Aanvallen in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kyaraaa

Aanvallen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 19:57

Heeey, ik en veerle (eigenaar van apache) vragen ons iets af .
Apache kan namelijk best eng zijn ..
Als je bij hem in de weide komt, en het is zijn dag niet
Draaft hij met zijn oren in zijn nek op je af en steigerd hij voor je neus.
Meestal raakt hij je niet, maar het is toch wel altijd heel dicht bij. (Toen ik er eens was en veerle wou hem nemen steigerde hij tegen haar schouder.)
Ook om te kuisen is hij heel stout.
Je moet hem heel kort zetten want aan de muur valt hij je ook aan.
Hij schopt met zijn achterbenen slaat met zijn voorbenen en bijt.
Ik snap niet van waar dit gedrag komt ..
Maar het rare is dan ,
als je aan de hand met hem stapt om bv te gaan wandelen is hij super flink.
Ook vanaf er een zadel op zijn rug ligt doet hij niets meer verkeerd..

Kunnen jullie ons helpen ?

Akhal_Teke

Re: Aanvallen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:59

Zweep mee en acuut afleren! Dat is levensgevaarlijk gedrag. Hij kent duidelijk z'n plaats niet. Neem anders iemand mee die weet wat ie doet.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:00

ik denk dat dit paard gewoon onopgevoed is...

Dit paard heeft een consequent persoon nodig die hem kan heropvoeden.

Dit hardstikke gevaarlijk voor jullie, neem iemand in de arm die jullie verder kan helpen!
Laatst bijgewerkt door kehdra op 16-08-10 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:00

ik zou heel erg streng blijven en zeker niet bang worden want dat voelt hij!
en verschrikkelijk gaan oppassen want als je dit hem nu niet gaat afleren gaat het echt heel erg gevaarlijk worden!

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:03

Inderdaad, heb het zelfde gehad. Dat afgelopen winter. Met een welsh C pony, Beauty.
Vroeger weinig tot geen eten gehad, dat lag eraan of haar wei gras hád. Nu heeft ze een wei van hier tot Tokio, en ze is gewoon bang dat ze nooit meer kan eten. Én dominantie. Maar 's winters is het zo glad en ze kon wel een been breken, dus in de lente zweep achter mijn rug. En een s noepje mee. Lief op haar afkomen, komt zij niet lief op jou af, zweep erbij. Wegjagen, en flink! Dan begin je opnieuw. Poeslief op je paard afkomen, zal wel een beetje bang van je geworden zijn, maar dat is met die snoepjes zo over.

kyaraaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 20:08

xDeems schreef:
Inderdaad, heb het zelfde gehad. Dat afgelopen winter. Met een welsh C pony, Beauty.
Vroeger weinig tot geen eten gehad, dat lag eraan of haar wei gras hád. Nu heeft ze een wei van hier tot Tokio, en ze is gewoon bang dat ze nooit meer kan eten. Én dominantie. Maar 's winters is het zo glad en ze kon wel een been breken, dus in de lente zweep achter mijn rug. En een s noepje mee. Lief op haar afkomen, komt zij niet lief op jou af, zweep erbij. Wegjagen, en flink! Dan begin je opnieuw. Poeslief op je paard afkomen, zal wel een beetje bang van je geworden zijn, maar dat is met die snoepjes zo over.

Nouja, wat ook wel raar was,
hij staat bij een shetlander, maar de shetlander was bevallen en stond toen op de stal.
Ze konden elkaar dus niet zien.
Toen was hij weer een lammetje, we konden zelf bij hem gaan zitten in de weide.
Maar toen lisa terug in wei stond bij hem (met veulen uiteraard) ging ik zonder nadenken de weide binnen en stormde hij op me af ..
Veerle heeft ook meestal een touw bij als ze hem gaat vangen.
Als hij dan boos doet zwiept ze ermee, maar dan gebeurd het ook wel eens dat hij haar weer aanvalt ..
Dus dit is denk ik geen optie.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 23:19

mmm. je wei probleem is misschien op te lossen door m bij een ander dominant paard te zetten. hij heeft volgens mij het idee dat hij zijn kudde moet verdedigen... als hij niet de baas is kan dat het probleem wel eens oplossen. blijft het een feit dat hij het ook moet afleren tijdens het poetsen!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 23:26

een goeie zweep mee nemen, en hem is laten weten waar zijn plek is.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 23:28

xDeems schreef:

een paard moet niet komen om ''snoepjes'' dan trakteer je je paard op zijn net daar voor o zo brave gedrag. een paard moet blijven staan als jij komt na je toe komen of weg lopen maar zeker niet op je af stormen om is tegen over je te komen staan.
dan hebben ze bij mij de verkeerde.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:09

Als zwiepen met een touw niet helpt zal ze zich eens kwaad moeten maken. Als er een paard mij komt aanvallen in de wei maak ik mij groot, zwaai met mijn armen en touw, brul eens goed en jaag hem weg, desnoods deel je een paar meppen uit met touw of zweep. Dit is echt gevaarlijk en mag je vriendin echt niet zomaar pikken van haar paard, hij moet z'n plek maar kennen...
Snoepjes meepakken in de wei zou ik al helemaal niet doen, hij is nu al zo dominant... En daarbij, hij heeft maar te luisteren, zonder snoepjes. Als het beter gaat en hij laat zich zonder problemen vangen kan je hem wel iets geven, als beloning. Maar niet als lokmiddel!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:59

Longeerzweep meenemen. Als hij komt kun je hem goed verjagen werkt dat niet eens een flinke opdonder geven.
Mijn paard heeft 1x in een jollige bui naar mij proberen te trappen. Het enige wat ik vast had was een halster maar ze heeft het volgens mij goed gevoeld. Was 1x en nooit meer bij haar.
Gewoon eens een keer flink aanpakken. Beter 1x goed dan 10x halve goede pogingen. Paard heeft duidelijkheid nodig.

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:06

Wow.. Heel belangrijk: altijd de baas blijven!! Absoluut niet tonen dat je het eng vind. Gewoon echt een keer heel goed aanpakken! Tik geven als hij je wilt pijn doen (Lees: stijgeren en trappen). Zijn die paarden nou he-le-maal gek geworden;) Maakt niet uit waarom hij zoiets doet: dominatie of bang omdat hij geen eten krijgt, hij mag jullie nooit en te nimmer aanvallen!

Ik hoop dat jullie hier echt even op gaan concenteren, want het kan ook een keer echt goed fout gaan..

Succes!

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:38

Wat ook de reden is van zijn gedrag, grondwerk is mischien een oplossing. Hiermee bevestig je jouw leiderschap en kun je opnieuw een vertouwensband met je pony opbouwen. Zoek onder freestyle training, grondwerk, en emielvoest, dan vind je dit vast uitgebreid beschreven. Succes!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:27

poehee wat wil iedereen toch graag slaan!
Nooit es bij stilgestaan dat het dier misschien al "walgt" als ie de kinderen weer ziet aankomen?
Is niet l*llig bedoelt maar vaak zijn ponies (onbewust) verpest en krijgen ze letterlijk neigingen als ze de ruiter/verzorger weer zien aankomen.Paard assosieerd het toch met misschien wel pijn,verveling,angst enz.

Wat hier nodig is,is iemand die goed is in grondwerk.Zodat het vertrouwen van het dier weer terug komt en op een normale wijze opnieuw word opgevoed!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:42

funnyhorses schreef:
poehee wat wil iedereen toch graag slaan!
Nooit es bij stilgestaan dat het dier misschien al "walgt" als ie de kinderen weer ziet aankomen?
Is niet l*llig bedoelt maar vaak zijn ponies (onbewust) verpest en krijgen ze letterlijk neigingen als ze de ruiter/verzorger weer zien aankomen.Paard assosieerd het toch met misschien wel pijn,verveling,angst enz.

Wat hier nodig is,is iemand die goed is in grondwerk.Zodat het vertrouwen van het dier weer terug komt en op een normale wijze opnieuw word opgevoed!

Ja tot het paard je een keer bewusteloos schopt in de wei en dan lig je daar.
Tuurlijk is het belangrijk dat je het gaat oplossen. Maar als een paard dit al direct doet als je de wei in komt reken maar dat ze een flinke tik kunnen verwachten. En daarna kun je er aan gaan werken maar als het al te gevaarlijk is om de wei in te gaan zul je wat moeten.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:47

Daarom een ervaren iemand erbij halen!
Dit gedrag is een gevolg van waarschijnlijk,dus zal er een ervaren iemand mee aan de slag moeten gaan en geen pennykids dan word het te link idd!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:50

funnyhorses schreef:
Daarom een ervaren iemand erbij halen!
Dit gedrag is een gevolg van waarschijnlijk,dus zal er een ervaren iemand mee aan de slag moeten gaan en geen pennykids dan word het te link idd!

Dat is waar dat zou de allerbeste en veiligste keuze zijn.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:53

en de jeugd kan er wat van leren!!!

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:53

mijn paard heeft het ook wel is gedaan als hij zich zegmaar de 'baas' wil voelen ,
hij weet dat ik het niet accepteer , waagt heel af en toe een poging , krijgt dan gelijk een halster of wat naar zn kop geslingerd en houd er per direct mee op .
het kan idd aan de merrie liggen dat hij misschien wat hengstengevoelens krijt ofzo , dat is bij die van mij wel het geval . echt streng aanpakken en idd niet laten merken dat je bang of wat dan ook voor hem bent .

edit ; hoe staat hij trouwens in het voer ?
mag ook via PB , maar daar kan het ook grotendeels aan liggen , ik dacht eerst bij die van mij dat het daar niet aan lag , ben er op aanraden mee gestopt en hij is in alles gelijk een stuk vriendelijker omdat hij gewoonweg zn overtollige energie niet kwijt kon , zich hengst voelde bij 2 merrie's en soms een grote etterbak is :+

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:57

Ik lees ook even mee.

M'n v.pony is in de wei bijv. heel rustig
aan het grazen en dan opeens komt hij op je afstormen waar je bang van word..!
Ik weet hier ook niet echt raad mee.

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:09

Het paard denkt dat hij de baas is in de wei en ziet het als zijn eigendom waar jij de indringer bent. Je zult hem moeten laten zien dat jij de baas bent over de wei en niet hij. Net als hier al vaker is gezegt kun je dit beter 1 keer met een harde klap doen dan 10 keer met een zacht tikje. Na die zachte tikjes staat het paard gewoon in zich zelf te lachen. Je ouders zijn of waren toch ook de baas in huis en de tuin. Zo is het met paarden ook. Jij moet de baas zijn in en om de stal en in de wei. (eigenlijk overal).
Als je al twijfelt voor je de wei ingaat is het echt beter om hulp van buiten af te zoeken. Een paard pikt dat makkelijk op en maakt er gelijk gebruik van.