Uit de wei halen een ramp!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cocodox

Uit de wei halen een ramp!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 20:34

Heyheyyy,

Sinds kort rij ik nu een shetlanderXwelsh
Ze kon nooit worden bereden wegens de lengte van de eigenaar enzo.

Nou kom ik dus in het weiland met haar halster, wil ik rustig, terwijl ik naar de grond kijk!, naar haar toe lopen rent ze in volle galop weg.
Dit doet ze dan een kwartier lang met soms zelfs een bokje.
Uiteindelijk moet je haar dan insluiten voordat ze zich overgeeft!

Zijn hier tips voor, zodat ze gewoon rustig blijft staan?

Elles

Re: Uit de wei halen een ramp!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:40

Dit is geen rijtechnisch probleem, daarom verplaatst naar OPG.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:44

geduld, heeeeel veeeel geduld.
Bij mijn shet ben ik de wei in gegaan met snoepjes.
Ik gaf er 1 als ik in haar buurt kwam.
Uiteindelijk kwam ze het snoepje bij me halen :D
Daarna ging ik om de keer met of zonder snoep de wei in.
Zonder snoepje kreeg ze een dikke knuffel en met snoepje alleen het lekkers.
Zo kan je het snoepje weer af gaan bouwen en zal ze voor die dikke knuffel graag naar je toe komen.

succes

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 15:29

Geduld je rijd haar ook pas sinds kort, mischien moet ze nog aan je wennen. En heel erg goed belonen als je hem of haar hebt gevangen. En zeker niet boos worden als je hem of haar niet te pakken te krijgen want dan word het alleen maar erger. Het moet zijn dat je paard het fijn vind om naar je toe te komen. Zo ver moet je het krijgen.

Succes

Sabmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 15:31

Misschien kun je gewoon eens in de wei gaan zitten tot ze uiteindelijk nieuwsgierig wordt en naar je toe komt.
Dan haar belonen met bv. een snoepje.
Ze zal je vanzelf gaan vertrouwen en gaan kennen. Er is alleen heel veel geduld voor nodig.
Succes!

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:21

nou stel je voor : de pony staat heeeerlijk in de wei te grazen en dan komt het baasje eraan , haalt haar eruit en dan moet ze aan het werk. Moet ze rijden. Dat heeft ze eerder nooit gedaan ( begrijp ik uit je verhaal ) dus dat beestje is het niet gewend.
De volgende keer denkt ze : ah, daar komt ze aan met het halster ... gauw maken dat ik weg kom dan hoef ik ook niet te rijden.
Wat bij mij werkt is gewoon wat lekkers meenemen, halster achter je rug... nooit recht op de pony aflopen.
Staan er meerdere paarden in de wei ? Geef die dan ook een snoepje.. zo word ze 'jaloers' en komt ze vanzelf naar je toe lopen.
Als ze het een beetje gewend is denkt ze in het vervolg als je de wei in loopt : hé die heeft eten bij zich... en dan komt ze er wel aan huppelen.

Tenminste dat werkt bij mijn pony :P Die hoef ik maar te roepen en komt er in volle galop aanzetten omdat ze zo graag dat appeltje wil... haha.

Maargoed, hopelijk heb je iets aan mijn langdradige verhaal ..

veerraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:44

je moet het aanleren .
steeds als het beter gaat beloon je hem en daarna gaat het allemaal veel makkelijker...
(mijn pony hebben we het ook aangeleerd. Als je zijn naam roept komt hij . ) ( je moet hem wel belonen)

veel succes!

el14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:08

je kunt ook soms de wei ingaan zonder halster of zonder bedoeling dat je wilt gaan rijden want nu denkt je paard steeds ooh daar heb je haar weer ik moet gaan rijden, maar dat denkt hij waarschijlijk niet meer als je hem alleen even komt aaien. en heel veel geduld ja dat is belangrijk. en veel belonen.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:13

die van mij deed dit ineens ook, heeft een week geduurd en nu kan ik hem gewoon weer pakken.
Wij moesten ook met 4 man het land in om hem in te sluiten.
Ben met wat voer de wei in gegaan en liep daarmee naar mijn andere paard.
Het paard wat zich niet liet vangen werd nieuwsgierig maar ik liep dit keer van hem weg. Dit "spelletje" heb ik een paar dagen vol gehouden en nu komt ie gewoon weer naar me toe zoals voorheen.

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:50

tussen het rijden door (of ervoor of erna) leuke dingen doen (die de pony zelf erg leuk vind :D )
dan gaat hij het leuk vinden om naar je toe te komen.
misschien vindt hij vrijheidsdressuur wel leuk, dan krijgen ze vaak veel beloningen :D

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:00

Herkenbaar,
Toen ik mijn paard net had, had ik precies hetzelfde gehad.
Dit heeft tijd nodig,
Veel tijd,
Bij mij na ongeveer anderhalfe a twee maanden bleef hij staan, en nu ongeveer 4 maanden komt hij zelfs naar me toe!

Tips :
r
- rustig blijven, maakt hij aanstalten achteruit te lopen/weg, doe dan zelf een stap achteruit, hij vind het blijkbaar niet prettig/ongemakkelijk/wil niet
- geef hem tijd eraan te wennen, en aan jou, ik heb weleens 3 uur in de wei gezeten, gewoon om het rustig aan te doen
- belonen, gewoon simpelweg, niet lokken met voer, maar als je hem heb vastgeklikt dan uit je zak oid een stukje wortel ood geven (geen snoepje want als je dat iedere dag get is een stuk minder goed voor m als vers fruit)
- maak er een spelletje van, ga lekker swieren met het uiteinde van het halstertouw en laat m lekker rennen, dat wilde hij immers toch?
- ga gewoon op bijv je vrije zondag ochtend heen,
Geefhem geen druk, en zodra je hem hebt, beloon je hem en klik je hem weer los, loop je weg, rommel een beetje buiten de wei, en ga dan weer opnieuw, herhaal dit een paar keer en ga daarna gewoon weer lekker naar huid oid
- hoe is hij in de bak? Neem hem eens mee naar de bak klik hem los, en kijk wat hij doet.. Rent hij weer weg, werk er dan aan door middel van bijvoorbeeld grondwerk zodat hij bij je wilt zijn
:))
Succes ik hoop dat je er wat aan hebt

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 19:31

Dankjulliewel!
Het probleem is wel dat als ik zondag er bijv heen wil ik eerst moet overleggen of dat gaat, omdat ik er zo nog alleen niet heen mag. [Stel er gebeurt iets..] Dus tsja, maar die tip van gewoon 3 uur in de wei vind ik een hele goeie. Daarnaast ga je dan gewoon niet rijden en misschien gaat je paard dan al anders denken. Tenminste zo denk ik er over. Nouja, niet naar 1 keer.. dan zal ik dit vaker moeten doen..

Maar in iedergeval, BEDANKT! En sorry voor de late reacties, ik zag het niet meer staan tussen mijn berichten :S?

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 19:35

Probeer het met snoepjes, en hou het afwisselend, wat vind ze fijn, borstelen, of wandelen? Doe iets wat ze leuk vind, niet iedere keer rijden. En vooral geduld, heel veel geduld. Niet boos worden, maar blijf rustig. :)

Eliesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 11:58

Ga er ook eens heen zonder dat ze moet rijden. Als jij de wei inkomt denkt zij dat ze weer aan het werk moet. Probeer het vertrouwen te krijgen, en laat haar aan je wennen. Heb een beetje geduld. Of haal haar een keertje uit de wei en poets haar alleen, ga een stukje met haar wandelen oid.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:43

Eliesz schreef:
Ga er ook eens heen zonder dat ze moet rijden. Als jij de wei inkomt denkt zij dat ze weer aan het werk moet. Probeer het vertrouwen te krijgen, en laat haar aan je wennen. Heb een beetje geduld. Of haal haar een keertje uit de wei en poets haar alleen, ga een stukje met haar wandelen oid.

dat bedoel ik...