:04

Hallo

Ik heb een mini hengstje Cartouch van 2.5 jaar oud dat dominant is.
Heb ook nog een hengstje van 1.5 jaar oud dat zich laat domineren door Cartouch. (Dus tot nu toe geen probleem)
Maar aangezien zijn ballen nog niet ingedaald zijn is dit wel normaal, nu vroeg ik me af als hij wat meer 'hengst' zal worden of het dan ook nog wel zal klikken.

Nu staan ze al een half jaar bij elkaar en ze kunnen niet zonder.

Maar omdat Cartouch niet goedgekeurd zal worden (door problemen aan de heupen ) hebben we een nieuw halfbroertje van Cartouch op het oog. Een veulentje van 5maand oud. Ook een hengstje.

Als ze nu samen staan voorzie ik geen problemen, het is enkel wanneer de 2 jongsten dan echt 'hengst' zullen worden of ze dan niet gaan beginnen vechten.

En wegdoen vind ik moeilijk.
Alhoewel dat die van 1.5 jaar te koop staat maar niet echt weg moet !

andreaaa93

Re: 3de hengst erbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:05

Ik denk dat ze best wel met elkaar kunnen hoor, en als ze wat ouder worden dan blijft de band vaak wel goed hoor.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:09

Ik denk dat dat wel goed gaat komen.
Op een stal waar ik heb gereden waren ook allemaal jonge hengsten van de leeftijden die jij noemt bij elkaar.
Dit ging heel goed. Af en toe wel een kleine strijd om wie de sterkste en de baas is maar nooit gevechten ofzo.
En spelen hoort erbij hea.

Als ze nu al bij elkaar kunnen dan blijft dat wel goed gaan hoor ;)

andreaaa93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:10

Jaa daarom,:D vaak als ze van jongs af aan bij elkaar zijn, dan gaat het vaak wel goed. Als ze jong zijn dan is er altijd wel een beetje 'ruzie' maar niet heel veel zeg maar dat er bloed ofsoo bij komt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:14

Cartouch laten castreren lijkt mij het meest logisch. Het dier wordt niet goedgekeurd zeg je, waarom dan hengst laten?

andreaaa93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:15

Het zijn allebei 2 hengsten, als je ze dan van jongs af aan al bij elkaar hebt, dan weten ze niet beter, dan maken ze later ook geen 'ruzie' meer hoor, omdat ze elkaar dan al zo goed kennen:D

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:16

zou wel goed gaan als er geen merrie bij staat , denk ik

andreaaa93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:19

Dat lijkt me nog al logisch heaa als er een hengst is, en je doet er dan een merrie bij dat het dan niet meer goed gaat.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:24

bij ons staan 2 hengsten vanaf jong bij elkaar in.
maar bijna een jaar gelezen (ze zijn nu net 4 en 3) waren ze best wild met elkaar en heeft 1 bij de ander op de achterkant van het been gestaan en moest het gehecht worden.
vanaf toen hebben we ze gewoon appart gedaan.

andreaaa93 ik ben het niet helemaal met je eens,
ze kunnen op later leeftijd ook nog ruzie maken
(vooral met 2/3 jaar en een dominate hengst) er wil er dan altijd 1 de baas worden.

andreaaa93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:26

Okee ja dat snap ik wel,
vaak gaat het dan wel goed, maar je hoord inderdaad ook wel ja dat het dan later tog niet goed blijkt te gaan.

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:30

Volgens mij moet het wel goed gaan.heb zelf ook hengsten bij elkaar staan van 2 en 2,5 vanaf dat ze ongeveer 10 maanden oud waren en dit heeft nooit voor problemen gezorgd. Ze zullen misschien best even vechten in het begin om de rangorde te bepalen maar daarna zou het denk ik gewoon goed moeten gaan. succes

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:36

andreaaa93 schreef:
Dat lijkt me nog al logisch heaa als er een hengst is, en je doet er dan een merrie bij dat het dan niet meer goed gaat.

heaa wat voor jou logisch hoeft niet voor iedereen zo te zijn :+

andreaaa93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:40

Jaa klopt. er is vaak toch wel een beetje onenigheid tussen de paarden zelf wie nou de baas is zeg maar, maar daar is het vaak ook wel mee gezegd.

Dat heb ik ook niet gezegd.
fuego3 schreef:
andreaaa93 schreef:

heaa wat voor jou logisch hoeft niet voor iedereen zo te zijn :+
Laatst bijgewerkt door Tanja op 19-08-10 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:42

Ibbel schreef:
Cartouch laten castreren lijkt mij het meest logisch. Het dier wordt niet goedgekeurd zeg je, waarom dan hengst laten?

wou precies het zelfde zeggen, lijkt mij het meest beste idee, en dan kan je znder problemen die jongste erbij nemen en erbij zetten

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 14:00

oOoKellyoOo schreef:
Ibbel schreef:

wou precies het zelfde zeggen, lijkt mij het meest beste idee, en dan kan je znder problemen die jongste erbij nemen en erbij zetten

Dat zou ik juist niet echt willen, omdat ik dan vind dat ze rustiger worden in het algemeen en ook qua karakter. Hij zou dan niet meer dezelfde zijn en dat zou ik zonde vinden omdat hij nu echt heel braaf is als hengst en het ook niet nodig is ( voor ons ) ....

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 14:01

andreaaa93 schreef:
[/quote]

Natuurlijk wordt er geen merrie bijgezet hoor want dat zou uiteraard zowizo voor problemen zorgen.

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 14:03

Ik denk misschien dat we het gewoon nu niet kunnen weten omdat elke pony wel anders zal reageren of gewoon anders is.
Misschien het proberen waard , en moest er dan later te veel onverantwoord gevochten worden , tjah dan zal er iemand moeten gaan of gecastreerd worden

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 14:03

andreaaa93 schreef:
Als je ze van jongs af aan bij elkaar zet, dan weten ze niet beter.

Ik dacht dit ook, en ik hoop dat het ook zo zal gaan , maar je weet nooit hé

andreaaa93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:05

Nee daarom, je kan nooit vantevoren al zeggen van dit gaat niet goed terwijl je niet eens weet of het wel of niet goed gaat.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:12

ik zou ze van jong bij elkaar zetten en dan zie je later wel of het goed gaat,
als het niet gaat kun je ze altijd nog uit elkaar halen.

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 16:15

Ja inderdaad :-)

Dank u voor alle reacties!

Sapoire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:37

Ik zou Cartouch laten castreren en de ander 2 gewoon hengst laten. Cartouch zou dan gedomineerd kunnen worden maar dat is dan niet anders. En de 2 hengsten vechten het zelf wel uit.

Saffir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 18:09

Normaal zou dat geen problemen mogen geven...
En als datwel zo is.. Er eentje laten casteren? :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 18:12

Hangt heel erg van de karakters af... Die van mij ontzettend makkelijker (en tegenwoordig zie ik toch echt al 1,5 bal :+), laatst een 3-jarige hengst bijgekomen en is geen enkel probleem geweest... Maar met een 2-jarige bij ons op stal is t altijd snuffelen en gelijk herrieschoppen. Is van tevoren echt niet te zeggen, maar het kán in ieder geval wel :)